Technische seo in 2019: waar begin je met optimaliseren

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Het is geen geheim dat seo evolueert, maar technische seo in 2019 bevat nog steeds veel van de elementen en aandachtspunten die er altijd al geweest zijn. Tegelijkertijd zijn er ook weer nieuwe ontwikkelingen gaanden en zijn er nieuwe trends en nuances ontstaan. Wie zijn/haar site optimaal wil hebben, zal moeten blijven optimaliseren. Je bent nooit uitgeleerd en je seo-activiteiten zijn nooit klaar.
Elk jaar weer worden er bijzonder veel lijsten vrijgegeven met seo trends die er dat jaar aan zitten te komen. Dat was voor 2019 niet anders. Echter: dat er bepaalde trends in opkomst zijn, betekent niet dat deze ook echt gaan slagen. Er zijn zeer veel voorspellingen gedaan over seo in het verleden die het niet hebben gehaald. Überhaupt blijft het lastig om online trends te voorspellen. Een jaar of acht geleden dacht iedereen nog dat wij anno 2019 alles met QR-codes zouden doen, en dat is uiteindelijk behoorlijk tegengevallen.
Wat is dan wel de technische seo in 2019 waar je op moet letten en waar je moet gaan beginnen met optimaliseren? In dit artikel gaan wij in op de belangrijkste zaken. Sommige zijn absolute “sure shots”, andere moeten zich nog gaan bewijzen.

Technische seo in 2019: mobiel is nu echt het uitgangspunt

Technische seo in 2019
De afgelopen jaren werd er al vaker over gesproken: mobiel zou echt de maatstaf gaan worden. Dit jaar kunnen wij daar niet meer omheen. Een aantal jaar geleden begon het aandeel van mobiele telefoons in de totale hoeveelheid internetverkeer al spectaculair toe te noemen. In 2017 liet Google weten dat er dat jaar voor het eerst meer met mobiele devices van de zoekmachine gebruik werd gemaakt dan met traditionele desktops/laptops. Dat betekende natuurlijk wel wat.
In reactie daarop rolde Google een “mobile first strategy” uit, wat betekende dat Google bij het indexeren van websites eerst ging kijken naar de mobiele variant van de site. Inmiddels vormt de mobiele site dus het uitgangspunt van het bepalen van de positie in de zoekresultaten. Het is een logisch gevolg van het gebruik van de zoekmachine.
Zoals wel vaker het geval is, liet de beweging in de markt nog even op zich wachten. Anno 2019 kunnen we echter wel stellen dat je zonder een goede mobiele site kansloos bent voor een goede indexering in de zoekmachine. Heb jij nog geen goede mobiele site? Dan moet je hier echt direct mee aan de slag, anders ga je serieus achterop lopen. Dit moet een van de focuspunten van technische seo in 2019 zijn, misschien wel hét focuspunt.

De opkomst van voice search

Voice Search SEO

Person Using Voice Recognition Function On Mobile Phone



Je kunt beargumenteren dat de wijzigingen die voice search met zich meebrengt eerder betrekking hebben op je tekstuele seo en niet op de technische seo. Desondanks nemen wij dit punt op, omdat het gewoon erg belangrijk is en nog belangrijker gaat worden. Daarbij: het betreft techniek die gebruikt wordt om te zoeken, dus reden genoeg om dit op te nemen in ons overzicht voor technische seo in 2019.
Op dit moment heeft voice search nog geen gigantisch zoekaandeel: slechts enkele procenten. De stijging is echter wel zeer groot en de opkomst van voice search valt niet te ontkennen. Bovendien: regeren is vooruitzien, zegt men wel eens. Voice search is zo’n ontwikkeling waarvan nog niet met zekerheid kan worden gezegd dat deze echt een prominente rol gaat spelen, maar het heeft er alle schijn van. Bovendien kun je met je seo redelijk eenvoudig optimaliseren voor voice search. Wanneer smart devices echt in groten getale (en in het Nederlands) beschikbaar komen, kan spraakgestuurd zoeken wel eens een enorme vlucht nemen en dan wil je er klaar voor zijn.
Het voice search aandeel is echter al dermate groot dat je nu al kunt profiteren door hier goed op in te spelen. Wat is het verschil? We schreven eerder al dat het eerder je teksten betreft dan je technische seo in 2019. Mensen gebruiken voice search anders dan de traditionele getypte zoekopdrachten en dat heeft invloed op welke zoekwoorden je zou kunnen gebruiken.
Traditionele getypte zoekopdrachten kenmerken zich door een behoorlijke “staccato” stijl. Mensen zoeken meestal op een bepaald woord, of op een korte combinatie van woorden die samen geen vloeiende zin vormen. Bij voice search is dat anders: hier spreken mensen volzinnen uit tegen hun devices en daarom liggen er kansen voor wie goed omgaat met longtail keywords. Om een voorbeeld te geven: stel dat je een pizzarestaurant in Haarlem hebt. Een traditionele getypte zoekopdracht in Google van een gebruiker die een pizza wil bestellen, is bijvoorbeeld: pizza Haarlem. Stel nu dat deze gebruiker een slimme speaker heeft en via de speaker wil weten waar hij/zij terecht kan, gebruikt deze persoon misschien wel de vraag: “waar vind ik de lekkerste Pizza van Haarlem?” Speel hier op slimme wijze op in met je teksten en je kunt veel relevante nieuwe bezoeken verwachten.

