Tips om je positie in Google afbeeldingen te verbeteren

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Wil je tips om je positie in Google afbeeldingen te verbeteren? Dat is logisch, want zoekverkeer uit Google afbeeldingen is wellicht een van de best bewaarde geheimen van de zoekmachine. Maar heel weinig mensen maken hier optimaal gebruik van. Iedereen focust zich op de reguliere zoekresultaten, terwijl je met het optimaliseren van afbeeldingen heel veel extra traffic kunt genereren. Niet alleen dat: de bezoekers die je aantrekt kunnen ook nog eens bijzonder relevant zijn waardoor zij extra conversie kunnen opleveren.
Het is niet bij iedereen bekend, maar Google verwerkt dagelijks miljoenen zoekopdrachten voor afbeeldingen. Dit zijn vaak zeer gerichte en specifieke opdrachten. Hoewel er ook bij het zoeken op afbeeldingen sprake is van concurrentie, is dit over het algemeen minder dan bij de reguliere zoekopdrachten. Wij geven je graag tips om je positie in Google afbeeldingen te verbeteren om zo een voorsprong te pakken op de concurrentie.

Ga voor de juiste afbeelding

Het spreekt voor zich, wellicht, maar net als webpagina’s van hoge kwaliteit beter scoren dan die van mindere kwaliteit, maken ook afbeeldingen van een hogere kwaliteit meer kans op een goede ranking dan afbeeldingen van minder goede kwaliteit.
Wanneer wij spreken over “de juiste afbeelding” hebben we het niet alleen over een afbeelding van een goede kwaliteit, maar ook over een afbeelding die snel laadt. Ook bij het zoeken naar afbeeldingen is laadsnelheid namelijk een belangrijke factor voor je indexering. Grote afbeeldingen zijn uiteraard prima, maar met compressie kun je een hoop bewerkstelligen.
Compressie zorgt ervoor dat de afbeelding kleiner wordt in grootte, maar niet in formaat en ook niet in zichtbare kwaliteit, tenzij je een hoge compressie hanteert. Een lichte compressie kan de bestandsgrootte van een afbeelding van 3 mb bijvoorbeeld al snel terugbrengen naar 300 kb. Dat scheelt enorme, ook voor je potentiële positie in Google afbeeldingen.

Geef Google meer munitie met metadata

Hoewel de techniek van de zoekmachine behoorlijk ver is en Google in staat is om zeer veel elementen van foto’s te herkennen, is een van de beste tips om je positie in Google afbeeldingen te verbeteren toch echt om voor meer context te zorgen. Door de juiste metadata toe te voegen, kun je de zoekmachine als het ware vertellen wat er op de foto te zien is.
Om kans te maken op een goede indexering, is het handig om bepaalde stappen te doorlopen. Geef je foto bijvoorbeeld geen generieke bestandsnaam, maar zorgt voor een beschrijvende naam, bijvoorbeeld jouw bedrijfsnaam + een beschrijving van de foto.
Zorg er vervolgens altijd voor dat de foto een “alt description” heeft. Deze meta description wordt door de zoekmachine gelezen. Hierin geef je in enkele zinnen aan wat er op de foto te zien is. Wees zo specifiek en accuraat mogelijk zodat Google de foto zo goed mogelijk kan lezen. Benoem opvallende kenmerken, beschrijf wat er te zien is en besteed extra aandacht aan datgene wat mensen willen vinden in deze foto.

Plaats de afbeelding in een logische context

Aan alleen een afbeelding heeft Google niet zo heel erg veel. Althans: als je de bovenste tip om je positie in Google afbeeldingen te verbeteren toepast, zal je foto absoluut beter vindbaar worden. Context is echter ook zeer belangrijk.
Door je foto in een goede context te plaatsen, zal Google nog beter begrijpen waar de foto om draait en hoe jij deze gebruikt. Dit kan een groot verschil maken bij het vertonen in zoekopdrachten. Zoals je weet, heeft Google relevantie hoog in het vaandel staan, dus hoe beter de zoekmachine de relevantie van afbeeldingen in kan schatten, hoe hoger deze kunnen ranken.
Plaats afbeeldingen dus altijd in goede stukken tekst. Zorg ook altijd voor een onderschrift onder de afbeelding. Dit onderschrift kan net zoals je tekst gelezen worden door Google.

Pagina’s met een hoge autoriteit krijgen voorrang

Het is natuurlijk altijd handig om deze tips om je positie in Google afbeeldingen te verbeteren toe te passen, maar vergeet niet dat je afbeeldingen een betere kans maken op een hogere ranking wanneer ze staan op een pagina met een hogere autoriteit.
Seo blijft seo en Google vindt autoriteit belangrijk. Stel dat jij een autowebsite hebt die relatief klein en onbekend is en je hebt daarop een afbeelding van de nieuwe BMW 3-Serie waarvan je wil dat deze gevonden wordt. Wanneer grote autosites zoals AutoWeek, Autovisie en Top Gear ook afbeeldingen van deze auto hebben, zullen bij de meeste zoekopdrachten hun afbeeldingen eerder worden getoond dan die van jou.
Dit toont eens te meer aan dat seo in zijn geheel gewoon zeer belangrijk is. Een bijkomend voordeel is dat vooral grote partijen vaak onvoldoende aandacht besteden aan de metadata van hun afbeeldingen. Het vergt namelijk ook echt wel wat werk om elke afbeelding van de juiste description te voorzien. Investeer je hierin en hanteer je de tips en stappen consequent, dan kan het je echter veel voordeel opleveren.

Waarom zou ik willen dat mijn afbeeldingen gevonden worden?

Wellicht denk je dat deze tips om je positie in Google afbeeldingen te verbeteren niet geschikt zijn voor jouw website. Of dit zo is, kun je zelf het best beoordelen. Spelen jouw afbeeldingen een puur ondersteunende rol of zijn het afbeeldingen die zich niet echt lenen om naar te zoeken, dan kan het zo zijn dat een focus op de seo van afbeeldingen niet de moeite waard is.
Zeer veel website zullen echter wel profiteren van een goede seo van afbeeldingen. Denk alleen al aan websites die producten verkopen. Veel consumenten zoeken naar afbeeldingen van producten om deze te vergelijken. Komt jouw afbeelding hier naar voren, dan kan dit een lead opleveren naar bijvoorbeeld jouw webshop.
Zijn jouw afbeeldingen geschikt om naar te zoeken? Probeer het gewoon zelf eens uit en zoek op onderwerpen waar jouw afbeeldingen over gaan. Je ziet snel genoeg of er veel afbeeldingen worden gevonden of niet, zodat je een inschatting kan maken van de populariteit. Ook als er weinig afbeeldingen te vinden zijn, kan dit een kans voor jou betekenen. Er is dan misschien weinig zoekvolume, maar er ligt een kans om een toppositie te pakken, zodat vrijwel iedereen die op jouw afbeelding zoekt, ook echt bij jou terecht komt.
 

 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online