Bent u als ondernemer actief op het internet, dan bent u ongetwijfeld de vraag ‘wat betekent SEO?’ al eens tegengekomen. Dat is op zichzelf niet onterecht, want wie SEO op waarde weet te schatten, die heeft de sleutel gevonden naar ‘gratis’ bezoekers op de website en dat levert u in ieder geval veel waarde op. Nu is het nog zaak om die bezoekers en waarde om te zetten in conversie. Wat die conversie in de praktijk betekent voor uw bedrijf, dat is afhankelijk van uw ‘core business’. Wilt u meer verkopen, een verbeterde naamsbekendheid of simpelweg informeren? Met de juiste SEO-strategie kunt u het voor elkaar krijgen om bovenaan zichtbaar te worden in de zoekmachines. Want dat is waar SEO voor staat; Search Engine Optimalization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Wij vertellen u er alles over.
Wat betekent SEO voor uw bedrijf?
Wie tegenwoordig niet meer online wordt gevonden, die telt eigenlijk niet meer mee. Voor u als ondernemer is het daarom essentieel om te werken aan uw website in alle vormen die mogelijk zijn. Hoewel veel mensen bij SEO direct denken aan tekst en tekstopbouw, komt er bij SEO niettemin nog veel meer kijken. Het gaat eveneens om uw autoriteit op het internet, de informatie die u geeft, de gebruiksvriendelijkheid van de website en aanverwant het systeem erachter. Het doel is treffend; u kunt door aan alle functionaliteiten van SEO te denken op een min of meer ‘gratis’ manier uw doelgroep direct bereiken. Op de belangrijkste zoektermen van uw onderneming wilt u natuurlijk zo goed mogelijk worden gevonden door uw potentiële doelgroep, wanneer zij op internet zoeken. Hoe beter u wordt gevonden op termen die er voor uw bedrijf toe doen, des te groter is de kans op een conversie in welke vorm dan ook.
Bezoekers kunnen u veel vertellen. Niet iedere bezoeker zal het gewenste resultaat opleveren, maar het pad dat een bezoeker aflegt op uw website kan u wel veel vertellen. Wanneer verliest een bezoeker uw aandacht, of beter waarom? Ook is het natuurlijk goed om te zien of een bezoeker direct naar uw website komt of via de zoekmachine. De eerste keer zal dit hoogstwaarschijnlijk via de zoekmachines Google, Yahoo of Bing zijn. Komen ze daarna vaker terug, dan weet u dat u iets goed doet op uw website. De eerste keer dat een bezoeker om uw website komt is daarom erg belangrijk. Dat kan op twee manieren: via de organische of betaalde zoekresultaten. De betaalde zoekresultaten worden door u als ondernemer betaald. De organische zoekresultaten zijn interessanter, want hier hoeft u geen directe investering voor te doen. Het is een positie voor de langere termijn.
Het verschil tussen bezoekers en relevante bezoekers
Hoewel u natuurlijk zoveel mogelijk zichtbaar wilt zijn op het internet, is er natuurlijk wel een verschil tussen groepen bezoekers. Sommige bezoekers komen per ongeluk op uw website terecht en zullen niet voor conversie zoeken. Die groep dient u zo klein mogelijk te houden, want welke groep er écht toe doet is de groep relevante bezoekers. Dit zijn de mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in uw product of dienst. Bij deze groep bezoekers is de kans op een conversie een stuk groter. Waar kijkt Google naar in SEO-termen om de kans op relevante bezoekers zo groot mogelijk te maken?
Alles draait om de ‘zoekterm’. Heeft u zelf al eens nagedacht over uw product en hoe u hier zelf naar zou gaan zoeken op het internet? Deze zoekterm- of zin bepaalt de match die Google geeft met uw website. Het is één van de belangrijkste onderdelen van Google. De informatie op uw website wordt uitgelezen en dat zorgt voor een SEO-score. In hoeverre is uw website relevant voor een zoekend persoon die via een specifieke term op de juiste website terecht wil komen. Het is belangrijk om daarom goed te bepalen welke zoekterm u interessant vindt, want er moet ook volume zitten op deze zoekterm. Hoe hoger dit zoekvolume, des te groter uw potentiële groep bezoekers. Idealiter wilt u met uw website bij de eerste drie zoekresultaten in de zoekmachines staan, want hier is de kans het grootst dat iemand doorklikt naar uw (relevante) pagina. Dit is overigens een voorbeeld van zoekmachine optimalisatie op basis van content, relevante informatie en zoektermen.
Wat kunt u nog meer doen in SEO?
Search Engine Optimalization bestaat grofweg uit drie onderdelen; content, techniek en linkbuilding. Het contentgedeelte is essentieel en deze hebben we net besproken, maar wat dacht u van het technische aspect van uw website. Ja, u heeft bezoekers weten te verleiden om uw website te bezoeken. Wat is het echter waard wanneer zij als gevolg van een geringe gebruikerservaring direct weer uw website verlaten? De gebruiksvriendelijkheid van de website is daarom evenzo essentieel voor uw prestaties in SEO als de content. Denk daarbij aan de snelheid van de website, het logische verloop van de website, de conversie funnel (pad naar conversie) en meer. Door dit tot in de puntjes te organiseren kunt u een bezoeker nóg relevanter maken voor uw bedrijf en website.
Tot slot kennen we linkbuilding. Dit concept is al zo oud als het internet, maar de regels rondom het linkbuilden zijn wel gewijzigd. U kunt dit zien als een vorm van autoriteit; wordt uw website of bedrijf genoemd op een andere website met een doorlink, dan rekent de zoekmachine dit als een vorm van autoriteit en dat resulteert in een verbeterde score in SEO. U kunt als onderneming ook actief links uitwisselen met andere websites/bedrijven, maar deze dienen wel degelijk een toegevoegde waarde te hebben voor uw website. Omdat de regels rondom linkbuilding en de score die hieraan worden toegekend door zoekmachines doorlopend veranderen, is het lastig om dit concept voor langere tijd vast te houden. Zorg daarom voor een goede mix van informatievoorziening en een bestand met zeer relevante links die iets kunnen bijdragen aan uw website.
SEO optimaliseren
Wilt u het verschil maken op internet, dan is het belangrijk om uw SEO op orde te hebben. Wat betekent SEO voor uw onderneming? Denk aan relevante bezoekers, een goede vindbaarheid én een grotere kans op conversie voor uw bedrijf. Daarbij hoeft u dus geen geld te investeren in advertenties; uw website wordt gevonden tussen de organische zoekresultaten van de zoekmachine.