Wat gaat er veranderen met SEO?

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

De toekomst van SEO en Google’s zoekalgoritme in 2015 en daarna

SEO is iets raars. Er zijn mensen die er dol op zijn en er zijn er die het als de vloek van het complete internet beschouwen. Hier, bij Intelligent Online, accepteren we niet alleen dat het bestaat, maar zijn we van mening dat het er zelfs letterlijk voor kan zorgen dat je wel of geen succes met je onderneming hebt in het huidige digitale tijdperk.
Het aantal aanpassingen die Google door de jaren heen op haar algoritme heeft toegepast is enorm. En nu we al een tijdje onderweg zijn in 2015, zien we dat de frequentie van dergelijke veranderingen steeds hoger wordt. Maar deze vorm van evolutie is juist goed. Google beloont graag goede content. Het is hun doel de zoekers naar informatie tevreden te stellen. En ze zien niet graag dat jij (of wij) van een andere zoekmachine gebruik gaan maken.
Als we naar de toekomst van SEO kijken en de wijze waarop het algoritme van Google zich ontwikkelt, durven we te stellen dat we steeds dichter bij het moment komen, waarop zoekmachines een beter oordeel over content kunnen vellen dan dat mensen dit zelf kunnen doen.
Volgens sommigen klinkt zo’n uitspraak bijna als heiligschennis. Maar als we naar het verleden kijken en daarbij tevens analyseren waar we vandaag de dag staan, is het behoorlijk duidelijk welke kant het in de nabije toekomst op gaat.
Naast dit statement, willen we in dit artikel ook een aantal voorspellingen doen inzake de toekomst van SEO. Daarbij nemen we dingen met je door die – volgens ons – de komende tijd wel of niet belangrijker worden voor Google om tot optimale zoekresultaten te kunnen komen. De kans dat je het op sommige punten niet met ons eens zal zijn is natuurlijk aanwezig. We nodigen je daarom ook uit om je eigen visie hierover met ons en onze lezers te delen.
 

4 SEO-factoren die in de loop der tijd minder belangrijk zullen worden

 

1. Pank Rank/Autoriteit van een domein:

Google Pagerank
Steeds meer sites die nu nog als een autoriteit worden gezien (en daarom een hoge Page Rank toebedeeld hebben gekregen), zullen niet meer zo vaak (automatisch) een dominerende positie in de zoekmachines innemen. Waarom?
Het feit dat een bepaalde website over een hoge Page Rank beschikt, hoeft nog niet te betekenen dat het automatisch beter in de smaak valt bij de zoekmachine. Door teveel waarde te hechten aan een hoge Page Rank, verzand je in een situatie waarbij de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer..
Laten we in dat kader de wereld van SEO eens gaan vergelijken met de sportwereld. Als er vandaag een team samengesteld zou worden op basis van de bestaande algoritmes, zou dat betekenen dat alle teamleden veteranen zijn. De nieuwelingen worden dan veel minder in het team ingezet, ook al beschikken ze over (mogelijk) uitmuntende kwaliteiten. De enige reden voor een dergelijke uitsluiting zou dan zijn omdat ze de status van nieuweling hebben. In een sportteam is zo’n teamopbouw vanzelfsprekend volledig onlogisch en eigenlijk zou het ook op het vlak van SEO niet het geval moeten zijn. De huidige werkelijkheid is helaas echter anders.

2. De leeftijd van een site of domein:

Leeftijd website
Dit punt vertoont grote overeenkomsten met dat van de Page Rank. In het kort komt het hierop neer: nieuwe en toekomstige websites zouden NIET bestraft moeten worden omdat ze nog niet online waren ten tijde van de gouden eeuw van SEO en zoekmachines. Het voordeel van ’wie het eerst komt, die het eerst maalt’, zou niet zo zwaar mee moeten wegen. Maar helaas is de realiteit nog steeds anders.
We kennen bijvoorbeeld een ondernemer die zwembaden verkoopt en al sinds 2009 met zijn bedrijf online is. In de loop der jaren werd de content van de site steeds verder uitgebreid, door in nieuwe artikelen vragen van klanten te beantwoorden. Daardoor werd de site niet alleen door de bezoekers, maar ook door Google al in een vroeg stadium als waardevol gezien, met als gevolg een praktisch onwrikbare nummer 1 positie in de ranglijst. Wanneer een nieuw zwembadenbedrijf vandaag zijn website op het internet plaatst, zal de ondernemer er ongetwijfeld flink van balen dat de zoekmachine hem straft voor het feit dat hij pas nu met zijn informatie online komt en niet vele jaren eerder.
Hopelijk begrijpen jullie ons punt. De manier waarop de eerstkomende wordt bevoordeeld is onjuist, omdat elk bedrijf wat er in dezelfde branche naderhand bij komt wordt gestraft. Op de een of andere manier zullen Google en alle andere zoekmachines een oplossing voor deze situatie moeten zien te vinden in de toekomst.

