Veel mensen vragen zich af welke factoren invloed hebben op je Google ranking. Er doen namelijk zeer veel verhalen de ronde, maar welke verhalen moet je geloven? Wij scheiden graag feiten van fictie. Je moet zeker niet alles geloven wat je leest. Weten welke factoren invloed hebben op je Google ranking, begint bij logisch nadenken. Dat doet Google namelijk ook, dus dat is de eerste factor die wij je willen uitleggen, voordat we wat dieper in de materie duiken.
Logisch nadenken heeft de grootste invloed op je Google ranking
Wanneer je denkt aan factoren die invloed hebben op je Google ranking, denk je waarschijnlijk direct al aan allerlei technische factoren en slimmigheden die je toe kunt passen in je teksten. Dat is niet onterecht, maar voordat je daaraan gaat denken, is er een basisprincipe dat je altijd moet onthouden: je maakt je website voor bezoekers, niet voor de zoekmachine.
Wat bedoelen we daarmee? Google evolueert non stop. De techniek om websites te scannen en te interpreteren is inmiddels zeer geavanceerd. Dit betekent dat Google al snel doorheeft wanneer je trucs aan het uithalen bent. Anders dan vroeger, ligt het gevaar van overoptimaliseren op te loer. Wanneer Google denkt dat je bewust seo-trucs aan het toepassen bent om proberen een hogere ranking te scoren, zul je hiervoor gestraft worden.
De grootste factor die van invloed is op je Google ranking, is dus jouw besluit hoe je jouw website en pagina’s wilt samenstellen en presenteren. Richt je op je bezoeker. Daarna komt de rest.
Het tijdperk van de mobiele apparaten
Sinds 2017 worden er meer zoekopdrachten met Google uitgevoerd op mobiele apparaten dan met traditionele computers. Dit heeft uiteraard gevolgen voor hoe Google websites indexeert. Google is geswitcht naar een “mobile first indexing”. Dit wil zeggen dat er bij het indexeren van pagina’s eerst gekeken wordt naar de mobiele variant van de pagina om de ranking te bepalen. Dus daar heb je het: dit is een van de belangrijkste factoren die invloed hebben op je Google ranking. Heb je geen goede mobiele site, dan ben je zo goed als kansloos.
Snelheid, snelheid, snelheid
Net zoals je zonder goede mobiele site kansloos bent voor een goede indexering, heeft ook de factor snelheid een grote invloed op je Google ranking. Er zijn zeer veel verschillende theorieën over hoe snel je website precies dient te zijn, maar wij houden vast aan het advies van Google zelf: een laadtijd van 5 seconden of lager.
Hierbij moet je een aantal dingen in perspectief zien: het gaat hierbij niet om hoe snel de bezoeker jouw pagina ziet, maar om hoe snel de volledige pagina in zijn geheel is ingeladen. Dit is een belangrijk verschil. Een tweede belangrijk punt: Google neemt als uitgangspunt de snelheid van een gemiddelde mobiele verbinding.
Wil je weten of jouw website snel genoeg is, test dan de laadtijd met “test my site with Google”.
De technische basis
Hoewel er zeer veel geavanceerde methoden en toepassingen zijn om je plek in de zoekmachine te verbeteren, is je technische basis iets waar je altijd naar moet kijken. Met andere woorden: biedt jouw website een goede basis om hoog te scoren in Google? Dit is van zeer veel zaken afhankelijk. Als je er een of twee niet helemaal voor elkaar hebt, is dit echt niet direct een ramp. Echter, wanneer je website aan weinig belangrijke vereisten voldoet, heb je mogelijk een probleem.
Factoren die van invloed zijn op je Google ranking zijn onder andere:
- De aanwezigheid van een sitemap
- De juiste paginastructuur
- Het juiste gebruik van titels en koppen
- Caching van je pagina’s
- Minificatie van scripts en objecten
- Het uitserveren van je pagina’s via CDN’s
De seo van je teksten
Naast de technische basis van je website, zijn ook je teksten een belangrijke factor in je Google ranking. Zoals wij in de inleiding al schreven: het draait hier primair om je bezoeker. Zorg voor natuurlijke, goed geschreven en relevante teksten.
Natuurlijk zijn er hierin wel zaken waar je rekening mee dient te houden. Zo dien je de juiste keywords te gebruiken en te zorgen voor een correct titelgebruik. Ook moet elke pagina een goede meta titel en meta description hebben (deze titel en omschrijving worden door de zoekmachine gebruikt om te vertonen in de zoekresultaten) en dienen je afbeeldingen voorzien te zijn van goede alt descriptions die beschrijven wat er op de afbeelding te zien is.
Kwalitatieve links
Je weet ongetwijfeld dat links een grote rol spelen in je indexering. Vergaar kwalitatieve links en je zult merken dat dit een van de factoren is die een grote invloed heeft op je Google ranking. Het moet echter wel gaan om kwalitatieve links. Google heeft in de loop der jaren wijzigingen doorgevoerd. Vroeger ging het vooral om een grote hoeveelheid links. Dit werd gezien als een teken van autoriteit. Zo werkt het niet langer.
Waar het nu om draait, zijn links van hoge kwaliteit. Dit betekent twee dingen. Allereerst telt een link vanaf een site met een goede reputatie en veel autoriteit zwaarder dan een link vanaf een site die weinig autoriteit of een slechte reputatie heeft. Startpagina’s bijvoorbeeld, worden al lang niet meer gezien als bronnen van kwalitatieve links. Ten tweede: het helpt als de link relevant is. Ben jij een autobedrijf, dan is een link vanaf een autowebsite veel meer waard dan een link vanaf een juwelier.
Optimaliseren voor gevorderden
Naast dit alles zijn er tegenwoordig nieuwe factoren die van invloed zijn op je Google indexering. Denk aan de invloed van voice search en hoe jij hier je content op aanpast. Maar ook het correct verwerken van antwoorden op concrete vragen, zodat je in aanmerking komt voor featured snippets. Een van de nieuwste trends is het toevoegen van structured data middels de richtlijnen van Schema.org. Structured data helpt Google om context en betekenis te geven aan de inhoud van je pagina’s door expliciet met code te vermelden waar de pagina over gaat en hoe deze geïnterpreteerd moet worden. Seo specialisten tippen structured data als een van de zoekmachine trends voor de komende jaren.