Trefwoorden zijn en blijven (in elk geval de komende jaren) nog de basis van seo, dus een goed seo stappenplan voor slim trefwoordenonderzoek is nooit overbodig. Wil je dat jouw website scoort op het gebied van seo, dan is een trefwoordenonderzoek eigenlijk altijd hetgeen waarmee je begint. Zorg dat voor je begint met het bouwen en invullen van je website duidelijk is welke trefwoorden je waar moet gaan gebruiken (en waarom) voor een optimaal resultaat. Wij lopen graag met je door de belangrijkste stappen. Het is verstandig om de stappen ook in deze volgorde uit te voeren, anders gaat het je misschien veel meer tijd kosten en moet je dubbel werk verrichten.
Begin een seo stappenplan voor slim trefwoordenonderzoek altijd met een brainstorm
Een fout die veel mensen maken wanneer zij aan de slag gaan met een seo stappenplan voor trefwoordenonderzoek (of beter gezegd: een fout die mensen maken wanneer ze geen stappenplan hanteren), is door direct keyword onderzoek te gaan doen met het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google. Maak je geen zorgen: dat komt echt wel. Door daarmee te beginnen, sluit je wellicht goede mogelijkheden uit. Google is namelijk ook niet heilig en alwetend.
Beginnen met een brainstorm is altijd een goed idee. Je kunt dit namelijk stap voor stap en procesmatig aanpakken en je kunt maar beter zorgen voor te veel mogelijke trefwoorden dan te weinig. Strepen kan altijd nog.
Begin met te definiëren waar jouw website over gaat. Wie ben je? Wat is jouw product of dienst? Wie zijn je klanten. Deze hoofdonderwerpen ga je vervolgens, bijvoorbeeld met een mindmap of een lijst per hoofdonderwerp, aanvullen met subonderwerpen. Denk aan alles wat er in je op komt dat relevant zou kunnen zijn om gevonden te worden op de onderwerpen die voor jou van belang en relevant zijn. Waarom pleiten wij voor deze volgorde? Je kunt zelf waarschijnlijk veel meer onderwerpen bedenken dan dat hulpprogramma’s dit kunnen doen. En zelfs als dit niet het geval is: het is jouw site, jij hebt de ideeën, dus je wilt onderzoeken of de trefwoorden die je hierbij te binnen zijn geschoten, misschien kansrijk zijn.
Wat doet de concurrentie?
De volgend stap in ons seo stappenplan voor slim trefwoordenonderzoek, is kijken naar de concurrentie. Je bent ongetwijfeld niet de enige in je branche en er zullen meer website zijn zoals die van jou. Welke zoekwoorden gebruiken de concurrenten? Dit is zeer handig omdat je in een later stadium kunt onderzoeken of dit goede trefwoorden zijn die jij misschien ook zou kunnen gebruiken, of dat er betere alternatieven voorhanden zijn. Neem rustig de tijd om een flink aantal website te bekijken en sla voor jezelf de zoekwoorden op die jou geschikt lijken en die door je concurrenten worden gebruikt.
Tijd voor een zoekwoordenanalyse
Heb je de twee bovenstaand stappen doorlopen, dan heb je waarschijnlijk al heel wat informatie en trefwoorden die je wilt checken. Het is tijd voor de volgende stap in het seo stappenplan voor slim trefwoordenonderzoek. Het daadwerkelijk uitvoeren van een zoekwoordenanalyse. Hier zul je merken waarom het slim was om eerst de vorige twee stappen uit te voeren. Je beschikt nu namelijk direct al over een hoop gegevens die je kunt checken.
Dat is dan ook waar je het beste mee kunt beginnen. In Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden kun je alle door jou verzamelde termen checken op geschiktheid. Je hebt voor jezelf al bepaald dat dit relevante zoektermen zijn, nu wil je er nog achter komen of het ook verstandig is om een selectie hiervan te gebruiken.
