Waar sta ik in Google?

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Heeft u zichzelf wel eens de vraag gesteld ‘waar sta ik in Google’? Voor bedrijven is dit erg belangrijk, want hoe beter u vindbaar bent op het internet, des te meer rendement u kunt halen uit uw doelgroep. Vaak zien we echter dat men geen idee heeft van de huidige positie in de Google zoekmachine en dat is zonde. Meten is weten; wanneer u niet goed zichtbaar bent, dan loopt u mogelijk veel klanten en omzet mis. Een andere vraag is daarom ‘hoe hoger komen in Google?’

Waar sta ik in Google en hoe kom ik verder?

Google is veruit de belangrijkste zoekmachine van dit moment. Wie het beste bereik wil hebben op internet, die zal dus hoog in de zoekmachine van Google terecht moeten komen. Staat u nog niet bij de beste drie zoekresultaten of zelfs niet eens op de eerste pagina van de zoekmachine, dan doet u eigenlijk niet mee. Een hoge positie bekleden op Google kunt u op een tweetal manieren doen; middels SEO of SEA. SEO staat voor Search Engine Optimalization, ofwel zoekmachine optimalisatie, en daartoe worden alle organische zoekresultaten gerekend. SEA staat voor de betaalde advertenties die u bovenin de Google zoekmachine treft. Hiervoor dient u een directe investering te doen, maar het zorgt onder optimale omstandigheden ook voor een direct resultaat. SEO zegt echter weer meer over de kwaliteit van uw website en het vormt een basis voor de lange termijn van uw bedrijf.
Hoe krijgt ik mijn website hoger in Google? Daaraan liggen diverse aspecten ten grondslag. SEO is een breed geheel van content, het product, de niche, de techniek achter de website, de autoriteit van uw website op internet en meer. Ook heeft de URL de nodige invloed, hoewel dit vroeger meer gold dan tegenwoordig. De zoekterm is tot slot een belangrijk aspect om rekening mee te houden en dit is min of meer het onderdeel van de content (teksten) die op uw website te vinden zijn. Weet u eigenlijk wel op welke zoekterm u wilt inzetten en heeft u dit overal op uw website doorgevoerd? Voordat u een stijgende lijn te pakken kan krijgen in de Google zoekmachine, is het daarom cruciaal om rekening te houden met de diverse aspecten van zoekmachine optimalisatie.

Posities in Google

Bovenstaand het rood omcirkelde is het Google Ads deel. De rest SEO.

Keuze voor een zoekterm

Waar sta ik in Google? Het is een vaak gestelde vraag door veel ondernemers. Een groot deel van onze positie in de zoekmachine van Google hebben we te danken aan een scherpe zoekterm. In de ideale situatie zou dit een zoekterm zijn met een hoog zoekvolume, maar met een relatief lage concurrentie. Dit geeft mogelijkheden om uw website binnen korte tijd toch hoger in de organische zoekresultaten naar voren te laten komen, waar u nu bijvoorbeeld nog op de tweede pagina te vinden bent. Bij de keuze voor uw zoekterm is het aan te raden eerst een concurrentieanalyse uit te voeren, gevolgd door een analyse van de beste zoektermen voor uw product, niche en locatie. Heeft u dit voor elkaar, dan kunt u de pagina’s van uw website laten indexeren door Google. Zo zorgt u ervoor dat uw website direct stappen kan gaan maken. Let wel; een hogere positie in de resultaten van de Google zoekmachine kan enkele weken tot maanden duren. Daarom blijft het belangrijk om de zoekmachine optimalisatie in het oog te houden.

Waarom is het belangrijk om te weten waar u staat in Google?

Ieder bedrijf met ambities en groeipotentie is tegenwoordig afhankelijk van de vindbaarheid op het internet. Veruit de meeste mensen maken bij het zoeken naar een product of dienst nog altijd gebruik van de zoekmachines; u wilt hier het liefst direct naar voren komen. Heeft u al een idee waar uw concurrenten te vinden zijn? Wilt u deze aftroeven, dan is het essentieel om op één of meerdere zoektermen beter te vinden te zijn. Daarom is het verstandig om periodiek uw positie in de Google zoekmachine te blijven monitoren. Heeft u het idee dat uw positie juist verslechterd en u niet hoger komt in Google, dan is het zaak om hierop te handelen. Check uw website, bekijk de gebruiksvriendelijkheid, maak analyses en verbeter gaandeweg uw positie.

Hoger komen in Google? AdWords kan u helpen

Google Ads voor bedrijven
Heeft u een budget om te investeren in de positie van uw website in Google? Dan kunt u kiezen voor Google Ads. Dit zijn de betaalde advertenties die op een prominente positie in de zoekmachine te vinden zijn. Hier kunt u een eigen wervelende tekst en opmaak kiezen, waarna de advertenties op basis van uw zoektermen zichtbaar worden bij de doelgroep. Afhankelijk van uw zoekterm, de looptijd van de advertentie en de locatie hoort bij de Google Ads een bedrag voor uw campagne. Dit kan sterk variëren, maar over het algemeen staan Google Ads wel voor direct bereik en resultaat.
Vergeet niet dat u niet het enige bedrijf bent die op zoek is naar een hoge positie in de Google zoekmachine. De concurrentie op uw zoekterm kan enorm zijn, waardoor de kosten voor SEO en SEA vanzelfsprekend meestijgen. Hoe u in ieder geval hoger kunt komen in Google, is door aandacht te besteden aan de kwaliteit van uw website, de techniek, content, autoriteit en ‘logica’. Middels SEA kunt u snel uw eerste bezoekers genereren en met analytics is het mogelijk om meer inzicht te krijgen in de kwaliteit van uw website en losse pagina’s. Pagina’s die minder goed scoren kunt u hierop optimaliseren voor een verbeterde SEO-score. Zo legt u een basis voor groei in de Google zoekfunctie.

Posities in Google zijn nooit statisch

En dat is de reden waarom we geen eenduidig antwoord kunnen geven op de vraag ‘waar sta ik in Google?’. De positie die u nu bezit, kan over drie weken weer verloren gaan. Daarom dient uw website altijd fris en up-to-date te worden gehouden; uiteraard met oog voor uw belangrijkste zoektermen. Er zijn diverse manieren om uw website ranking bij te houden, maar ook deze werken niet altijd even accuraat. Zo kunnen locaties en zoektermen van uw doelgroep altijd afwijken van uw verwachting, waardoor er geen juiste uitspraak kan worden gedaan over uw positie. Waar sta ik in Google? Zorg voor een stevige basis.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online