De hardnekkigste seo mythes ontrafeld

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Seo kan je best nog wel eens lastig worden gemaakt. Waarom? Er gaan nogal wat verhalen rond. Wanneer je zoekt op seo tips, vind je niet alleen ontelbare tips; veel tips lijken elkaar ook nog eens tegen te spreken. Het seo landschap verandert continu, dus veel tips die vroeger relevant waren, werken nu niet meer of werken soms zelfs averechts.
Wat moet je nu geloven en wat niet? Wij scheiden graag het kaf van het koren. Dit zijn de hardnekkigste seo mythes ontrafeld.

  1. Seo is een eenmalige investering

Dit is een van de hardnekkigste seo mythes die wij graag ontrafelen. Veel mensen zijn nog van mening dat seo een eenmalige investering is. Dat dit iets is dat je een keer hoeft te doen en waar je vervolgens doorlopend van blijft profiteren.
Het is inderdaad zo dat het belangrijk is om een goede basis te leggen voor seo en dat wanneer je dit goed aanpakt, je hier lang profijt van zult hebben. Het is echter niet eeuwigdurend. Juist omdat zoekmachines continu evolueren, het internetgebruik van mensen verandert, er nieuwe technieken ontstaan en er nieuwe devices worden gebruikt, is seo geen eenmalige investering. Dus als er een van de hardnekkigste seo mythes ontrafeld moet worden, dan is het deze wek.
De zoekmachine houdt van actuele content. Natuurlijk: goede content kan tijdloos zijn en het is absoluut mogelijk om met een statische pagina jarenlang een goede positie in de zoekmachine te pakken, maar hoe meer relevante, actuele content er op je pagina verschijnt, hoe beter dit is voor je reputatie bij de zoekmachine.
Bovendien: seo kan helemaal geen eenmalige investering zijn, kijkend naar alle wijzigingen die er in de loop der jaren zijn doorgevoerd. Je zult in de andere hardnekkige seo mythes die ontrafeld worden in dit artikel zien dat wat een paar jaar geleden werkte, nu absoluut niet meer zo hoeft te zijn. Met andere woorden: wat een paar jaar geleden nog een perfecte seo site was, kan nu ineens benedenmaats scoren.

  1. Veel links geven je een grote autoriteit

Wat zijn we blij dat seo mythes ontrafeld kunnen worden, want dit is er ook zo eentje die al jarenlang circuleert en dit maar blijft doen, terwijl de spelregels behoorlijk veranderd zijn. Om even duidelijk te zijn: ja, inkomende links naar jouw website zijn belangrijk voor je seo. Het gaat echter om kwalitatieve kwantiteit.
Vroeg kon je met een druk op de knop jouw website aanmelden bij ontelbare andere websites, gidsen en portals. Dat was goed voor je seo. Tegenwoordig werkt het niet meer zo. Inkomende links zijn nog steeds een belangrijke factor en een teken van autoriteit, maar meer dan ooit tevoren is de kwaliteit leidend.
Heb jij 10.000 inkomende links naar jouw pagina, dan is dit geen garantie dat dit ook zorgt voor een betere indexering. Sterker nog: in het hypothetische geval dat al deze links afkomstig zijn van websites met een slechte reputatie, is dit zelfs schadelijk voor je seo.
Zoekmachines beoordelen je links op een aantal punten. De belangrijkste factoren zijn kwaliteit (wat is de reputatie van de website die naar jou toe linkt?) en relevantie (is er een verband tussen de twee sites?) Wanneer aan beide elementen voldaan wordt, kun je in de basis spreken van een kwalitatieve link.
Linkbuilding moet dus ook gebeuren op basis van kwaliteit: relevante vermeldingen, links in kwalitatieve gastblogs en links vanaf relevante partners zijn een stuk relevanter dan een willekeurige link vanaf een generieke portal.
Veel links met Linkbuilding

