Seo: zo krijg je inzicht in de keywords met Google Search Console

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

In dit artikel willen wij graag een lans breken voor data van keywords met Google Search Console. Wie seo belangrijk vindt voor zijn of haar website (en wie vindt dit nu niet?) wil natuurlijk ook weten hoe de website scoort op het gebied van seo. Hoe kunnen mensen je vinden? Op welke onderwerpen scoor je goed? En waar liggen er nog mogelijkheden voor verbetering en optimalisatie? Een perfecte manier om hier achter te komen is door de data van keywords met Google Search Console te raadplegen. Bijna iedereen is wel bekend met Google Analytics. Search Console is echter een stuk minder bekend en dat zou naar onze mening zeker niet zo moeten zijn. Deze gratis dienst van Google geeft je inzichten die Analytics je niet kan bieden.

Disclaimer: ook keywords met Google Search Console is niet heilig

Om achter de performance van keywords met Google Search Console te komen, moeten wij wel een opmerking plaatsen. Net als bij alle andere diensten maakt Google (helaas) niet alle informatie openbaar. Wat je ziet in Search Console is dus een zeer betrouwbare, maar geen volledige weergave. Ook kan data in Search Console verschillen met die in Analytics. Dit heeft onder andere te maken met een verschil in meten en verwerking. Je kunt overigens de gegevens van Search Console linken met die van Analytics door beide diensten te koppelen. De gegevens van Search Console zijn dan zichtbaar in een apart tabblad binnen Analytics. Hierdoor hoef je niet twee verschillende programma’s te openen wanneer je de seo-gegevens van je site wilt bekijken. Je vindt de gegevens van Google Search Console onder het tabblad “acquisitie”.

Je account instellen

Wil je inzicht krijgen in de keywords met Google Search Console, dan moet je eerst Search Console linken aan je site. Als je Search Console voor het eerst bezoekt, word je geholpen met deze instelling. Het is niet moeilijk en ook het koppelen van Search Console met Analytics is zo gedaan. Heb je jouw account ingesteld, dan kun je vanaf dat moment de resultaten gaan meten. Heb je het nog niet gedaan, doe dit dan zo snel mogelijk, want je kunt niet meten met terugwerkende kracht. Elke dag dat je wacht gaat er waardevolle data verloren.

Wat kun je precies met Search Console?

Google Search Console Search Console geeft je inzicht in de prestaties van je website in Google. Vooral het inzicht in de keywords met Google Search Console is zeer waardevol. Je kunt binnen het door jou opgegeven tijdvlak (dit kan zijn vanaf het moment dat je startte met meten tot aan op een exacte dag nauwkeurig) zien met welke zoekwoorden bezoekers jouw site hebben gevonden. Het gaat eigenlijk wat dieper dan dat. Het eerste wat het inzicht in de keywords met Google Search Console je vertelt, is hoe vaak jouw website bij het invoeren van een bepaald zoekwoord vertoond is. Dit is zeer waardevolle informatie wanneer je dit koppelt aan het aantal kliks. Zie je bijvoorbeeld dat in een maand tijd jouw website 500 keer is vertoond bij een bepaald zoekwoord, maar hebben maar 3 mensen op jouw link geklikt, dan kan dit een signaal zijn dat jouw website kennelijk niet de indruk wekt mensen te bieden waar zij naar zoeken. Een andere zeer waardevolle metric die je kunt raadplegen, is de gemiddelde positie die je behaalt op een specifiek zoekwoord. Ook dit gegeven krijgt veel extra waarde wanneer je dit linkt aan de CTR (de click through rate). Behaal je een plek in de top 5 qua zoekresultaten op een bepaald keyword, maar behaal je een lage CTR, dan is dit wederom een signaal dat er ergens in de beleving van gebruikers iets niet in orde is. Je pagina wordt goed vertoond, maar ontvang weinig clicks. Hoe kan dit? Het is vervelend, maar biedt je wel de kans om te optimaliseren. Het omgekeerde scenario kan ook interessant zijn: rank je laag met een bepaald keyword, maar krijg je wel relatief veel clicks bij een lage vertoning? Dan is dit misschien een keyword waar je wat sterker op in kunt zetten. Kennelijk vinden veel bezoekers jouw website de moete waard op dit onderwerp. Bekijk informatie over je keywords met Google Search console los, maar combineer juist de verschillend statistieken om een goed beeld te krijgen van de prestaties van je website. Mogelijke conclusies die je kunt trekken, zijn bijvoorbeeld dat je wellicht inzet op de verkeerde keywords, of dat je meer autoriteit hebt op bepaalde keywords dan gedacht. Zo kun je de content op je website verder optimaliseren en steeds beter scoren in de zoekmachine.