3. Sociale signalen:

Veel SEO-experts denken dat ’social’ een steeds belangrijkere rol gaat spelen voor de rangschikkingen in de zoekmachines. Wij delen die mening echter niet. Natuurlijk is het wel mogelijk dat het tijdelijk van invloed zal zijn, maar uiteindelijk zullen dergelijke signalen niet meer van belang zijn, omdat ze te gemakkelijk gemanipuleerd kunnen worden. Je hoeft geen doorgewinterde hacker te zijn om via sociale media een stuk tekst waardevoller te laten lijken dan het in werkelijkheid is. Daarnaast staat helemaal niet vast dat Facebook en Twitter het eeuwige leven hebben. Platformen komen en gaan, waardoor het lastig wordt om er statistische gegevens uit te distilleren. Google en Facebook zijn ook nog eens niet bepaald elkaars vrienden. Denk je werkelijk dat Google wil dat een deel van hun algoritme wordt beïnvloed door een concurrent?

4. Inkomende links (Backlinks):

Backlinks voor een site
Ook al zijn we van mening dat het aantal links, wat naar een website verwijst, op de een of andere manier relevant blijft voor SEO, toch verwachten we dat het belang ervan steeds minder wordt. Waarom? In de eerste plaats, omdat er manipulatie plaats kan vinden. Daarnaast geldt ook hier wat we al eerder stelden: oudere sites hebben doorgaans meer links dan nieuwe sites. Aangezien degenen die zoekopdrachten invoeren altijd het nieuwste van het nieuwste als resultaat verwachten, zullen zoekmachines gedwongen worden minder waarde te hechten aan inkomende links. Op die manier is de kans groter dat de aangeboden content in de zoekresultaten daadwerkelijk up-to-date is.
Uiteindelijk draait het maar om een ding: de obsessie van Google en andere zoekmachines om je het meest specifieke antwoord te kunnen geven op je specifieke vraag of zoekopdracht.
Wat is in de toekomst het meest van belang bij SEO?
Als we naar de toekomst kijken, zal content een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Zoekmachines zullen ook de zogenoemde ’leraren’ gaan belonen. Met andere woorden, je moet met je content niet alleen slim overkomen. De inhoud van je productie moet ook vooral het doel hebben om te communiceren met de lezer of onderzoeker. In een notendop zie je hieronder de SEO-factoren staan waarvan wij denken dat ze de komende jaren ERG belangrijk zullen worden.
 

1.Tijdsduur op de site. Dit is een belangrijke indicator. Het zal ook een van de belangrijkste factoren worden voor Google om de kwaliteit van een site te kunnen beoordelen.

2.Bounce Rate. Als je sitebezoekers er even snel vandoor gaan als dat ze gekomen zijn, dan heb je een probleem.

3.Versheid van je content. Je kunt maar beter up-to-date zijn.

4.Uitmuntende content. Gebruikers zijn niet simpelweg op zoek naar een antwoord op hun vraag; ze verwachten een UITMUNTEND antwoord.

5.Mobiel. Zorg ervoor dat je content op elk formaat scherm er perfect uitziet.

6.Transparantie en eerlijkheid. Mensen willen geen teksten lezen die vol staan met vooroordelen. Ze verwachten eerlijkheid en transparantie. En de zoekmachines zullen steeds beter worden om juist datgene aan hen te geven.

7.Multimedia. Content die uit verschillende vormen van communicatie bestaat (zoals een blogbericht met zowel tekst als video), zal beter scoren dan puur tekstuele content.

 
Zo, dat waren ze dan. Factoren die volgens ons wel of niet een belangrijke rol van betekenis zullen spelen op het vlak van SEO. Waar ben je het wel of niet mee eens? Wat zou je zelf nog aan deze opsomming toe willen voegen? Laat ons gerust je mening weten.
 
 
 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online