Zoals je weet (of wellicht nog niet) evolueert seo razendsnel. Er zijn eigenlijk altijd wel subtiele wijzigingen gaande, maar eens in de zoveel tijd is er een echt grote verandering die de kaarten opnieuw schudt. Nieuwe technieken, wijzigingen van algoritmes… ze komen vaak voor en kunnen een behoorlijke impact hebben op seo.
Wanneer wij kijken naar de afgelopen jaren, wordt duidelijk hoeveel er is veranderd. Iets dat een paar jaar geleden nog de perfecte seo techniek was, is inmiddels achterhaald. Er zijn dingen afgevallen, dingen bijgekomen, mythes doorgeprikt en solide fundamenten gelegd. Dit maakt de toekomst van seo per definitie interessant. Hoe ziet seo over 5 jaar eruit?
Een ding staat vast: seo zal over 5 jaar weer totaal anders zijn
Hoe ziet seo over 5 jaar eruit? Dat is eigenlijk niet te voorspellen. Een ding staat vast: het zal weer totaal anders zijn. Hoe anders en in welke vorm, kan niemand nog met zekerheid zeggen. Toch zijn er ontwikkelingen gaande op basis waarvan je enkele uitspraken kan doen. Die willen wij ook graag doen. Onder voorbehoud uiteraard, want het kan zomaar zijn dat over vijf jaar blijkt dat wij er compleet naast zaten. Toch zijn er voldoende redenen om aan te nemen dat seo over 5 jaar de volgende kanten op is gegaan.
De zoekmachines zullen nog vele malen slimmer zijn met dank aan nieuwe algoritmen
We zien het nu al gebeuren: zoekmachines worden steeds slimmer. Hun evolutie verloopt nu vaak nog vrij regelmatig en haast ongemerkt, maar als je een paar jaar terugkijkt, zijn er echt enorme stappen gemaakt. De zoekmachines zullen over vijf jaar nog veel slimmer zijn dan nu en nog veel beter in staat zijn om alle elementen van een website te herkennen, te duiden en verbanden te leggen. Semantic search doet dit al en dit algoritme is nu net in opkomst. Over vijf jaar zal het bloeien, of heeft het misschien zelfs al een opvolger.
Keywords zullen langzaam steeds minder belangrijk worden
We gebruiken allemaal nog keywords om aan te geven waar onze websites over gaan. Omdat zoekmachines steeds slimmer worden, zullen keywords steeds minder belangrijk worden. Ze zullen simpelweg niet meer nodig zijn omdat de zoekmachine ook zonder keywords zal begrijpen waar een tekst over gaat.
Websites zullen nog veel flexibeler worden
Er zullen over vijf jaar nieuwe devices op de markt zijn, met nog meer mogelijkheden dan nu. Logischerwijs zullen websites hierop inspelen. Waar er nu een onderscheid wordt gemaakt tussen desktop en smartphone, zullen er wellicht nog veel meer variaties komen die een nieuwe betekenis aan de term “responsive” gaan geven.
Devices zullen over een paar jaar nog meer leidend zijn in de weergave en presentatie van sites. Wie weet wat voor slimme devices er dan alweer op de markt zijn en wat dit betekent voor websites.
Black hat seo zal nog harde worden afgestraft
We zitten al in een tijdperk waarin er hard wordt afgerekend met black hat seo. Black hat seo zijn seo-technieken (je mag ze gerust manipulaties noemen) die wat de zoekmachine betreft niet door de beugel kunnen. Maak jij je (al dan niet bewust) schuldig aan black hat seo, dan kun je een penalty krijgen waardoor je daalt in de ranking.
Het is logisch om aan te nemen dat deze ontwikkeling zich in de toekomst alleen nog maar verder voort zal zetten. Wanneer zoekmachines steeds geavanceerder en slimmer worden, zullen ze manipulatie en andere trucs ook beter kunnen herkennen (en waarschijnlijk nog veel harder afstraffen).
Nieuwe vormen van zoeken
We zijn al jaren gewend aan traditioneel zoeken: met getypte opdrachten in de zoekmachine. Voice search is in opkomst. Niemand zal er raar van opkijken als dit op het gebied van seo over 5 jaar echt helemaal is ingeburgerd. Maar wat is er bij seo over 5 jaar nog meer mogelijk? Waarschijnlijk zullen er wel nieuwe vormen van zoeken komen, al duren wij op dit punt nog niet te zeggen wat die vormen dan zullen zijn.
Meer of minder Google dominantie?
Het is vrij eenvoudig: als wij het nu hebben over “de zoekmachine”, dan hebben wij het over Google. Concurrenten als Bing en Yahoo hebben een significant kleiner marktaandeel, maar een privacy vriendelijke zoekmachine als DuckDuckGo is bijvoorbeeld sterk in opkomst en groeit al enkele jaren met driedubbele cijfers.
Blijft Google domineren, of komen er andere zoekmachines aan? Met de macht die Google heeft en alle ontwikkelingen die het aan het plannen is, is het haast niet voor te stellen dat seo over 5 jaar niet wordt gedomineerd door Google.
Aan de andere kant: seo zou zich de komende vijf jaar nog eens veel sneller kunnen ontwikkelen dan het in de afgelopen tien a vijftien jaar heeft gedaan en wie weet welke partijen dan opstaan?
Hoe zit het met personalisatie?
Je staat er misschien niet bij stil, maar seo is al voor een (klein) gedeelte gepersonaliseerd. Wanneer persoon A en persoon B dezelfde zoekopdracht uitvoeren, kan het zo zijn dat ze allebei andere resultaten te zien krijgen. De zoekmachine houdt rekening met onder andere locatie en je profiel op basis van je surf- en zoekgedrag. Waarschijnlijk zijn er nog veel meer factoren die meewegen en die Google niet prijsgeeft.
Gaan zoekmachines over 5 jaar bijvoorbeeld nog meer gepersonaliseerde resultaten geven? Dat is heel goed mogelijk. Dat zou een enorme verandering in seo teweeg kunnen brengen. Want waar je nu nog met redelijk algemene termen en generieke manieren een duidelijke doelgroep kunt bereiken, zul je het in de toekomst misschien totaal anders aan moeten pakken.
Wanneer iedereen sterk gepersonaliseerde resultaten te zien krijgt, hoe ga je dan nog een grote massa bereiken met je seo? Het is een interessante kwestie om over na te denken. Wellicht gaat het in de toekomst die kant helemaal niet op, maar als dat wel gebeurt, dan zullen er vast nieuwe manieren en nieuwe oplossingen ontstaan.
Als er een iets is dat seo ons geleerd heeft, is het dat seo nooit saai is. Nu niet, en dat zal seo over 5 jaar ook niet zijn.