Beschik je als bedrijf over een eigen website, dan is het goed om de belangrijkste voordelen van SEO door te nemen. SEO staat voor Search Engine Optimalization. Het is binnen de marketing misschien wel het belangrijkste onderdeel om online succes af te dwingen, maar toch beschikken niet alle bedrijven over een heldere strategie om dit op de juiste manier in te zetten. Daarom verkiezen veel bedrijven advertising; binnen dit concept kan je met een vast bedrag een uitgebreide campagne inzetten. Je kunt meten en bijsturen op ieder gewenst moment; iets dat met SEO niet altijd even goed mogelijk is. Toch moeten we de voordelen van SEO niet onderschatten. Welke vier voordelen van SEO kunnen ervoor zorgen dat jouw bedrijf beter vindbaar wordt op het internet?
Voordelen SEO: zoekmachine optimalisatie
Waar SEA (advertising) zorgt voor betaalde leads of klanten op de website, daar moet SEO in de praktijk zorgen voor organische (gratis) bezoekers. Om dit te realiseren, moet je zo goed mogelijk vindbaar worden in de zoekmachine. SEO is niettemin een complex geheel van factoren die ervoor zorgen dat jouw website goed converteert. Je hebt een goed werkende website nodig (techniek), een logische website die stuurt op conversie én natuurlijk teksten die voldoen aan de hoogste kwaliteitsscore. Ga maar eens bij jezelf na; op welke zoekwoorden zou jij als bedrijf gevonden willen worden? En hoe kan je dit effectief doorvoeren in de teksten en pagina’s op jouw website? Zo zet je stappen in de online vindbaarheid van je bedrijf. Welke 5 voordelen biedt SEO voor jou?
Een boost voor je online zichtbaarheid
Eén van de belangrijkste voordelen van SEO is de impuls die je geeft aan je online zichtbaarheid. Het is vanzelfsprekend dat ieder bedrijf bovenin de resultaten van de zoekmachine probeert te komen, maar of dit lukt is afhankelijk van de concurrentie, de kwaliteit van de website en de kracht van je content. Er bestaan diverse zoekmachines waarin je gevonden kan worden, waarvan Google natuurlijk de belangrijkste is. Kijken we naar de richtlijnen omtrent de SEO-kwaliteitsscore, dan zijn de algoritmes van Google verreweg het belangrijkste, aangezien zij een ‘autoriteit’ zijn in de wereld van zoekmachines. Vul je jouw SEO op de juiste manier in, dan sta je duurzaam bovenaan in Google. Voordelen SEO zelf ondervinden? Zorg voor een verbeterde online zichtbaarheid. Door doorlopend bezig te zijn met de optimalisatie van je eigen website én zichtbaarheid daarbuiten, realiseer je een situatie waarin jouw website organisch wordt gevonden in de zoekresultaten van Google en andere grote zoekmachines. Het geeft je, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een advertentiecampagne, een duurzame plek binnen de zoekmachine resultaten.
Minder hoge kosten met SEO
Een ander voordeel van SEO is dat je met deze strategie minder hoge kosten hoeft te maken. We moeten daarbij wel opmerken dat SEO een doorlopend proces is, dat lastig is uit te drukken in kosten. De kosten worden berekend op basis van mensuren. De optimalisatie van je online prestaties kost simpelweg geld, maar het is nog altijd goedkoper dan een uitgebreide advertentiecampagne. We zouden het heel simpel als volgt kunnen uitleggen; advertising is voor de korte termijn, terwijl SEO jouw bedrijf op de lange termijn meer bezoekers én conversies zal opleveren.
Een algeheel sterke website
De website is het belangrijkste platform waarover we binnen SEO spreken. Scoor je goed in SEO, dan heb je doorgaans ook een sterke website. Dat is belangrijk, want die sterke positie in de zoekmachine moet je nog altijd verzilveren met de ‘gratis’ bezoekers die op de website komen. Google laat bots over je website lopen, welke de kwaliteit van de website bepalen en hieraan een kwaliteitsscore hangen. Blijf je daarom bezig met zoekmachine optimalisatie, dan betekent dit dat de website verder geoptimaliseerd wordt in het voordeel van de bezoeker. Heb je een duidelijke structuur en weet je de klant tot een conversie te verleiden? Dan ben je geslaagd in SEO.
Ter versterking van andere marketingmiddelen
SEO voordelen te over. We eindigen met de laatste; het versterkt de overige marketingmiddelen die je inzet. Een bedrijf die op de korte én lange termijn meer bezoekers en conversies op de website wil ontvangen, die kiest voor de gouden combinatie van SEA en SEO. Beide marketingconcepten kunnen evenwel niet zonder elkaar. Een geoptimaliseerde website heeft tijd nodig om meer bezoekers te genereren; tijd die je misschien niet hebt. Aan de andere kant zorgt SEA in korte tijd voor veel bezoekers, maar wanneer de SEO niet in orde is, zal dat niet automatisch leiden tot succes in termen van conversie. Daarom houden SEO en SEA elkaar goed in evenwicht én bereik je hiermee het beste resultaat op marketinggebied. Veel bedrijven zien de voordelen van SEO en maken dit onderdeel dan ook steeds belangrijker in de dagelijkse werkzaamheden. SEO is meer dan content, een goede homepagina of een leuk product. Het is een complex geheel van factoren die bepalen hoe je scoort in Google, zoals het algoritme dat wordt gehanteerd. SEO staat niet voor niks voor Search Engine Optimalization. Het is een doorlopend proces van zoekmachine optimalisatie die er ten einde voor moet zorgen dat je beter wordt gevonden in de diverse zoekmachines. En eenmaal op de website is het daarom zaak om jouw bezoekers te verzilveren; tijd voor conversie.