Waarom je moet stoppen met trucjes voor seo en je moet richten op je doelgroep

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Stop met trucjes voor seo. Duidelijker kunnen wij het niet stellen. Vooropgesteld: seo is van cruciaal belang. Wij raden dan ook iedereen te allen tijde aan om te investeren in seo. Heb je deze kennis niet, haal deze dan in huis. Zo waardevol als seo echter kan zijn, zo schadelijk kan dit zijn wanneer je het niet goed aanpakt, bijvoorbeeld wanneer je trucjes voor seo implementeert. Klinkt dit als een oen deur, dan zijn wij alleen maar blij. De praktijk leert echter dat lang niet iedereen op de hoogte is van de risico’s en gevaren die op de loer liggen wanneer je probeert om de zoekmachine om de tuin te leiden. Daar willen wij in dit artikel dan ook dieper op in gaan. Natuurlijk wil je een goede plek in de zoekresultaten, maar de beste kans om deze te krijgen, is door alles eerlijk aan te pakken en door te zorgen voor kwaliteit, met je doelgroep als speerpunt.
Zoekmachineoptimalisatie moet serieus worden aangepakt en kan eigenlijk alleen maar werken wanneer je gedegen kennis van zaken hebt. Wanner je weet wat je moet doen, maar vooral ook wat je niet moet doen. Trucjes voor seo komen nog zeer vaak voor en zijn schadelijker dan je wellicht denkt. De zoekmachine beloont een goede seo strategie, maar straft een slechte net zo hard af. Wat is dan een slechte seo strategie? Laten we beginnen met te zeggen: eentje die niet draait om je bezoekers.

Trucjes voor seo werken niet, net als veel andere verkooptrucjes

Seo trucjes zijn welbeschouwd verkooptrucjes. Je voert bepaalde handelingen uit om ervoor te zorgen dat mensen hopelijk iets van je “kopen”. Kopen dan niet in de traditionele zin van het woord (hoewel dat natuurlijk wel kan), maar in de vorm van een handeling doen. Je verkoopt jezelf en ontvangt de verlangde actie van de bezoeker. In het geval van seo: een klik.
Om bij dezelfde metafoor te blijven: wanneer wil een klant iets van je kopen? Wanneer deze overtuigd is van je kwaliteit en wanneer je minimaal biedt wat je pretendeert te verkopen, dus: dat de klant minimaal de ervaring krijgt die hij of zij redelijkerwijs verwacht.
Wanneer het gaat om je zoekmachineoptimalisatie, heb je eigenlijk twee “klanten”: je doelgroep/lezer en de zoekmachine. Wie is de belangrijkste klant en op wie moet jij je dus focussen? Het antwoord van velen luidde altijd (en vaak nog steeds): de zoekmachine. Als je ervoor zorgt dat je er goed op staat bij de zoekmachine, zullen je lezers je uiteindelijk weten te vinden, zo luidt een veelgehoord redenatie. Hoewel dat op zich logisch klinkt, is dat lang niet altijd waar en soms is het tegenovergestelde zelfs waar.

Voor wie maak je jouw website?

Voor wei maak je jouw website uiteindelijk? Voor je doelgroep. Waarom halen mensen dan trucjes voor seo uit, als het draait om de doelgroep en deze trucjes zelfs schadelijk kunnen zijn voor je indexering?
Niemand wil zijn/haar klanten in de maling nemen. Je bent eerlijk tegen gewaardeerde klanten, dus waarom zou online dan anders moeten gelden? Wellicht overdrijven wij nu een beetje, maar eigenlijk komt het hier wel op neer. Wanneer je seo probeert te manipuleren, kan het zo zijn dat je de zoekmachine (en daarmee je doelgroep) probeert te misleiden. We zullen dadelijk uitleggen waarom.

