Iedere ondernemer vraagt het zich af; hoe maak ik mijn website beter vindbaar? Het zal niemand verbazen als u vertelt dat u het liefst bovenaan de zoekmachine te vinden bent, maar die plek kan helaas maar aan één website vergeven worden. Om de concurrentie te slim af te zijn kunt u gelukkig zelf al één en ander doen. Het optimaal zichtbaar maken van uw website is echter een complex geheel van diverse factoren die een rol spelen. Hier leest u waar u allemaal rekening mee kunt houden om uw website en bedrijf bij uw doelgroep onder de aandacht te brengen.
Uw website beter vindbaar maken; waar te beginnen?
Alle tips & trucs ten spijt kan uw website maar niet groeien naar een bevredigende plek. Weet u zeker dat u alles goed doet? Toegegeven, een website van A tot Z optimaliseren is niet eenvoudig en u moet hier dan ook vooral uw tijd voor nemen. Waar te beginnen? Vooral bij de zoekterm- of functie. Waar kunt u uw doelgroep vinden? Vooral in de zoekmachines als Google, Yahoo of Bing. Het is daarom essentieel om de juiste match te scoren tussen uw product en de zoekterm. Krijgt u dit voor elkaar, dan is de kans op relevante bezoekers voor uw website groot, terwijl u ook nog eens op een betere positie zichtbaar wordt in de zoekmachine. Stel dat u telefoons verkoopt, dan wilt u hier uiteraard op gevonden worden. In een later stadium kunt u zelfs gaan nadenken over relevante landingspagina’s, waardoor uw bezoekers al dichter bij een conversie op de website zijn. Hoe verder u deze relevantie laat doorwerken in de website, des te groter is uw potentiële doelgroep en uw potentieel in zijn geheel.
Zoekterm(en)
Een zoekterm kunt u beperken tot één woord (telefoon) tot een lijn van meer zoektermen (telefoon iPhone 8 kopen). Veel mensen zoeken tegenwoordig niet meer op slechts één zoekterm, maar voeren graag een zin in. Normaal gesproken heeft u echter te maken met concurrentie en dus is het van belang om adequaat te bepalen op welke zoekterm(en) u gevonden wilt worden. Als deze termen écht goed passen bij uw product, dan kunt u de relevantie van uw bezoekers garanderen. Sterker nog, u genereert eveneens terugkerende bezoekers en dat geeft uw website autoriteit. Die autoriteit vindt de zoekmachine belangrijk in het toekennen van een score aan uw website. Een hogere score/kwaliteit van uw website betekent over het algemeen een hogere positie in de zogenaamde organische zoekresultaten van de zoekmachine. Dit zijn de resultaten die direct zichtbaar worden onder de advertenties in de zoekmachine. De advertenties kosten geld; de organische zoekresultaten kosten u in principe niks! Uw website beter vindbaar maken begint bij het optimaliseren van uw zoektermen en deze zichtbaar maken op de website.
Bent u vooral lokaal actief of op zoek naar de regionale klant? Dan moet u denken om de local SEO. Dat betekent dat u zich in het speciaal gaat richten op deze doelgroep door de content op de website verregaand aan te passen. Hierbij kunt u denken aan een subtiele combinatie van uw belangrijkste zoekterm met de stad of regio waar u als bedrijf bent te vinden én waar uw doelgroep ook is gevestigd. Aangezien de concurrentie op internet enorm kan zijn, is het cruciaal om uw doelen goed af te bakenen en ‘haalbare’ targets te stellen. Local SEO kan u daar verder bij helpen.
De technische background van uw website
De juiste zoektermen en content zijn voorbeelden van SEO (Search Engine Optimalization), ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Ook de techniek van de website behoort daartoe. Door veel aandacht te besteden aan de kwaliteit van uw website en de technische achterkant, zorgt u ervoor dat bezoekers van uw website daadwerkelijk langer blijven en zelfs zorgen voor een conversie. Hoe zit het met de gebruiksvriendelijkheid van uw website; is er een goede balans tussen informatie, kleur en snelheid? Ook zijn er technische systemen die aanwijsbaar zorgen voor betere resultaten in de zoekmachine. Vraagt u zich dus af hoe u de website beter vindbaar maakt, dan is het belangrijk om deze ook technisch te optimaliseren. Zo trekt u niet alleen de meeste bezoekers naar uw website, maar houdt u deze ook langer vast. Dat vergroot de kans op een conversie.
