Mijn eerste auto was een beschadigde 12-jaar oude Volkswagen Passat. Hij ging ontelbare keren kapot en elke reparatie was voor mij als arme student erg duur. In een poging om de steeds terugkerende reparatiekosten te verminderen, begon ik mezelf aan te leren hoe auto’s in elkaar zitten. Ik begon erover te lezen, onderzoek te doen en anderen te vragen om me wat dingen te leren. Na een paar maanden kemdem carburateurs, zekeringen en dynamo’s geen geheimen meee voor me en wist ik zelfs hoe ik de startmotor van de auto moest vervangen. Het bespaarde me een fortuin. Vanaf dat moment ging ik alleen nog naar een monteur voor grote motorproblemen die buiten mijn bereik lagen.
Voor een klein of middelgroot bedrijf, kan het erg duur zijn om een kwalitatief goede SEO-consulent in te huren en het kan daarnaast erg lastig zijn om je weg in deze branche te vinden. Het leiden en managen van SEO consulenten is net zo lastig. Welke vragen moet je hen stellen? Welke tactieken werken? Hoe bereik je resultaat?
Hieronder staan 10 doe-het-zelf SEO tips, die bedrijfseigenaren of marketingmanagers zelf uit kunnen proberen voordat ze een SEO bureau of consulent inhuren.
1. Leer je Online Markt Kennen en Richt je op Klanten
Het hebben van offline begrip van je markt en je doelgroep in de ‘echte wereld’ is slechts de helft van het verhaal. Gewoontes en gedragingen verschillen in de online wereld met die in de offline wereld. Een prominente offline aanwezigheid staat niet automatiach gelijk aan een dominante online aanwezigheid. Een leidende nationale winkel die gordijnen en jaloezieën verkoopt zal bijvoorbeeld een zware competitie ondervinden van online gordijnverkopers.
Zoek online naar de producten en diensten die je aanbied en let op de meest belangrijke websites. Bestudeer hun klantbeoordelingen en test hun aanwezigheid en activiteiten op sociale media. Je zult waarschijnlijk bedrijven vinden die je nog niet eerder kende.
2. Word Goed In Sleutelwoord Research
Je bent waarschijnlijk bekend met het jargon uit je werkveld en bent je ervan bewust dat je klanten andere termen gebruiken dan je collega’s doen bij het verwijzen naar je goederen of diensten. Het proces van sleutelwoordonderzoek zorgt voor een goed begrip van sleutelzinnen, zoektermen en daarnaast de online vraag naar je producten of diensten.
Alle bedrijfseigenaren en managers die de intentie hebben online te gaan marketen, zouden moeten weten hoe ze sleutelwoordonderzoek moeten doen.
Ik raad gratis sleutelwoord research tools aan, zoals Google’s Keyword Planner – waarvoor je een AdWords account nodig hebt – en Übersuggest, een zogenaamde scraper tool, die Google gebruikt om sugesties te doen voor wat betreft keywords.
Wanneer je er budget voor hebt, zijn SEMRush en Wordtracker waardevolle betaalde sleutelwoord research tools.
Krijg ook zicht op de sleutelzinnen voor jouw werkveld (algemeen en hoogste zoekvolume) en long-tail sleutelzinnen (gevarieerde en meer specifieke sleutelzinnen van meestal vier woorden).
Overweeg om je sleutelwoordonderzoek uit te printen en het op je prikbord te hangen, zodat je constant herinnerd wordt aan je online focus.
3. Plan je Site
Nu je weet welke sleutelwoorden het meest gezocht worden en je de meest relevante zoektermen kent, zou je een idee moeten hebben over welke pagina’s op je website hieraan tegemoet komen.
De basis van de opbouw van je website is het hebben van een papieren lijst of spreadsheet van alle top- , middel- en minst belangrijke webpagina’s en hun corresponderende sleutelwoorden. Elk sleutelwoord met hoge of gemiddelde prioriteit uit je sleutelwoordresearch moet een corresponderende pagina hebben op je website.
Long-tail sleutelwoorden kunnen bijvoorbeeld vooral worden hebruikt in blogposts en Veelgestelde Vragen.
4. Maak je Website
Nu je een idee hebt van de pagina’s die op je website moeten komen, is de volgende stap het maken van de beste website in jouw werkveld. Dit doe je bij voodkeur met behulp van een professionele webdesigner of -bureau en met de inzet van testgroepen.
Google’s webspam-expert, Matt Cutts, adviseert website eigenaren geweldige websites te maken waar gebruikers blij mee zijn en waar ze hun vrienden over willen vertellen. Het zijn tevens websites die mensen steeds weer graag bezoeken. Elke website die na 2013 is gemaakt, moet standaard geschikt zijn voor mobiele apparaten, zodat ze ook goed werken in de browsers van smart phones. WordPress is geweldig voor de meeste kleine en middelgrote bedrijven dankzij haar eenvoud, flexibiliteit, support, ingebouwde SEO opties en toegang tot een uitgebreide bibliotheek met gratis en premium plug-ins.
