Tips om hoog te eindigen met video in Google

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Ben je op zoek naar tips om hoog te eindigen met video in Google, dan kunnen wij dit zeker begrijpen. Video is meer en meer een populaire manier geworden om content mee te maken. Was video niet lang geleden vooral nog iets voor de echte voorlopers; inmiddels hebben al zeer veel bedrijven ontdekt dat het lonend kan zijn om video bedrijfsmatig in te zetten.
Het maken van video’s is echter wel een stuk kostbaarder en tijdsintensiever dan het maken van andersoortige content, zoals geschreven blogs. Daarom wil je zeker weten dat de video’s die je maakt ook echt scoren. Daar zijn gelukkig manieren voor. Wij bespreken de belangrijkste manieren in dit artikel en leggen uit wat je moet doen om ook met video vindbaar te worden.

Tips om hoog te eindigen met video in Google: analyseer eerst je gebruiker

Gebruikersgedrag videoEr zijn veel dingen die je kunt doen om hoog te eindigen met video in Google. Echter, veel hangt af van wat jouw gebruiker doet met video’s. Google, maar ook andere zoekmachines, is geëvolueerd. Een van de onderdelen van die evolutie is Google’s ontwikkeling om content meer en meer te kunnen beoordelen zoals menselijke gebruikers dit doen. Met tekst lukt dit al zeer goed en met video worden ook stappen gemaakt.
De inhoud van een video is voor een zoekmachine moeilijker te beoordelen dan voor een mens. Daarom luidt de eerste van onze tips om hoog te eindigen met video in Google dan ook: analyseer je gebruiker en kijk hoe deze jouw video’s consumeert.
Google kijkt hier namelijk ook naar. Om het succes van je video te beoordelen, is het gedrag van je bezoekers leidend. De missie van Google is om gebruikers zo relevant mogelijke content voor te schotelen. Wat jouw gebruikers met jouw video’s doen, bepaalt voor een groot gedeelte hoe Google deze beoordeelt. Heb je een video van 5 minuten, maar haakt 95% van alle gebruikers in de eerste minuut al af, dan is dit zeker iets dat mee zal wegen in de beoordeling van je video, en niet in positieve zin.
Wil je dat jouw video’s hoog gaan eindigen in Google, zorg er dan in de eerste plaats voor dat je deze ook echt voor je doelgroep maakt. Waar is jouw doelgroep naar op zoek? Met welk doel bekijken zij jouw video’s en sluit de opbouw van je video’s hierbij aan? Houdt de statistieken van je video’s altijd in de gaten en zorg ervoor dat je deze blijft optimaliseren: dit vergroot je kans om hoog te eindigen met video in Google.

Maak gebruik van de autoriteit van externe platforms


Je kunt je video exclusief hosten en tonen op je eigen website. Is dit de juiste beslissing? Als je een website meer zeer veel traffic hebt en je op deze manier de door jou gestelde doelen kunt behalen, is dit een prima keuze. In veruit de meeste gevallen zal het hosten en exclusief tonen van de video op je eigen website echter niet leiden tot voldoende views en/of andere doelen die je voor je video gesteld hebt.
Wellicht wel de belangrijkste van de tips om hoog te eindigen met video in Google is: maak gebruik van de autoriteit van externe platforms. Een logische keuze om je video te hosten, is natuurlijk YouTube. Op dit videokanaal heb je een veel groter potentieel bereik. Natuurlijk kun je hier ook jouw video optimaliseren zodat deze goed gevonden wordt en kun je de video vervolgens embedden op jouw site.
Je vraagt je nu misschien af: wat is het nut hiervan? Hoe zorgt een video op YouTube ervoor dat ik beter gevonden ga worden op Google? Dit heeft alles te maken met de autoriteit van YouTube. YouTube is een van ’s werelds grootste en belangrijkste sites. Dit betekent dat Google prioriteit geeft aan de zoekresultaten vanaf YouTube boven die van sites die minder autoriteit hebben, wat vrijwel alle andere sites zijn.
Hetzelfde geldt voor andere grote platforms zoals Facebook, Twitter en Vimeo. Door jou video op meerdere populaire plekken te hosten, neemt je kans om goed gevonden te worden aanzienlijk toe.

Wees zeer specifiek


De volgende in ons rijtje tips om hoog te eindigen met video in Google, hangt samen met de vorige tip. Wanneer jij jouw video host op een populair platform met een grote autoriteit, betekent dit dan ook dat je automatisch goed gevonden gaat worden? Nee, helaas niet. Je moet niet vergeten dat je op dergelijke platforms ook te maken krijgt met flinke concurrentie, tenzij je een zeer unieke video hebt.
De kunst is dan ook om jouw video zo uniek en specifiek mogelijk te maken. Besteed dus tijd aan je on page SEO op het betreffende kanaal: zorg voor een goede titel, duidelijke beschrijving met behulp van de juiste keywords en de correcte tags.

Maak het eenvoudig om te delen


Wanneer jouw video gedeeld wordt, verbetert dit de vindbaarheid. Of dit nu is omdat hij ook op andere platforms vindbaar is, of omdat externe sites naar jou linken: beide zijn van zeer veel invloed op jouw Google ranking. Zorg er dus altijd voor dat je het delen van je video zo eenvoudig mogelijk maakt. Hetzij met in-video links en buttons, hetzij met sharing buttons op je site of naast de player, of middels links in de tekst. Hoe eenvoudiger mensen je video kunnen delen, hoe groter de kans is dat dit gebeurt.

De toekomst: structured data

Structured data
Seo is constant in beweging en in ontwikkeling. De ontwikkelingen hangen samen met een belangrijk doel van Google: zo goed mogelijk begrijpen waar jouw content over gaat. Dit kan met behulp van structured data. Dit is een seo techniek die in opkomst is. Van al onze tips om hoog te eindigen met video in Google is dit de meest geavanceerde, maar de verwachting is dat structured data in de toekomst zeer belangrijk gaat worden. Google werkt er al mee.
Met structured data geef je op een gestructureerde wijze met voorgedefinieerde stukjes code extra, expliciete informatie mee aan de zoekmachine over de inhoud van je website. Dit biedt je de mogelijkheid om meer te vertellen over de video, bijvoorbeeld over wie de maker is, wat het onderwerp en de categorie is en hoe lang de video duurt. Deze informatie wordt niet alleen meegenomen in de zoekresultaten, maar kan ook los worden getoond en zo weer zorgen voor extra vindbaarheid.

De thumbnail die je aan je video meegeeft, kan van invloed zijn op je seo. Zorg voor een herkenbare thumbnail inclusief alt beschrijving zodat de zoekmachine kan beoordelen waar deze over gaat. Ondertiteling in je video’s kan worden gelezen door Google (closed captioning). Dit kan drastisch helpen bij het boosten van je seo, omdat de zoekmachine meer context kan toekennen aan je video. Dit is tegelijkertijd een van de belangrijkste redenen waarom je soms video’s ziet met ondertiteling in dezelfde taal. Mensen gaan er vaak vanuit dat dit een service is voor doven of voor mensen die het geluid niet aan kunnen zetten op het moment van kijken. Dat is het ook, maar minstens net zo vaak wordt het gebruikt voor seo-doeleinden. Denk aan de tips in dit artikel voor meer resultaat.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online