Linkbuilding: de autoriteit van uw website
Niet iedere website is evengoed te vinden in de zoekmachine. Ten dele heeft dat te maken met de autoriteit die de zoekmachine toekent aan de website. Soms komt het voor dat een andere website uw content gebruikt als voorbeeld én met link naar de eigen website. Dat zorgt voor een verbeterde SEO-score voor uw website, aangezien de zoekmachine u gaat waarderen als ‘autoriteit’ voor content die elders op het internet te vinden is. Ook kunt u kiezen voor linkbuilding. Bij linkbuilding gaat u op zoek naar relevante links die ‘waarde toevoegen’ aan uw website, product of dienst. De regels omtrent linkbuilding en de waarde die hieruit wordt toegekend is wel doorlopend aan verandering onderhevig, maar het is nog altijd interessant om hiervoor te kiezen. Heeft uw website autoriteit en beschikt deze over kwalitatief sterke links, dan wordt u door de zoekmachine beter beoordeeld. Dit resulteert uiteindelijk weer in een hogere positie in de zoekmachine. Zo maakt u de website beter vindbaar, zonder daarvoor te hoeven betalen.
De combinatie van content, techniek en autoriteit
Om de website beter vindbaar te maken hoeft u niet altijd te betalen. De content, ofwel de zoektermen en relevante informatie omtrent uw product of dienst kunt u volledig naar eigen wens invullen. Doet u dit goed, dan geeft u een flinke boost aan het organische bereik van uw website. Ook de onderliggende techniek van de website, waaronder ook een mobiele website, speelt een grote rol in de kwaliteitsscore die een zoekmachine geeft aan uw website. Hoe gebruiksvriendelijk is uw website en hoe zit het met de snelheid? Het spreekt voor zich dat u het de bezoeker op uw website zo makkelijk mogelijk moet maken, want zo kunt u ervoor zorgen dat een potentiële klant wordt omgezet in een conversie. Het mooiste van ‘gratis bezoekers’ is dat u hiervoor geen geld hoeft te investeren. Daarnaast kunt u het organische bereik van uw website ook doorlopend verbeteren, terwijl u met betaalde campagnes in de zoekmachine vaak maar één kans krijgt om het goed te doen. Wilt u de website beter vindbaar maken, dan is het essentieel om de goede klik tussen content, techniek en autoriteit op orde te hebben. Hier kunt u zoals gezegd een directe invloed op uitoefenen.
Betaald verkeer; ook een kans
Organisch verkeer op uw website is natuurlijk het mooiste, maar in een markt met veel concurrentie is dat niet eenvoudig. Lukt het u niet om relevante bezoekers te halen uit uw organisch bereik, dan is er gelukkig ook een mogelijkheid om te kiezen voor betaald verkeer. Dit wil zeggen dat u geld investeert in advertenties. Deze kunt u plaatsen in de zoekmachine, maar bijvoorbeeld ook op social media. Deze methode kost u dus wel geld, maar het is een interessante en vaker beproefde methode voor zowel nieuwe als reeds bestaande websites. Het grote voordeel van advertising is dat u direct bovenaan de zoekmachine zichtbaar wordt door een target te zetten op zoektermen die voor u relevant zijn. Heeft u eenmaal de doelgroep op uw website, dan is het natuurlijk belangrijk om de kwaliteit van uw website zodanig op orde te hebben, dat het betaalde verkeer op den duur ook via de directe zoekfunctie óf organische zoekresultaten terugkomt op uw website.
De combinatie van betaald verkeer en een sterke website is onverlet. Wilt u bezoekers vaker kunnen begroeten op de website en echt waar krijgen voor uw betaalde advertentie, dan dient u de kwaliteit van uw website verregaand te optimaliseren. Om dit voor elkaar te krijgen kunt u bij advertenties gebruikmaken van extra functies. Deze analytics-functie zorgt ervoor dat u inzicht krijgt in de pagina’s waarop uw bezoekers terechtkomen én wanneer zij de website weer verlaten. In het vervolg kunt u de pagina’s die een hoge ‘bounce’ opleveren optimaliseren. Een bounce betekent dat de bezoeker uw website weer verlaat. Van deze analyse kunt u veel leren over de kwaliteit van uw website.