5. Begin met Bloggen of Produceer Regelmatig Content
Je hoeft niet perse een blog te beginnen, maar publiceer in ieder geval wel je inhoud volgens een bepaald schema. Ik pleit er niet voor dat je je bedrijf om moet zetten naar een publiciteitsbedrijf door elke dag iets te plaatsen. Wekelijks, twee keer per week, twee keer per maand of maandelijkse updates zijn aan te raden. Vooral continuïteit is belangrijk. Houd ook in je achterhoofd dat content niet perse tekst hoeft te zijn. Een architectenbureau kan bijvoorbeeld professionele foto’s van haar projecten publiceren of makelaars kunnen wekelijkse videobulletins plaatsen. Het is je doel om content te publiceren die aansluit op de consumptiegewoonten van je doelgroep.
6. Bouw je Sociale Media Netwerk
Word lid van Google+ en zoek nog twee andere sociale media platformen om je op te focussen. Je hebt er veel om uit te kiezen, zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest en meer. Sociale media stelt je in staat om in contact te komen met je klanten, uitgevers en met een publiek voor de content die je produceert. Het begrijpen en onderhouden van deze relaties zal snel resultaten opleveren en je op de lange termijn op het vlak van SEO helpen.
7. Doe Het Zelf PR
PR speelt een sleutelrol in off-page SEO. Je zou moeten weten hoe:
• Je een succesvol verhaal over je bedrijf op kunt stellen en vertellen;
• Je media-aandacht krijgt;
• Je niet alleen journalisten pitcht, maar ook bloggers en invloedrijke social media gebruikers;
• Je social media kunt gebruiken om relaties te verwerven en je merk op te bouwen.
8. Begrijp Google Analytics
Zorg ervoor dat je basiskennis hebt van Google Analytics. Begrijp de verschillende soorten rapportren van alle Google Analytics tabs: Audience, Acquisition, Behavior, Conversions en Real-Time.
Dit zal je helpen het concept van web-verkeer en de bronnen waar het vandaan komt op de juiste waarde in te schatten. Daarnaast ben je dan in staat om de maandelijkse of wekelijkse rapporten te kunnen lezen die je van je SEO- of webdesignbureau krijgt toegestuurd.
Het belang van analytics bij digitale marketing is vergelijkbaar met financiële rapportages bij accounting.
9. Lees tenminste één SEO blog.
Maak jezelf bekend met SEO door een feitelijke SEO handleiding te lezen en – als je daar de tijd voor hebt – je te abonneren op een SEO blog. Hier zijn mijn voornaamste aanbevelingen.
• Check vaak de blogs van Intelligent Online
• De beste gratis beginnershandleidingen voor SEO zijn Moz’s Beginners Guide to SEO, Search Engine Land’s SEO Guide, Google SEO Start Guide en KISSmetrics’ guide to SEO.
• Om up to date te blijven voor wat betreft SEO veranderingen, raad ik je aan te kijken naar deze YouTube videokanalen: Moz’s Whiteboard Friday en de Google Webmasters YouTube channel. Zeker als je weinig tijd hebt, is dit een prima manier om toch goed en snel geïnformeerd te kunnen worden.
• Als je iets meer tijd tot je beschikking hebt en je wilt de SEO bramche tot in detail volgen, dan kun je je het best abonneren p Moz en Matt Cutts’ blog.
10. Stel Vragen
Telkens als je ergens bent vastgelopen en je hebt antwoorden nodig, kun je daarvoor terecht in SEO communities. Google’s Webmaster Forum biedt wat dat betreft de grootste SEO community van het web. Een andere goede community is het Webmaster World Forum en SEO Guru.
Ik hoop dat deze 10 stappen je helpen om geld te besparen en betere rankings te krijgen.Ze kunnen je ook helpen om een betere SEO-cliënt te worden door het stellen van de juiste vragen aan een onderneming of consultant die je voor dit soort taken inhuurt. Wij hopen natuurlijk dat je je maximaal goed voorbereid en dan zaken doet met Intelligent Online. Intelligent Online garandeert verkeer naar je site en zal je op lange termijn in de top 10 zetten. Voor ons en voor jou zal dat makkelijker zijn als jij je zaken goed voorbereid. Je zit bij ons nooit ergens aan vast, hiermee loop je geen risico met betrekking tot nare ervaringen.
Belangrijke pagina’s:
seo | seo teksten | seo workshop | seo workshops | seo optimalisatie | seo specialist | seo advies | seo bedrijf | seo bureau | seo campagne |seo consulting | seo diensten | seo mkb | seo no cure no pay | seo uitbesteden | seo cursus | seo training