Wilt u uw website hoger laten scoren in Google? Dan is het niet voldoende enkele keywords terug te laten komen in uw teksten. Wie zijn of haar website echt hoog in de zoekresultaten van Google terug wil zien, moet enkele SEO tips implementeren. Hieronder beschrijven we de tien belangrijkste SEO tips voor uw website.
Tip 1: maak uw website overzichtelijk
Google let op diverse factoren bij het indexeren van uw website. Eén van deze factoren is de gebruiksvriendelijkheid van uw website. Gebruiksvriendelijke websites krijgen een hoge positie in Google, websites die minder gebruiksvriendelijk zijn scoren lager. Ook als deze websites verder erg zoekmachine vriendelijk ingestoken zijn. Door uw website zo overzichtelijk, duidelijk en logisch mogelijk in te richten, is de kans groter dat u een hoge positie in Google krijgt.
Extra tip: vergeet het menu van uw website niet. Een overzichtelijke website heeft absoluut een overzichtelijk menu nodig.
Overzichtelijk menu:
Tip 2: schrijf SEO teksten
De teksten op uw website moeten ten eerste leesbaar en overtuigend zijn. Daarnaast is het belangrijk dat er in de teksten enkele relevante keywords terugkomen. Niet te veel (keyword stuffing is niet goed voor SEO!), maar een subtiel en voor Google toch opvallend aantal. Door een keywordonderzoek uit te laten voeren, weet u precies op welke keywords uw website hoog moet scoren. Deze keywords kunt u vervolgens in uw webteksten terug laten komen.
Heeft u hulp nodig met het optimaliseren van uw webteksten? Neem dan contact op met Intelligent Online. Wij kunnen een keywordonderzoek voor u uitvoeren, maar u ook ondersteunen in het optimaliseren van uw teksten met de juiste zoekwoorden.
Tip 3: vergeet de longtail keywords niet
De meeste websites worden geoptimaliseerd met shorttail keywords. Dit zijn korte en pakkende keywords van maximaal drie woorden, zoals bijvoorbeeld ‘trui heren’ en ‘trui heren zwart’. Shorttail keywords werken goed, maar longtail keywords doen het ook goed. Deze keywords zijn langer en bestaan uit minimaal vier woorden (’trui heren zwart met v-hals’). Sterker nog, internetgebruikers zoeken vaker op longtail keywords dan op shorttail keywords (70 procent versus 30 procent).
Wilt u uw website hoger laten scoren in Google door de juiste keywords in uw site te verwerken, dan mag u de longtail keywords zeker niet links laten liggen. Intelligent Online kan voor u achterhalen welke longtail keywords relevant zijn.
Tip 4: zorg voor relevante links naar uw site
U kunt uw website ook hoger laten scoren in Google door middel van linkbuilding. Hierbij plaatst u zelf niet alleen links naar externe websites, maar probeert u ook verwijzingen te realiseren van andere websites naar uw eigen website. Krijgt u verwijzingen van websites met een hoge PageRank, dan wordt u hiervoor beloond door Google. Let op: het draait niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Eén goede link is beter dan tien matige links.
Heeft u hulp nodig met linkbuilding? Dan staat Intelligent Online voor u klaar. Wij weten precies welke links wel en niet werken en kunnen de beste links voor u verzamelen.
U kunt ook interne links op uw website plaatsen. Als u dit doet, moet u niet vergeten broodkruimelpaden op uw site te implementeren. Meer hierover, leest u bij tip 7.
Tip 5: geef iedere pagina een metatitle en -description
Iedere pagina op uw website heeft een metatitle en een metadescription nodig. In de metatitle verwerkt u één relevant keyword, in de metadescription kunt u eventueel twee keywords terug laten komen. De metatitle is kort en krachtig, de metadescription is beschrijvend en overtuigend. Vraag uzelf af hoe uw webpagina’s terug moeten komen in Google en schrijf meta’s die bij uw visie passen.
Tip 6: test en optimaliseer de snelheid van uw website
Snelle websites zijn gebruiksvriendelijker dan trage websites en daarom beloont Google websites met een hoge snelheid met een hogere positie in de zoekresultaten. U kunt de snelheid van uw website testen door de site te openen, maar er is een betere manier. Maak gebruik van de Google PageSpeed Insights tool en u kunt direct zien hoe hoog de ‘pagespeed’ van uw website is.
Is deze vrij laag? Dan optimaliseert u de snelheid van uw website door diverse aanpassingen door te voeren. Hierna test u de ‘pagespeed’ nogmaals, tot uw website goed scoort in Google PageSpeed Insights. Scoort uw website goed in deze tool, dan zal Google uw site namelijk als een snelle website zien. Dit betekent dat u beloond wordt met een hoge positie in de zoekresultaten.
Tip 7: neem broodkruimelpaden op
Een broodkruimelpad geeft duidelijk aan hoe de bezoeker van uw website op een specifieke pagina terecht is gekomen. Een voorbeeld van een broodkruimelpad is ‘Home > Diensten > Riool ontstoppen’. Een broodkruimelpad lijkt niet zo belangrijk, maar in feite is het verstandig om dit pad op iedere pagina van uw website terug te laten komen. Google vindt de broodkruimelpaden namelijk erg gebruiksvriendelijk en beoordeelt websites met deze paden dan ook zeker met een hogere positie in de zoekresultaten.
U kunt broodkruimelpaden implementeren door gebruik te maken van de breadcrumb structured data markup. Dit is een gebruiksvriendelijke tool om de broodkruimelpaden op de juiste manier terug te laten komen in uw site.
Tip 8: vergeet de sitemap niet
Google vindt broodkruimelpaden niet alleen gebruiksvriendelijk, maar sitemaps ook. Daarom is het verstandig om een sitemap op te nemen in uw website. Een sitemap.html maakt u voor de bezoekers van uw website, een sitemap.xml maakt u voor de zoekmachines. Extra tip: vermeld Google in uw sitemap.xml. Met een subtiele vermelding komt Google namelijk sneller op uw website kijken en zal deze sneller geïndexeerd worden.
Tip 9: blijf uw website updaten
Bent u helemaal tevreden met uw website? Dan bent u misschien geneigd om de site weken- of maandenlang exact hetzelfde te laten. Dit is misschien verleidelijk (zeker omdat het ook tijd bespaart), maar toch is het verstandig om uw website te blijven updaten. Dit kunt u doen door de teksten op uw website af en toe een beetje te herschrijven, maar ook door regelmatig nieuwe content op uw site te plaatsen. Een gemakkelijke manier om dit te doen, is door een blog te starten. Bijkomend voordeel: door de keywords in uw blogposts komt uw website weer hoger in de zoekresultaten van Google terecht.
Tip 10: meet, evalueer en optimaliseer
Tot slot is het belangrijk uw website continu te blijven verbeteren. Gebruik Google Analytics om de resultaten van uw website te meten, evalueer deze resultaten en optimaliseer uw website waar nodig. Ook als uw website na een tijdje goede resultaten laat zien in Google Analytics, blijft u deze tool gebruiken. Er kan namelijk altijd iets veranderen, waardoor uw website ineens minder goed scoort. Daarnaast is er altijd wel verdere verbetering mogelijk. U bent dus eigenlijk nooit helemaal klaar met het meten, evalueren en optimaliseren van uw website.