Hoe kunt u de ROI zien van uw local SEO?
U bent een tijdje geleden gestart met local SEO, maar u heeft geen idee wat u nu eigenlijk uit uw SEO inspanningen haalt. Om uw local SEO zo goed mogelijk in te steken, is het belangrijk uw activiteiten te meten, te evalueren en eventueel bij te sturen. Dit doet u met een speciale tool van Google, namelijk Google Mijn Bedrijf.
Google Mijn Bedrijf: een korte introductie
Google Mijn Bedrijf is de local SEO tool van Google. Deze wordt ook wel Google My Business genoemd (de Engelstalige variant van de tool). Bij Google Mijn Bedrijf meldt u uw bedrijf niet alleen aan voor een lokale vermelding in de zoekresultaten, maar kunt u uw local SEO bovendien meten, evalueren en eventueel bijsturen. Het is een complete tool, die eigenlijk iedere ondernemer die zich met local SEO bezighoudt, moet gebruiken.
De ROI van local SEO meten met Google Mijn Bedrijf
Wilt u een lokale vermelding in de zoekresultaten van Google, dan meldt u uw bedrijf aan bij Google Mijn Bedrijf. Veel ondernemers weten dit wel en hebben dit al gedaan, maar weten niet dat zij de ROI van hun local SEO ook met deze tool kunnen meten. In uw Google Mijn Bedrijf online omgeving kunt u niet alleen zien hoe uw bedrijfsvermelding in Google eruit zien, maar ook hoe klanten uw bedrijfsvermelding gebruiken. Ook ziet u hoe klanten u hebben gevonden, waar uw klanten vandaan komen en welke van uw geplaatste foto’s het meeste opvallen bij uw klanten. Het is een complete tool, die u erg gemakkelijk kunt gebruiken om de ROI van uw local SEO te meten.
Heeft u hulp nodig met het meten, evalueren en optimaliseren van uw local SEO activiteiten? Dan staat Intelligent Online voor u klaar. Wij kunnen zelfs een complete local SEO campagne voor u opzetten, zodat u zelf niets hoeft te doen om hoog in de lokale zoekresultaten terecht te komen.
Andere functies van Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf heeft nog enkele andere functies. Denk hierbij aan het aanpassen van uw bedrijfsvermelding (zoals bijvoorbeeld het adres van uw bedrijf), maar ook aan het plaatsen van foto’s. Ook kunt u in Google Mijn Bedrijf de reviews van uw klanten zien en hier zelfs direct op reageren. Houdt u zich bezig met local SEO en wilt u dit goed doen, dan kunt u de tool eigenlijk niet missen. Stop daarom niet met Google Mijn Bedrijf als u uw bedrijf eenmaal heeft aangemeld voor local SEO, maar blijf de tool gebruiken.
Aan de slag met Google Mijn Bedrijf
Om Google Mijn Bedrijf te kunnen gebruiken, heeft u een eigen account nodig. Toen u startte met local SEO en uw bedrijf aanmeldde voor een lokale vermelding, heeft u waarschijnlijk al een account aangemaakt. Ga naar de website van Google Mijn Bedrijf (https://www.google.nl/intl/nl/business/) en meld u aan met uw eigen inloggegevens. Nu komt u in uw persoonlijke Mijn Bedrijf omgeving terecht en kunt u alle functies van Google Mijn Bedrijf gebruiken.
—-
Deze businesses hebben het meeste aan local SEO
Steeds meer ondernemers houden zich bezig met local SEO. Sommige ondernemers kunnen hier ontzettend veel uit halen, voor andere ondernemers is lokale zoekmachineoptimalisatie minder relevant. Hieronder leest u welke businesses het meeste hebben aan local SEO. Wordt uw business ook genoemd en bent u nog niet gestart met local SEO? Dan is het zeker verstandig om hier op de korte termijn toch mee te starten.
Winkels
Ondernemers die een winkel runnen, hebben zeker iets aan local SEO. Runt u bijvoorbeeld een schoenenwinkel in Leiden, dan kunt u veel klanten naar binnen halen door hoog te scoren op de zoekterm ‘schoenenwinkel Leiden’ of ‘schoenen kopen Leiden’. Staan uw concurrenten hoog in de zoekresultaten van dit lokale zoekwoord en u niet, dan loopt u veel klanten mis. Hetzelfde geldt voor kledingwinkels, supermarkten, speciaalzaken, slijterijen en ga zo maar door.
Restaurants, cafés en bars
Ook restaurants, cafés en bars kunnen veel uit local SEO halen. Internetgebruikers zoeken op ‘restaurant Amsterdam’, maar ook op ‘wijnbar Delft’, ‘café Den Bosch’ en ‘cafetaria IJmuiden’. Staat u in de top 5 van de voor u relevante lokale zoekterm, dan kunt u hier veel klanten mee naar uw bedrijf lokken. Heeft u bijvoorbeeld een restaurant in Den Bosch en staat u in de top 5 zoekresultaten, dan haalt u zeker klanten naar binnen met uw local SEO inspanningen.
Hotels
Veel hotelreserveringen worden ruim voor de betreffende datum al geplaatst. Telefonisch, maar ook via het internet. Toch komen niet alle hotelreserveringen ruim op tijd binnen. Scoort u hoog op het zoekresultaat ‘hotel Den Bosch’, dan haalt u de klanten binnen die door de stad lopen en last minute een hotel willen boeken. Ook doet deze zoekterm het goed bij mensen die wel ruim van tevoren willen boeken en toevallig dezelfde zoekterm gebruiken in Google.
Dienstverlenende bedrijven
Ook dienstverlenende bedrijven als kappers, schoonheidsspecialisten, schilders, loodgieters, binnenhuisarchitecten en dergelijke hebben baat bij local SEO. Heeft u bijvoorbeeld een kapperszaak in Den Haag, dan kunt u veel klanten binnen halen met local SEO. Hetzelfde geldt voor een schoonheidsspecialiste in Almere, een schilder in Eindhoven en een loodgieter in Amersfoort.