Onthoud altijd: eerst de bezoekers, dan de zoekmachine

Een gouden regel om altijd te onthouden, is dat je dus jouw website maakt voor jouw doelgroep. Probeer eerst de doelgroep te geven waar deze behoefte aan heeft, voordat je gaat proberen om de zoekmachine te pleasen.
Vroeger zei men wel eens: wanneer je site goed is voor de zoekmachine, is deze goed voor je bezoekers. De realiteit is echter al jarenlang precies andersom: een website die goed is voor zijn bezoekers, maakt ook kans om goed geïndexeerd te worden door de zoekmachine. Dit heeft een aantal redenen.
Allereerst heeft de zoekmachine meer en meer geleerd om jouw website te lezen als een normale bezoeker. Met de opkomst van semantic search, waarmee de zoekmachine nog beter de context en verbanden leert begrijpen, wordt dit alleen nog maar beter. Dus stop met seo trucjes. Omdat de zoekmachine een hoge mate van kunstmatige intelligentie kent, laat deze zich niet meer foppen.
De zoekmachine heeft een duidelijk doel: de bezoeker de best mogelijke antwoorden op hun zoekopdracht bieden. Wanneer de zoekmachine dus vermoedt dat jij aan het manipuleren bent, kan dit je op een straf komen te staan en kun je een goed resultaat bij relevante zoekopdrachten wel vergeten.
Een ander punt dat mensen wel eens vergeten en waarom wij zo stellig zeggen: stop met trucjes voor seo, is dat de zoekmachine bij het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten ook kijkt naar het gedrag van bezoekers op jouw website. De zoekmachine wil bezoekers relevante content serveren wanneer zij ergens naar zoeken. De zoekmachine houdt dan ook fijntjes in de gaten hoe bezoekers reageren op jouw pagina. Zijn zij heel snel weer weg? Dan wordt dit opgevat als en lage kwaliteit. Kennelijk vinden de bezoekers niet waarvoor zij kwamen. Dit betekent slecht nieuws voor jouw ranking.

Trucjes en goede teksten gaan zelden hand in hand

Je komt het nog maar al te vaak tegen, zelfs nu nog: teksten met rare zinnen of zinnen die niet lekker lopen. Dit zijn welbekende trucjes: keywords op een bepaalde manier in teksten proppen komt nog steeds erg vaak voor. En waarom? De zoekmachine heeft het door en jouw bezoekers al helemaal. Wil je dat een bezoek waarde heeft, dan zul je moeten zorgen voor kwaliteit. Teksten die niet lekker lezen, of die ondermaats zijn qua kwaliteit omdat je meer bezig bent met het manipuleren van de zoekmachine, werken simpelweg niet. Niet voor de bezoeker, niet voor de zoekmachine.
Richt je dus primair op de zoekmachine en stop met trucjes voor seo die niet werken. Je teksten zijn er voor de bezoeker: ze moeten een doel dienen, prettig leesbaar zijn en kwalitatief goed zijn.

Wat zijn dan de trucjes die niet meer werken?

Uiteraard: het correct verwerken van de juiste zoekwoorden is nog steeds belangrijk om gevonden te worden. Zelfs nu semantic search een vlucht begint te nemen (een nieuw algoritme dat jouw website en de context hierop nog beter kan begrijpen, onder andere door verbanden te leggen), is het belangrijk om de juiste zoekwoorden en -termen in je teksten te gebruiken. Laat echter oude regels zoals stricte keyword densities los. Je hoeft niet meer minimaal een zoekwoord x keer in een tekst te verwerken om te kunnen scoren.
Dat gezegd hebbende: je belangrijkste zoekwoord in elke kop zetten, is ook niet meer aan te raden. Een gebrek aan optimalisatie in je teksten kan ervoor zorgen dat je vindbaarheid niet optimaal is; overoptimalisatie kan gevaarlijk zijn omdat het je een penalty op kan leveren.
Het plaatsen van goede links is nog steeds belangrijk. Maar daar heb je het direct: goede links. Alle vormen van links dienen kwalitatief te zijn en iets wezenlijks bij te dragen aan je tekst. Of het nu gaat om interne links, externe links of – en deze vinden mensen natuurlijk altijd zeer waardevol – links vanaf andere websites naar die van jou. Volstond het vroeger nog om je site overal aan te melden om zo maar genoeg inkomende links te krijgen, tegenwoordig gaat het niet meer om kwantiteit maar om kwaliteit. Houd dat goed in de gaten.
Ook in technisch opzicht zijn er gewoon zaken die je echt niet meer moet doen. Cloaken bijvoorbeeld: het bewust serveren van een andere pagina aan de zoekmachine dan aan de bezoekers. Dit is een veelgebruikte truc om de zoekmachine te misleiden. Een truc die nog steeds door sommigen gebruikt wordt, maar die al jaren keihard wordt afgestraft. Met cloaking zorg je er voor dat de zoekmachine bij het crawlen een website te zien krijgt, die zeer relevant lijkt voor een bepaald onderwerp, vaak natuurlijk het onderwerp waarop je wilt scoren. De bezoeker krijgt echter een andere versie van de pagina te zien. Dit is natuurlijk nooit wat een zoekmachine wil en een bezoeker al helemaal niet. Lange tijd kwam je echter weg met cloaking omdat de zoekmachine simpelweg niet geavanceerd genoeg was om dit te doorzien en adequaat te handelen. Inmiddels is dat wel anders.
Ook op webpagina’s zelf zijn er nog tal van dingen die je zou kunnen doen om je positie in de zoekresultaten te manipuleren. We zeggen het ook hier nogmaals ten overvloede: stop met deze trucjes voor seo, want ook deze werken niet. Denk aan het onzichtbaar maken van links (zodat de bezoeker er geen last van heeft, maar de zoekmachine deze wel vindt, in de hoop dat dit bijdraagt aan een betere ranking). Ook dit kan de zoekmachine tegenwoordig eenvoudig doorzien.
Nog zo’n mooie klassieker: het vet maken van belangrijke termen. We willen niet beweren dat het direct funest is voor je seo wanneer je een keer een woord of term dikgedrukt maakt. We komen echter nog geregeld pagina’s tegen met soms letterlijk tientallen dikgedrukte termen. Naast dat het op deze manier voor de zoekmachine niet meer duidelijk is wat nu belangrijk is, is het ook voor de bezoeker bijzonder vervelend en heeft het dus een dubbel negatief effect.

