Zo ga je maximaal scoren met seo in 2019

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Zoals je weet, is seo behoorlijk veranderlijk. Er zijn jaren waarin er weinig lijkt te veranderen en dan is er plotsklaps weer een verandering die (een deel van) de kaarten opnieuw schudt en die nieuwe kansen biedt. Nieuwe kansen betekent ook gevaren, want als je niet up to date blijft met je seo, loop je de kans om ingehaald te worden door te concurrentie.
In 2017 en 2018 werden diverse nieuwe ontwikkelingen en wijzigingen aangekondigd door Google. En ja: wij leggen de focus nog steeds op Google, omdat het marktaandeel van deze zoekmachine dik meer dan 90% bedraagt.
De wijzigingen die enige tijd geleden zijn aangekondigd, gaan nu doorgevoerd worden. Hetzij direct, hetzij stap voor stap. Feit is: seo in 2019 biedt je nieuwe kansen. Daarom behandelen wij graag de punten met jou die ervoor gaan zorgen dat je maximaal gaat scoren met seo in 2019.

Een kleine opmerking vooraf

In dit artikel delen wij tips om goed te scoren met seo in 2019. Het is echter wel handig om van tevoren enkele zaken te weten. Allereerst: dat je gaat scoren met seo is natuurlijk nooit een absolute zekerheid. Niemand kan claimen dat hij of zij jou een toppositie in de zoekresultaten kan bezorgen. Daarvoor is seo van te veel factoren afhankelijk en je hebt nu eenmaal niet alle factoren zelf in de hand.
Wat wel waar is, is dat je zelf aanzienlijke invloed uit kunt oefenen op je positie in de zoekresultaten door de juiste dingen te doen. Verbetering aanbrengen is altijd mogelijk, maar de gedroomde positie halen is niet gegarandeerd. Dat gezegd hebbende: deze tips zullen er zeker voor zorgen dat jouw seo in 2019 ook gaat scoren en zeer waarschijnlijk zelfs gaat verbeteren.
Een andere belangrijke nuance die we moeten aanbrengen, betreft het altijd aanwezige mysterie rondom het algoritme van Google. Niemand kan claimen precies te weten hoe het algoritme werkt: dit is nu eenmaal geheim. De tips die wij gaan geven, zijn gebaseerd op onderzoek, consensus en al op een stuk resultaat. De tijd zal echter leren welke dingen blijvend zijn en welke dingen niet.

Ga je nu echt volledig richten op mobiel

Richt jij je nog niet op mobiel? Lange tijd was je mobiele website bijzaak. De laatste jaren werd deze echter steeds belangrijker en inmiddels is het simpelweg een must om een goede mobiele site te hebben. Sterker nog: bij het bepalen van je positie in de zoekresultaten, kijkt Google tegenwoordig zelfs eerst naar je mobiele site. Wat dit concreet betekent? Als je geen goede mobiele site hebt, ga je met seo in 2019 gewoon niet meer scoren. Zo eenvoudig is het.
Natuurlijk: als je jarenlang een reputatie hebt opgebouwd en uitstekend gescoord hebt in seo met je normale desktop website, is het echt niet zo dat alles wat je hebt opgebouwd in een klap weg is. Je zult echter gaandeweg verschil gaan merken en na verloop van tijd loop je het risico dat je links en rechts ingehaald gaat worden door partijen die simpelweg beter hebben geïnvesteerd in mobiele seo.
Dus, wat staat je te doen? Neem je mobiele site altijd als uitgangspunt wanneer je aan je site werkt. Test dingen eerst op je mobiele site en zorg ervoor dat de weergave op mobiel altijd klopt voordat je de weergave op desktop checkt. Probeer je site zo snel mogelijk te maken, houd in alle content rekening met weergave op mobiel en schakel Google AMP in om je mobiele pagina’s automatisch te laten optimaliseren.
Het spreekt natuurlijk voor zich, maar: je hebt wel een mobiele site, toch? Zo niet: ga dan als de wiedeweerga aan de slag, voordat je echt de boot gaat missen. De beste manier om voor een optimale mobiele site te zorgen, is door jouw website responsive te maken. Responsive wil zeggen dat je site zich automatisch aanpast aan de device waarop deze bekeken wordt.

