Om je local seo te verbeteren, zijn er tal van technieken die je toe kunt passen. Deze kun je onderverdelen in onder andere basisbeginselen en meer geavanceerde toepassingen. Dat iets binnen de basis valt, wil niet zeggen dat dit niet belangrijk is. Vaak kan juist hier de grootste winst worden behaald. Iedereen die enige kennis heeft van seo, weet dat er bepaalde basisbeginselen zijn waar je site aan moet voldoen om optimaal gevonden te kunnen worden. Lokaliteit is één van die beginselen en daarom geven wij je graag tips om je local seo te verbeteren.
Waarom local seo?
Je optimaliseert je website om door zo veel mogelijk mensen gevonden te willen worden. Dat betekent: hoe meer mensen je bereikt, hoe beter, toch? Die vlieger gaat niet altijd op. Het gaat niet alleen om de hoeveelheid, maar vooral om de hoeveelheid relevant verkeer naar je website. Heb jij heel Nederland als werkgebied of lever je producten of diensten door heel het land, dan is het van groot belang dat je overal in het land goed vindbaar bent.
Dit hoeft echter zeker niet voor iedereen op te gaan. Voor zeer veel ondernemers of websites schuilt de kracht van seo juist in local search. Heb jij bijvoorbeeld een delicatessenwinkel in Hoogeveen, dan is het niet per definitie erg waardevol wanneer je website veel verkeer trekt uit Limburg. De kans dat een bezoeker uit Limburg een trip van ruim twee uur wil ondernemen om bij jou in de winkel een doos chocolade te kopen, is zeer gering. Dat is natuurlijk anders als je (ook) een webshop hebt. Bij webshops speelt lokaliteit een kleinere rol: de producten worden immers bezorgd.
Als lokale specialiteitenwinkel geeft het je misschien een goed gevoel om per maand 2.000 bezoekers op je website te zien; als 1.900 hiervan zich niet in jouw regio bevinden, zal hun bezoek weinig waarde hebben. Het is in zo’n geval beter om je op lokaal bezoek te richten. Je hebt dan zeker veel aan de onderstaande tips om je local seo te verbeteren.
Je local seo verbeteren: hoe pak je dat aan?
Er zijn diverse manieren om je local seo te verbeteren. De eerste stap die je dient te zetten, is echter een zeer eenvoudige. Maak je nog geen gebruik van Google Mijn Bedrijf? Zorg dan dat je dit direct doet. Google Mijn Bedrijf is een bedrijfspagina waarop je de belangrijkste informatie over je bedrijf verzamelt. Denk aan je adres en contactgegevens, website en openingstijden. Deze pagina is geheel gratis, dus dat alleen al is een reden om hier gebruik van te maken.
Het echte voordeel schuilt namelijk in hoe Google deze pagina gebruikt. Het zal geen geheim voor je zijn dat Google graag zijn eigen diensten gebruikt. Dankzij je bedrijfspagina kent de zoekmachine belangrijke info over je bedrijf en die informatie kan handig worden getoond in de zoekresultaten. Om even bij de delicatessenwinkel te blijven: als iemand in de buurt van Hoogeveen een relevante zoekopdracht uitvoert (zoals “delicatessenwinkel”), dan is de kans groot dat jouw bedrijfsinformatie wordt weergegeven. Dit gebeurt in een apart venster naast de zoekresultaten. Je hebt dus de zekerheid dat jouw vermelding goed opvalt en mensen die naar je op zoek zijn, zien direct relevante informatie.
De volgende stap: de teksten op je website
De zoekmachine is de laatste jaren enorm geëvolueerd. De manier waarop deze werkt, is telkens complexer geworden, maar content blijft de ruggengraat van je website. Maak daarom in je content duidelijk waar jij je bevindt. Dat kun je uiteraard doen op een contactpagina (dat is verplichte kost), maar je kunt ook gerichter te werk gaan.
Je website is je visitekaartje, dus je hebt alle mogelijkheden om te schrijven over je diensten/producten. Jij wilt bekend staan als dé delicatessenwinkel in Hoogeveen: zorg dan ook dat dit op je website terugkomt. Dit kun je doen door gebruik te maken van de juiste landingspagina’s.
