Nieuwe internetstrategieën voor goede SEO

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Google doet flink z’n best om menselijk te worden. Bij Intelligent Online hebben we er altijd op gehamerd om uitstekende content te schrijven, die op mensen gericht  is en niet op robots. Het bleek lange tijd de gouden sleutel naar SEO-succes. Er zijn echter een aantal tactieken waarvan Google graag zou zien dat je er meer gebruik van gaat maken tijdens het creëren en promoten van je content.

Het slimste wat je daarom kunt doen, is je voorbereiden op de toekomst door juist voor deze factoren strategieën te ontwikkelen:

1.    gebruik Google Auteurschap & AuteurRank;
2.    behandel Google+ niet als het roodharige stiefkind van de sociale media;
3.    haal je voordeel uit YouTube video’s;
4.    voeg een schema-opmaak aan je website toe;
5.    begrijp hoe Google natuurlijke taal verwerkt.

Auteurschap & AuteurRank

Auteurschap is een optie waarmee producenten van content herkend worden en online zichtbaarder worden. In de regel geldt, hoe beter de auteur is, des te meer mensen zijn werk lezen en hem zullen willen toevoegen aan hun Kringen. Deze interactie geeft een signaal aan Google af, die daaruit concludeert dat de content van de auteur een positievere rangschikking verdient. De waarde daarvan staat bekend als AuteurRank.
Op de pagina met zoekresultaten verschijnt in dat geval ook een fotootje van de auteur en een aantal zogenoemde rich snippet links. Google experimenteert momenteel nog met de mate van extra waarde die men aan een bedrijf wil toebedelen die gebruik maakt van Auteurschap-teksten. Er is echter al wel bewijs geleverd, dat deze nieuwe toevoeging voor een hogere doorklik-ratio zorgt.
Het instellen van het auteurschap en de daaraan gekoppelde  AuteurRank is een van de belangrijkste dingen die een onderneming per direct kan doen voor een positief effect op autoriteit, rangschikkingen en organische bezoeken
Kijk naar het voorbeeld in de schermafdruk. Je ziet dat er gezocht wordt op ’internal link analysis’. Het zoekresultaat met het plaatje valt duidelijk op ten opzichte van de andere zoekgegevens.
Voer een A/B-test uit voor wat betreft je profielfoto, titel-tag en de meta-omschrijving. Op die manier ontdek je hoe je de hoogst mogelijk doorklik-ratio krijgt. Vergeet daarbij niet, dat Google vaak je meta-omschrijving negeert en zelf content-onderdelen van je webpagina plukt.
Wat ook een sterke indruk achterlaat, is door meerdere auteurs aan een stuk content te koppelen. Op die manier communiceer je namelijk dat de gecombineerde expertise binnen een bedrijf is benut voor de totstandkoming ervan.

Google+ berichten

Google plus Berichten
Je kunt zeggen wat je wilt over Google+, maar het is een feit dat Google trouw elke update die je er plaatst indexeert in haar eigen zoeksysteem. In de hieronder geplaatste afbeelding zie je dat er twee aparte resultaten van slechts één Google+ update zijn geïndexeerd.
Als je online wilt domineren, is het zaak dat je op alle fronten actief bent die extra waarde aan je zoekgegevens op kunnen leveren. En Google+ is daarbij een belangrijke! Je kunt nog meer profijt op dit vlak behalen door YouTube video’s via je Google+ updates te delen.

YouTube video’s

Youtube video's
Door gebruik te maken van YouTube video’s kon je al een betere positie in de zoekresultaten bereiken en ook in de toekomst zal dat niet anders zijn. Het scoort in alle gevallen beter dan standaard geschreven (blog)berichten. Je kunt video’s gemakkelijk optimaliseren voor sleutelwoorden. En als je geen tijd hebt om een transcriptie te schrijven, maakt YouTube er automatisch een voor je. We raden je echter wel aan die automatisch gegenereerde tekst te controleren voordat je tot definitieve publicatie overgaat. Het kan er op sommige punten namelijk nogal rommelig uitzien.
Plaats de URL van je bedrijf aan het begin van de beschrijving van de video. In de voorbeeldweergave worden namelijk alleen de eerste twee regels van de omschrijving getoond en dus is het van groot belang dat de link naar je website duidelijk in beeld verschijnt.
Dit kan overigens ook een prima strategie zijn om negatieve SEO te bestrijden. Als er negatieve beoordelingen of vervelende artikelen over je bedrijf online staan, kun je middels het gebruik van video’s en blogberichten binnen korte termijn ervoor zorgen dat de berichtgevingen van je haters een flink stuk zakken in de rangschikkingen en dus pas in beeld komen als iemand de moeite neemt om pagina 2 of 3 van de zoekresultaten te bekijken.

