Resultaatpagina’s van zoekmachines (SERP’s) veranderen constant. Dit vaak tot irritatie van zoek-marketeers, die rekenen op bepaalde resultaten. Google maakt constant kleine, bijna niet merkbare veranderingen aan de bekende layout van haar bekendste creatie. Dit leidt vervolgens tot veranderingen in het gedrag van de gebruikers van de zoekmachine, waardoor de verwachtingen van hen die zich met optimalisaties bezighouden worden verstoord, omdat hun activiteiten nog gestoeld zijn op informatie die niet meer actueel is.
Tot nu toe waren deze veranderingen telkens relatief klein, bijna onmerkbaar voor de meeste gebruikers van de SEO-community. Google verwijderde de regels waarin de hyperlinks stonden uit de zoekresultatenlijst. De lengte van elk zoekwoord en het aantal inzendingen per pagina zijn beiden im de loop der tijd aangepast. Verschillende opsommingsmodificaties hebben het mogelijk gemaakt om sub-pagina’s op verschillende manieren te bekijken door deze te baseren op de context van het gezochte. Maar geen van deze veranderingen heeft de status quo van de SERP echt veranderd: verdien hoge autoriteit, hoge ranking en je bent het best zichtbaar.
De race van nieuwe technologie en draagbare apparaten vereist echter veel verder ontwikkelde zoekalgoritmes en de SERP’s ontwikkelen zich nu sneller dan ooit en op veel ingewikkeldere manieren. Het is lastig om te voorspellen hoe Google deze zal ontwikkelen, omdat het bewust haar plannen verborgen houdt. Er zijn echter vijf veranderingen waarvan ik durf te voorspellen dat ze in 2016 in werking zullen treden.
1. De Knowledge Graph wint Terrein.
Momenteel heeft de Google Knowledge Graph al aardig wat momentum gegenereerd. Als je niet precies weet wat de Knowledge Graph is, zoek dan naar een film of een bekende politicus. De box aan de rechterkant van je scherm toont dan een lijst met basisinformatie, die is gerelateerd aan je zoekwoorden. Dat is dus de Knowledge Graph. Het doel ervan is om antwoorden voor de meest gezochte informatie te tonen, zodat gebruikers niet door de traditionele rangschikking van de SERP hoeven te zoeken voor het gewenste resultaat.
Op dit moment wordt deze informatie in een box aan de zijkant getoond, maar de komende twee jaar kan deze aanwezigheid groeien. De Knowledge Graph zal meer informatie verzamelen over diverse onderwerpen en bij veel meer zoekwoorden opduiken. Uiteindelijk zal de box waarschijnlijk de bovenste positie van de zoekresultaten overnemen. Ik voorspel dat er snel een dag komt waarop alle basisinformatie in een Knowledge Graph wordt weergegeven, waarbij alle relevante websites nog slechts in een voetnoot worden vermeld. Hierdoor wordt het dan vrijwel zinloos om nog te proberen hoog te ranken voor zoekwoorden over basisinformatie of onderwerpen.
2. Sociale Resultaten Zullen Prominenter Worden.
Nu Google zo’n beetje Google+ heeft verlaten, lijkt het steeds interessanter om goede partnerships met andere social media platformen te vormen. De zoekgigant heeft al jaren een deal met Facebook; ze scannen het platform voor informatie en posts van grote merken. Google heeft recentelijk ook een alliantie gevormd met Twitter, waardoor het in staat is om tweets te indexeren en daaruit voor eigen gebrik informatie te verzamelen.
Ik verwacht dat Google in de komende twee jaar nog meer van dit soort deals gaat maken met social media platformen en meer sociale resultaten gaat integreren met de SERP’s. Het lijkt voor de hand liggend dat nieuwswaardig en sociaal belangrijke zoekresultaten met een kort lijstje van populaire posts de traditioneel hooggeplaatste websites zullen verstoten. In plaats daarvan staat er dan een aparte ‘sociale’ sectie.
