Win de SEO strijd door naar je concurrenten te kijken
Wil je de SEO strijd winnen, dan is het goed om naar je concurrenten te kijken. Ook op het gebied van SEO geldt namelijk: beter goed gejat, dan slecht verzonnen. Dat “jatten” bedoelen we natuurlijk niet letterlijk. Kopieren is een doodzonde op SEO gebied. Wat wij wel bedoelen: kijk naar wat jouw concurrentie goed doet, leer hiervan, pas het toe en ga zelf groeien. Ook wanneer jij het voor zover je kunt nagaan al beter doet dan je concurrenten, is het toch goed om je voornaamste rivalen in de gaten te houden. Er is namelijk bijna altijd wel iets dat je kunt leren of verbeteren aan de hand van wat zij doen.
Op SEO gebied winnen door naar de concurrentie te kijken: waar let je op?
Om je concurrenten in te halen op het gebied van SEO, is het allereerst zaak om te kijken naar de juiste dingen. Je kunt je wel blindelings gaan focussen op zaken die je bevallen, of waarvan jij denkt dat ze je gaan helpen; je zult hier eerst hard bewijs voor moeten gaan verzamelen. Met andere woorden: je zult de websites van je concurrenten onder de loep moeten nemen.
Ga eerst af op je eigen gevoel
Voordat je onder de spreekwoordelijke motorkap duikt, is het toch goed om af te gaan op je eigen gevoel. Waarom? Goede SEO is bedoeld voor bezoekers. Hoe bezoekers op je site reageren en hoe zij zich gedragen, is zeer bepeland voor je ranking in de zoekmachine. Dit betekent dat een website in eerste instantie goed moet zijn voor de bezoekers. Voordat de technische SEO aspecten aan bod komen, doe je er dan ook verstandig aan om goed te kijken naar de website van je concurrent en voor jezelf een inventarisatie te maken wat deze vanuit het oogpunt van een bezoeker mogelijk beter doet dan jij.
Hoe wordt de lezer aangesproken? Welke onderwerpen komen aan bod, hoe worden deze behandeld en hoe zit het met de kwaliteit van de teksten? Schrijf voor jezelf de verbeterpunten op. Zie je al ruimte voor verbetering? Pas je eigen website dan aan.
Een SEO-inventarisatie
Om je concurrenten op SEO gebied onder de loep te nemen, zijn er diverse tools op het web beschikbar. Veel van deze tools zijn betaald, maar investeren in een (tijdelijk) lidmaatschap kan een zeer goede beslissing zijn. Software zoals die van Seositecheckup.com kan elke site diepgaand analyseren en een uitgebreid rapport tonen met SEO-bevindingen. Op deze manier kom je erachter wat je concurrenten goed doen. Je kunt in de rapporten ook een 1:1 vergelijking maken met je eigen website. Zo zie je op meer dan 100 punten direct hoe jouw website zich verhoudt ten opzichte van die van je concurrent(en).
Aan bod komen ondermeer zaken als titelgebruik, keyword gebruik, laadsnelheid, backlinks, caching, posities in de zoekmachine en nog veel meer. Hier kun je belangrijke learnings uit trekken.
De learnings
De learnings die je kunt trekken uit zo’n diepagaande SEO-analyse, kun je opdelen in twee verschillende categorieen: de technische aspecten en de gebruikers gerelateerde aspecten. De technische aspecten houden verband met de techniek en prestaties van je website. Op basis van de uitkomsten, kun je optimaliseren. Zo kun je maatregelen treffen om je laadtijd naar beneden te brengen, je keywords te optimaliseren of te zorgen voor meer backlinks.
Wat de analyse je echter ook vertelt, is op welke gebieden jouw concurrenten scoren. Hier ligt het spreekwoordelijke goud voor het oprapen. Misschien richt jouw concurrent zich wel op keywords waar jij nog helemaal niet aan hebt gedacht en liggen hier voor jou ook wel mogelijkheden. Wellicht blijkt dat jouw concurrent simpelweg een betere koppenstructuur gebruikt, of in zijn/haar teksten belangrijke zoektermen beter verwerkt.
Documenteer alle verbeteringen die je kunt vinden en ga daarmee aan de slag. Beschik je niet over de benodigde technische kennis, laat dan je webmaster of developer helpen. Heb je de verbeteringen doorgevoerd, voer dan met regelmaat een nieuwe scan uit om te kijken of je de concurrentie inmiddels hebt ingehaald.
Blijf je concurrentie volgen
Je concurrentie staat niet stil. Blijf je concurrenten dan ook volgen. Volg hen op social media en schrijf je in voor nieuwbrieven. Op die manier blijf je automatisch op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Ontwikkelingen die jou kunnen inspireren en die jij onder de loep kunt nemen om ze vervolgens zelf nog beter aan te pakken.