Landingspagina’s zijn pagina’s die geoptimaliseerd zijn om informatie te verschaffen over (en dus vindbaar te zijn op) een specifiek onderwerp. Hiermee kun je perfect inspelen op local seo. Een eenvoudige tip om je local seo te verbeteren? Verzorg content over je belangrijkste producten/diensten in combinatie met je lokaliteit. Geef elk onderwerp een aparte landingspagina. Op die manier kun je met je delicatessenwinkel in Hoogeveen effectief lokaal verkeer trekken. Mogelijke landingspagina’s zijn:
- De lekkerste delicatessenwinkel van Hoogeveen
- De lekkerste chocola in Hoogeveen
- High tea in Hoogeveen
- Banketbakker in Hoogeveen
- Et cetera
Let wel op dat je niet gaat overoptimaliseren. Je schrijft ze voor je bezoekers, niet specifiek voor de zoekmachine.
Maak gebruik van een markup scheme (structured data)
Als termen als rich data, markup schemes en structured data je nog niet zo veel zeggen, dan is dat je vergeven. Het is echter wel belangrijk om deze termen te leren kennen. Waar het allemaal om draait: relevantie. De zoekmachine wil zo goed mogelijk weten waar jouw website over gaat. Structured data helpt hierbij. Met behulp hiervan kun je op gestructureerde, vastomlijnde wijze de zoekmachine van extra informatie voorzien. Je kunt hier meer over lezen op Schema.org. Pas je deze (relatief nieuwe) seo techniek toe, dan betekent dit dat je de zoekmachine expliciet helpt om te bepalen waar jij je bevindt. De zoekmachine zal vervolgens in staat zijn om nog beter te bepalen voor welke bezoekers jouw website relevant is.
Dit soort maatregelen moeten ervoor zorgen dat een aan jouw bedrijf gerelateerde zoekopdracht de optimale resultaten levert. Dat betekent dus dat jouw website geen hoge positie krijgt bij een zoekopdracht in Nijmegen. Google “kent” jouw bedrijf en dus weet de zoekmachine dat het hoogstwaarschijnlijk niet interessant is als iemand 150 kilometer verderop jouw winkel krijgt te zien. Wordt dezelfde zoekopdracht uitgevoerd vanuit een omringende gemeente, dan weet de zoekmachine dat het deze keer wel relevant is en zal je website (mits je seo in orde is) wel een hoge positie krijgen, of zelfs met voorrang worden vertoond.
Reviews versterken je autoriteit
Eén van de beste manieren om reclame voor je bedrijf te maken, is door simpelweg een goede reputatie op te bouwen. Een duidelijk voorbeeld hiervan vind je offline: mond- tot mondreclame. Een bezoeker heeft een positieve ervaring met jouw bedrijf en vertelt het aan een kennis of relatie. Het gevolg: die persoon zal als eerste jouw bedrijf overwegen wanneer hij of zij behoefte heeft aan jouw producten of diensten. Een goede referentie is immers goud waard.
Er zijn talloze bedrijven die lokaal uitstekend draaien omdat iedereen hen nu eenmaal kent. Ze genieten een uitstekende reputatie en hoeven weinig moeite te doen om klanten aan te trekken. Online kan dit effect ook worden bereikt en reviews zijn hiervoor de perfecte tool. De zoekmachine let sterk op interactie omtrent jouw site en beloont positieve geluiden. Maak dan ook werk van mogelijkheden om reviews achter te laten. Op je eigen site, maar vooral ook op grote externe platforms. Autoriteit die jij met deze reviews opbouwt, vertaalt zich door in een nog betere lokale seo. Dit is een van de tips om local seo te verbeteren waar lang niet iedereen van op de hoogte is. We willen echter wel en waarschuwing geven: vermijd nepreviews te allen tijde. Ga dus niet zelf reviews plaatsen of mensen overal laten spammen hoe geweldig je bedrijf is. Je zult daarmee door de mand vallen, dus houd het authentiek.
Links blijven ontzettend belangrijk
Je bent wellicht op de hoogte van het belang van links. Zo niet, dan benadrukken we het graag nogmaals: inkomende links voor jouw site zijn van zeer, zeer groot belang. Dit is een van de bepalende factoren voor je seo. Je kunt alles nog zo goed aanpakken, zonder kwalitatieve backlinks zal het moeilijk worden om de slag te winnen van de concurrentie (als die wel goede links hebben). Goede links werken in het algemeen al sterk door in je seo, maar ook je lokale autoriteit wordt hiermee versterkt.
