Gevonden worden is natuurlijk een ding; gevonden worden door de juiste bezoekers, is het allermooiste. Lang niet iedereen heeft een breed werk- of servicegebied. Voor sommige bedrijven is juist lokaal gevonden worden het allerbelangrijkste. Daarom geven wij je deze tips voor local seo zodat je optimaal gevonden kunt worden door je belangrijkste doelgroep: klanten bij jou in de buurt.
Uiteraard geldt ook voor lokale seo dat de basisprincipes, dus de algemene seo, in orde dient te zijn voor een maximaal resultaat. Toch zijn er gerichte stappen die je kunt nemen om je lokale seo autoriteit te versterken. Hier komen ze.
Begin met een Google my business vermelding
Een lijst met tips voor local seo kan niet anders dan beginnen met een Google mijn bedrijf vermelding. Dit is de eerste stap op weg naar de best mogelijke lokale seo autoriteit. Deze bedrijfsvermelding is gratis en wordt door Google gebruikt in de eigen services. Deze vermelding kan met een aparte snippet worden vertoond, zodat bijvoorbeeld je belangrijkste informatie, contactgegevens en openingstijden direct worden getoond.
De grote kracht schuilt ‘m natuurlijk in lokale autoriteit. Niet alleen in de reguliere zoekfunctie, maar ook in Google maps. Wanneer er wordt gezocht met een voor jou relevante zoekopdracht zal jouw Google mijn bedrijf vermelding in de basis voorrang krijgen boven die van een concurrent die verder weg van de gebruiker is gevestigd.
Je lokale kracht versterken? Verzamel reviews
Met Google mijn bedrijf kun je ook reviews verzamelen en wij raden je met klem aan om dit te doen. De mening van gebruikers weegt namelijk zwaar in je ranking. Hoe meer reviews je hebt (en hoe beter deze uiteraard zijn), hoe sterker jouw lokale autoriteit zal zijn.
Verwerk belangrijke lokale info in je teksten
De zoekmachine kan dus veel doen voor jouw lokaliteit, maar er zijn nog meer tips voor local seo die wij je willen geven. Je kunt namelijk zelf ook veel doen. Verwerk de voor jou belangrijkste plaatsen en werkgebieden bijvoorbeeld in je teksten.
Je hoeft echt niet voor elk klein plaatsje een aparte tekst te maken, of deze überhaupt op te nemen: Google kent zijn topografie. Maar heb je bijvoorbeeld een timmerbedrijf in Rotterdam en werk je in de regio, dan is het goed om bij je diensten te vermelden dat je werkt in bijvoorbeeld Rotterdam, Den Haag en Gouda. Zorg ervoor dat je jouw locatie-info ook verwerkt in je descriptions en titels.
Geef altijd je contactinformatie een duidelijke plek op je pagina
Dit is misschien wel de simpelste tip voor local seo, maar eentje die desondanks geregeld wordt vergeten: geef je contactinformatie een prominente plek op je website. Zorgt dat de zoekmachine deze informatie kan crawlen. Wanneer Google weet waar jij je bevindt, zal dit automatisch een rol spelen in je lokale autoriteit en bij lokale zoekopdrachten.
Bouw meer lokale autoriteit op
Een goede manier om meer lokale autoriteit op te bouwen, is door gebruik te maken van de lokale autoriteit van anderen. Dit punt mag absoluut niet ontbreken in onze tips voor local seo, want je kunt hier snel en eenvoudig lokale winst mee behalen. Meld je website aan bij regiogidsen, zorg dat je publicaties hebt op relevante sites die eveneens in de regio werken. Dit soort dingen versterken je lokale autoriteit omdat andere lokale partijen naar jou doorverwijzen.
Maak gericht lokale content
Door content te maken, versterk je jouw positie. Dat is een algemeen bekend feit. Waarom zou jij je dan niet richten op lokale content? Stem de uitingen omtrent je producten en diensten af op het lokale speelveld, ook bijvoorbeeld op social media. Zo zul je potentiële klanten in jouw werkgebied nog eenvoudiger en doeltreffender weten te bereiken.
- Goede tips voor zakelijk vloggen
- Zo voorkom je Google penalty’s en behoud je goede seo/” title=”seo”>seo
- Op deze manier haal je conversie uit populaire seo keywords
- Hoe moet je voice search seo optimalisatie in 2019 aanpakken?
- Is social media goed voor seo?
- Een overzicht van de meest gemaakte seo fouten
- Werkt je seo strategie niet? Zo pak je weer de touwtjes in handen
- SEO uitbesteden
- Speel in op longtail en verschaf jezelf nieuwe kansen op het gebied van seo/” title=”seo”>seo
- Meer bezoekers door betere pagina’s
- SEO workshops
- Deze 10 tools zijn het proberen waard voor je seo/” title=”seo”>seo
- Breng meer verkeer naar je webshop met deze tips
- Denk aan seo bij het maken van een nieuwe website
- Hoe belangrijk is content marketing voor je seo strategie?
- Seo over 5 jaar: hoe ziet dit eruit?
- Voorkom grote fouten en zorg voor snel herstel met een seo rampenplan
- website vindbaar maken in Google
- Kun je bloggen als advocaat?
- Seo fouten die je als advocaat maakt
- Als advocaat cliënten online bereiken doe je zo
- Hoe kunnen advocaten leads genereren uit social media?
- Hoe vind je als advocaat online aansluiting bij je doelgroep?
- Zoekmachine optimalisatie advies
- White label linkbuilding
- SEO tips voor advocaten
- De seo trends van 2019 die je niet mag missen
- Zo gebruik je een seo zoekwoordenanalyse voor de beste seo tekst”>seo tekst
- Je seo keywords bepalen
- Welke factoren hebben invloed op je Google ranking?
- Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren doe je niet alleen voor Google
- SEO tips om je website te verbeteren
- Dit betekent semantic search voor je seo strategie
- Waarom je moet stoppen met trucjes voor seo en je moet richten op je doelgroep
- Richt je op copywriting en de seo komt vanzelf
- Wil jij ook seo featured snippets? Dit is wat je moet doen
- Is jouw website seo vriendelijk voor mobiel? Doe de checklist
- Zo maak je een goede anchor tekst voor seo/” title=”seo”>seo
- De belangrijkste seo tips voor webshops
- De hardnekkigste seo mythes ontrafeld
- Een goede vindbaarheid met deze seo checklist
- De belangrijkste Google updates van 2019
- Scoor lokaal met deze tips voor local seo/” title=”seo”>seo
- Optimaliseer je seo (niet alleen voor meer bezoekers)
- Dit zijn onze tips voor betere mobiele content
- Tips om je positie in Google afbeeldingen te verbeteren
- Zo ga je maximaal scoren met seo in 2019
- Welk effect heeft voice search op je seo?