Welk effect heeft voice search op je seo?

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Voice search: het is niet meer iets dat slechts een paar mensen gebruiken. Het is nu echt hier. Al enkele jaren is voice search bezig aan een opmars en pakt het stukje bij stukje een groter marktaandeel. Voice search is nog niet dominant, maar heeft wel de potentie om dit te worden naarmate de technieken en producten die hier gebruik van maken steeds populairder en beter worden.
Net als bij alle andere nieuwe ontwikkelingen geldt: speel je hier tijdig op in, dan liggen er kansen en kun je er profijt uit halen. Maar welk effect heeft voice search op je seo? Wij nemen het graag onder de loep.

Voice search verandert je “oude seo” niet

Welk effect heeft voice search op je seo? In elk geval niet dat je “oude seo” niet meer werkt. Traditionele seo blijft gewoon nog bestaan. Althans: de zoekmachine zit momenteel weer volop in een periode van verandering, dus het is zeker handig om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen, maar de basisregels van seo blijven gewoon gelden.
Voice search is dan ook niet iets dat andere vormen van zoeken of van seo per se aan het verdringen is. Het bestaat gewoon naast traditionele zoekopdrachten, zoeken op shoppingproducten of zoeken op afbeeldingen, om maar wat voorbeelden te noemen.
Blijf dan ook zeker investeren in je bekende seo en zorg ervoor dat je nieuwe ontwikkelingen implementeert in je website om goed gevonden te blijven worden. Dat gezegd hebbende: voice search heeft wel degelijk een effect op je vindbaarheid.

De verschillen tussen voice search en reguliere search

Om te begrijpen welk effect voice search op je seo heeft, is het belangrijk om de verschillen tussen reguliere zoekopdrachten en spraak gestuurde opdrachten te kennen. De ene is getypt en de ander gesproken, uiteraard, maar er zit doorgaans een wezenlijk verschil in het soort zoekopdracht.
Zoekt men met voice search dan naar andere dingen? Nee, maar er wordt wel op een andere manier gezocht; op een meer uitgebreide en welbespraakte manier, om precies te zijn.
Gebruikers typen vaak losse termen in in Google. Je herkent dit ongetwijfeld, want je doet het zelf waarschijnlijk ook. Om een voorbeeld te geven: wanneer je op zoek bent naar de beste pizzeria in Almere, typ je niet in de zoekmachine: “Ik ben op zoek naar de beste pizzeria in Almere”. In plaats daarvan typ je iets als “beste pizza Almere” of “waar in Almere beste pizza”.
We zijn ook al lange tijd gewend om op deze manier in te spelen op zoekverkeer. Heb je wel eens aan seo optimalisatie gedaan, dan ben je ongetwijfeld bekend met het keywordonderzoek. In dit onderzoek probeer je de beste zoekwoorden en -termen voor je pagina’s te achterhalen. “Staccato” termen zoals we juist als voorbeeld gaven, komen dan erg veel voor en deze verwerk je (op taalkundig correcte wijze) in je tekst.
Waar je bij traditioneel zoeken Google niet de vraag “Waar vind ik de beste pizzeria in Almere?” stelt, maar gewoon de relevante keywords invoert, stellen gebruikers van smart devices die gebruik kunnen maken van voice search wél deze vraag. Je praat immers. Net zoals het een beetje overdreven voelt om een hele, taalkundig volledige vraag bij Google in te typen, voelt het nogal stom om in losse woorden tegen een apparaat te praten.

Wat betekent dit alles voor je website?

Met de wetenschap dat voice search dus echt op het punt van doorbreken staat en het feit dat er op een andere manier (met volledige, lange zinnen) door gebruikers wordt gezocht, liggen er kansen om jouw teksten zo te optimaliseren dat ze ook voor voice search zeer geschikt zijn.
Hoe doe je dat? Speel in op vragen van jouw doelgroep. Denk na en inventariseer wat vragen zouden kunnen zijn die mensen stellen over jouw producten of diensten. Dit zijn namelijk de vragen die zij met voice search aan de zoekmachine stellen.
Vervolgens kun je deze vragen, én natuurlijk de antwoorden op deze vragen in je teksten verwerken. Het mooie is: je houdt rekening met een opkomende vorm van zoeken die in de toekomst waarschijnlijk zeer populair en belangrijk gaat worden, terwijl je gewoon nog op de “oude” manier middels keywords en goede teksten traditioneel zoekverkeer aan kan gaan trekken.

Een wat minder bekend effect van voice search op je seo

De vraag “welk effect heeft voice search op mijn seo?” is nog niet helemaal beantwoord. Er is namelijk een wat minder bekend effect van voice search op je seo waar je beslist van moet weten. Het heeft niet direct met voice search te maken, maar met een verandering in het algoritme van Google. Deze verandering raakt voice search echter wel en daarmee ook een deel van jouw seo.
Google heeft als doel om steeds minder een zoekmachine te worden en steeds meer een antwoordmachine te zijn. Wat betekent dit? Google wil gebruikers zo snel mogelijk het best mogelijke antwoord op hun vraag of behoefte serveren. Hiervoor kijkt de zoekgigant naar andere manieren dan doorlinken naar jouw website.
In de ogen van Google is doorklikken naar een website vaak een onnodige stap. Waarom zou de zoekmachine je doorverwijzen naar een website waarop een antwoord staat op jouw vraag, terwijl de zoekmachine dit antwoord zelf ook zou kunnen tonen? Dat is dus een van de dingen waar Google mee bezig is.
Om antwoorden te kunnen geven, maakt Google natuurlijk wel nog gebruik van zijn “kennis”; kennis die de zoekmachine opdoet door websites te raadplegen. Heb jij antwoord op een vraag van een gebruiker (of voorzie je in een behoefte van de gebruiker), dan kan het zo zijn dat Google het antwoord van jouw website plukt en direct in zijn eigen zoekmachine toont (uiteraard wel met vermelding dat het antwoord van jou afkomstig is). Dit scheelt een gebruiker een klik, maar jou dus misschien ook.
En wat betreft clicks: die ga je wel missen zodra smart devices echt in ieders leven zijn geïntegreerd. Het antwoord op gesproken zoekopdrachten wordt bijvoorbeeld bij slimme speakers en spraakassistenten van telefoons gegeven in de vorm van een gesproken antwoord. Kijk er dus niet van op dat de verdere opmars van voice search in de toekomst gepaard kan gaan met een kleine daling in het aantal bezoekers.
 

 
 
 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online