Context, context, context


Technische seo in 2019 staat vrijwel volledig in het teken van context. Google wil nog beter leren begrijpen waar jouw website over gaat, zodat de zoekmachine nog betere en meer relevante resultaten kan serveren bij zoekopdrachten. Context is de afgelopen jaren al zeer belangrijk geweest. Zaken als meta description en alt descriptions bij foto’s zijn allemaal bedacht om meer context te kunnen bieden.
De grote stap op het gebied van context in de technische seo in 2019 heet structured data. Hier ligt een grote kans om een voorsprong te pakken voor mensen die dit begrijpen. Structured data voegt volgens een bepaald structuur, gedefinieerd op Schema.org stukken code toe aan webpagina’s die Google helpen om nog beter te begrijpen waar de pagina over gaat.
Dit klinkt misschien niet zo heel erg spannend, maar dat wordt het wel in combinatie met snippets. In de stukken code is namelijk ruimte om zeer specifieke kenmerken en eigenschappen op te nemen die Google waardevolle informatie verschaffen. Google kan hiermee op zijn beurt gebruikers weer zeer specifiek bedienen.
Een goed voorbeeld dat structured data begrijpelijk maakt, is dat van een kook website. Plaats je hierop een recept, dan kun je in de structured data niet alleen aangeven dat het hier een recept betreft, maar ook wat de ingrediënten zijn en wat de bereidingstijd is. Hier wordt het interessant. Stel dat je een gerecht met kip en rijst hebt dat in 30 minuten is klaar te maken, dan kun je dit middels structured data dus expliciet vertellen aan Google. Wanneer iemand dan zoekt op “kipgerecht in 30 minuten”, maak je niet alleen een nog grotere kans op een goede vertoning, maar kunnen specifieke snippets, zoals de lijst met ingrediënten vanaf jouw website worden weergegeven.
Nog relatief weinig partijen zijn serieus bezig met structured data, dus hier liggen in de technische seo in 2019 absoluut kansen voor wie durft.
Google heeft al aangegeven meer te gaan doen met “semantiek”, de kunst om de betekenis en context van content te begrijpen en verbanden te kunnen leggen. Aan het beginsel hiervan liggen “entiteiten”. Elk stukje informatie is een entiteit en hoe beter de zoekmachine een entiteit begrijpt, hoe meer verbanden deze kan leggen. Zo begrijpt een zoekmachine inmiddels dat Donald Trump en persoon is, maar ook de president van de Verenigde Staten. Maak context dus zo duidelijk mogelijk in je teksten en wees expliciet in het uitleggen van betekenissen en interpretaties.

