Zorgen voor goede seo betekent continu optimaliseren en wijzigen. Daarom is het goed om eens in de zoveel tijd even stil te staan bij belangrijke wijzigingen, zodat je hierop in kunt spelen en je seo goed kunt blijven aanpakken. Door terug te blikken kun je wellicht nog beter bepalen wat je goed hebt gedaan en wat voor verbetering vatbaar is. Nog belangrijker: je weet zeker dat je geen belangrijke nieuwe ontwikkelingen over het hoofd ziet. Daarom hierbij een overzicht van de belangrijkste Google updates van 2018.
Was dit het jaar van voice search?
2019 mag toch echt wel een beetje worden gezien als het eerste succesvolle jaar van voice search. We zijn bewust voorzichtig, want voice search is dan wel sterk aan het groeien, en speelde in 2018 echt wel een significante rol; het is nog niet tot de massale doorbraak gekomen die sommige trendwatchers en specialisten hadden voorspeld. Toch had een van de belangrijkste Google updates van 2018 betrekken op voice search.
Voice search wordt inmiddels in serieuze getale gebruikt, maar nog lang niet door iedereen. Er is dus nog heel erg veel te winnen. Een van de redenen waarom voice search misschien nog niet zo groot is als sommigen hadden verwacht, ligt aan het feit dat de devices waarmee gesproken zoekopdrachten mogelijk zijn, pas nu echt populair beginnen te worden. Natuurlijk, de smartphone was er al een tijdje, maar ook de slimme speaker staat in meer en meer huishoudens.
Dat voice search niet al veel groter is in ons land, heeft ook te maken met het feit dat nog lang niet alle diensten in Nederland beschikbaar zijn, pas onlangs beschikbaar gekomen zijn of nog in de kinderschoenen staan. Desondanks is het echt wel redelijk om te stellen dat het voice search algoritme een van de grootste Google updates van 2018 was.
Een andere manier van zoeken
Voice search verandert de manier waarop mensen zoeken en hier kun je met je website goed op inspelen. Waar bij getypte zoekopdrachten vaak gebruik wordt gemaakt van een of slechts enkele keywords of zeer staccato, niet erg logische zinnen, wordt bij gesproken commando’s veel meer gebruikgemaakt van volzinnen. Niet alleen dat: gesproken zoekopdrachten komen vaak in vraagvorm.
Wat dit betekent voor jouw seo? Je moet rekening houden met deze nieuwe manier waarop mensen zoeken. Richt je niet alleen meer op korte of enkele (losse) keywords, maar maak in je teksten gebruik van long tail keywords. Een goede manier om in te spelen op de groeiende voice search trend, is door vragen in je teksten te verwerken. Uiteraard geef je dan ook antwoord op deze vragen.
Houd goed in de gaten wat er speelt onder gebruikers van de zoekmachine. Gebruik Google’s hulptool voor keywords, maar ook goede (gratis) tools zoals Keyword.io om te zien waarop en hoe mensen nu zoeken en speel hierop in.
Mobile first is nu écht the way to go
Het zat er al een tijdje aan te komen, maar we kunnen wel stellen dat Google’s mobile first strategie echt een van de grootste Google updates van 2018 was. Natuurlijk: het was al veel eerder aangekondigd en het proces is nog in volle gang, maar voor veel websiteeigenaren was 2018 het jaar waarin zij voor het eerst echt merkten dat er een shift gaande was op het gebied van mobiel gebruik.
Wie al langere tijd geleden geïnvesteerd heeft in een goede mobiele site en deze consequent is blijven updaten en ontwikkelen, is nu spekkoper. Voor het eerst zijn mobiele sites nu leidend bij je ranking in de zoekmachine en dat is de boel flink aan het opschudden.