  1. Iedereen kan een toppositie in de zoekmachine krijgen

Sommige seo mythes moet ontrafeld worden om valse hoop bij mensen weg te nemen. Dit is er een van. Veel mensen beweren nog steeds dat iedereen een toppositie in de zoekmachine kan krijgen. Dat is echter niet waar.
In veel gevallen is dit wel mogelijk. Het kan echter een proces van lange adem zijn: veel content produceren met een focus op kwaliteit, continu optimaliseren en blijven ontwikkelen. Er zijn echter gevallen waarin het zo goed als onmogelijk is. Dit kan diverse redenen hebben, maar de belangrijkste reden is toch wel historische autoriteit.
Stel dat je besluit om vandaag een grote verkoopsite te starten (we gaan er voor het gemak even van uit dat alles lukt). En stel nu dat je seo technisch alles goed aanpakt. Zelfs als aan alle voorwaarden op het gebied van seo wordt voldaan, zal het zeer, zeer moeilijk en misschien zelfs wel nagenoeg onmogelijk zijn om een echt hoge positie te halen. Waarom? Je hebt lichtjaren achterstand op immense concurrenten met de hoogst mogelijke autoriteit, zoals Bol, Amazon of Coolblue.
Iets waar mensen ook lang niet altijd rekening mee houden, is lokaliteit. Stel dat jij een hamburgerrestaurant hebt in Utrecht. Een van jouw concurrenten is echter een keten met meerdere vestigingen in Utrecht, maar ook in Vleuten, Amersfoort, Maarssen enzovoort. Als jullie je seo allebei even goed aanpakken, zal jouw concurrent in veel gevallen toch boven je eindigen. Waarom? Bij zoekopdrachten – zeker op mobiele apparaten – wordt gekeken naar de locatie van de gebruiker. Iemand die in Amersfoort is en een burgerrestaurant zoekt, zal eerder het restaurant van je concurrent te zien krijgen, omdat dit restaurant dichterbij is.

  1. Als ik veel geld uitgeef aan advertenties, krijg ik een hogere organische ranking

Veel geld voor SEO
Dit is een mooi voorbeeld van een van de schadelijkste seo mythes die ontrafeld moeten worden. Althans, schadelijk in financieel opzicht als je in deze mythe trapt.
Met sea (search engine advertising, adverteren in de zoekmachine) kun je veel extra traffic realiseren en een toppositie krijgen bij de zoekresultaten omdat je advertentieruimte inkoopt. Dit heeft echter geen enkel effect op je organische ranking (de niet-betaalde plek in de zoekresultaten).
Houd dit altijd goed in gedachten, want je zou niet de eerste zijn die een hoop geld uitgeeft in de veronderstelling ook bij de organische zoekopdrachten stappen te zetten.

  1. Ik moet een zeer hoge keyword density hanteren om goed gevonden te worden

Daar is-ie dan: een van de seo mythes die al vaak ontrafeld is, maar die toch blijft rondzingen. Het almachtige keyword. Ja: ondanks de opkomst van andere technieken en algoritmes zijn keywords nog steeds belangrijk voor een goede indexering en vindbaarheid van je website. Veel mensen gaan echter de mist in door te denken dat zij een hoge “keyword density” moeten hanteren. De keyword density wordt uitgedrukt in een percentage. Dit percentage geeft aan hoe vaak je keyword in een tekst wordt gebruikt ten opzichte van de totale hoeveelheid woorden. Een density van 10% betekent dus dat in een tekst van 1000 woorden, je keyword 100 keer voorkomt.
Keyword density
Wat is de ideale keyword density? Die is er niet echt. Andere factoren zijn veel belangrijker. Het gaat erom dat je keyword relevant en duidelijk wordt gebruikt, maar dat de tekst vooral organisch, boeiend en duidelijk leesbaar is voor bezoekers. Om het veilig te houden, zeggen wij: laat je keyword density nooit hoger zijn dan 2,5%. Met een lage density kun je nog steeds prima scoren; met een hoge density kun je juist schade berokkenen.

  1. Al je teksten moeten minimaal 500 woorden bevatten

Sommigen zeggen 500 woorden, anderen zeggen zelfs 800 woorden of 1.000 woorden. Hoe het ook zij: velen menen nog steeds dat je zo goed als onvindbaar bent wanneer een pagina of artikel minder dan een x aantal worden bevat. Dit is slechts waar tot op zekere hoogte.
Is er een minimum? Daar valt over te discussiëren. Vast staat dat je met een tekst van 30 woorden niet echt een impact gaat maken. Het is daarentegen ook weer zo dat je met een tekst van 1.000 worden echt niet per definitie beter gevonden gaat worden dan met een tekst van 400 woorden. Relevantie en kwaliteit zijn belangrijker.
Kun jij met een woord of 350 a 400 vertellen wat voor je bezoeker belangrijk is? Kun je met die tekst duidelijk voorzien in een behoefte, of antwoord geven op een vraag? Als je tekst kwalitatief goed geschreven is, en aan de zojuist genoemde eisen voldoet, kan dit gewoon een prima seo tekst zijn. Ook al is deze korter dan 500 woorden.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online