Heeft u zojuist een nieuwe website gemaakt en wilt u de website op Google zetten? Dat is niet zo lastig als u misschien denkt; het kan zelfs gratis! Het systeem van Google maakt het erg makkelijk om uw site in de zoekresultaten zichtbaar te maken. Alles is geautomatiseerd middels algoritmen en data die ervoor zorgt dat de website geïndexeerd kan worden, om vervolgens binnen de zoekresultaten zichtbaar te worden. Hoe werkt het systeem dat ervoor zorgt dat uw website door Google wordt opgepikt en wat volgt er nadat dit eenmaal zover is?
De website op Google zetten in een handomdraai
Na het bouwen van uw website en het online zetten hiervan bent u klaar om de eerste stappen te zetten op het internet. Een mooi moment, maar eerst nog even de site registreren bij Google. Dat is een stuk makkelijker dan u wellicht verwacht. Google maakt tegenwoordig gebruik van zogenaamde ‘webcrawlers’; dit is een geautomatiseerd systeem waarmee Google op het internet zoekt naar nieuwe websites om toe te voegen aan het systeem. De bots van Google maken dit systeem mogelijk en dat betekent dat u niet meer uw eigen website hoeft aan te melden bij Google, zoals dat voorheen wel ging.
Na het indexeren van uw website kunt u deze zelf ook terugvinden in de Google zoekmachine. Indexeren betekent ongeveer hetzelfde als het opmerken of waarderen van uw website door Google. Vult u nu ‘site:’ met uw beoogde URL in op Google, dan zou normaal gesproken uw nieuw gebouwde website naar voren moeten komen. De website op Google zetten is daarmee een volledig automatisch systeem geworden. Simpel voor Google en nog simpeler voor jou. Hierna is het ook mogelijk voor Google om met de zoekrobots uw website te ‘screenen’ of crawlen. Dit zal in de toekomst vaker gaan gebeuren om aanpassingen aan de site of structuur te monitoren. Dit heeft onder meer te maken met Search Engine Optimalization waar u zich vroeg of laat mee bezig gaat houden. Het echte analyseren van de website in vormen van ‘kwaliteit’ volgt pas op een later punt.
Niet afwachten? Versnel het proces
Wilt u niet wachten op de crawlers van Google, dan kunt u de website ook zelf aanmelden bij Google. Hiervoor kunt u terecht bij de Google Search Console. Binnen dit programma kunt u de website aanmelden en zo de crawler als het ware activeren om uw website te bezoeken; u wacht niet meer af, maar zet pro-actief een stap om uw website op Google te zetten. Vrij snel nadat u dit heeft gedaan kunt u inderdaad controleren of uw website of losse pagina’s zijn geïndexeerd, door opnieuw gebruik te maken van de shortcode ‘site:URL’.
De website is geïndexeerd, maar wat nu?
Nadat uw website is opgenomen in de zoekresultaten van Google, bent u zelf aan zet. Er komen meermaals crawlers over uw site om niet alleen globaal informatie op te nemen, maar scherper te kijken naar de kwaliteit en invulling van de site. Hoe gebruiksvriendelijk is de site, welke techniek ligt eraan ten grondslag en hoe zit het met de informatiewaarde die er te vinden is? In deze fase is het belangrijk dat u uw gewenste zoekterm of zoekwoorden consequent laat terugkomen op de site, want zo weet de Google zoekmachine op welke momenten zij de website in de zoekresultaten moeten laten zien aan bezoekers. Het is hét moment waarop u duidelijk maakt aan Google wie uw doelgroep is en in hoeverre u deze met de huidige site al kunt bereiken. Houd er wel rekening mee dat deze vorm van het beoordelen van uw website een lange termijn traject is, zeker omdat uw website net nieuw is en deze nog moet worden geïndexeerd ten opzichte van uw belangrijkste concurrenten. Afijn, u snapt nu het principe dat Google volgt na het indexeren van de website.
Wees scherp in uw bewoordingen
De bots en crawlers van Google zijn steeds professioneler en scherper geworden, waardoor u wordt gedwongen om in scherpere bewoordingen te denken op uw site. Stel dat u een informatieve website heeft over de beste bieren in de regio; is dit dan een informatieve website of moet de site juist getoond worden aan bezoekers die graag bieren willen proeven? Beide kan ook nog. Daarom gebruikt men tegenwoordig op websites meer dan één zoekterm, maar vaak een rits van woorden. Zo kunt u effectief duidelijk maken wat het doel is van uw website en op wie deze gericht is. Omdat Google steeds beter snapt wat er op uw website te vinden is, kunnen zij denken als mogelijke bezoekers en dus staat u in deze fase voor een belangrijk punt.
Goede en minder goede websites
Over het algemeen is de homepagina van uw website het meest belangrijk; het is een visitekaartje van de website en vanaf de homepagina kan de bezoeker verder zoeken op de website, naar de subpagina’s met extra content. Deze subpagina’s zijn niet onbelangrijk, want vaak zien we dat hier juist de conversies te behalen zijn. Het is daarom cruciaal om ook deze pagina’s te optimaliseren, zodat u voor de bezoeker een complete en logische route over de website creëert. Een route die voor u alleen maar interessanter is op het moment dat hier de conversie is te halen.
Dankzij Google krijgt u er een extra kans bij; de kans om te bepalen welke pagina’s op uw website goed scoren en waar bezoekers afhaken. Hiervoor gebruikt Google de Analytics. Alleen de website in Google zetten geeft u al toegang tot dit platform met tal van mogelijkheden. Zo kunt u eenvoudig AB-testen uitvoeren om te zien welke invulling van iedere pagina zorgt voor de optimale beleving bij de bezoekers. U wilt uw bezoekers op een geschikte manier bedienen; met analytics en zoekmachine optimalisatie krijgt u het voor elkaar.
Zoekmachine optimalisatie is erop gericht om uw website constant te verbeteren, met ten einde een betere positie in de Google zoekresultaten. Voert u aanpassingen door aan uw website, dan hebben de bots van Google enige tijd nodig om deze op te pikken. Zodoende kan het enkele weken duren voordat de aanpassingen ook resulteren in een betere positie binnen de Google zoekmachine. De website op Google zetten is pas het begin; wat volgt is net zo belangrijk.