SEO is een werkterrein waarop nog steeds veel ondernemers niet goed thuis zijn, zeker als het om technische zaken gaat. Met dit gegeven als uitgangspunt, zijn hier een aantal SEO tips die ondernemers meteen kunnen gebruiken.
Haal meer uit je beoordelingen
Beoordelingen zijn niet alleen nuttig voor de bezoekers van je e-commerce website, je kunt ze ook op tal van andere manieren als uiterst nuttig beschouwen. Het zijn namelijk allemaal stukjes unieke content die aan een webpagina worden toegevoegd. Door de juiste vragen aan je gebruikers te stellen kun je de acquisitie van deze beoordelingen optimaliseren, waardoor ze een belangrijke schakel gaan vormen in de strategie van je organische groei.
Als je een zakelijk platform zoals BazaarVoice gebruikt, kun je beoordelingsverzoeken en opvolgende e-mails verzenden om daarmee het succes van je klantbeoordelingen omhoog te stuwen. Op die manier wordt er nog meer content gegenereerd. Je kunt het plaatsen van beoordelingen daarnaast ook stimuleren, door bijvoorbeeld elke maand een verloting onder de beooordelers houden..
Ook als je geen gebruik maakt van een externe beoordelingsdienst, kun je deze methodiek toepassen. Breng je wensen in kaart en leg ze voor aan de ontwikkelaars van je website, zodat die zelf een dergelijke functionaliteit kunnen implementeren.
Het is van groot belang om de juiste vragen te stellen, omdat daardoor de content die uiteindelijk op je productpagina’s verschijnt relevanter wordt. Relevantie moet ook onderdeel uitmaken van je algoritme, zodat de beste en meest toepasselijke content prominent deel uitmaakt van een pagina.
Integreer deze activiteit ook in de planning met je e-mail service provider. Je kunt op die manier waardevolle data verzamelen, waaronder de mate van conversie.
Pas op voor pagina’s die van lage kwaliteit zijn
Panda vormt een groot risico voor e-commerce websites die voorzien zijn van pagina’s met een lage kwaliteit (zoals te veel dynamische pagina’s, pagina’s zonder content of grotendeels gedupliceerde content). Het is erg lastig om de Panda te kunnen verslaan als je site eenmaal als minderwaardig bekend staat bij Google, dus let goed op!
Focus je op de volgende onderdelen om je website klaar te maken voor de toekomst:
Dynamische pagina’s
Dynamische pagina’s kunnen een probleem vormen als ze toegankelijk zijn voor zoekmachines. Je moet dus voorkomen dat ze worden geïndexeerd. We hebben meer dan eens gezien dat een dynamische website dankzij Panda uit de zoekresultaten verdween of dat de site een fikse daling in de rangschikking meemaakte, puur omdat er dynamische pagina’s werden geïndexeerd.
Dit zijn de meest gebruikelijke vormen van een dynamische pagina:
• Gelaagde navigatie
• Paginering
• Het bijhouden van parameters
• Sorteringsfilter
Om problemen op dit vlak te voorkomen, is het belangrijk dat je regelmatig je website afstruint en in de zoekmachines ontdekt wat er precies door hen wordt geïndexeerd.
Gedupliceerde productbeschrijvingen
Het meest voorkomende SEO probleem bij e-commerce sites is zonder twijfel de aanwezigheid van gedupliceerde productbeschrijvingen op de website. Het resultaat hiervan is een lagere rangschikking in Google die te wijten is aan de Panda update.
Het probleem ontstaat doorgaans, omdat de ondernemers gebruik maken van de content die door hun productleveranciers wordt verstrekt. Een keus die meestal te maken heeft met het feit dat de ondernemer intern niet over de menskracht beschikt om zelf originele productomschrijvingen te maken. Tenzij er sprake is van een zeer bekende domeinnaam, zullen de productreeksen in dit geval dan ook niet verschijnen in de zoekresultaten.
Als je je in deze onfortuinlijke positie bevindt, neem dan de tijd om de reeds aanwezige content te bewerken. Geef daarbij in eerste instantie de meeste aandacht aan productpagina’s waarop al veel traffic komt en die al goed zijn voor het genereren van omzet.
