Een overzicht van de meest gemaakte seo fouten

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Je wilt je seo goed aanpakken, dus je gaat hier serieus mee aan de slag. Doe je het goed, dan kun je enorm veel voordeel pakken uit een goede indexering in de zoekmachine. Dit voordeel komt primair uit extra bezoekers, maar ook je conversie zal toenemen waardoor je uiteindelijk een hogere omzet en meer winst zult behalen.
Dit is echter lang niet bij iedereen het geval. Seo optimalisaties gaan nogal eens mis. Om te helpen voorkomen dat jij ook de mist in gaat, geven wij hierbij een overzicht van de meest gemaakte seo fouten. Lees de lijst aandachtig door en controleer of jij je niet (al dan niet per ongeluk) aan een of meerdere van deze meest gemaakte seo fouten schuldig maakt.

Overoptimalisatie kan je een penalty opleveren

Doe je actief aan seo, dan heb je jouw website natuurlijk geoptimaliseerd op keywords. Je hebt als het goed is keyword onderzoek gedaan en daaruit is naar voren gekomen op welke zoekwoorden en zoektermen jij jouw website het beste kunt optimaliseren. Dat heb je gedaan en dan zit je geramd, toch?
Nee. Zo werkt het niet meer. Vroeger waren keywords van cruciaal belang. Tegenwoordig zijn zij ook nog zeer belangrijk, maar als website-eigenaar of online marketeer dien je voorzichtiger met keywords om te gaan. De geschiedenis leert namelijk dat mensen keywords in veel te grote aantallen (te hoge keyword densities) gingen gebruiken in pogingen om de zoekmachine voor zich te winnen.
Google wil dit niet meer hebben. Je schrijft teksten voor je doelgroep, dus je teksten moeten goed zijn voor de bezoekers. Door in elke kop en in elke zoveel zinnen je keywords te zetten, ontstaan teksten die niet organisch zijn. Was vroeger een keyword density van 10% (dus in elke tien woorden kwam het keyword een keer voor) geen enkel probleem; tegenwoordig adviseren wij je vooral om de dichtheid niet hoger dan pak ‘m beet 2,5% te laten zijn.
Keywords zijn nog steeds belangrijk om duidelijk te maken waar je website over gaat, zodat deze aan de juiste doelgroep bij de juiste zoekopdrachten kan worden getoond, maar ze zijn niet meer zaligmakend. Sterker nog: wanneer de zoekmachine vermoedt dat je aan het overoptimaliseren bent, kan dit je zelfs op een penalty komen te staan.
Google Penalty

Niet inspelen op nieuwe ontwikkelingen, betekent kansen missen

Een overzicht van de meest gemaakte seo fouten bestaat niet alleen uit actieve handelingen. Een fout kan juist ook zijn dat je iets nalaat om te doen. Wij zien dit met grote regelmaat gebeuren. Niet inspelen op nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld. Hierdoor mis je belangrijke kansen en ga je bezoekers mislopen.
Zeker wanneer jouw concurrenten wel investeren in nieuwe technieken en hun seo doorlopend blijven optimaliseren, loop je de kans dat je op een achterstand wordt gezet en dat deze achterstand na verloop van tijd onoverbrugbaar wordt.
Seo is geen statisch iets. Geheel onterecht denken mensen vaak nog dat seo een eenmalige investering is en dat wanneer je dit eenmalig goed aanpakt, je jarenlang gebeiteld zit. Was het maar zo’n feest. Je seo goed en up to date houden, vereist continue inspanning. Zoekmachines ontwikkelen zich elke jaar weer verder en eens in de zoveel tijd ontstaan nieuwe technieken en algoritmes waar je goed o in moet spelen.
Wat zijn dan de meest gemaakte seo fouten als we kijken naar het niet inspelen op ontwikkelingen?

Je houdt geen rekening met voice search

Voice search heeft de afgelopen jaren flink terrein gewonnen en zal de komende jaren alleen maar blijven groeien. Houd je hier nog geen rekening mee in je teksten, dan ga je meer en meer goede kansen missen. Goed inspelen op voice search, betekent dat je meer gebruik moet maken van long tail keywords. Waarom? Gesproken zoekopdrachten zijn een stuk uitgebreider dan getypte opdrachten. Zorg dat je vragen van je doelgroep beantwoordt en stel je teksten samen in een vraag- en antwoordvorm.
Een ander ding om rekening mee te houden bij voice search: steeds meer mensen gebruiken een smart device om een vraag te stellen. Devices zoals slimme speakers hebben geen display om informatie op weer te geven, maar werken et behulp van gesproken informatie. Google zal dus in staat moeten zijn om jouw vragen en antwoorden goed te kunnen analyseren en te presenteren; juist ook in gesproken vorm.
 
Voice Search

Heb je nog niet van semantic search gehoord?

