Alles wat je moet weten over SEO score, ranking en alias
SEO score, SEO ranking, SEO alias: je leest deze termen waarschijnlijk met regelmaat en begrijpt dat ze belangrijk zijn voor de prestaties en vindbaarheid van je website. Maar wat betekenen ze nu precies? Omdat het stuk voor stuk belangrijke termen zijn, vertellen wij je alles wat je moet weten over deze drie fundamenten van zoekmachine-optimalisatie. Doe er je voordeel mee. Heb je vragen of wil je zorgen voor verbetering van je SEO? Schroom dan zeker niet om contact met ons op te nemen.
De SEO score: wat zegt het en wat is het?
Wanneer je leest over de SEO score, is de kans groot dat verschillende bronnen over hetzelfde onderwerp praten, maar wel met een andere insteek. Je kunt namelijk niet spreken van “de SEO score”. Het is maar hoe je deze meet. Wat deze term dus wel is, is een indicatie van hoe goed jouw website presteert in de zoekmachine. Ben je op zoek naar de SEO score van jouw website, dan is het dus altijd aan te raden om meerdere bronnen te raadplegen. Hoewel je globaal gezien in elke test ongeveer hetzelfde resultaat zult krijgen, kan het zo zijn dat tests onderling de nadruk net op andere dingen leggen. Waar bestaat de SEO score dan uit? Dit zijn tal van componenten, maar zij laten zich eigenlijk allemaal scharen onder drie noemers: technische SEO, teksten en autoriteit. Om goed te kunnen scoren in de zoekmachine, zal je website aan een aantal vereisten moeten voldoen. Voor de techniek hierbij is belangrijk. Wanneer er gekeken wordt naar je technische SEO score, gaat het vooral om zaken als mobielvriendelijkheid, laadtijd, caching en compressie, maar ook juist gebruik van titels en koppen, de aanwezigheid van een sitemap en nog veel meer. Je score is ook afhankelijk van de invulling van je pagina. Je kunt technisch gezien wel goed scoren, maar als je teksten niet relevant zijn voor je doelgroep, zullen je klanten je minder goed vinden. Omdat programma’s natuurlijk niet volledig de intentie van je teksten kunnen meten en uitdrukken in een score, is het belangrijk om hier zelf goed naar te kijken. Denk aan zaken zoals het gebruik van je keywords in titels, de juiste keyword density en een goede leesbaarheid. De derde factor is autoriteit. Deze wordt ook niet zichtbaar gemaakt in alle tools waar je jouw SEO score kunt berekenen, maar is van cruciale invloed. Belangrijk zijn vooral domain authority en page authority. Hoe hoger deze zijn, des te hoger je in de basis zult scoren in de zoekmachine.
Je SEO ranking uitgelegd
Je SEO score legt dus de basis voor je SEO ranking. Je SEO ranking beschrijft hoe je daadwerkelijk naar voren komt in de zoekmachine: welke positie je behaalt. Je wilt een zo hoog mogelijke SEO ranking en boven je concurrenten uitkomen. Om objectief te meten hoe je scoort in de zoekmachine, zijn er ook programma’s beschikbaar. Denk aan gratis diensten als de Google Search Console en partijen van derden zoals AHREFS en SEO Site Check-up. Wil je weten wat je SEO ranking is, dan doe je er verstandig aan om gebruik te maken van een van deze tools. Zelf googlen is namelijk niet betrouwbaar. Je krijgt de resultaten te zien die tot stand gekomen zijn door onder andere je IP-adres, locatie en zoek- en surfgedrag. De resultaten zijn dus vertekend. Hoe kun je jouw SEO ranking verbeteren? Dat is allereerst mogelijk door terug te gaan naar je SEO score: pak je alles wel goed aan? Biedt je website een goede technische basis om te kunnen scoren en zijn je teksten SEO-geoptimaliseerd? Verder dien je erop te letten dat je op de juiste dingen inspeelt. Je wilt niet alleen zo veel mogelijk mensen bereiken: je wilt zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep bereiken, om zo waardevolle bezoeken te genereren. Een hoge SEO ranking is daarnaast ook een kwestie van content maken en historie opbouwen. Oudere pagina’s die van meet af aan alles op het gebied van SEO goed hebben gedaan, zullen een sterkere basis hebben. Door veel goede en relevante content te produceren, zul je werken aan je page authority, waardoor je domain authority weer zal stijgen en je een betere basis zult krijgen voor een goede ranking. Ben je geheel of grotendeels afhankelijk van organisch (dus niet-betaald) verkeer naar je website? Dan is het van het allerhoogste belang dat je een goede SEO ranking hebt. Anders betekent het immers dat je niet of niet goed vindbaar zult zijn. Onthoud wel: heb je nog geen goede ranking, dan is het opbouwen hiervan wel een kwestie van geduld.
Wat is een SEO alias?
Een SEO alias klinkt een beetje onnodig ingewikkeld voor wie hier niet bekend mee is. Het is helemaal geen geavanceerd onderdeel van je SEO, maar komt misschien wel zo over. Je SEO alias is je gebruikte (en zichtbare) URL van je pagina’s. Hoewel het principe van een SEO alias vrij eenvoudig is, gaat dit toch nog vaak mis. Vooral bij webwinkels. Wanneer je meerdere categorieën en producten hebt, kan het zo zijn dat je URL eruit komt te zien als een regel code. Dat wil je niet. Dit is namelijk nietszeggend en geeft de zoekmachine geen indicatie van wat er op de pagina’s te vinden is. Goed gebruik van je URL is ontzettend belangrijk: dit is een van de eerste dingen waar de zoekmachine naar kijkt. Bestaan jouw URL’s uit allemaal nietszeggende tekens? Breng hier dan verandering in aan (raadpleeg een SEO expert zoals ons voordat je zaken gaat veranderen; dit dient op de correcte manier te gebeuren). Voor een webwinkel die witgoed verkoopt, is een goede SEO alias bijvoorbeeld? https://denaamvandewinkel.nl/wasmachines/miele/product.
De basis voor succesvolle SEO
Bij elkaar genomen vormen je SEO score, je SEO ranking en je SEO alias dus de basis van goede SEO. Daarom is het verstandig om hier doorlopend aandacht aan te besteden. Zijn je score en je alias niet in orde, dan is de kans ook groot dat je geen goede ranking zult behalen.