Wat maakt nu een goed zoekwoord? Het hulpprogramma kan je hiermee helpen, maar vergeet niet dat het hulpprogramma is ontwikkeld om zoekwoorden te vinden die je helpen bij adverteren. Sea dus. Er is een wezenlijk verschil tussen seo en sea op het gebied van concurrentie. Daar komen we dadelijk op. Idealiter heb je een zoekwoord dat relevant is (dat heb je zelf al bepaald), met een zeer hoog zoekvolume en weinig concurrentie. Dit is echter waar je op moet passen. Wanneer Google namelijk aangeeft dat de concurrentie op een bepaald kernwoord laag is, betekent dit dat de concurrentie voor advertenties laag is: dit zegt niet direct iets over de organische zoekresultaten. Toch mag je er wel vanuit gaan dat er in zekere zin wel sprake is van een relatie en daarom kun je de uitkomst onder “concurrentie” (die wordt onderverdeeld in laag, normaal en hoog) als representatief zien.
Wat je nu hebt, is een totaaloverzicht van alle door jou gekozen trefwoorden met de bijbehorende bereikscijfers. En nu? Ga je alleen voor de zoektermen met een zeer hoog zoekvolume? Dit is een van de interessante aspecten aan seo, want dat hoeft niet. Het kan best zo zijn dat een zoekwoord met een lager volume toch gaat leiden tot meer bezoekers en een hogere conversie. Dit heeft onder andere te maken met de concurrentie, maar natuurlijk ook met de mate van relevantie en hoe goed je met jouw pagina’s inspeelt op dit zoekwoord.
Om een voorbeeld te geven: stel dat jij een taartenwinkel hebt en je wilt gevonden worden door mensen die een taart willen bestellen. “Taart bestellen” lijkt dan in eerste instantie een goed zoekwoord (deze term zouden wij ook zeker meenemen), maar hoe speelt de concurrentie hierop in? Grote kans dat zeer grote spelers hier vol op inzetten. Ga je hier ooit tussenkomen in de zoekmachine? Op de term “lekkere taart bestellen” is misschien iets minder zoekvolume, maar wat nu als je hierop een hogere CTR (click through rate) kunt behalen?
Maandelijks krijgen misschien wel 2.000 mensen jouw site te zien in de zoekresultaten bij “taart bestellen” en klikken er 50 door. Het zou zo kunnen zijn dat op een minder populaire zoekterm je misschien maar 800 keer vertoond wordt per maand, maar dat er wel 100 mensen doorklikken. Wat heb je dan liever? Dit is een zeer interessant spelletje.
Onze tip voor dit gedeelte van je seo stappenplan: zorg voor een goede afweging tussen het verwerken van zeer populaire zoektermen en iets minder populaire termen waarop wel kansen voor jou liggen.
Wat zegt Google?
Je hebt nu jouw selectie gemaakt. Je kunt Google nu nogmaals raadplegen, want een zeer fijne optie is het ontvangen van suggesties. Vul de door jou gekozen trefwoorden in en kijk of Google nog met suggesties komt waar je wellicht niet aan hebt gedacht. Je kunt nu ook urls invoeren van de concurrenten die je hebt bekeken en onderzoeken of daar nog goede suggesties uit voortkomen.
Het gebruik van andere tools
Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden is gratis en levert uitstekend kwaliteit. Dit maakt dit programma tot de nummer een tool voor trefwoordenonderzoek. Echter, er zijn programma’s beschikbaar die je nog meer inzichten geven. Tools als Keywordtool.io geeft je een schat aan informatie, onder andere over geschikte voor- en achtervoegsels waarmee je goede long tail keywords kunt ontdekken. Ook kan deze tool je tonen welke vragen worden ingevoerd in de zoekmachine met betrekking tot dit onderwerp. Bovendien toont Keywordtool.io je niet alleen data van Google, maar ook van andere grote zoekmachines en YouTube.
Het nadeel van deze tool (en van enkele andere goede tools): om de echt goede informatie te krijgen, zul je een betaald abonnement af moeten sluiten. Deze abonnementen zijn niet goedkoop, maar kunnen je wel een hoop brengen. De keuze is natuurlijk volledig aan jou.
Je seo stappenplan uitvoeren: de keywords op de juiste manier verwerken
Je seo stappenplan is natuurlijk voor niets geweest als je de uiteindelijke zoekwoorden niet op de juiste manier gebruikt. In het eerste gedeelte van het stappenplan heb je de onderwerpen van je site gedefinieerd en de bijbehorende termen/subonderwerpen zijn vervolgens onderzocht. Je hebt nu per pagina een set van geschikte trefwoorden. Het is zaak om elke pagina op deze woorden te optimaliseren.
