Je weet wellicht dat voice search aan een sterke opmars bezig is. Daarom is het belangrijk om hier goed op in te spelen. Voice search is dan wel nog niet de dominante vorm van zoeken, het is absoluut aannemelijk dat het in de toekomst echt een voorname rol gaat spelen. Besluit je nu al om serieus werk te maken van jouw voice search seo optimalisatie, dan valt hier heel wat te winnen en kun je een solide fundament voor de toekomst leggen. Maar hoe moet je voice search seo optimalisatie in 2019 aanpakken?
Wij geven je graag tips om je optimalisatie op de juiste manier uit te voeren. Vergeet echter niet om nooit op één paard te wedden. Dat voice search in opkomst is en dat er specifieke manieren zijn om te optimaliseren voor deze manier van zoeken, betekent niet dat je op andere gebieden je seo zomaar moet laten varen. Vooralsnog, en in de nabije toekomst, zijn getypte zoekopdrachten het grootst. Hoe je voice search seo optimalisatie in 2019 moet aanpakken? Wij zeggen: niet te radicaal. Spring op een goede manier in op de ontwikkelingen en zorg vooral voor behoud van wat goed is.
Begrijpen wat voice search is
Om te weten hoe je voice search seo optimalisatie in 2019 moet aanpakken, is het goed om te begrijpen wat voice search precies is en waarom en hoe het verschilt van andere vormen van zoeken. Voice search is niet nieuw: het bestaat al vele jaren, maar is tot vrij recent eigenlijk nooit op echt grote schaal aangeslagen.
Dat voice search nu wel aanslaat, heeft voor het overgrote deel te maken met nieuwe devices die hun intrede hebben gedaan. Nu iedereen een smartphone heeft, heeft voice search een groter platform. Daarnaast staan er in huishoudens steeds meer slimme apparaten, zoals slimme speakers. Deze devices kunnen ook gebruikmaken van voice search.
Het hebben van de juiste devices is één ding; gebruik kunnen maken van techniek die de juiste mogelijkheden biedt, is iets anders. Lang was voice search niet echt een ding omdat de techniek simpelweg te wensen overliet. De techniek achter spraak gestuurd zoeken, heeft echter enorme stappen gemaakt. Combineer dat met betere devices en goede, snelle mobiele verbindingen en de ingrediënten voor succes van voice search zijn eindelijk aanwezig.
Hoe mensen voice search gebruiken
Om te weten hoe je voice search seo optimalisatie in 2019 moet aanpakken (en in de jaren daarna), moet je weten hoe mensen voice search gebruiken. Het algoritme achter voice search is niet per definitie zeer verschillend van dat van reguliere (getypte) search. Sterker nog: voor verschillen moet je hier niet zijn. Het verschil zit ‘m vooral in de manier waarom mensen gebruikmaken van de zoekfunctie.
Short tail versus long tail
Een van de grootste verschillen tussen reguliere search en voice search is de manier waarom de zoekfunctie wordt gebruikt, en dan vooral in taalkundig opzicht. Wanner je zoekt op Google, gebruikt je zelden volzinnen. Sterker nog: de meeste mensen formuleren niet eens een taalkundig correcte zin, maar voeren de belangrijkste keywords in.
Dit systeem werkt omdat de zoekmachine hierop is ingesteld en websites zijn geoptimaliseerd op basis van short tail keywords. Althans: de meeste websites. Sommige websites die van oudsher vooroplopen, hebben enkele jaren geleden al long tail keywords geïmplementeerd en plukken daar nu de vruchten van.
Bij voice search zie je dat men taal anders gebruikt. Correcter en vollediger. Dit heeft alles ta maken met het feit dat je spreekt en mensen zijn niet gewend om te spreken in halve zinnen of steekwoorden. Het gevolg: zoekassistenten voor voice search zoals Amazon’s Echo of Apple’s Siri krijgen veel vaker vragen te verwerken in plaats van losse woorden of staccato zinnen. Dit biedt kansen voor je optimalisatie. Door hier op de juiste manier op in te spelen, kun je veel extra traffic genereren.
Optimaliseren op long tail keywords is altijd al slim geweest. Waarom? Zo kun je specifiek mensen bereiken die een zeer gerichte opdracht geven. Long tail seo keywords kunnen gebruikt worden in combinatie met short tail keywords, dus je hebt al snel een win/win situatie te pakken.
Wat betreft specifieke optimalisaties voor voice search: nu werken we naar het antwoord toe hoe je voice search seo optimalisatie in 2019 moet aanpakken. Om goed in te spelen op zoekverkeer dat met spraakopdrachten werkt, zul je moeten werken met een vraag- en antwoordstructuur.
Je denkt wellicht: dat is omdat gebruikers veel vaker vragen stellen aan smart devices en dat het daarom goed is om deze vragen letterlijk in je teksten te verwerken. Het antwoord gaat iets dieper dan dat. Houd er rekening mee dat meer en meer smart devices puur werken op basis van spraak. Dat betekent dus dat ze geen display hebben waarop ze informatie laten zien. Gesproken vragen, krijgen ook een gesproken antwoord.
Met vraag en antwoord ga je mensen bereiken
Daarom is het dus belangrijk om jouw teksten in vraag- en antwoordvorm samen te stellen. Dit is sowieso prettig voor bezoekers die jouw teksten elzen, maar specifiek nuttig voor mensen die gebruikmaken van smart devices. Google zal proberen een zo goed mogelijk antwoord op de gestelde vraag te formuleren en dat werkt beter wanneer de zoekmachine de vraag en het bijbehorende antwoord letterlijk kan vinden.
Betekent dit dat je al jouw teksten helemaal om moet gooien? Nee. Zo wij eerder al uitlegden, is “traditionele” seo ook in 2019 nog springlevend. Een goede manier is om te werken met koppen die vragen stellen. Vervolgens geef je onder deze kop direct het antwoord op de vraag. Daarna heb je natuurlijk alle gelegenheid om verder uit te leggen.
Wanneer je deze structuur hanteert, is het niet alleen zo dat je meer kans maakt op een goede indexering bij spraakopdrachten; je kans om opgenomen te worden in featured snippets stijgt ook nog eens. Dat is een mooie bonus.
Al met al wordt 2019 dus waarschijnlijk het jaar waarin voice search echt omarmd gaat worden. Wil je hiermee aan de slag? Werk dan zelf ook eens met voice search om meer ervaring op te doen en beter hierop in te leren spelen.