De seo trends van 2019 die je niet mag missen

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Zoals je weet (of misschien nog niet), is zoekmachineoptimalisatie iets dat constant in beweging is. Het web evolueert doorlopend, zoekmachines dus ook en daarmee zijn er telkens nieuwe trends die ervoor zorgen dat je een goede positie in de zoekmachine kunt verwerven. Uiteraard blijven veel basisbeginselen staan, maar iets dat een aantal jaar geleden nog werkte, hoeft anno nu niet meer te werken. Veel dingen komen we dan ook niet meer terug in de seo trends van 2019. In dit artikel nemen wij je mee langs de belangrijkste basisprincipes, trends en no-go’s.

Google houdt je graag binnenboord

Een van de grootste seo trends van 2019 is eentje die je wellicht nog niet gemerkt hebt. Google volgt hiermee het voorbeeld van Facebook, in termen van hoe de dienst werkt. Google wordt steeds minder een zoekmachine en steeds meer een antwoordmachine. Het verschil? Google wil steeds meer op een snelle manier antwoorden geven in de zoekresultaten en je op deze manier op het platform houden. Zonder dat je door hoeft te klikken dus. Zorgwekkend? Ach, laten we het zien als een ontwikkeling die past in de huidige tijdsgeest. Mensen willen snel een antwoord op vragen en Google speelt hierop in.
Wat betekent dit voor jouw seo? Vooral dat je rekening moet houden met wat Google graag van je wil zien. De zoekmachine houdt ervan om interne resultaten te tonen en probeert waar mogelijk eigen diensten voorrang te geven. Hoe je ervoor zorgt dat jij toch een goede plek krijgt in de resultaten? Wees to the point en geef een duidelijk antwoord op een goed gedefinieerde vraag.

Google is niet langer heilig

Natuurlijk kijkt iedereen naar Google bij het bepalen van de seo trends van 2019, maar vergeet niet: Google is niet (langer) heilig. Ja, de zoekmachine groeit nog steeds, maar dat komt ook omdat het internetverkeer nog altijd groeit. Andere zoekmachines zijn ook groeiende. Wat te denken bijvoorbeeld van zoekmachine DuckDuckGo? Een zoekmachine die claimt je privacy te waarborgen. Ook de rol van Bing is nog lang niet uitgespeeld. Houd dus in je optimalisaties niet exclusief rekening met Google, maar ook met andere zoekmachines.
Google vs Bing met SEO

Nieuwe manieren van zoeken

Getypte zoekopdrachten zijn zeker niet passé, maar het is veilig om te stellen dat 2019 het eerste jaar is waarin spraakopdrachten en zoekopdrachten met behulp van smart devices zoals slimme speakers écht zijn doorgebroken. Deze manieren van zoeken behoren dan ook niet alleen tot de seo tends van 2019, maar zullen de komende jaren een nog belangrijke rol gaan spelen.
Wat dit concreet betekent? Mensen zoeken op andere manieren. Waar getypte zoekopdrachten vaak behoorlijk staccato zijn en vaak slechts enkele zoektermen bevatten, wordt er met gesproken zoekopdrachten niet alleen specifieker gezocht, maar gaat het ook om long tail opdrachten: volledige zinnen. Zorg ervoor dat je teksten hierop geoptimaliseerd zijn. Optimaliseer dus niet langer op een enkel keyword, maar wees ervan verzekerd dat jouw teksten antwoord geven op de zoekvraag en zoekbehoefte van de gebruiker.

Gedrag van de gebruiker wordt nog bepalender

Een van de belangrijkste seo trends van 2019 is al langere tijd gaande, maar lijkt nu nog bepalender te gaan worden. Het gedrag van de gebruiker wordt namelijk steeds belangrijker voor jouw indexering. Zo wisten we al dat de click through rate een grote impact heeft op jouw indexering. Met andere woorden: wordt jouw pagina veel vertoond in de zoekresultaten, maar klikken mensen niet vaak op jouw link, dan werkt dit zeker niet bevorderlijk voor jouw indexering. Heb je nog niet zo’n grote autoriteit, maar ontvang je wel relatief veel klikken, dan kan dit een boost betekenen voor je ranking.
Onze tip: houd nog meer rekening met wat je bezoeker wil zien en verwerk dit optimaal in je meta title en meta description.
Gebruikersgedrag voor SEO