Voice search wint hard aan populariteit. Wordt 2019 de doorbraak?

We weten het: al meerdere malen hebben mensen gezegd dat een jaar hét jaar zou worden van de definitieve doorbraak van voice search. Is dit wat seo in 2019 echt gaat veranderen? Waarschijnlijk nog niet. Traditionele zoekopdrachten zullen nog de boventoon blijven voeren, maar voice search is inmiddels zo groot en populair aan het worden dat je dit niet meer kunt negeren.
De reden dat voice search niet nog groter is dan dat het al is, is dat we weliswaar steeds meer smart devices hebben die met gesproken zoekopdrachten om kunnen gaan, maar nog niet alle techniek in Nederland of in het Nederlands wordt ondersteund. Wanneer dit wel het geval is, reken maar dat wij massaal aan de voice search gaan.
Hoe eenvoudig is het namelijk om vanuit je luie stoel een vraag te stellen aan je slimme speaker, of om onderweg terwijl je auto aan het rijden bent je telefoon een opdracht te geven? Spraakzoeken heeft de toekomst. Dat werd jaren geleden al geroepen, maar toen was de techniek gewoon nog niet goed genoeg. Inmiddels is deze dat wel.
Wat betekent de verdere opkomst van voice search nu voor jouw seo in 2019? Nou, heel wat. De basisbeginselen van zoekmachineoptimalisatie veranderen op dit gebied echt niet, maar het is wel zo dat mensen met voice search heel anders zoeken dan met getypte zoekopdrachten. Waarschijnlijk optimaliseer je nu nog op keywords die worden gebruikt in getypte opdrachten. Dat is altijd de standaard geweest. Mensen maken veel gebruik van losse termen en korte zinnen bij getypte zoekopdrachten en deze zijn lang niet altijd taalkundig correct. Bij voice search wordt er echter meestal gezocht met lange zinnen.
Omdat er lange zinnen worden gebruikt, is het belangrijk om je te gaan richten op long tail zoektermen. Niet alleen dat; er wordt ook veel gebruikgemaakt van vragen. Hier kun je goed op inspelen in je teksten, door je teksten meer in vraag- en antwoordvorm samen te stellen.

Vraag en antwoord: van zoekmachine naar antwoordmachine

Google heeft de ambitie om van zoekmachine antwoordmachine te worden. Dit zul je gaan merken in je seo in 2019. Het geeft ook grote invloed op hoe zoekresultaten worden getoond.
Het antwoord geven op vragen gaat een steeds grotere rol spelen in seo. Wanneer je hier nu goed op inspeelt, ga je hier in de nabije toekomst zeker van profiteren.
Je schiet misschien in de stress en vraagt je af of je nu al je teksten om moet gooien. Dat is niet zo. Je hoeft geen andere informatie te geven, alleen na te denken over de manier waarop je deze informatie presenteert. In plaats van dingen te verwoorden op de manier die je gewend bent, is het goed om je teksten op te bouwen met behulp van vragen en antwoorden. Leef je in in je doelgroep en bedenk welke vraag een potentiële klant aan jou kan stellen en welk antwoord jij hierop hebt.
Vorig jaar stond al grotendeels in het teken van de echte doorbraak van featured snippets. Om ook kans te maken om met je content als featured snippet te worden vertoond (en blokje met informatie boven de reguliere zoekresultaten) is het belangrijk om deze vraag-antwoord-structuur te hanteren. Formuleer een bondige, populaire vraag en geef ook een bondig en zo volledig mogelijk antwoord. Hierna heb je nog de mogelijkheid om verder uit te leggen, maar voor een featured snippet indexering is dit de optimale manier.

Je analytics zijn niet meer heilig

Om te kijken hoe goed je seo het doet, maak je uiteraard nog steeds gebruik van Google Analytics. Dat moet je ook zeker blijven doen, alleen: Google Analytics is niet meer heilig. Sowieso kan het beeld van bezoekers in negatieve zin afwijken omdat steeds meer mensen een ad blocker gebruiken en niet elk bezoek meer kan worden geteld.
Daarbij is het zo dat Google’s nieuwe filosofie er meer en meer voor gaat zorgen dat mensen wel jouw content zien, maar niet naar jouw site klikken. Hoe dat komt? Denk aan featured snippets: met featured snippets wordt een stuk relevante content van jouw site weergegeven bij een zoekopdracht van een gebruiker. De gebruiker krijgt zo een antwoord op zijn of haar vraag, zonder dat er doorgeklikt hoeft te worden naar een website. Je kan dus stellen dat je in zekere zin een view krijgt, alleen wordt deze niet geteld omdat de bezoeker nooit op je website komt.
Zo zal Google meer en meer van jouw resultaten gaan tonen zonder dat bezoekers daadwerkelijk op je site komen. Dit kan zorgen voor een (kleine) drop in bezoekers in Analytics.

