SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie is een wetenschap die constant aan veranderingen onderhevig is. Met al die veranderingen in algoritmes en de doorlopende innovaties, kunnen zaken die de ene dag nog als absolute waarheid golden, dat de volgende dag opeens niet meer zijn.
Desondanks bestaan er een aantal mythes, die ook niets meer of minder zijn dan alleen maar dat. Ze waren een mythe en zullen dat ook altijd blijven.
Hierbij leggen we de 5 grootste en bekendste SEO mythes uit en ontkrachten we ze voor je:
1. Prop veel zoekwoorden in je website
Er zijn bedrijven die geloven dat het noodzakelijk is om zoveel mogelijk zoekwoorden in de artikelen op hun website te proppen. Sommigen gaan daarin zover dat teksten vanwege het kromme taalgebruik praktisch onleesbaar worden voor de sitebezoekers. De Engelse term voor een dergelijke aanpak is ’keyword stuffing’.
Wanneer het proppen van zoveel mogelijk zoekwoorden in een tekst extreme vormen aanneemt, heeft dat niet alleen een negatieve invloed op de leesbaarheid ervan, maar komt ook je website uiterst onprofessioneel over op je klanten. Daarnaast is e ook op het vlak van SEO geen positief effect.
De beste manier om zoekwoorden is je teksten te verwerken is, door de artikelen voor je lezers te schrijven in plaats van voor de zoekmachines. Voeg je zoekwoorden op een natuurlijke manier toe aan zoveel mogelijk verschillende teksten die op je site te vinden zijn. Er is geen perfect aantal zoekwoorden wat onderdeel uit moet maken van een artikel. Natuurlijk moeten je zoekwoorden wel onderdeel zijn van je teksten en de homepage, maar het moet een natuurlijke, professionele en relevante indruk geven bij de lezer van je artikelen.
2. Meld je website aan bij alle zoekmachines
Dit is een andere grote SEO mythe. De waarheid is, dat je je website niet bij Google en honderden andere zoekmachines aan hoeft te melden om een goede indexering te kunnen krijgen.
Zoekmachines als Google hanteren speciale methodes om websites te ontdekken en de inhoud daarvan tot zich te nemen. Daarbij is het niet nodig om je website voor dat proces aan te melden.
Het is echter wel aan te raden om je sitemap bij Google in te dienen, waardoor gemakkelijker wijzigingen op je site kunnen worden geïndexeerd.
3. Je toppositie is gegarandeerd
Er bestaat een mythe die beweert dat, wanneer je plaats 1 van de eerste pagina van de zoekresultaten bereikt, je daar vele weken of maanden blijft staan. Dat is niet waar.
De positionering in zoekmachines zijn uitermate instabiel. De algoritmes worden constant aangepast, waardoor zich drastische schommelingen in deze positioneringen voordoen. Andere factoren die van invloed kunnen zijn op een bepaalde positie in de zoekresultaten zijn de locatie waar een eindgebruiker zich op dat moment bevindt, zijn of haar zoekgeschiedenis of bepaalde trends die niet door iemand kunnen worden beïnvloed.
Onthoud dus voor de volgende keer dat een SEO-bureau je een toppositie garandeert, dat dit slechts een mythe is. Niemand kan je iets garanderen als ze er zelf niet de controle over hebben.
4. Je hebt duizenden links nodig
Links waren altijd al een belangrijk onderdeel van SEO en zullen dat ook blijven. De kwaliteit van links is tegenwoordig echter veel belangrijker dan de kwaliteit.
Het inzetten van een zogenaamde ’link farm’ of je bezig houden met een massale link-strategie had in het verleden nog wel een positief effect op je SEO, maar gaat je tegenwoordig juist tegenwerken. Deze aanpak is niet allen ineffectief, maar levert je ook nog eens strafpunten op bij de zoekmachines. Het kan er uiteindelijk zelfs voor zorgen dat hierdoor je site helemaal niet meer geïndexeerd wordt.
Inkomende links zijn weliswaar nog steeds een goede methode om de positie van je website in de zoekmachine te optimaliseren, maar focus je daarbij op kwaliteit. Zorg er dus voor dat de links vanaf websites komen die gerelateerd zijn aan hetgeen je zelf online te bieden hebt.
5. Betaalde advertenties zijn van invloed op SEO
Veel mensen maken gebruik van betaalde reclame bij de zoekmachines, omdat ze denken dat dat een positief effect heeft op hun organische positioneringen. Beide activiteiten spelen zich per slot van rekening bij dezelfde organisatie af.
In werkelijkheid heeft geen enkel bedrag wat je voor betaalde advertenties betaalt invloed op het verkrijgen van een hogere positie in de organische zoekresultaten.
De organische zoekresultaten zijn namelijk volledig onafhankelijk van de betaalde zoekresultaten en betaalde advertenties hebben geen enkele invloed invloed op het algoritme wat gebruikt wordt om je website te evalueren.
Je kunt natuurlijk gerust betalen voor online advertenties, als dat doelgerichte potentiële kopers naar je website loodst, maar onthoud daarbij dat dit geen enkel effect heeft op je organische positionering.
Vrijblijvend SEO advies? Neem vandaag nog contact op.