Tips voor B2B om beter te scoren met SEO
Op het web vindt u veel tips over SEO in combinatie met B2C. Er wordt in verhouding weinig aandacht geschonken aan wat SEO voor de B2B markt kan betekenen. Hieronder vindt u verschillende SEO Tips waar u ook in de B2B branche mee vooruit kunt.
Maak gebruik van specifieke keywords
Ondernemers die zich op consumenten richten, kunnen vrij algemene zoekwoorden terug laten komen op hun website. Denk hierbij aan termen als ‘pump leer’ en ‘spijkerbroek heren’. B2B ondernemers moeten wat specifieker zijn. Hun klanten zoeken namelijk niet op algemene zoektermen, maar gebruiken vaak zeer specifieke keywords. Wilt u hoog scoren in Google op de juiste zoektermen, dan moet u deze keywords terug laten komen op uw website.
U kunt een zoekwoordanalyse uitvoeren om te achterhalen welke zoekwoorden uw potentiële klanten gebruiken als ze op zoek gaan naar uw product, dienst of bedrijf. Door de juiste zoekwoorden vervolgens op uw website terug te laten komen (in de juiste aantallen en op de juiste plekken), scoort uw website hoger in Google op de juiste keywords.
Denk aan het gehele beslissingsproces
Een consument die een lamp wil, zal deze online zoeken en vervolgens vrij snel bestellen. Bij B2B klanten gaat dit iets anders. Er wordt veel langer gezocht naar een specifiek product of een bepaalde dienst en als de klant eenmaal heeft gevonden wat hij of zij zocht, wordt dit niet direct besteld. Nu wordt er eerst uitvoerig onderzoek gedaan naar het betreffende product of de specifieke dienst, vaak samen met andere mensen in het bedrijf.
Het klinkt allemaal ingewikkeld, maar in feite kunt u hier als ondernemer uw voordeel mee doen. Pluis het beslissingsproces van uw klant uit en zorg ervoor dat u in alle fases vindbaar bent in Google. Dit betekent dat u niet alleen op de gebruikelijke termen vindbaar moet zijn, maar ook op termen waar uw klant mogelijk in een later stadium in het beslissingsproces op zal zoeken. Het duurt even om uit te vinden welke termen dit zijn, maar het is zeker de moeite waard dit onderzoekje te doen. Door het gehele beslissingsproces van uw klant mee te nemen in SEO, kunt u namelijk op alle relevante zoekwoorden hoger scoren in Google.
Richt u op meerdere doelgroepen
Een consument betrekt misschien zijn of haar partner in het beslissingsproces bij het doen van een online aankoop, bij een bedrijf gaat dit wel wat verder. In sommige bedrijven worden er zelfs tientallen mensen betrokken bij het beslissingsproces. Sommige mensen vallen onder dezelfde doelgroep, andere mensen vallen weer onder een andere doelgroep. Een communicatiemedewerker wordt bijvoorbeeld weer anders benaderd dan de directeur van een bedrijf.
Het is dan ook verstandig om u op diverse SEO doelgroepen te richten. Vraag u niet alleen af waar de communicatiemedewerker op zoekt in Google, maar ook welke termen de directeur van een bedrijf zal gebruiken. Ook uw teksten past u aan op diverse doelgroepen. Schrijf teksten voor de communicatiemedewerker, maar ook voor de directeur. En zorg dat voor alle doelgroepen de juiste quotes voorkomen in uw algemene teksten.
Haal de juiste mensen in huis
Wie echt een vliegende start wil maken met SEO, heeft de juiste mensen nodig. Denk hierbij aan tekstschrijvers die geweldige teksten kunnen schrijven, maar ook rekening houden met zoekmachineoptimalisatie. En bijvoorbeeld een marketingmanager die goede offline campagnes op kan zetten, maar ook ervaring heeft met SEO.
U kunt er ook voor kiezen externe SEO specialisten in te huren om uw B2B website hoger te laten scoren in Google. In dit geval zit u niet aan de maandelijkse kosten van een SEO medewerker vast, maar komt uw website wel hoger in de zoekresultaten. Wilt u ook hoger scoren in Google, met een beetje hulp van een ervaren expert? Dan staat Intelligent Online voor u klaar.
Gebruik de juiste tools
Tot slot kunt u uw B2B website hoger laten scoren door de juiste SEO tools te gebruiken. Weet u niet zo goed welke tools nu wel goed werken en welke tools u beter links kunt laten liggen? Dan kan een SEO expert u hier meer informatie over geven. Met de juiste tools krijgt u het juiste inzicht en kunt u dit inzicht op de juiste manier terug laten komen in uw SEO strategie.