Wat gebeurt er als u uw website niet mobiel vriendelijk maakt met de zoekresultaten? Leest u het verhaal van Google Webmaster Trends Analist Zineb Ait Bahajji
Hoe mijn website presteert tijdens mobiele zoekopdrachten op smartphones verschilt steeds meer van mijn desktopprestaties. Vooral nu Google heeft aangekondigd dat het op 21 april een update zal vrijgeven die aanzienlijk veel invloed zal hebben op websites die NIET mobielvriendelijk zijn. Volgens Google Webmaster Trends analist Zineb Ait Bahajji zal de komende mobiel update een veel sterkere impact kennen dan een willekeurige Panda update!
Als marketeer moet ik nu weten hoe groot dit verschil op mijn domein zal zijn en waar er specifieke ruimte is voor optimalisatie. Als het verkeer van mobiele apparaten blijft toenemen, en het kaf van het koren wordt gescheiden, beschik ik slechts over een paar mogelijkheden om achter de volgende punten te komen:
1. Wat is de status van mijn mobiele prestaties?
2. Wat kan ik het beste doen om het te verbeteren?
3. Hoe ziet mijn concurrentie er uit?
Het is daarom nog belangrijker om te beschikken over een vergelijkingsbasis waarin het specifieke verschil tussen mijn desktop en mobiele zichtbaarheid kan worden aangewezen. Onze nieuwe beta-versie geeft nu live de eerste indicaties over het verschil in zichtbaarheid:
suite.searchmetrics.com/en/research
Individuele zoekresultaten per apparaat
Bij Searchmetrics hebben wij jarenlang gewerkt aan zoekverschillen tussen mobiel en desktop. Wij hebben daarom al data van vorig jaar verzameld en geanalyseerd waardoor feiten beschikbaar zijn over de verschillen tussen de mobiele SEO rangschikkingsfactoren. Het verschil tussen de zoekresultaten van mobiel en desktop is meetbaar. In onze laatste mobiele rangschikking factor studie in 2014 was het verschil tussen URLs van desktop en de mobiele index al 36%.
Dit is de reden dat wij maandenlang dezelfde sleutelwoorden volgen in het mobiele gedeelte zoals we dat hebben gedaan met desktop zoekopdrachten. Dit is in de eerste plaats gedaan om te zien hoe de resultaten zich steeds meer onderscheiden (wat zij absoluut doen) en, ten tweede, met de bedoeling om onze gebruikers meer bewijsmateriaal te geven voor hun optimalisatie.
En nu is de tijd aangebroken: de mobiele SEO zichtbaarheid (beta) is nu voor alle gebruikers beschikbaar als KPI in de Searchmetrics Suite, waarbij het eerste aanwijzingen geeft voor het vinden van de belangrijkste verschillen tussen desktop en mobiele SEO zichtbaarheid.
Vergelijkbaarheid van Desktop en Mobiel Zichtbaarheid
Het eerste probleem is: Desktop en mobiel kunnen onder reële omstandigheden niet echt met elkaar worden vergeleken en geanalyseerd. Op mobiel gebied zijn er verschillende doorklik-tarieven, zoekvolumes, intenties van gebruikers en de invloed van lokale parameters op de zoekresultaten zijn verschillend.
Desondanks willen wij een vergelijking tussen desktop en mobiele index mogelijk maken en hebben we onze berekening van de normale SEO zichtbaarheid – die gebaseerd is op een dynamische CTR berekening door machine lerende algoritmen – 1:1 aan mobiel aangepast. Waarom? Omdat wij het als wezenlijk zien om een wederzijdse basis als KPI voor te bereiden in de vorm van deze vergelijking. Vooral om te kijken hoe de prestaties nu zijn en hoe het op 21 april zal veranderen.
De mobiele SEO zichtbaarheid zal wekelijks worden bijgewerkt.
Wij hebben besloten om een Android smartphone als gebruikersagent aan te wijzen. Verschillen tussen iOS en Android kunnen voorkomen, maar ik ben van mening dat zij onbelangrijk zijn, aangezien de enige verschillen die ik eerder ben tegengekomen in query’s voor apps voorkomen. Als je bijvoorbeeld naar `netflix’ zoekt, zal de Apple App rangschikken op een iPhone, terwijl de Google Play Store rangschikt op een Android. Dit is ook de reden waarom apple.com en google.com zulke grote afwijkingen in mobiele SEO zichtbaarheid vertonen. Buiten dit zijn er tot dusver geen verdere relevante verschillen tussen deze domeinen geweest.