Gebruik altijd het belangrijkste zoekwoord of de belangrijkste zoekterm in de titel van je pagina. Zorg dat deze ook terugkomt in een kop op je pagina en verwerk deze in de tekst. Dat geldt ook voor de andere belangrijke zoektermen: gebruik ze in koppen en ook in je tekst. Gebruik je afbeeldingen die je teksten ondersteunen, zorg dan voor goede alt descriptions.
Optioneel: laat je pagina’s checken op effectiviteit
In principe zijn dit alle onderdelen van het seo stappenplan, maar je hoeft nog niet klaar te zijn. Gedegen onderzoek geeft je redelijk wat zekerheid dat het met de door jou gekozen zoekwoorden wel goed zit. Maar toch: je weet het pas wanneer je dit meet.
Ook hier zijn tools voor, maar ook hiervoor geldt: voor de beste en meest betrouwbare tools, zul je moeten betalen. Deze tools analyseren je website en kunnen precies zien op welke zoekwoorden je potentieel goed scoort en hoe de pagina zoals deze door jou gemaakt is uit de verf komt.
Wil je echt het maximale uit seo halen, dan kun je overwegen om je pagina’s te laten checken op effectiviteit door een specialistische partij. Natuurlijk zul je hiervoor kosten moeten maken, hoewel deze doorgaans behoorlijk meevallen. Het is echter een investering die zichzelf absoluut terug kan betalen. Vaak kunnen je pagina’s nog verder geoptimaliseerd worden. Het zal dan vaak gaan om kleine aanpassingen, maar die kunnen net zorgen voor die paar procent extra waardoor je de concurrentie achter je laat.
Seo is een continu proces
Zoals het bovenstaande al een beetje laat doorschemeren, is seo niet een statisch iets. Het moet dan ook niet eindigen bij je seo stappenplan. Wil je continu blijven profiteren van goede seo en zo een maximaal bereik en goede leads/conversie halen, dan zul je regelmatig met seo bezig moeten blijven. Zorgen voor goede zoekmachineoptimalisatie is een continu proces.
Het kan namelijk heel goed zijn dat de kwaliteit van je keywords in de loop der tijd verandert. Misschien verandert de sector en zijn er nieuwe ontwikkelingen die nieuwe keywords introduceren, misschien wordt de concurrentie op bepaalde keywords te groot, of groei je zelf en komen er ineens kansen op zoektermen die eerst kansloos leken. Het gevolg is dat je met enige regelmaat je pagina’s zult willen optimaliseren, maar dat is alleen maar gunstig voor je seo.
Wil je nog meer autoriteit pakken op de termen die je hebt gekozen, dan kun je ervoor kiezen om te gaan bloggen op deze onderwerpen. Op die manier zorg je voor meer content in de zoekmachine (en dus meer kansen on gevonden te worden) en bouw je meer autoriteit op.
Is je content goed, dan is de kans ook aanwezig dat er vanaf andere sites gelinkt gaat worden naar jouw site. Dat betekent een volgende grote stap in je seo-autoriteit. Je kunt je seo namelijk in de basis nog zo goed voor elkaar hebben: inkomende links, zeker van relevante en goede sites met een hoop autoriteit, kunnen je naar een volgend niveau brengen. Links zijn zelfs zo belangrijk dat een website met minder goede on-site seo dan die van jou, jou toch kan verslaan als deze site veel links bevat.
De conclusie is simpelweg: volg de stappen uit het seo stappenplan, blijft volhouden en blijf herhalen en optimaliseren. Check om de paar maanden je stappenplan om te kijken of dit nog actueel is.
Hulp bij het bepalen van de juiste keywords en het optimaliseren van je seo
Wij hebben geprobeerd om het vinden van de juiste keywords eenvoudig te maken met dit seo stappenplan. Toch kan het zo zijn dat je het nog best lastig vindt om de juiste trefwoorden te vinden en te verwerken.
Je kunt bij ons terecht voor hulp. Wij zijn een online specialist in Houten (Utrecht) die inmiddels werkzaam is voor tal van klanten door heel Nederland. Jouw vindbaarheid vergroten is een van onze specialisaties. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij vertellen je graag wat wij voor je kunnen doen. Met onze hulp zal de seo van je site verbeteren, dat durven wij zelfs te garanderen. Of je nu een bestaande website hebt of een nieuwe site gaat bouwen: wij halen het maximale eruit en zorgen voor resultaat.