We hebben even getwijfeld of we dit punt op zouden nemen in ons overzicht met meest gemaakte seo fouten. Want eerlijk is eerlijk: dit is nog een behoorlijk nieuwe techniek en als je hier nog niet van op de hoogte bent, is het niet direct alarmfase een. Gezien het groeipotentieel van semantic search, is het wel verstandig om hier zo snel mogelijk op in te gaan spelen, om in de toekomst geen belangrijk verkeer te missen.
Met semantic search wil Google jouw website nog beter leren begrijpen zodat deze nog beter geserveerd kan worden bij relevante zoekopdrachten. Google doet dit door te kijken naar “entiteiten”. Entiteiten zijn losse begrippen, losse stukken informatie die op jouw website te vinden zijn. Al deze begrippen hebben unieke kenmerken en betekenissen. De zoekmachine kan deze entiteiten met hun betekenissen herkennen en interpreteren, maar met semantic search wordt er vooral gekeken naar de samenhang van entiteiten.
Een entiteit kan bijvoorbeeld een persoon zijn, maar ook het beroep van die persoon is een entiteit, of de haarkleur, of zijn of haar lengte. Door al deze verbanden te leren kennen, zal Google meer en meer in staat zijn om goede antwoorden te geven op vragen die niet expliciet worden gesteld.

Begin met structured data

Wil je goed inspelen op semantic search, dan is het wij om te beginnen met structured data. Met structured data geef je extra context aan de elementen die op je website aanwezig zijn, zodat Google nog beter kan begrijpen waar je site over gaat. Beginnen met implementeren van structured data, doe je met Schema.org.

Je houdt nog geen of onvoldoende rekening met lokaliteit

Dit is een van de nieuwere meest gemaakte seo fouten. Toch komt deze fout zeer vaak voor. De groei van de mogelijkheden in de zoekmachine is de laatste jaren erg hard gegaan, alle kanten op, bovendien. Een van de zaken die veel mensen daarbij over het hoofd hebben gezien, is lokaliteit.
Lang niet iedereen is nationaal georiënteerd. Sterker nog: zeer veel bedrijven hebben een beperkt werk- en levergebied. Daarom is het voor deze bedrijven zaak om optimaal in te spelen op lokale seo. Versterk je lokale autoriteit en genereer meer leads, conversies en omzet uit je omgeving.
Het klinkt voor de hand liggend, maar er zijn nog ontzettend veel kansen te pakken op lokale seo. Omdat er maar zo weinig partijen echt goed gebruik van maken, ligt er voor jou misschien wel een mogelijkheid om dominant te worden in je regio.
Maak in je teksten duidelijk waar je gevestigd bent, waar je werkt en voor welke klanten uit welke plaatsen en regio’s je klaar staat.
Er is nog een andere zeer belangrijke reden om te investeren in lokale seo. Je weet ongetwijfeld dat er inmiddels meer zoekopdrachten worden uitgevoerd met mobiele devices dan met traditionele computers. Bij mobiele zoekopdrachten speelt locatie altijd een belangrijke rol. Sterker nog: vaak is deze rol doorslaggevend.
Om een voorbeeld te geven: jij hebt een restaurant in Rotterdam en serveert traditioneel Hollands eten. Een toerist is in Rotterdam en is op zoek naar “Dutch specialties”: jij hebt jouw website hierop geoptimaliseerd en daarbij sterk ingezet op lokaliteit. Google zal je dan goed oppikken en aanbevelen bij zoekopdrachten (hierin spelen nog meer factoren een rol, daar komen we dadelijk op). Google weet immers dat jij aan de vereisten voldoet én dat jij je in de buurt van de gebruiker bevindt. Wellicht zit jouw concurrent nog wel dichterbij, maar heeft deze zijn seo niet goed aangepakt waardoor jij beter naar voren komt.

Je hebt nog geen Google bedrijfspagina

Van alle meest gemaakte seo fouten is dit wellicht de eenvoudigste om te herstellen. Je hebt niet meer dan een paar minuutjes nodig. Heb jij nog geen Google bedrijfspagina? Haast je dan en maak deze zo snel mogelijk aan. Wat houdt zo’n Google bedrijfspagina in? Via Google mijn bedrijf kun je deze gratis pagina aanmaken en hier kun je jouw essentiële informatie op kwijt.
Wie een beetje verder denkt, zal direct al tot de conclusie komen dat dit zeer waardevol kan zijn. Google gebruikt natuurlijk het liefst zijn eigen diensten, dus informatie die je op jouw bedrijfspagina invult, kan door Google worden gebruikt bij relevante zoekopdrachten. Je omschrijving, foto’s en logo, specialisaties, contactinformatie en openingstijden kunnen allemaal worden ingevuld en weergegeven. Je zorgt hiermee direct voor een Google Maps vermelding, wat ook steeds belangrijker wordt met het oog op location based search.
Maak je goed gebruik van je Google bedrijfspagina, dan kunnen jouw bedrijfsgegevens bij relevante zoekopdrachten worden weergegeven in een apart kader naast de reguliere resultaten. Hiermee kun je extra opvallen en extra verkeer en klanten binnenhalen.

