7 SEO-strategieën die je nog in 2015 kunt implementeren

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) klinkt een beetje als een ingewikkelde wetenschap. Met de juiste combinatie van een specifieke widget en de zus-en-zo-module, het toevoegen van een snufje tijd en het resultaat vervolgens te destilleren door een theoriemengsel is er een kans dat het eindresultaat misschien ietsjes beter uitpakt dan tijdens de vorige poging.
Wat op de meeste technologieën van toepassing is, geldt veelal ook voor internet marketing: wat vorig jaar nog prima voldeed, is nu volledig achterhaald. Terwijl de oude tactieken langzaam een stille dood tegemoet gaan, sprint de concurrentie in rasse schreden naar de vrijgekomen topposities. Het is daarom zaak elk jaar opnieuw je strategieën te revalueren, zodat je je marketingbudget nuttig in kunt blijven zetten.
Als het merendeel van je activiteiten afhankelijk is van het bereiken van zoveel mogelijk potentiële klanten, lezers of servicegebruikers, is het niet meer dan logisch dat je alles in het werk stelt om dat bereik zo groot mogelijk te maken.
Om dit te verwezenlijken, maak je gebruik van beproefde hulpmiddelen van derden en van de opties die zoekmachines als Google en Bing zelf gratis ter beschikking stellen. Hieronder tref je zeven verschillende tactieken aan, die in 2015 zeker nog van pas zullen komen tijdens je SEO-activiteiten.

1. Optimaliseer voor mobiel zoeken

Seo friendly
Tijdens een recente onderzoek van GlobalWebIndex, werd een gebruikersgroep van 170.000 volwassenen bekeken, die in totaal in 32 verschillende markten in de wereld actief waren. De resultaten van het onderzoek gaven onder meer weer dat 80 procent van hen beschikte over een smartphone en dat men gemiddeld 1,85 uur per dag spendeerde aan het gebruik van dat apparaat. Een stijging van een half uur ten opzichte van 2012.
Bij Google staat de teller voor mobiel inmiddels op 50%. Oftewel 1 op de 2 zoekopdrachten wordt via een mobiel apparaat gedaan. Het is belangrijker dan ooit tevoren dat je mobiele website gelijkwaardig is aan je desktop versie op het gebied van presentie, content en vindbaarheid. Daarnaast zorgt het hebben van een mobiel-vriendelijke site meteen al voor een iets positievere rangschikking, zonder dat je daarvoor extra moeite hoeft te doen.
Herken je de frustrerende situatie, waarbij je een website bezocht waarnaar je op zoek was en getrakteerd werd op een blanco scherm in nadat je er vanuit een zoekmachine naar had doorgeklikt? Voorkom dergelijke ellende voor je eigen sitegebruikers door onder andere afbeeldingen en Javascript uit te schakelen op de mobiele versie van je site. Niemand zit te wachten op hindernissen om online content te kunnen bekijken. En dat geldt zeker voor zoekmachines, die je mobiele (en mogelijk je desktop) site een lagere rangschikking geven als ze tijdens het indexeren op problemen stuiten.
Voer een extra controle uit door je mobiele updates te testen via de optie ’Fetch as Google’ in de Google Webmaster Tools.
Laat de zoekmachines weten, dat een aantal van de URL’s op je site geschikt zijn voor mobiele apparaten. Om dit te realiseren is het nodig gebruik te maken van een speciale coderegel en je te houden aan het protocol voor Mobiele Sitemaps in combinatie met gespecificeerde tags en aanvullende vereisten voor naamgeving. Voer de sitemap updates door en stuur het resultaat daarvan naar Google.
Je kunt het jezelf nog gemakkelijker maken door gebruik te maken van een responsive webdesign. Op die manier bespaar je jezelf tijd en moeite in het optimalisatieproces van je content. Als je echter geen tijd of geld hebt voor een volledig nieuw webdesign, omdat dat bijvoorbeeld niet aansluit op de manier waarop je huidige website is ontworpen, is het het verstandigst om een volledig op zichzelf staande mobiele webpagina te bouwen en daarop meteen zeer sterke SEO-tactieken toe te passen.