Nogmaals en wellicht ten overvloede: dit is geen knop die Google op een bepaald moment gewoon om heeft gezet en die van de ene op de andere dag heeft gezorgd voor totaal andere resultaten: mobile first wordt langzaam, maar gestaag uitgerold en meer en meer mensen beginnen de effecten hiervan te merken.
Die effecten zijn voor sommigen positief, voor anderen negatief. Partijen die al jarenlang goed scoorden in de zoekmachine en onvoldoende hebben geïnvesteerd in hun mobiele site, kunnen zijn teruggevallen. In dat geval is er werk aan de winkel. Partijen die echter al in een vroeg stadium hun mobiele site als uitgangspunt hebben genomen, kunnen in 2018 echter verrast zijn met meer traffic omdat hun site dankzij de mobiele variant beter kwam bovendrijven bij relevante zoekopdrachten.
Heeft 2018 je in dit opzicht nog niet wakker geschud? Het is zeker niet te laat, maar het is wel een beetje vijf voor twaalf om te gaan investeren in een goede mobiele website. Ergens in de nabije toekomst is Google’s mobile first strategie volledig uitgerold. Het mag dan een van de belangrijkste Google updates van 2018 zijn, dat betekent niet dat het de komende jaren niet verder gaat. Blijf dus alert.
Een advies dat wij absoluut willen meegeven: neem vanaf nu jouw mobiele site als uitgangspunt. Test nieuwe teksten en pagina’s als eerste op je mobiele site. Hier moet de seo goed zijn, hier moet alles er goed uitzien en hier moet alles gebruiksvriendelijk zijn. Die desktop volgt wel.
We maakten kennis met semantic search
Vaak komt het niet voor dat we kennismaken met een echt nieuwe techniek, of in dit geval: een nieuw algoritme. Semantic search was misschien wel de grootste Google update in 2018, hoewel ook dit algoritme nog maar net “los” is. De komende jaren wordt hier veel van verwacht.
Als er een ding is dat zeker is, is het wel dat semantic search de potentie heeft om de kaarten echt weer opnieuw te gaan schudden. Dit is vooral goed nieuws voor kleinere of jongere partijen die hier nu al mee aan de slag gaan. Semantic search vereist een andere manier van optimaliseren en je kunt er donder op zeggen dat er grote(re) partijen zijn die de boot gaan missen of hier onvoldoende rekening mee gaan houden.
Er werd in 2018 ontzettend veel gepraat over semantic search en dit is een van de redenen waarom wij dit dan ook zien als een van de grootste Google updates in 2018. Het is logisch dat semantic search de tongen losmaakte, want dit is meer dan slechts een evolutie, maar echt een nieuw soort algoritme.
Mocht je nog niet helemaal weten wat semantic search inhoudt, lees dan aandachtig verder, want iedereen is het erover eens dat dit hét ding is waar je de komende jaren rekening mee moet houden. En zoals met zo veel dingen geldt: nu er goed op inspelen, betekent in de toekomst ervan profiteren.
Hoe semantic search werkt en wat het doet
Structured data ligt ten grondslag aan semantic search. Wellicht ken je de term “semantiek”. Semantiek is context en betekenis kunnen toekennen aan dingen, maar vooral ook aan de samenhang hiervan. Dat is precies wat Google wil gaan doen.
Google wil minder een zoekmachine worden en meer een antwoordmachine. Wat betekent dit? Onder andere dat Google zelf meer antwoorden op zoekvragen wil gaan geven, zonder dat het nodig is om bezoekers door te wijzen naar een externe site. Een ambitieus plan, maar zeker niet onmogelijk.
Op structured data komen we dadelijk nog terug. Eerst wat meer informatie over wat semantic search nu precies is. Semantic search werkt met entiteiten. Google gaat jouw pagina’s lezen aan de hand van entiteiten die het vindt. Entiteiten zijn alle uitingen die op je website te vinden zijn. Inderdaad: alles kan een entiteit zijn. Klinkt dat vaag? Dat is het niet. Wij mensen denken bijvoorbeeld in entiteiten. Lionel Messi is een entiteit: de persoon Lionel Messi. Hij is echter ook de entiteit Argentijn, voetballer, spits, idool en ga zo maar door. Alles wat met een specifieke eigenschap of eigenschappen is te vangen, is een entiteit.