Overige zeer nuttige data

Inzicht in keywords met Google Search Console is niet de enige reden waarom je Search Console gebruikt. Ook andere prestaties kunnen worden geanalyseerd. Zo kun je bekijken hoeveel verkeer je website trekt en wat de voornaamste bestemmingspagina’s zijn. Dit lijkt wellicht een vrij basic feature, maar het gaat er vooral om welke informatie je aan deze pagina’s koppelt. Zo kun je op een pagina doelen instellen, bijvoorbeeld met behulp van Google Tag Manager. In het overzicht van je landingspagina’s kun je vervolgens zien hoeveel bezoekers het doel dat je hebt ingesteld, hebben voltooid. Stel dat je voor jouw contactpagina als doel hebt ingesteld om mensen het contactformulier in te laten vullen, dan kun je in dit gedeelte van Google Search Console zien hoeveel mensen je contactpagina hebben bezocht en hoeveel mensen vervolgens het contactformulier hebben ingevuld. Deze gegevens helpen je jouw doelen te verbeteren, want je krijgt inzicht in hoe vaak je doel slaagt. Slaagt het niet zo vaak, dan zul je misschien moeten opteren voor een andere aanpak of wijzigingen op je website. Data over de prestatie van keywords met Google Search Console is natuurlijk zeer waardevol en bijzonder interessant; je wilt (en kunt) ook nog zeer veel andere gegevens raadplegen. Zo kun je eenvoudig zien wat de verdeling is tussen bezoeken van desktops/laptops, smartphones en tablets. Ook krijg je met een klink een handig overzicht van het aantal vertoningen en clicks in bepaalde landen. Zeker voor website die internationaal opereren, is dit natuurlijk zeer waardevol.

Wat te doen met al deze data?

Google Search Console data Niets doen met deze data, zou ontzettend zonde zijn. Meer nog dan Google Analytics kan Google Search Console je tonen of je goed presteert. Het mooie van dit alles is: het is gratis. Iedereen die aan seo doet of wil gaan doen, moet van data in Search Console, en dan met name de prestaties van keywords met Google Search Console verplichte kost maken. Leer jezelf aan om met regelmatige intervallen de data die je ontvangt te bestuderen en deze te gebruiken om je site en seo te verbeteren. Of het nu gaat om het maken van nieuwe blogs met belangrijke zoekwoorden of het aanpassen van een pagina om een hogere click through rate ontvangen: de mogelijkheden liggen voor het oprapen. Wij kunnen ons echter voorstellen dat Google Search Console nog wat lastig voor je is. Daarom kunnen wij je helpen. Wij zijn een bureau dat is gespecialiseerd in optimalisatie en conversie van websites. Wij zijn gevestigd in Houten, maar verzorgen seo diensten in de gehele regio Utrecht en ver daarbuiten. Wij kunnen jouw website helpen aan een betere zichtbaarheid, een hogere conversie, meer leads en uiteindelijk dus ook meer omzet en meer winst. Dit doen wij op verschillende manieren, maar om een goed beeld te krijgen van je website, gebruiken wij altijd data van keywords met Google Search Console. Neem contact met ons op voor meer informatie. Wij nemen graag de tijd om je vragen te beantwoorden en je van meer info te voorzien. Wil je eens vrijblijvend kennismaken of een vrijblijvende, scherp geprijsde offerte ontvangen? Laat het ons dan weten: wij staan voor je klaar met kennis en hulp.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online