Snippets veranderen de manier waarop informatie wordt getoond

Rich snippets

De meeste optimalisaties op het gebied van technische seo zijn ook in 2019 weer van toepassing op d website. Dit jaar moet echter off-site seo zeker niet vergeten worden. Google is namelijk flink wat veranderingen aan het doorvoeren die ervoor zorgen dat zoekresultaten anders worden gepresenteerd. Ze maken webmasters en site-eigenaren misschien een beetje nerveus, maar Google stelt dit in het kader van gebruikers te doen.
Dit is begrijpelijk wanneer je ziet wat deze veranderingen inhouden. Google wil gebruikers natuurlijk het liefst zo lang en zo veel mogelijk op de eigen website houden. Combineer dit met het feit dat het gebruikers meestal niet uitmaakt van welke site de informatie die zij zoeken niet afkomstig is, zolang de info maar betrouwbaar is en hun vraag beantwoord, en je hebt de hoofdingrediënten voor een nieuwe strategie.
Google is dan ook al bezig om meer zoekresultaten op de eigen pagina’s te tonen. Een antwoord op een vraag zonder dat hier een click voor nodig is. Speel je hier op de juiste wijze op in, dan kun je een flinke voorsprong pakken op de concurrentie. Een nadeel (vanuit het perspectief van website owner bezien) is dat je een click mist. De bezoeker vindt wat hij/zij zoekt op jouw website, maar deze informatie wordt in Google zelf getoond. Een mogelijk tweede nadeel daarvan, is dat het lastiger wordt om naamsbekendheid te genereren met je site. Bezoekers zien minder duidelijk dat de content van jouw site afkomstig is.
Dat Google deze veranderingen zou doorvoeren, werd al enkele jaren over gesproken. Nu het zover is, zijn er partijen die hier absoluut garen bij spinnen. Zo zie je maar dat het soms wel lonend kan zijn om op trends in te spelen.
Hoe kun je er nu voor zorgen dat jij ook mee wordt genomen in deze snippets van Google? Allereerst door ook de technische seo in 2019 gewoon bij de basis te houden: laat het draaien om de gebruiker, wees relevant, zorg voor een snelle site en boven alles een goede mobiele site. Zeer bepalend voor een goede positie in de zoekresultaten is het gedrag dat jouw bezoeker toont op je site. Google kijkt hier sterk naar.
Is je basis in orde, denk dan echt aan structured data, want dit gaat helpen bij snippets. Ook kan het lonend zijn om informatie met een gestructureerd vraag-antwoordstructuur te presenteren. Op die manier maak je kans dat als een Google-gebruiker een vraag stelt aan de zoekmachine die jij ook stelt op je site, jouw antwoord als snipper kan worden getoond.

Producten worden steeds belangrijker


Veel mensen zoeken naar producten in Google. Heb jij een site die producten verkoopt, zorg dan dat je niet achter gaat lopen met je seo op dit gebied. Off-site seo is ook hier zeer belangrijk, zoals het plaatsen van je producten op Amazon, Bol.com en in Google Shopping.
Besteed zeer veel aandacht aan de seo van je productpagina’s, want het zoeken op producten is een enorme vlucht aan het nemen: zorg dat je hiervan meeprofiteer.

AMP: moeten we ‘m nog echt noemen?

Accelerated mobile pages
Wat ons betreft maakt AMP (Accelerated Mobile Pages) geen onderdeel uit van de technische seo in 2019. Het is namelijk al langer bekend dat deze speciale, uitgeklede mobiele pagina’s steeds belangrijker worden. Ze spelen in op de belangrijkste factoren van een goede mobiele pagina: snel en overzichtelijk. Je kunt controleren of jouw pagina’s al voldoen aan de AMP-richtlijnen. Zo ja, dan zijn ze of worden ze in de nabije toekomst ook op deze manier geïndexeerd. Maakt jouw site gebruik van WordPress, dan zijn er diverse plug-ins die je kunt installeren om AMP-pagina’s te krijgen.

Met z’n allen vechten om hetzelfde populaire keyword. Is dat slim? Zeker wanneer het keywords betreft waarop grote spelers inzetten, is de kans dat jij als winnaar uit de bus komt vrij klein. Doe het slim en speel ook in op lokale autoriteit. Dat zaken als een Google Bedrijfspagina belangrijk zijn, hoeven wij je niet meer uit te leggen. Werk je lokaal en bedien je lokale klanten (dat kan een klein of groot gebied zijn), speel hier dan ook op in. Maak in je teksten duidelijk welke regio(‘s) je bedient: dat zorgt ervoor dat je beter gevonden wordt bij lokale zoekopdrachten. Om even terug te grijpen op het eerdere voorbeeld van het pizzarestaurant: als iemand in Haarlem zoekt naar een pizzarestaurant en jij hier goed op inspeelt, is de kans groot dat jij het wint van concurrenten die het niet doen en zelfs van misschien nog wel grotere en populairdere restaurants vlak buiten Haarlem. De gebruiker hoeft niet eens de plaatsnaam in de zoekopdracht te betrekken: Google gaat ook af op de fysieke locatie van de gebruiker.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online