SEO is het proces van het optimaliseren van uw website zodat u meer gratis organisch verkeer vanuit de zoekmachines krijgt. Het is een ingewikkeld en uitgebreid proces waar zowel on-site als off-site factoren een rol spelen. De 10 tips van het jaar 2013 waren:
1: Het zoekwoord terug laten komen in de domeinnaam
Laat een relevant zoekwoord terugkomen in de domeinnaam, dus een woord waar veel op gezocht wordt en relevant is voor uw business. Een voorbeeld kan zijn voetbalkopen.com
2: Zoekwoord laten terugkomen in de domein naam
Dit wordt in de praktijk nog vaak fout gedaan. Ook hier moet het weer om een relevant zoekwoord gaan. Even twee voorbeelden om het te illustreren:
- Fout: www.voetbalkopen.nl/pagina78
- Goed: www.voetbalkopen.nl/rodevoetballen
3: Zoekwoorden laten terugkomen in de tags
In de title tag, de headings en de meta description moet het zoekwoord minstens één keer terugkomen. In de body content (de tekst op uw website) het relevante zoekwoord tussen de 3% en 7% laten terugkomen. Zo kan de zoekmachine optimaal indexeren.
4: Het optimaliseren van afbeeldingen
Zoekmachines houden juist van teksten, maar kunnen afbeeldingen niet indexeren. Daarom is het handig om een alt tag toe te voegen aan de afbeelding, zodat de zoekmachine toch iets kan indexeren. De alt tag moet ook weer een relevant zoekwoord zijn. Zorg er daarnaast voor dat de afbeelding zodanig op de site gezet wordt dat het niet ten koste gaat van de laadtijd. Een lange laadtijd is slecht voor de zoekmachine ranking.
5: Interlinking
Dit refereert aan het linken tussen eigen website pagina’s binnen het eigen domein. De links moeten de juiste keywords bevatten, ook hier moet weer rekening gehouden worden hoe gevonden te willen worden. Het is aan te raden om niet te diep te linken in de website. Met outbound links dient er op gelet te worden dat er wel verwezen wordt naar goede websites. Links naar discutabele websites kunnen bestraft worden met een daling in de ranking.
6: Optimaliseren van snelheid
De website dient snel te functioneren. Onnodige scripts die bijvoorbeeld op andere webpagina’s wel staan moeten verwijderd worden. Een lage sitespeed kan tot een penalty leiden. Met de Google Page speed tool (klik hier) wordt duidelijk of de site snel genoeg is. Hierop worden ook suggesties voor verbetering aangeboden.
7: Aanmelden website bij de zoekmachines
Creëer een Google Webmaster en analytics account en meld de website/ blog aan bij de verschillende zoekmachines inclusief sitemap. Check de rankings van de website regelmatig om vorderingen of achteruitgang te constateren. Er zijn veel directories buiten de zoekmachines waar de website gratis aangemeld kan worden. Hiermee kan er weer gelinkt worden naar de eigen website wat een stijging in de ranking tot gevolg kan hebben.
8: Vergemakkelijken van de navigatie
Een makkelijke navigatie is goed voor SEO. De websitebezoeker moet niet verdwalen en moet snel kunnen zien waar hij heen moet op de site om te vinden naar wat hij op zoek is. Google beloont een goede navigatie. Het is namelijk ook in het belang van Google dat de zoeker precies vindt waar hij naar op zoek is.
9: Content van hoge kwaliteit
De lezer moet getriggerd worden om de content te lezen. In duidelijke Nederlandse taal moet er staan wat er bedoeld wordt. Interesseer de bezoeker en zorg voor een laag bouncepercentage. In de content moeten altijd relevante zoekwoorden woorden toegevoegd.
10: Social Media
Zorg voor verschillende accounts op o.a. Facebook, Twitter en Google +. Deel hier alle berichten en artikelen van uw website om meer bezoekers te krijgen. Zorg er ook voor dat in elk social media account het website adres terugkomt. Een goede social media strategie wordt beloond door Google.