De populariteit van structured data groeit nog steeds

Ben je al bekend met het begrip “structured data”? Het is een van de seo trends van 2019 die nog niet bij veel mensen bekend is. Toegegeven: het correcte gebruik van structured data is ook een beetje gecompliceerd voor de leek. Kortgezegd komt het erop neer dat je middels bepaalde code (volgens die van Schema.org) de zoekmachine nog meer context geeft over wat er op een pagina te vinden is. Op die manier kan de zoekmachine een betere inschatting maken en rijkere (visueel aangeklede) resultaten tonen. Zoekresultaten zijn niet langer plat, maar veel meer toegespitst op de behoeften van de gebruiker. Hoewel wij van mening zijn dat structured data geen enorme impact heeft op je ranking, kan het wel een groot verschil maken in de interactie van de gebruiker met jouw content. Met andere woorden: het kan je CTR verhogen (en daarmee je positie positief beïnvloeden)
Onderdeel van dezelfde ontwikkeling is de herkenning van “entiteiten” door Google. Aan het uitleggen van entiteiten kan een heel apart artikel worden besteed, maar om het even kort door de bocht te behandelen: Google wil weten wat alles is om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Verbanden zijn daarin cruciaal. Google wil alles benoemen en categoriseren. Zo lang iets uniek is en als zodanig herkenbaar, kan het een entiteit zijn. Dit hoeft geen persoon te zijn, maar het kan ook een emotie zijn, of een kleur, een beroep, een idee; wat dan ook. Je kunt het zelf in simpele vorm ondervinden: wanneer je zoekt op “de president van Amerika” krijg je direct informatie over Donald Trump. Met andere woorden: Google herkent de entiteit “president”, “Amerika” en “Donald Tump” en gebruikt deze kennis om jou het optimale resultaat te serveren.

Productzoekmachines (Amazon) zijn in opkomst

Verkoop je producten die je online aanbiedt? Houd dan rekening met andere zoekmachines, meer specifiek: productzoekmachines. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van het zoek algoritme van productpagina’s om op deze pagina’s optimaal gevonden te worden. Denk aan Bol.com en Amazon.

Accelerated Mobile Pages

Het behoort eigenlijk niet tot de seo trends van 2019, maar het speelt al iets langer: Accelerated Mobile Pages (AMP). Toch zien wij dat anno 2019 nog veel te weinig partijen gebruikmaken van deze speciaal voor mobiele weergave pagina’s voor Google. Het mag geen geheim meer zijn dat Google een “mobile first strategy” hanteert, dus heb je nog geen AMP-varianten van je pagina’s, dan mis je een hele grote kans.
 
Accelerated mobile pages en SEO

Featured snippets

Featured snippets vormen wederom een manier voor Google om tegemoet te komen aan de wensen van gebruikers: een snel antwoord op een vraag. Featured snippets zijn de tekstboxjes die bij sommige zoekopdrachten woorden getoond boven de normale resultaten. Zij geven antwoord op een specifieke vraag.
Om kans te maken op een featured snippets vermelding, kun je de content op je huidige pagina’s optimaliseren. Bedenk welke vraag een bezoeker kan stellen over de content en welk antwoord jij hierop kunt geven. Probeer informatie weer te geven als antwoord op vragen en doe dit bij voorkeur in de vorm van een opsomming of lijst en met korte, toelichtende zinnen.
 
Featured snippets voor SEO

Onderschat afbeeldingsomschrijvingen niet

Hoewel image search niet direct onderdeel uitmaakt van de seo trends van 2019, nemen wij deze toch mee. Waarom? Veel te veel mensen maken nog niet optimaal gebruik van het potentieel van image search. Door goede beschrijvingen mee te geven aan afbeeldingen (alt descriptions met bondige, beschrijvende taal), afbeeldingen te optimaliseren qua bestandsgrootte en sitemaps te maken voor je afbeeldingen, kun je veel zoekverkeer winnen uit afbeeldingszoekopdrachten. Dit is vooral een quick win voor sites die producten verkopen.
Alt teksten voor SEO

Goede reviews

Goede reviews verzamelen verdient ook nog een vermelding in de lijst met seo trends van 2019. Een zoekmachine blijft een dienst voor de gebruiker, en wat is nu waardevoller dan reviews van andere gebruikers? Het spreekt voor zich dat het uiteraard moet gaan om positieve reviews en beoordelingen. Zorg ervoor dat mensen jouw site, producten of diensten kunnen beoordelen op belangrijke platforms, zoals Google en diverse beoordelingssites.
 
Google Reviews voor SEO

Wat niet meer werkt

Minstens zo handig om te weten wat werkt, is om te weten wat niet meer werkt. Zeer duidelijk is dat optimaliseren op keywords op zijn retour is. Google kan steeds beter inschatten waar een pagina over gaat, dus wees op je hoede voor overoptimalisatie. Natuurlijk gebruik je nog wel de belangrijkste zoekwoorden in je teksten, maar ga niet overboord door ze te gebruiken in alle koppen en overal dik te drukken.
Linkbuilding is ook anno 2019 nog een uitstekende manier om autoriteit op te bouwen en je vindbaarheid te versterken, maar pas op: ook hier liggen de risico’s van overoptimalisatie op de loer. Het belangrijkste is: richt je op kwalitatieve links. Jouw site aanmelden bij allerhande start- en verzamelpagina’s is niet meer per definitie de manier om een hogere ranking te krijgen. Richt je op kwalitatieve links, bijvoorbeeld door het verzorgen van gastblogs op websites met een goede reputatie en autoriteit.
Pas op voor te veel en te zware multimedia. Was het nog niet zo lang geleden erg hip om een pagina aan te kleden met allerlei animaties en video’s: laadtijd is inmiddels veel belangrijker. Maak je pagina’s niet te zwaar.
 

 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online