7 tips om SEO WordPress tot een succes te maken

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Wil je weten hoe je SEO WordPress succesvol kunt maken? WordPress is een basis CMS dat door veel bedrijven wordt gebruikt. Het is laagdrempelig, overzichtelijk en werkt bovendien erg goed binnen de algoritmes van een zoekmachine. Aangezien het echter wel een basis CMS is, zijn het aantal functies niet erg uitgebreid. Wil je een kwaliteitsslag maken in het design en de feeling van WordPress, dan is het gebruik van diverse plug-ins aan te raden. Sommige van deze plug-ins geven een hele andere look aan de website, anderen zorgen juist voor minder gebruiksvriendelijkheid, dus maak een juiste afweging van de mogelijkheden die je krijgt. Het doel van een WordPress plug-in is natuurlijk om jouw website een fraaie uitstraling te geven én een impuls te geven aan de online vindbaarheid.

SEO WordPress implementeren

De regels omtrent waardevolle plug-ins en mogelijkheden van WordPress veranderen doorlopend. Wat gisteren nog goed scoorde, kan vandaag worden afgestraft door het Google algoritme. Zorg er daarom voor dat je WordPress SEO tips periodiek blijft volgen, want voordat je het weet valt je page rank van de website ineens stappen terug. SEO WordPress implementeren is daarom niet de laatste stap, maar wel een belangrijke stap. Daarna volgt natuurlijk nog het optimaliseren en het volgen van de laatste regels rondom SEO optimalisatie. In 7 tips maak jij WordPress en SEO tot een succes.

1. Koppel de website aan social media kanalen

Er is geen makkelijkere manier voor direct contact met je doelgroep dan via social media kanalen. Een pagina of bedrijf volgen is zomaar gedaan. Daarbij komt ook nog eens dat volgers op social media jouw ambassadeurs of meest actieve klanten zijn; maak hier dan ook gebruik van! Een hele eenvoudige plug-in om consistent door te voeren, is door jouw website te koppelen aan de diverse social media kanalen waarover je al beschikt. Zo kun je eenvoudig nieuwe berichten op je website automatisch delen met social media.
Eén advies willen we wel meegeven: deel niet al je berichten op social media. In principe moet de kwaliteit altijd voor de kwantiteit gaan. Bepaal daarom effectief welke berichten wel een hoog bereik kunnen benaderen en welke berichten niet interessant genoeg zijn. Zo haal je het maximale uit de combinatie van social media en de eigen website.

2. Zoekwoorden- of termen gericht gebruiken

We komen het vaak tegen; het gebruiken van zoekwoorden om relevante bezoekers naar de website te krijgen en vindbaar te worden in de zoekmachine. Terecht natuurlijk, want je wilt het liefst uitsluitend bezoekers op de website waarbij er ook een kans is op een conversie. Daarbij moet echter opnieuw de kwaliteit voor de kwantiteit gaan. Een overkill aan zoekwoorden in teksten op de website kent over het algemeen het omgekeerde effect; je vindbaarheid neemt juist af en de algemene kwaliteitsscore van de website blijft ook laag. De bots van Google zijn tegenwoordig slim genoeg om die overkill aan zoekwoorden te bestraffen. Overigens mag je het zoekwoord natuurlijk wel strategisch terug laten komen in de H1, H2 en H3 van de teksten.

3. Backlinks op de website

Linkbuilding is jarenlang populair geweest, maar de laatste jaren hoor je er steeds minder over. Dat betekent echter niet dat linkbuilding geen zin meer heeft. Integendeel, linkbuilding is nog steeds erg belangrijk voor de waarde en autoriteit van een website, maar er is steeds meer een verschuiving gekomen richting kwaliteit. Voorheen kon het niet op; hoe meer links je op de website had staan, des te meer waarde je kreeg toegekend. Zelfs de meest irrelevante links brachten al waarde met zich mee. Tegenwoordig is dat heel anders; men kijkt steeds vaker naar de relevantie van de links op jouw website en andersom op de website van een gekozen partner. Heeft de ene website qua product, dienst of type bezoekers niks met de andere te maken, dat wordt geen waarde toegekend aan de link. Daarnaast is ook de zogenaamde Trust Flow en Citation Flow van een link van belang. Deze vertellen je meer over de relevantie van de link en de betrouwbaarheid. Wil je scoren met backlinks, zorg dan voor de hoogst mogelijke kwaliteit in links.

4. ALT & TITLE afbeelding

De website vullen met afbeeldingen is altijd goed, want foto’s zeggen meer dan 1.000 woorden. Een gebruikelijke fout die we vaak tegenkomen is echter dat foto’s geen beschrijving bevatten. Vaak worden afbeeldingen met een geautomatiseerde beschrijving opgeslagen (IMG_124 of Normal_rolstoel). Door de foto op die manier te implementeren op de website, beschrijf je niet wat het doel van de toevoeging is. Geef je hieraan een generieke beschrijving, dan weten de bots wat het doel van de afbeelding is en kunnen ze hier waarde voor de website aan toevoegen. SEO WordPress met foto’s? Gebruik altijd een ALT & TITLE in de afbeelding.

5. Mobielvriendelijke template

Steeds meer mensen verkiezen mobiel boven desktop. Een website moet daarom altijd beschikken over een mobielvriendelijke template. Binnen WordPress heb je de keuze uit duizenden templates, waarbij de één beter converteert op mobiel dan de andere. Wil je een zo groot mogelijk bereik hebben voor je website, dan is een mobiele website essentieel. Wij raden het Yoast WordPress SEO pakket aan; deze beschikt over een gebruiksvriendelijke template met schalen voor desktop en mobiel, waardoor de website goed werkt op beide apparaten.

6. Breadcrumbs

Breadcrumbs staat voor het pad dat een bezoeker van jouw website kan lopen. Hiermee geef je aan op welk punt van de website een bezoeker zich bevindt (home>onderwerp>naam pagina). Dit is zowel prettig voor de bezoeker, als handig voor de zoekmachine. Je geeft zo structuur aan de website en het geeft de zoekmachine eerder de mogelijkheid om ook jouw secundaire pagina’s te ranken. Zo geef je een impuls aan de algehele kwaliteitsscore van de website en de vindbaarheid hiervan. Met de Yoast WordPress SEO plug-in kan je die structuur eenvoudig implementeren.

7. Unieke en frisse content

Tot slot kunnen we nog de unieke content aanraden. Dit is niet zozeer een plug-in, maar het is wel een typisch voorbeeld van SEO WordPress. Unieke content schrijf je helemaal zelf en door dit doorlopend ‘nieuw’ te houden, zorg je ervoor dat mensen graag terugkeren op je website. Zorg er overigens ook voor dat je individuele pagina’s van je website blijft voorzien van unieke content, want als meerdere pagina’s qua inhoud op elkaar lijken, dan kan het zijn dat de zoekmachine niet alle pagina’s rankt en dat heeft gevolgen voor de algemene vindbaarheid van de website.
Ben je klaar om van start te gaan met SEO WordPress? Bepaal direct je strategie en de plug-ins die je wilt gebruiken om een boost te geven aan je pagerank. Realiseer daarnaast content die jouw doelgroep weet te bereiken. Geef antwoord op vragen, voorzie in relevante informatie en zorg voor een logische structuur binnen de website. Binnen WordPress SEO is steeds meer ruimte voor unieke plug-ins met toegevoegde waarde. Kies bewust en start met het optimaliseren van jouw website.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online