Je bent nog ouderwets aan het link builden (en riskeert zo een straf)

Oudewets linkbuilden
Link builden is ook anno nu nog een uitstekende manier om je online autoriteit te versterken en op deze manier ook je seo te boosten. Toch komt link building voor op onze lijst met meest gemaakte seo fouten. Hoe kan dit? Dit komt omdat veel mensen dit nog doen op een achterhaalde en inmiddels schadelijke manier.
Bij links telt kwaliteit. Wat betekent dit? Links met een hoge relevantie en van kwalitatieve bronnen tellen zwaarder dan links met een lage relevantie en vanaf bronnen met een lage autoriteit. Dit is het basisbeginsel dat je altijd moet onthouden: kwaliteit boven kwantiteit.
Veel mensen zijn nog lukraak op de oude manier aan het link builden: zij proberen vooral zo veel mogelijk links te krijgen. Waar, is dan van secundair belang. Dit kan schadelijk zijn voor je seo. Niet alleen omdat je weinig hebt aan kwalitatief laagwaardige links, maar ook omdat je het risico loopt door Google voor spammer te worden aangezien. Als Google het idee krijgt dat jij bewust aan het link builden bent met als enig doel zo veel mogelijk links te krijgen, dan riskeer je een penalty en zal je vindbaarheid alleen maar achteruit gaan. En hard ook. Automatische link exchange programma’s zijn vooral uit den boze.

Je maakt je schuldig aan black hat seo

Black hat seo
Sommige van de meest gemaakte seo fouten zijn nogal dommig. In sommige gevallen zou je eigenlijk beter moeten weten, of ben je bewust bezig met misleiden. Dat kan ook gelden voor “black hat seo”, maar het risico hier is vooral onwetendheid. Veel mensen maken zich schuldig aan black hat seo (ongeoorloofde manieren om te proberen een hogere indexering te krijgen) zonder dat zij dit doorhebben. Daarom benoemen wij graag de belangrijkste black hat seo punten zodat jij kunt controleren of jouw website op deze punten niet de mist in gaat. Enkele van deze punten hebben wij al genoemd: linkruil bijvoorbeeld en overoptimalisatie door het gebruik van te veel keywords. Er zijn echter nog andere vormen van black hat seo waar je rekening mee moet houden.

Verborgen omleidingen

Verborgen omleidingen zorgen ervoor dat in eerste instantie de correcte pagina aan Google wordt gepresenteerd, maar dat bezoekers na de landing op deze pagina automatisch naar een andere (vaak niet relevante) pagina worden doorgelinkt. Dat is misleiding van de zoekmachine.

Cloaking

Cloaking
Cloaking is een nogal geavanceerde vorm van black hat seo, dit vooral omdat mensen niet altijd bewust zijn dat zij zich hier schuldig aan maken. Cloaking kan ontstaan door wijzigingen in pagina’s, links en sitemaps wanneer er iets fout gaat met de juiste routing naar pagina’s. Cloaking resulteert erin dat de bezoeker een andere pagina krijgt voorgeschoteld dan de zoekmachine denkt. De zoekmachine heeft een bepaalde pagina gecrawld en hierop informatie gevonden, maar wanneer de bezoeker op deze url komt, krijgt hij of zij andere informatie te zien. Dit is zeer schadelijk.

Duplicate content

Duplicate content
Het is misschien een open deur, maar voor de zekerheid: alle teksten (en overige items) op jouw website dienen uniek te zijn. Kopieer je content van een andere pagina, dan maak jij je schuldig aan het plaatsen van duplicate content en dit wordt keihard afgestraft.

Informatie onzichtbaar maken

Er zijn nog steeds mensen die denken dat het in hun voordeel werkt om zeer veel “seo vriendelijke” elementen in een pagina te verwerken en deze vervolgens onzichtbaar te maken zodat de bezoeker er geen last van heeft. Helaas: dit is manipulatie, dus zaken als buiten het schermveld geplaatste links of elementen, tekst met een lettertype grootte van 0 of witte tekst op een witte achtergrond kunnen je een behoorlijke boete opleveren.

Link en review spam

Links zijn goed voor je autoriteit, evenals reviews (maak jij nog geen gebruik van reviews? Meteen doen, dit kan o.a. via Google mijn bedrijf). Het moeten dan wel eerlijke links en reviews zijn een geen spam, bijvoorbeeld door bots en trolls of links en reviews die overal door jou zelf worden geplaatst.
 

 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online