Wat wil Google nu met deze entiteiten? Simpel (maar toch ingewikkeld): het wil alle entiteiten leren begrijpen en vooral de onderlinge verbanden leren kennen. Hoe moet je dat concreet zien? Bijvoorbeeld dat wanneer iemand zoekt naar “de beste Argentijnse voetballer” de zoekmachine informatie over Lionel Messi toont, omdat de zoekmachine de verschillende, losse entiteiten herkent en op basis daarvan het meest waarschijnlijke antwoord kan serveren.
Dit opent tevens de deuren voor nog meer manieren van informatie presenteren: nog meer featured snippets, maar ook live cards, afbeeldingen en animaties, extensies, FAQ’s, noem maar op. Je snapt nu ongetwijfeld waarom wij (en met ons vele anderen) dit zien als een van de belangrijkste en grootste Google updates in 2018. Hier wil je vroeg bij zijn om mee te kunnen profiteren.
Structured data legt de basis
Structured data legt een belangrijke basis voor semantic search, dus ga hiermee aan de slag. Schema.org legt uit hoe je dit kunt doen. Structured data draait om het correct structureren van je pagina’s en de inhoud hiervan. Door eigenschappen toe te wijzen, zal Google nog beter in staat zijn om entiteiten te herkennen en jouw pagina’s of snippets te serveren bij relevante zoekopdrachten.
De veranderingen in je meta descriptions
Meta descriptions: ooit waren ze van cruciaal belang voor een goede indexering en toen waren ze ineens minder belangrijk en eigenlijk alleen bedoeld om je bezoekers een goed idee te geven van wat zij op jouw website zouden kunnen aantreffen. Maar voila: meta descriptions maakten ineens weer onderdeel uit van de grootste Google updates in 2018. Hoe dan? De zoekmachine ging weer meer en kritischer kijken naar de descriptions en de invulling hiervan.
Zoals eerder geschreven, wil Google meer een antwoordmachine worden. Partijen die vragen concreet beantwoorden, hebben een streepje voor. Je meta description speelt hier een belangrijke rol. Geef je in je meta een antwoord op een vraag, dan vindt Google dit lekker. Okay, het is misschien een vrij kleine verandering vergeleken met semantic search, maar toch kan dit net het verschil maken. Denk niet alleen aan technische seo, maar ook aan de aantrekkingskracht op je bezoekers.
De opkomst en doorbraak van off site seo
Off site seo zat er al een tijdje aan te komen en er waren al veel partijen serieus en goed mee bezig, maar in 2018 begon je echt de impact hiervan te zien en dus was dit met recht een van de belangrijkste Google updates in 2018. Alhoewel: het had niet direct met Google te maken. Toch scharen wij deze update in de categorie Google omdat het heel veel zegt over hoe gebruikers nu gebruikmaken van de zoekmachine.
In het kort: off site seo was best wel slecht nieuws voor veel webshops, en dan vooral voor webshops die hun aanbod niet elders ook te koop aanbieden. Omdat gebruikers verkoopwebsites zoals Bol.com en Amazon steeds meer gaan gebruiken als zoekmachines voor producten, is het cruciaal dat je als webshop ook de seo van deze platforms optimaal benut. Hier gelden andere regels.
Waarom dit slecht nieuws betekende voor veel (vooral kleine) webshops. Wie kan er nu concurreren met zulke verkoopgiganten? Wanneer er gezocht wordt naar de producten die je verkoopt, maar jouw concurrenten verkopen deze ook op de grote (internationale) verkoopplatforms, tja, dan ga je het in de zoekopdrachten van Google keihard verliezen.