Belangrijk bij links zijn twee zaken: autoriteit en relevantie. Autoriteit betekent de reputatie van de website in termen van impact op het web. Een website als YouTube heeft een gigantische autoriteit, terwijl een gedateerde, kleine lokale website zonder duidelijke focus geen hoge autoriteit zal hebben. Relevantie spreekt waarschijnlijk voor zich: hoe meer raakvlakken de site die naar je linkt met jou heeft, des te beter. Idealiter krijg je dus links binnen van sites met een hoge autoriteit en grote relevantie.
Vergeet ook zeker lokale sites niet. Door lokaal de juiste verbinding te zoeken, kan jouw eigen autoriteit sterk stijgen, zeker op het gebied van local seo. Probeer connecties te maken met partners, bedrijven die je kunnen versterken of aanvullen (en vice versa) en lokale sites en pers.
Hanteer een strategie voor Google Posts
Google biedt je nog een uitstekende functie om aan je local seo te werken. Deze tip om je local seo te verbeteren is maar bij zeer weinig mensen bekend en dat terwijl hij zo makkelijk is om uit te voeren. Op je bedrijfspagina heb je namelijk de mogelijkheid om posts te plaatsen: blogs, dus. Misschien doe je dit al op je website, maar het is zeker lonend om een strategie te bedenken om Google Posts te gaan gebruiken. Content die je hier publiceert, scoort lokaal zeer sterk, omdat het gelinkt is aan je Google Mijn Bedrijf profiel en pagina.
Als mooie extra kunnen deze posts op interessante manieren worden weergegeven. Zo kan jouw post bijvoorbeeld in de zijbalk verschijnen bij een relevante zoekopdracht. Dit leidt misschien niet direct tot meer websiteverkeer, want je content wordt immers bij de zoekresultaten getoond. Daar hoeft het ook niet om te doen te zijn. Uiteindelijk heb je jouw website om meer omzet te genereren: je wilt meer klanten. Als jouw naamsbekendheid groeit omdat iemand op een andere wijze dan direct via de site met je in contact is gekomen, is dat natuurlijk ook goed. Helemaal mooi is het wanneer iemand direct contact opneemt. Die kans is met Google Posts zeker aanwezig, want je bedrijfsinformatie kan er immers bij worden getoond.
De bottom line: blijf investeren in je site
Je lokale seo verbeteren komt uiteindelijk neer op hetzelfde als je algehele seo: blijf investeren in je site. Hoe levendiger je site is, des te beter je seo zal zijn (mits je natuurlijk de juiste handelingen uitvoert en seo goed aanpakt). De zoekmachine gebruikt interactie op je site voor de ranking. Dat betekent dat Google sterk kijkt naar hoe mensen jouw site gebruiken en wat zij hierop doen. Krijg je veel bezoeken, maar haken mensen over het algemeen binnen tien seconden weer af, dan zal dit slecht nieuws betekenen voor je seo. Google ziet dit immers als een teken dat je site kennelijk niet biedt wat bezoekers ervan verwachten.
Zorg dus regelmatig voor nieuwe, relevante en interessante content. Pas zeker al je seo know how toe, maar blijf jezelf er altijd aan herinneren dat je jouw website maakt voor je bezoekers. De zoekmachine tevredenstellen is zeker niet meer the way to go.
Goed inspelen op local seo betekent ook mogelijkheden en onmogelijkheden herkennen en erkennen. In hoeverre je slaag om in jouw plaats of regio een dominante rol te claimen, hangt ook af van de concurrentie. Voor sommige bedrijven en in sommige steden is er nu eenmaal meer concurrentie. Om nogmaals het voorbeeld van de delicatessewinkel in Hoogeveen aan te halen: als de seo hier goed wordt uitgevoerd, maak je absoluut kans om het leeuwendeel van de lokale seo naar je toe te trekken. Wanneer je vandaag echter start met een website voor een nieuw taxibedrijf in Amsterdam, dan zul je het waarschijnlijk een heel stuk moeilijker krijgen. Zelfs als je alles goed doet, kan het zo zijn dat je toch achterblijft bij de concurrentie (als de concurrentie zelf ook goed werk heeft gemaakt van seo). Historie/leeftijd blijft ook een belangrijke factor wanneer het aankomt op seo. Onze tip voor het verbeteren van je lokale seo in zo’n geval? Pak bijvoorbeeld eens de randgemeenten en kijk wat je daar kunt bewerkstelligen met optimalisaties.