2. Focus je op een variëteit aan sleutelwoorden

SEO heeft zich door de jaren heen dusdanig ontwikkeld, dat het het overwegen waard  is om je op meer dan alleen losstaande sleutelwoorden te richten. Ga in eerste instantie uit van de vertrouwde wijze waarop je toepasselijke woorden benadert en voeg daar de zoekintentie van de gebruiker aan toe. De rangschikking van de juiste zoekwoorden, kan uiteindelijk zelfs tot een dealbreker voor de topposities in de zoekmachine leiden.
Hoe kom je te weten welke woordenreeks het meeste effect heeft? Je hebt waarschijnlijk uit eerdere ervaringen al enige houvast, maar het kan heel goed zijn dat je krachtige combinaties van sleutelwoorden over het hoofd ziet. Als je echter beschikt over actuele potentiële data kan dat je veel giswerk besparen. Dan kun je je namelijk van het begin af aan gaan concentreren op het optimaal positioneren van je sleutelwoorden.
Maak voor dergelijke situaties bijvoorbeeld gebruik van Rank Tracker. Dit hulpmiddel bevat een onderdeel wat je specifieke sleutelwoordsuggesties kan geven. Iets wat je vele uren handmatig werk bespaart. Verzamel op eenvoudige wijze de informatie van 17 verschillende platformen met sleutelwoordsuggesties. Omdat elk sleutelwoord waar je gebruik van wilt gaan maken uiteindelijk tot flink wat inspanning van jouw zijde zal leiden (denk hierbij onder andere aan het updaten van pagina’s, het maken van content en het verankeren van teksten), draait het uiteindelijk allemaal om de tijd en het geld wat je in dit project wilt steken.
Een van de handige opties die Rank Tracker je in dat kader biedt, is de mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad van sleutelwoorden in te schatten. Met andere woorden: hoe moeilijk is het om met je sleutelwoorden een toppositie in de wacht te slepen. Concentreer je in eerste instantie op de sleutelwoorden die je het gemakkelijkst een goede rangschikking opleveren. Op die manier bereik je in betrekkelijk korte tijd al de eerste positieve resultaten.
Je kunt in Rank Tracker ook de personalisatie van je eigen systeem uit laten schakelen, zodat het niet meer van belang is waar je je ter wereld op dit moment bevindt en wat e IP-adres is. Op die manier krijg je objectievere gegevens.
Het is heel goed mogelijk dat je mobiele gebruikers naar andere content zoeken dan je desktop-publiek. Stel dus voor beide groepen een afzonderlijke strategie op, met elk een eigen reeks sleutelwoorden. Met behulp van de biedingen die op sleutelwoorden worden gedaan in de Google Keyword Planner, kun je een accuraat budget vaststellen voor de sleutelwoorden die de motor blijken te zijn om traffic naar je site te genereren.

3. Laat sociale media niet links liggen

Social media niet links laten liggen
Zoek naar je bedrijf met behulp van verschillende browsers en op verschillende locaties (bijvoorbeeld met proxies of VPN-verbindingen). Let op of je sociale media pagina’s – zoals Facebook, Pinterest en Twitter – tussen de zoekresultaten verschijnen. Je aanwezigheid op sociale media kan een positief effect hebben op de rangschikking van de homepage van je website.
In het meest gunstige geval verschijnt je website op de eerste plaats in de zoekgegevens. Meteen daarna dienen de sociale mediakanalen waarin je actief ben genoemd te worden in de zoekresultaten. Het spreekt daarbij eigenlijk voor zich, dat de informatie die men van je bedrijf via sociale media kan vinden, up-to-date is en uitnodigt tot interactie.  Als een gebruiker besluit om niet op de rechtstreekse link naar je website te klikken, zijn er dus nog andere waardevolle mogelijkheden om kennis te maken met je merk.
Komt je site momenteel cijfermatig niet zo goed uit de verf? Gelukkig kan sociale media je wat dat betreft helpen bij je SEO-inspanningen. Op weg naar een toppositie in de rangschikking spelen zaken als het aantal likes, shares en tweets weliswaar geen rol, maar een dynamische robuuste aanwezigheid op een of meer sociale kanalen heeft wel een positieve uitwerking op je gestelde einddoel.
Als je pagina’s echter inactief zijn of je hebt meerdere accounts op een sociaal platform die naar hetzelfde merk verwijzen, is het zaak actie te ondernemen en datgene definitief af te stoten wat je niet gebruikt. Je wilt per slot van rekening dat de gebruikers daadwerkelijk de juiste content zien en elke vorm van verwarring moet je daarbij uitsluiten.
Betekent dat dan ook dat je je Google+ pagina op moet heffen omdat dat sociale netwerk een online gelijkenis lijkt te vertonen met de leegte van een woestijn? Misschien is het toch wel verstandig om daar geregeld nieuwe content te plaatsen. Het is per slot van rekening een onderdeel van Google, waardoor het in de zoekresultaten een prioriteit zou kunnen krijgen boven andere sociale netwerken.