3. Traditionele Zoekresultaten Zullen Fors Afnemen.
Gedeeltelijk als antwoord op de opkomende Knowledge Graph en sociale toevoegingen en gedeeltelijk vanwege de veranderende gebruikerservaring, zal je de grote hoeveelheid aan zoekresultaten op Google’s pagina langzaamaan zien verkleinen. Terwijl je eerst 10 betrouwbare resultaten per pagina kon vinden, zie je er dan slechts 4 per pagina die gebaseerd zijn op het type zoekwoord wat je hebt ingevoerd. Daarnaast wordt een relatie gevormd met de zoekresultaten die aan de bovenkant van de pagina worden weergeven. Deze nieuwe functionaliteit zal ertoe bijdragen dat de weergave nog meer zal fluctueren, waardoor de meerderheid van de zoektermen minder resultaten opleveren op de eerste pagina. Dat betekent dus meer competitie en een lagere zichtbaarheid voor sites die gebruik maken van traditionele rank-gebaseerde SEO-strategieën.
4. De Opkomst van Geïndexeerde Apps.
Google is zich nu al aan het voorbereiden om apps voor smartphones en tablets te indexeren op een soortgelijke manier als dat nu gebeurt met geïndexeerde websites. Aangezien apps en draagbare apparaten steeds belangrijker en populairder worden, verwacht ik dat Google deze app-gerelateerde informatie in de SERP’s gaat integreren. Gebruikers zullen binnenkort te maken krijgen met zoekresultaten waarin tevens een lijst met de meest populaire apps voor dat onderwerp wordt getoond. Stel, iemand zoekt een bepaald soort recept, dan verschijnen eerst een aantal recepten- of kook-apps in de zoekresultatenlijst in plaats van twee of drie webpagina’s.
5. Interactievere Elementen Zullen Zich Ontwikkelen.
Draagbare apparaten zijn lastig te voorspellen, omdat het onbekende is hoeveel functionaliteit ze in de komende twee jaar zullen krijgen en hoe populair ze zullen blijven nadat de initiële hype wat is afgezwakt. Hoe dan ook, het is erg waarschijnlijk dat gebruikers meer interactiviteit in hun online ervaringen zullen gaan eisen. Dit zorgt vervolgens voor een dunnere scheidslijn tussen digitale informatie en objectieve realiteit. Google’s locatie-gebaseerde zoekoptie is een voorbeeld van hoe de zoekgigant echt, locatie-gebaseerde informatie kan gebruiken om de weergegeven zoekresultaten op maat aan te passen. Omdat draagbare apparaten meer informatie van gebruikers in realtime hebben, is het niet onredelijk om te denken dat Google haar SERP’s aan gaat passen om deze manier van informatieverstrekking verder te optimaliseren. Ze zouden bijvoorbeeld lokale bedrijven op volgorde van nabijheid weer kunnen geven of aangepaste resultaten kunnen tonen die gebaseerd zijn op het lokale weer.
Hoewel deze veranderingen in de komende jaren waarschijnlijk langzaam worden doorgevoerd, is het nu al tijd om voorbereidingen te treffen. Zoals met alles in SEO, is er tijd nodig om verbeteringen door te voeren. Als je de aankomende twee jaar bezig bent met het voorbereiden van je toekomstige online aanwezigheid, lig je twee jaar voor op je concurrentie.
Wees actiever en direct betrokken op sociale media, ontwikkel een app voor je bedrijf en houd je ogen open voor nieuwe manieren om met je lokale publiek in contact te blijven. Het is daarbij ook belangrijk dat je in de gaten houdt welke nieuwe vormen van techniek je gebruikers adopteren. Steek daarnaast niet langer energie in het focussen op rankings voor individuele sleutelwoorden. Uiteindelijk zullen traditionele rankings er niet meer toe doen. Werk daarnaast aan het verbeteren van je algehele reputatie en breid het aantal plekken op het web uit waar je merk gevonden kan worden.