Daarom is het van cruciaal belang om als webshop niet meer alleen afhankelijk te zijn van je eigen platform. Net zoals Google het leeuwendeel van alle zoekopdrachten naar zich toe trekt en daarmee met afstand de grootste zoekmachine is, trekken de verkoopgiganten van deze wereld langzaam maar zeker zoekopdrachten voor producten naar zich toe. Of mensen nu naar deze producten zoeken via Google of op de verkoopsites zelf: de verkoopsites nemen de topposities in. Het heeft er al bij menig kleine webshop voor gezorgd dat er besloten is om zelfs helemaal te stoppen met de eigen shop en exclusief verder te gaan op de verkoopsites.
Op naar nog meer nieuwe ontwikkelingen
Dit waren wat ons betreft de belangrijkste Google updates van 2018. Doe er je voordeel mee, blijf nieuwsgierig en blijf vooral nooit stilstaan: dat doen de zoekmachines en jouw klanten ook niet. 2019 is waarschijnlijk het jaar waarin je nog meer kunt blijven innoveren en optimaliseren om zo goed mogelijk vindbaar te zijn en te blijven.
- Goede tips voor zakelijk vloggen
- Zo voorkom je Google penalty’s en behoud je goede seo/” title=”seo”>seo
- Op deze manier haal je conversie uit populaire seo keywords
- Hoe moet je voice search seo optimalisatie in 2019 aanpakken?
- Is social media goed voor seo?
- Een overzicht van de meest gemaakte seo fouten
- Werkt je seo strategie niet? Zo pak je weer de touwtjes in handen
- SEO uitbesteden
- Speel in op longtail en verschaf jezelf nieuwe kansen op het gebied van seo/” title=”seo”>seo
- Meer bezoekers door betere pagina’s
- SEO workshops
- Deze 10 tools zijn het proberen waard voor je seo/” title=”seo”>seo
- Breng meer verkeer naar je webshop met deze tips
- Denk aan seo bij het maken van een nieuwe website
- Hoe belangrijk is content marketing voor je seo strategie?
- Seo over 5 jaar: hoe ziet dit eruit?
- Voorkom grote fouten en zorg voor snel herstel met een seo rampenplan
- website vindbaar maken in Google
- Kun je bloggen als advocaat?
- Seo fouten die je als advocaat maakt
- Als advocaat cliënten online bereiken doe je zo
- Hoe kunnen advocaten leads genereren uit social media?
- Hoe vind je als advocaat online aansluiting bij je doelgroep?
- Zoekmachine optimalisatie advies
- White label linkbuilding
- SEO tips voor advocaten
- De seo trends van 2019 die je niet mag missen
- Zo gebruik je een seo zoekwoordenanalyse voor de beste seo tekst”>seo tekst
- Je seo keywords bepalen
- Welke factoren hebben invloed op je Google ranking?
- Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren doe je niet alleen voor Google
- SEO tips om je website te verbeteren
- Dit betekent semantic search voor je seo strategie
- Waarom je moet stoppen met trucjes voor seo en je moet richten op je doelgroep
- Richt je op copywriting en de seo komt vanzelf
- Wil jij ook seo featured snippets? Dit is wat je moet doen
- Is jouw website seo vriendelijk voor mobiel? Doe de checklist
- Zo maak je een goede anchor tekst voor seo/” title=”seo”>seo
- De belangrijkste seo tips voor webshops
- De hardnekkigste seo mythes ontrafeld
- Een goede vindbaarheid met deze seo checklist
- De belangrijkste Google updates van 2019
- Scoor lokaal met deze tips voor local seo/” title=”seo”>seo
- Optimaliseer je seo (niet alleen voor meer bezoekers)
- Dit zijn onze tips voor betere mobiele content
- Tips om je positie in Google afbeeldingen te verbeteren
- Zo ga je maximaal scoren met seo in 2019
- Welk effect heeft voice search op je seo?