En wat nu als ik wel trucjes voor seo toepas?

Het algoritme van Google is voor een groot gedeelte een groot mysterie. Veel dingen weten we, andere dingen denken we te weten en sommige dingen blijven een beetje in het ongewisse. Wat trucjes voor seo betreft, weten we wel het een en ander. Toch is het heus niet zo dat je nergens kunt proberen om wat extra punten te scoren, om het zo te stellen. Houd het echter organisch: houd altijd je bezoeker in gedachten en maak van je doelgroep je voornaamste prioriteit.
Als je wel besluit om seo trucjes toe te passen, dan loop je dus een groot risico. Niet alleen kan het verspilde moeite zijn omdat de trucs niet werken; het kan daadwerkelijk schadelijk zijn voor je ranking. Heb je eenmaal een penalty aan je broek, dan kan dit je behoorlijke problemen opleveren.
De zoekmachine vergeet niet snel iets. Je reputatie is belangrijk. Ben je grof de fout in gegaan en hiervoor gestraft, dan kan het een behoorlijk lange tijd duren voordat je deze schade ongedaan hebt gemaakt. Sterker nog: er zijn voorbeelden van websites die zo hard gestraft zijn dat zij deze klap nooit meer te boven kwamen.
Ben jij afhankelijk van je website, wees dan altijd zeer, zeer voorzichtig. Als je twijfelt over de effectiviteit van een bepaalde seo-techniek, hanteer deze dan niet, of laat je voorlichten door een expert. Voor veel websites zijn de bezoekersaantallen van vitaal belang. Wat doe je wanneer je verkeer ineens halveert, of nog erger? Je zou zeker niet de eerste zijn.
Ben je eenmaal door de zoekmachine gestraft, dan zul je echt serieus aan de bak moeten om dit ongedaan te maken. Alle vormen van manipulatie zul je moeten verwijderen, danwel herstellen. Vervolgens ligt het lot van jouw website in de handen van de zoekmachine. Het kan zomaar zijn dat je voor een langere tijd op een blacklist staat. In dat geval maakt het de zoekmachine helemaal niet uit of je inmiddels de zaken weer goed en eerlijk aanpakt: zolang je site op zo’n zwarte lijst staat, zullen de gevolgen van een penalty niet worden teruggedraaid.

En al die gemiste bezoekers dan?

We hebben het nu wel over de gevolgen voor je indexering in de zoekmachine, maar we hebben vanaf het begin benadrukt dat het gaat om je bezoekers. Dus denk eens aan al die bezoekers die niet de kwaliteit hebben gekregen die zij dachten te krijgen. Denk vervolgens aan al die bezoekers die je website hebben bezocht, werden teleurgesteld en vervolgens nooit meer terug zijn gekomen. Tel daarbij op dat steeds minder mensen je site zullen weten te vinden omdat deze gedaald is in de zoekresultaten en je hebt genoeg redenen om te stoppen met trucjes voor seo, niet?

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online