Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Veel bedrijven die net een eigen website hebben, vragen zich af wat het verschil is tussen SEO en SEA. Logisch, want beide kunnen een flinke boost geven aan het aantal bezoekers van uw website en eveneens conversies genereren. Er bestaat echter een bijzonder groot verschil tussen beide termen, waarover we u graag meer vertellen. Alvast een tipje van de sluier; de één zorgt voor een hoger organisch bereik, terwijl de ander betaald verkeer voor u kan genereren.

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA

 
Wilt u uw doelgroep online bereiken, dan heeft u daar diverse methoden voor. De genoemde SEO en SEA zijn slechts twee voorbeelden, maar wel dé belangrijkste als we kijken naar de online marketing waar u als bedrijf of particulier kunt kiezen. Dat beide termen iets totaal anders voorstellen, dat kunt u al zien bij het uitschrijven; SEO staat voor Search Engine Optimalization, terwijl SEA staat voor Search Engine Advertising. Vertalen we dit, dan betekent SEO letterlijk zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren. Voor SEO hoeft u niet te betalen, terwijl voor advertising natuurlijk wel kosten worden gemaakt. Zowel SEO als SEA heeft zijn belangrijke voordelen.

SEO: inzetten op de lange termijn

Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat uw website tussen de organische zoekresultaten wordt gevonden. Organisch betekent gratis en in de zoekmachine ziet u deze resultaten doorgaans onder de betaalde, geadverteerde resultaten. Wilt u dat uw website goed wordt bezocht, dan is het evident dat uw website tenminste op de eerste pagina van de zoekresultaten moet komen te staan, maar het liefst bij de eerste drie resultaten. Een goede website staat er niet binnen één dag en daarom is SEO een keuze voor de lange termijn. Er bestaan namelijk bijzonder veel factoren die meegenomen dienen te worden in de bepaling hoe hoog uw website komt te staan in de zoekmachines. Grofweg spreken we over drie belangrijke factoren of elementen:
• Content en zoektermen
• Technische ondersteuning
• Linkbuilding en autoriteit
Bovenstaande factoren gecombineerd bepalen uiteindelijk de SEO-score van uw website, hoewel er meer zaken zijn om rekening mee te houden. Met content bedoelt men alles dat op uw website komt te staan; van scherpe teksten tot foto’s, video’s en contactgegevens. De technische ondersteuning van de website heeft te maken met het algehele systeem waarin u werkt, de snelheid van de website, de gebruiksvriendelijkheid en de ‘logica’ van het platform. Tot slot hebben we nog linkbuilding en autoriteit. Dit staat enerzijds voor de kwaliteit die door anderen aan u wordt toegekend (autoriteit) en de kwalitatieve links die van en naar uw website lopen naar andere websites en bedrijven (linkbuilding). Een algehele combinatie zorgt voor een hoge SEO-score. Omdat u dit als bedrijf allemaal in eigen beheer kán houden, noemen we SEO ook wel een gratis manier om uw website goed vindbaar te maken voor de doelgroep. U kunt SEO echter ook gemakkelijk uitbesteden. Wat het verschil is tussen SEO en SEA gaan we u nu vertellen.

SEA: inzetten op de korte én lange termijn

Wilt u niet enkele weken of maanden wachten voordat u wordt gevonden door uw doelgroep, maar direct traffic genereren? Dan kiest u voor advertising. SEA staat hiervoor en deze optie geeft u veel mogelijkheden, als u tenminste ruimte hebt in uw budget. Met de toenemende concurrentie op het internet en in de zoekmachines, is het essentieel om op te vallen. De geadverteerde zoekresultaten zijn daarin natuurlijk een onderscheidende factor, want deze krijgen een prominente plek in de zoekmachines. Dit resulteert natuurlijk in een goede vindbaarheid, maar tegelijk dient u qua kosten op te boxen tegen uw concurrenten. Hoe hoger de concurrentie op uw zoekterm, des te meer dient u te betalen voor uw advertenties. Deze advertenties dienen tevens te voldoen aan diverse eisen.

SEA: belangrijke eisen aan uw advertenties

SEA biedt u veel mogelijkheden. Middels een tekstadvertentie kunt u direct bovenin de zoekmachine zichtbaar worden. Hierbij dient u zich wel te houden aan enkele eisen of beperkingen. Zo mag uw tekst niet langer dan een specifiek aantal tekens zijn en dient u voor extra widgets ook meer te investeren. Uw boodschap moet dus kort en bondig vormgegeven worden en dat is nog niet zo eenvoudig als u wellicht denkt. Voordat u de advertentiecampagne van start laat gaan is het cruciaal om de juiste zoektermen te kiezen; u moet hierbij een afweging maken tussen de verhouding kosten/zoektermen. Hoe populairder de zoekterm, des te meer geld dient u waarschijnlijk te investeren, maar des te meer mensen weet u wel te bereiken.

Een SEA-campagne opzetten

sea campagne
Voor mensen die nieuw zijn in de online marketing is het opzetten van een SEA-campagne niet eenvoudig. Hiervoor kunt u natuurlijk altijd een marketingbureau inschakelen, welke op basis van uw zoektermen de juiste campagne kan opzetten. Wilt u scoren met een korte boodschap en direct resultaat halen, dan is de CPC (cost per click) onder meer belangrijk. Deze bepaalt hoeveel budget u daadwerkelijk nodig heeft om een goede campagne op te zetten. Kies tevens altijd voor een limiet aan uw budget, zodat u binnen dit concept niet binnen een dag veel te veel betaalt. Hiervoor biedt Google Ads echter goede mogelijkheden.

Het werkelijke verschil tussen SEO en SEA

SEO staat dus in principe voor de langere termijn, terwijl u bij SEA directe resultaten kunt genereren. Dat wil echter nog niet zeggen dat SEA uitsluitend voor de korte termijn is. Zeker voor nieuwe bedrijven is SEA namelijk ook echt iets voor de langere termijn. Heeft u nog geen naam opgebouwd, maar komt u wel terecht in een concurrerende markt, dan is SEA de manier om snel resultaat te maken én een naam op te bouwen. Doet u het goed na de inzet van SEA, dan is de kans aanwezig dat klanten of bezoekers ook bij u terug blijven komen op het moment dat uw advertentiecampagne is afgelopen. Dit heeft dan uiteraard ook weer te maken met de kwaliteit van uw website, waaronder de gebruiksvriendelijkheid. Zo ziet u dat er niet alleen verschillen bestaan tussen SEO en SEA, maar dat beide factoren elkaar ook kunnen versterken. Beide kunnen echter ook prima los van elkaar worden gezien.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online