Mobiele SEO zichtbaarheid in een oogopslag vergeleken met desktop
Van nu af aan zijn er nieuwe KPIs voor de evaluatie van mobiele SEO zichtbaarheid (beta) in het onderzoeksgedeelte. De nieuwe pagina met zoekresultaten van de Searchmetrics Suite in het onderzoeksgedeelte ziet er als volgt uit:
Het rangschikkingoverzicht, dat eerder over de volledige paginabreedte werd getoond, is verplaatst naar een gesloten cirkelvormige grafiek aan de linkerkant – ten gunste van de nieuwe ‘Desktop vs Mobiel’ KPI. Overigens hebben wij deze cirkelvormige grafiek ‘mojo’ genoemd, zoals in Austin Powers, aangezien het in een oogopslag toont hoeveel ‘mojo’ een domein in een respectief land heeft en welk kanaal het best werkt!
Wij hebben ook de mobiele SEO zichtbaarheid op alle subdomeinen vooraf berekend zodat je kunt zien hoe een mobiel subdomein, zoals en.m.wikipedia.or of m.imdb.co, presteert.
De nieuwe KPIs en de mogelijkheden in een oogopslag:
• Desktop versus Mobiel Zichtbaarheid – vergelijking van zichtbaarheid op dezelfde database
• Verschil tussen desktop en mobiele zichtbaarheid (cirkelvormige grafiek met percentage overlapping van de respectievelijke zichtbaarheid)
• Trend desktop/trend mobiel- in vergelijking met vorige week
• mobiele SEO zichtbaarheid (SEO onderzoek)
• mobiel betaalde zichtbaarheid (SEO onderozek)
• Mojo met de rangschikking voor SEO, betaald, social en links
• Toplist domeinen (top 10/top 100) vergelijking van SEO zichtbaarheid desktop versus mobiel
1. Herken het probleem: zelfde database voor desktop en mobiel
Deze `Desktop vs Mobiel’ KPI biedt de eenvoudigste manier om vergelijkbaarheid tussen desktop en mobiele zichtbaarheidsprestaties tot stand te brengen. Om deze vergelijkbaarheid te bewerkstelligen, werken wij met een identieke CTR berekening en zoekvolume op basis van desktopwaarden.
2. Los het probleem op: individuele gegevens voor mobiel
Wij weten dat zowel de CTR als het zoekvolume in het mobiele gebied verschillen. Wij hebben al jarenlang met mobiele gegevens gewerkt en bieden zelfs sinds juni 2013 mobiele rangschikkingen in het projectdeel van onze Suite. Daarom adviseren wij om deze nieuwe mobiele SEO zichtbaarheid (beta) slechts als indicator te gebruiken om te begrijpen hoe de prestaties tussen mobiel en desktop verschillen.
Voor een diepere analyse is het aanbevolen om projecten en campagnes toe te voegen aan het projectdeel van de Searchmetrics Suite en te werken met echte mobiele data. In het projectdeel, kun je specifieke campagnes voor steden toevoegen, die beter corresponderen met het gedrag van mobiele gebruikers. Als je nog geen klant van onze Suite bent, nodigen we je uit om met een accountmanager te praten en een demoversie te krijgen.
Specifieke analyses in het projectdeel
Voor een optimale mobiele meting van prestaties zijn individuele, lokale rangschikkingen voor mobiel met een individueel mobiel zoekvolume noodzakelijk. Wij bieden deze gegevens en functionaliteit aan binnen het projectdeel van de Searchmetrics Suite, waarbij wij gebruik maken van meer dan 800 zoekmachine/land/apparaat combinaties.
Conclusie: Van datavergelijking naar diepe analyse
De nieuwe ‘Desktop vs Mobiel’ KPI kan worden gezien als een startpunt voor het herkennen van de mate van overlapping tussen mijn desktop en mijn mobiele zichtbaarheid. Bovendien toont de trend in een oogopslag hoe mijn prestaties zich onlangs hebben ontwikkeld. Aangezien dit KPI onderdeel is van het onderzoekdeel, profiteren alle gebruikers van de Suite van deze update, die niet alleen het SEO maar ook het PPC gebied omspant.
Om voorbereid te zijn op 21 april – Google’s mobiele update – en daarna, wordt het volgen van concrete mobiele rangschikkingen noodzakelijk. Dit is al beschikbaar in het projectgedeelte van de Suite, waarbij ook rekening wordt gehouden met historische ontwikkelingen en individuele gegevens.
Check de huidige status van je desktop versus mobiele zichtbaarheid uit en start projecten om je individuele prestaties te volgen.