4. Dump je ingewikkelde UX en URL

Als je de moeite neemt om je website aan een audit te onderwerpen, kan dat betekenen dat je dagen achtereen aan het scrollen en schrijven bent. Zelfs als je voor dit proces gebruik maakt van diverse hulpmiddelen. Ook als je van mening bent dat je website er prima gestroomlijnd uitziet, kan het geen kwaad om een programma als Website Auditor te gebruiken. Het gebruik ervan is in principe gratis, tenzij je behoefte hebt aan extra opties, zoals diverse vormen van klantrapportages.
Je kunt ook besluiten om je puur te focussen op pagina- en site-checks die te maken hebben met meta tags, eventuele doorlink- en coderingsproblemen en de opmaak van je homepage. Als je je beperkt tot juiste deze onderdelen kan dat al waardevol zijn voor de SEO van je website. De optimale performance van je pagina’s weegt namelijk mee bij het tot stand komen van de de uiteindelijke rangschikking in de zoekresultaten.
Website Auditor checkt ook de integriteit van de URL’s en links van een website. De auditor attendeert je er bijvoorbeeld op wanneer een middels een database gevormde dynamische URL te lang is om er op het vlak van SEO van te kunnen profiteren. Daarnaast worden 404-fouten en gebroken links gemeld. Ook deze twee laatstgenoemde factoren kunnen een negatieve invloed op hebben je SEO-resultaten. Het is daarom belangrijk dat je degelijke problemen identificeert en ze vervolgens zo snel mogelijk oplost.
Hint: maak een lijst van de aanpassingen die je door wilt voeren en stuur die naar je webmaster. Op die manier voorkom je eventuele problemen bij het wijzigen van je URL’s.

5. Maak je niet druk om kleine dingen

SEO is onderdeel van je overkoepelde marketingstrategie. Het gevaar van de hoeveelheid data die je tot je beschikking hebt, is dat je teveel tijd gaat steken in het analyseren van elke afzonderlijke pagina of blogpost om zo tot een perfect resultaat te kunnen komen.
Laat je niet gek maken! Het is onmogelijk om letterlijk elk detail van al je pagina’s te monitoren en de dagelijkse performance ervan in de gaten te houden.
Maak voor je strategie gebruik van diverse optimalisatiehulpmiddelen om je te ondersteunen. Beperk je tot drie doelen die je met je SEO-activiteiten wilt bereiken en schaaf op een later tijdstip je strategie bij als dat nodig is. Voeg pas een nieuw doel aan je activiteiten toe als een van de lopende doelen tot het gewenste resultaat heeft geleid.

6. SEO voor meervoudige sleutelwoorden doet er nog steeds toe

Long tail seo
Overweeg waarom mensen online naar iets op zoek gaan. Wie zijn je klanten en wat willen ze met je product gaan doen?
Stel, je hebt een bedrijf wat handelt in organische groente- en fruitsappen. Een zoekterm als ’organische groene sapkuur voor inwendige reiniging’ brengt hoogstwaarschijnlijk niet zo heel veel bezoekers naar je website, maar het kan je wel meer verkopen opleveren, omdat het zo’n specifieke zoekopdracht is. De potentiële klant weet inmiddels al wat hij wil hebben en zal er ook voor willen betalen als je aanbieding in de smaak valt. Het kunnen verkrijgen van een hoge positie in de rangschikking voor een dergelijke term is daarom van wezenlijk belang.
Natuurlijk moet je ook de korte ’gouden’ sleutelwoorden niet links laten liggen tijdens je SEO-activiteiten. In ons voorbeeld zou dat wellicht ’groen sap’ kunnen zijn. Als je weet hoe je klanten interactie ondernemen met de producten die je te koop aanbiedt, kun je het aantal verkopen verhogen door ze rechtstreeks naar hun gewenste doel te sturen.
Zoekopdrachten bestaande uit meervoudige sleutelwoorden maken het merendeel uit van hetgeen de zoekmachines dagelijks te verwerken krijgen. Hou dus goed in de gaten wat je op dat gebied kunt optimaliseren.

7. Koppel je strategie aan PR

Een SEO-tactiek die door de jaren doorlopend effectief is gebleven, is het kunnen verkrijgen van inkomende links op je website. Hierbij snijdt het mes aan twee kanten: je krijgt gratis referentie-traffic en de links hebben ook een positief effect op je SEO-activiteiten.
De  links die naar je site verwijzen moeten echter wel van hoge kwaliteit zijn. En om ze te verkrijgen moet je je soms wellicht ietwat brutaal opstellen. Breng bijvoorbeeld de producten en diensten die je verkoopt, actief onder de aandacht van journalisten die specifiek schrijven over hetgeen er gaande is in jouw bedrijfstak. Hou het eenvoudig en leg aan hen uit waarom het voor mensen waardevol is om van je merk op de hoogte te zijn.
Voer zoekopdrachten uit met zinsdelen als ’de beste’ of ’top 10′ om op die manier te kunnen ontdekken of je concurrenten daarin worden genoemd. Als je van mening bent dat je onderneming daadwerkelijk waardevol is voor journalisten en hun lezers, stel je een wervend bericht op waarin je henaanspoort om traffic naar je eigen site te kunnen krijgen.
Simpelweg vragen naar inkomende links is niet voldoende. Je moet ze verdienen. Produceer dus waardevolle teksten die boeiend zijn voor een ieder die in je bedrijfstak geïnteresseerd is. Zorg er daarbij voor dat je op de juiste manier sleutelwoorden gebruikt en efficiënt met tags omgaat. Op die manier bereik je met je website uiteindelijk de status van betrouwbare expert in je branche.
Meer informatie over een goede SEO strategie? Bel vrijblijvend
 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online