Een goede seo basis in Joomla is zeer belangrijk: je wilt immers dat je website goed gevonden wordt. Gelukkig is er goed nieuws: zorgen voor goede seo in Joomla is niet moeilijk. Niet voor niets is dit uitgegroeid tot een zeer populair CMS. Zeer veel onderdelen en tools zitten al ingebouwd, waardoor zelfs een leek snel en eenvoudig kan zorgen voor een goede seo basis in Joomla. Dan moet je natuurlijk wel weten wat je moet doen. In dit artikel gaan wij hierop in.
Een goede seo basis in Joomla: de belangrijkste punten
Wil je zorgen voor een goede seo basis in Joomla? Volg dan stap voor stap deze punten. Het is echt niet het enige wat je kunt doen, maar deze punten leggen wel een solide fundament om verder op te bouwen. Sla je deze punten over, dan mis je de belangrijkste must-haves en instellingen en zal het je vrijwel zeker niet lukken om een goede seo-autoriteit op te bouwen.
Je website naam
Kies de naam van je website zorgvuldig. De zoekmachine laat ruimte om flink wat karakters te tonen. Geef dus niet alleen de naam van je bedrijf weer, maar voeg kort en krachtig toe waar je in de kern voor staat.
Zorg voor de juiste urls
Joomla biedt je de mogelijkheid om automatisch goede urls aan te laten maken. Dit zijn urls met een logische structuur die per pagina het belangrijkste zoekwoord bevatten (of meerdere). Je kunt de url voor het publiceren nog handmatig aanpassen, maar het is handig om voor een goede start te zorgen. Schakel dan ook “zoekmachinevriendelijke urls” en “urls herschrijven” in.
Maak gebruik van categorieën
Content die je publiceert, wordt ingedeeld in categorieën (mits je deze invult). Vul deze altijd in en maak optimaal gebruik van categorieën voor een goede seo basis in Joomla. Waarom? Niet alleen maakt dit je site overzichtelijker voor bezoekers en de zoekmachine; je categoriepagina’s worden ook nog eens geïndexeerd en dit zorgt voor extra vindbaarheid.
Vul altijd een metabeschrijving in
De metabeschrijving is het stukje tekst dat bezoekers zien in de zoekresultaten. Vul per pagina een bondige, goede metabeschrijving in die samenvat waar de pagina over gaat. Zorg er ook voor dat je gebruikmaakt van je belangrijkste zoekwoord(en) in de metabeschrijving.
Alle seo basisbeginselen gelden ook voor Joomla
Los van deze tips om te zorgen voor een goede seo basis in Joomla, gelden natuurlijk ook alle andere regels: zorg voor een snelle site, mobiele optimalisatie en relevante teksten met de juiste zoekwoorden (let wel op: je schrijft voor je bezoeker en niet voor de zoekmachine). Ook zijn er diverse plug-ins te downloaden die je kunnen helpen met het optimaliseren van je Joomla-site.
Wij kunnen je helpen?
Wil je hulp met het optimaliseren van je Joomla site en het vergroten van je bereik? Neem contact met ons op en wij vertellen je graag hoe wij je kunnen helpen aan nog meer bezoekers, een hogere conversie en meer omzet en winst.
Hoog in Google komen betekent gezond verstand gebruiken
Hoog in Google komen, willen we allemaal. Want hoe hoger je komt in de zoekmachine, hoe meer bezoekers je zult kunnen trekken met je website. Meer bezoekers betekent in de regel ook meer conversie (in elk geval in absolute aantallen), meer ROI, meer omzet en meer winst. Maar wat moet je nu wel en niet doen om hoog in Google te komen? Je kunt overal tips en trucs vinden en ook wij kunnen je van talloze (technische) tips voorzien om je positie in de zoekmachine te verbeteren.
In dit artikel willen wij het echter eens over een andere boeg gooien. Want waar we allemaal maar bezig zijn met het behagen van de zoekmachine en het toepassen van allerlei trucs, is er eigenlijk maar een ding dat in de basis telt, en dat is gezond verstand gebruiken. Waarom? Je maakt je website voor mensen. Door je in je doelgroep te verplaatsen en jezelf af te vragen wat je doelgroep zou willen aantreffen op je website, zorg je voor interessante, relevante en kwalitatieve content.
Google weet namelijk ook dat jouw website draait om je bezoekers. Met andere woorden: zorg je voor een website die goed is voor je bezoeker, dan zorg je voor een website die in de basis ook goed is voor Google. Hoog in Google komen vereist niet per definitie allerlei lastige technieken en trucs.
Wat moet je dan doen om met gezond verstand hoog in Google te komen?
Nog voordat je gaat kijken naar allerlei optimalisaties om hoog in Google te komen, kun je gewoon beginnen met gezond verstand gebruiken. Zorg voor een website die om je bezoeker draait en van daaruit kun je altijd nog optimalisaties toe gaan passen en verbeteringen aan gaan brengen.
Zorg voor relevante content
Het klinkt misschien als een open deur intrappen, maar zorg voor relevante content op je website. Content met duidelijke onderwerpen die je maakt voor de bezoeker. In ons streven hoog in Google te komen, maken we veel te vaak de fout om te schrijven voor de zoekmachine: schrijf voor je lezer.
Ook goed om te weten: het regelmatig aanvullen van content, kan wonderen doen voor je seo. Google houdt van sites die updaten en verversen. Bloggen is bijvoorbeeld een uitstekend manier om je kennis te tonen en tegelijkertijd je vindbaarheid te vergroten en je bezoekersaantallen te verhogen.
Zorg voor een duidelijke, gebruiksvriendelijke website
De kwaliteit van je website is zeer belangrijk voor je seo-score. Waarom? Google kijkt sterk naar het gedrag van bezoekers op je site bij het indexeren van je pagina’s. Blijkt uit data dat bezoekers van jouw site deze kunnen waarderen (bijvoorbeeld omdat zij lang op de site blijven, of veel verschillende pagina’s bekijken), dan zal dit gunstig zijn voor je seo.
Zaken die een rol spelen bij een gebruiksvriendelijke website, zijn onder andere: mobielvriendelijkheid, een snelle laadtijd, duidelijke, goed leesbare teksten, heldere menu’s en paginastructuren en knoppen die eenvoudig zijn in gebruik. Richt je op deze elementen en je zult zien dat hoog in Google komen een stuk eenvoudiger wordt. Je kunt nog zo veel trucs hanteren: als de basis niet in orde is, zul je bijna nooit slagen.
Heb je twijfel over of iets misschien schadelijk kan zijn voor de bezoekerservaring? Doe het dan niet.
Laat ons je helpen
Wij zijn een bureau gevestigd in Utrecht dat gespecialiseerd is in vindbaarheid en website-optimalisatie en conversie. Wil jij meer bezoekers, meer leads en meer resultaat uit je website? Dan kunnen wij hiervoor zorgen. Dat durven wij je zelfs te garanderen. Neem contact met ons op voor meer informatie. Wij beantwoorden graag jouw vragen en voorzien je indien gewenst van een scherpe, vrijblijvende offerte waarin wij uitleggen hoe wij jouw website hoog in Google kunnen krijgen. Want uiteraard is er na de belangrijke basis nog veel te doen. Een keer kennismaken? Ook dat is mogelijk. Wij kijken hiernaar uit.