Schema microdata

Door structuur-data aan je website toe te voegen, kun je ervoor zorgen dat de informatie die over de site in de zoekmachines te vinden is beter wordt. Net als bij het Auteurschap, krijgen je pagina’s hierdoor een meerwaarde die zorgt voor een hogere doorklik-ratio. Zoek-specialist en microdata-expert Joe Vernon legt het als volgt uit: “In het vakgebied van de psychologie is een schema een georganiseerd patroon van gedachten of gedrag door informatie en hun onderlinge relaties te ordenen in categorieën. Dit zelfde concept wordt ook toegepast op websites. Door standaard informatiestukjes, zoals bedrijfs- of productnaam, de afbeelding van een product en de waardering voor een product te organiseren op een site, help je de zoekmachines tijdens het scannen van je pagina’s op het vlak van begrijpelijkheid. Zoekmachines kunnen vervolgens deze informatie benutten om je website nauwkeuriger te categoriseren en hebben daarnaast de keus welke informatie ze precies willen laten zien op hun pagina’s met zoekresultaten.“
“Waarom dat belangrijk is? Omdat we niet alleen strijden voor een goede positie op dergelijke zoekpagina’s, maar ook voor de waarde die we er uiteindelijk uit kunnen distilleren. Het draait per slot van rekening tegenwoordig om meer dan slechts 10 blauwe links op een pagina die voorzien zijn van wat informatieve meta-data. Middels een schema-opmaak geef je de mogelijkheid om meer informatie te verstrekken aan de zoekmachines. Dit kan er vervolgens weer voor zorgen dat je doorklik-ratio verbetert.“
Door structuurdata aan je website toe te voegen kun je de zoekmachine helpen met de informatie die erover wordt weergegeven in de zoekresultaten. Net als bij het Auteurschap verhoogt dit je waarde bij de zoekmachines en kun je er een hoger doorklik-ratio mee scoren.
Via Google Webmaster Tools kun je aangeven of je je schema voor je site hebt geactiveerd. Dat is in te stellen via Uiterlijk van Site Search > Gesturctureerde gegevens.
Om te kunnen begrijpen welke typen microdata er beschikbaar zijn en hoe je ze kunt activeren, heeft Google een speciale handleiding over gestructureerde data opgesteld.

Natuurlijk taalgebruik

Google wil het beste antwoord op je vragen geven en begrijpt daarbij dat we allemaal onze eigen manier van communiceren hebben. Door gebruik te maken van spreektaal tijdens het schrijven, help je Google te begrijpen welke vorm van sentiment of emotie je content in het algemeen bevat. Positieve en negatieve emoties in je content worden inmiddels opgemerkt door een algoritme en zijn van invloed op je uiteindelijke positie in de zoekresultaten.
Dit alles maakt deel uit van Google’s missie om de meest accurate zoekresultaten te kunnen laten zien die het beste aansluiten op hetgeen je bedoelde, ook als je daarbij niet precies de juiste woorden gebruikte.
Om dit mogelijk te maken, probeert Google je persoonlijk beter te leren kennen door haar Knowledge Graph toe te passen.
Daarbij wordt gebruik gemaakt van informatie die gebaseerd is op je huidige locatie, je Gmail-contacten, je YouTube voorkeuren, de taal en het eventuele dialect wat je in je verstuurde e-mails hebt gebruikt, je connecties op sociale media en meer. Hierdoor kan Google je aanbevelingen doen en je op maat gemaakte individuele zoekresultaten leveren.
Dankzij de complexiteit van Google’s Knowledge Graph wordt dit mogelijk gemaakt en het systeem zal de komende tijd alleen maar verder worden geoptimaliseerd.
In sommige gevallen geeft Google je al het antwoord voordat je de zoekopdracht überhaupt hebt doorgegeven. Als voorbeeld daarvan kunnen we Google Now nemen. Wie dit op zijn telefoon geactiveerd heeft en rond het middaguur naar buiten stapt, moet er niet vreemd van op staan te kijken een push-bericht van Google Now te ontvangen, waarin de beste restaurants in de buurt worden genoemd. Het systeem heeft in dat geval uit eerdere online acties opgemaakt dat je regelmatig buiten de deur luncht en voorziet je daarom automatisch van alle informatie die je wellicht op dat moment nodig hebt. Dus inclusief een routekaart en de tijd die nodig is om elk restaurant vanaf je huidige positie te kunnen bereiken.
Dat is eigenlijk best cool. En absoluut ook een beetje eng…
 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online