Uw website aanmelden bij Google
Er bestaan diverse zoekmachines waaruit uw website naar voren kan komen. Eén daarvan springt er uiteraard de laatste jaren wel uit en dat is Google. Wilt u veel traffic genereren naar uw website, dan is het helder dat u tenminste in de Google zoekmachine goed vindbaar moet zijn. Een mogelijke optie die u niet moet onderschatten is het aanmelden van uw website bij Google. Vergeet u dit, dan wordt de website niet geïndexeerd. Iedere losse pagina op uw website dient een indexatie te ondergaan, waarbij Google de content en technische achterkant van de website kan meten. Hierin volgt dan ook duidelijk de combinatie met content en zoektermen die van groot belang zijn. Overigens is het eveneens de bedoeling dat u een contactpagina aanmaakt. Zo kan de zoekmachine u met adresgegevens vermelden en dat komt de vindbaarheid ten goede.
Wat kunt u vervolgens nog meer? Nou, veel. Nadat uw website bij Google is aangemeld krijgt u namelijk de kans om gebruik te maken van diverse diensten van Google. Daaronder valt onder meer Analytics; een programma die alle gegevens van uw website bijhoudt. Het toont u bijvoorbeeld het aantal bezoekers op real-time basis, per dag of per maand. Daarnaast krijgt u inzicht in de demografie van de bezoekers, de leeftijd, de verhouding man-vrouw en meer. De belangrijkste data zijn echter het bounce-percentage en de pagina’s die iedere bezoeker ziet. U krijgt inzicht in de gegevens waar de bezoeker uw website weer verlaat en hierop kunt u sturen door de kwaliteit van deze pagina’s te verbeteren in content, uitstraling, maar misschien ook wel in gebruiksvriendelijkheid. Al deze aanpassingen moeten op den duur dan ook nog zorgen voor een website die kwalitatief van hogere kwaliteit is, waardoor de website beter vindbaar wordt.
Social media
Zijn social media functionaliteiten van het verleden? Nee, zeker niet. U wilt uw website beter vindbaar maken en social media kan daar zeker nog bij helpen. Sterker nog, elke extra plek waar u uw website of bedrijf naar voren laat komen kan zorgen voor een hogere naamsbekendheid en meer verkeer naar uw pagina. Kunt u diverse social mediakanalen koppelen aan uw website en komen bezoekers vanaf deze kanalen op meerdere pagina’s, dan ziet de zoekmachine dit al snel als een kwalitatief hoogstaande koppeling. Uw bezoekersaantallen gaan omhoog en diverse kanalen van uw bedrijf worden relevant voor de zoekmachine. U begint met het bouwen van een volledige community en dit draagt bij aan uw positie in de zoekmachine.
Backlinks
Backlinks dragen bij aan de kwaliteit van uw website én de gebruiksvriendelijkheid. Door pagina’s aan elkaar te koppelen of refereren met een link in de tekst, geeft u de klant een idee waar hij of zij relevante informatie kan vinden. Het is ook dé manier om ervoor te zorgen dat het bouncepercentage zo laag mogelijk blijft en dat de klant een logisch pad over uw website volgt. Wellicht kunt u middels backlinks zelfs aan conversieoptimalisatie denken. Bovenal zorgen sterke backlinks ervoor dat de zoekmachine een patroon ontdekt en de website beter kan lezen, waardoor uw website beter vindbaar wordt.
Gebruik video’s op de website
Wilt u uw website beter vindbaar maken in de zoekmachine, gebruik dan relevante en unieke content. Eén van de beste manieren om dat te doen, is door gebruik te maken van video’s op de website. Geen standaard video’s van andere kanalen, maar video’s die u zelf maakt. Heeft u een technisch product waar veel vragen over bestaan, dan kunt u bijvoorbeeld een instructievideo maken. Het is relevante én sterke content, hetgeen door de zoekmachine absoluut wordt opgepakt. Zo tackelt u niet alleen veel vragen van de klant, maar geeft ook nog eens een boost aan de website.
De weg omhoog met uw website
Zoals u al ziet zijn er nogal wat elementen om rekening mee te houden bij het opbouwen van een sterke website. Veel factoren zijn door uzelf op te pakken, hoewel extern hulp inschakelen ook een optie is. Probeer echter niet te opvallend aan alle voorbeelden te voldoen. Laat uw zoekterm niet te vaak terugkomen op uw website en zorg voor een nette uitstraling. U bent er aan het eind van de dag niet om de zoekmachine blij te maken; de klant/bezoeker blijft het doel.