Semantic search is hier

Dé nieuwe trend van seo in 2019? Semantic search. Google is inmiddels begonnen met het implementeren van dit spannende nieuwe algoritme. Wat is semantic search, vraag je? Semantic, of in het Nederlands: semantiek, is het kunnen begrijpen van losse stukken informatie en het kunnen vinden van verbanden tussen deze individuele stukjes informatie.
Semantic search wordt door velen gezien als de seo trend van 2019 en de komende jaren. Wat dit betekent voor je seo? Je zult echt niet van de ene op de andere dag kelderen uit de resultaten als je niet direct aan de slag gaat met semantic search. Echter: Google voorspelt een impact van zo’n 20 a 25% op de zoekresultaten. Het kan dus behoorlijke gevolgen hebben.
Met semantic search wil Google nog beter gaan begrijpen waar jouw website over gaat. Dit moet gebeuren met behulp van een nieuwe manier van analyseren: met entiteiten. De logische vraag is nu: wat is een entiteit? Het verwarrende antwoord: alles.  Om het concreet te maken: als iets een eigenschap heeft waarmee het zich onderscheidt van andere dingen, is het een entiteit. En dus kan een entiteit alles zijn. Een kleur, een geur, een bijvoeglijk naamwoord, een persoon, een plaats… al deze losse woorden hebben een betekenis. Maar wat nu als verbanden tussen die woorden worden doorgrond? Dat is precies wat semantic search gaat doen.
Om het concreet te maken: stel je bent op zoek naar informatie over de muziek van Michael Jackson. Google “kent” Michael Jackson, dus als je zoekt op deze entiteit, krijg je relevante informatie. De persoon Michael Jackson heeft echter nog vele meer entiteiten en is gelinkt aan veel meer entiteiten. Michael Jackson was bijvoorbeeld een zanger met zwart haar. Of the king of pop. Of een zanger die goed kan dansen. Etcetera, etcetera. Door verbanden te leggen tussen losse entiteiten, kan Google gebruikers nog beter van dienst zijn.

Aan de gang met structured data

Je vraagt je wellicht af: hoe gaat Google dan al die entiteiten leren kennen en verbanden leren leggen? Daar kun je een handje bij helpen. Sterker nog, daar zul je op den duur een handje bij moéten helpen. Parallel aan semantic search, begint “structured data” nu echt een ding te worden voor seo in 2019.
Door middel van structured data hoopt Google de context van websites nog beter te gaan begrijpen. De naam structured data zegt al het een en ander over de werking. Het betreft stukjes code die betrekking hebben op de inhoud van de pagina. Deze stukken code vertellen op een gestructureerde manier wat er precies te vinden is op een website. Dit helpt Google om belangrijke informatie voor gebruikers nog beter te vinden en te tonen.
Neem bijvoorbeeld je contactpagina. Door middel van structured data kun je aangeven dat hier contactinformatie staat en kun je bijvoorbeeld een telefoonnummer markeren. Stel dat iemand in de buurt zoekt naar een telefoonnummer voor een bedrijf dat jouw product of dienst aanbiedt (jij dus), dan kan Google een snippet tonen met het telefoonnummer.
Hoe je structured data moet implementeren in jouw website, kun je leren op Schema.org. Hier kun je stap voor stap jouw website achter de scherpen upgraden en klaarmaken voor de toekomst.

Blijf vooral werken voor je doelgroep

Wat je plan ook is voor seo in 2019 en welke optimalisaties je ook door gaat voeren; vergeet nooit dat het allemaal draait om je doelgroep. Goede seo begint met logisch nadenken en organisch handelen. Laat trucjes achterwege, van het gunstige effect daarvan ligt nu echt in het verleden.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online