Een ander veel voorkomend probleem ontstaat door gebruik te maken van zogenoemde product feeds. Deze kunnen dubbele productomschrijvingen opleveren. Een dergelijke situatie ontstaat als ondernemers een product feed ter beschikking stellen aan wederverkopers, marktplaatsen en zakelijke partners. Om het risico van dubbele content tegen te gaan, kun je een tweede feed maken die specifieke unieke content bevat, zodat een associatie met de gedeelde producten feed wordt voorkomen.
Uitverkocht pagina’s
De meningen lopen sterk uiteen over wat je met een productpagina moet doen als blijkt dat het aangeboden artikel – al dan niet tijdelijk – uitverkocht is. Wij adviseren je om de pagina in dat geval online te laten staan, zeker wanneer er sprake is van een tijdelijke situatie.
Als je een uitverkocht pagina online laat staat, loop je het risico dat je te maken krijgt met ontevreden klanten en dus is het zaak dat je enige hulpvaardige informatie verschaft. Doe een van de volgende dingen:
• Geef de klant een indicatie van het moment waarop het product weer leverbaar is. Je kunt daarvoor een statische datum gebruiken of een applicatie laten activeren die terug telt tot het moment van mogelijke levering.
• Geef de mogelijkheid aan de klant om zijn of haar e-mailadres op te geven, zodat er een informatieve mail gestuurd kan worden op het moment dat het product weer leverbaar is.
• Geef je klant toch de mogelijkheid om het uitverkochte product te bestellen en lever het meteen zodra het weer op voorraad is.
• Bied je klant een alternatief product aan wat sterke overeenkomsten vertoont met hetgeen in eerste instantie gezocht werd.
Elk van deze technieken zorgt ervoor dat je klanten positief worden benaderd. En ook de zoekmachines zijn blij met een dergelijke aanpak. Op het moment dat een product echt niet meer leverbaar is, verwijder je de bijbehorende productpagina natuurlijk wel.
Zorg voor een goed doortimmerd plan van aanpak voor de momenten dat producten in het geheel niet meer leverbaar zijn. We zien meer dan eens dat de bijbehorende productpagina’s dan aan hun lot worden overgelaten, wat een negatief effect heeft voor je onderneming. Als het in dit geval om een website gaat waarop duizenden verschillende producten worden aangeboden, is het belangrijk dat je dit verwijderingsproces volledig automatiseert. Op die manier hoef je niet talloze kostbare uren aan het constant updaten van je site te besteden.
Als je regels opstelt voor niet meer leverbare producten, zijn er een aantal interne factoren die je beslissing daaromtrent kunnen beïnvloeden. Hieronder geven we je enkele suggesties.
• Loods je klant middels een 301 redirect naar een update van het product waarnaar gezocht wordt of verwijs door naar een alternatief gelijkwaardig product.
• Loods je klant via een 301 redirect naar een passende (sub)productcategorie, als er geen alternatief product beschikbaar is.
• Verwijder het product volledig uit het online aanbod en voorzie de zoekmachines van een 410 status code, zodat de pagina uit hun indexen verdwijnt.
Rich snippets
We zijn nog steeds regelmatig verbaasd over het feit dat online ondernemingen geen gebruik maken van de zogenoemde ’rich snippets’.
Aangezien gestructureerde data een steeds belangrijkere factor wordt, profiteren juist diegenen ervan die inmiddels gebruik maken van dergelijke rich snippets.
Door rich snippets te implementeren, krijgt de gebruiker uitgebreidere productinformatie en valt het zoekresultaat ook beter op tussen je online concurrenten.
Rich snippets zijn vrij gemakkelijk te implementeren. Via Google’s Helper voor Gestructureerde Gegevensopmaak word je stap voor stap uitgelegd hoe je dit kunt doen.
Door rich snippets te implementeren steek je niet alleen met kop en schouders boven je concurrenten uit, maar zal je ook merken dat je beloond wordt met aanmerkelijk meer sitebezoekers.
Doe meer met sitemaps
Sitemaps is een SEO techniek die door menigeen over het hoofd wordt gezien. Veel ondernemingen hebben namelijk slechts één sitemap geïnstalleerd op hun domein en hierin is alle content van de website samengevoegd. Dat is weliswaar niet verkeerd, maar het helpt je niet om eventuele problemen op het vlak van indexering te ontdekken.
Door gebruik te maken van een sitemap-index, kun erg precies de verschillende categorieën in kaart brengen. Hierdoor komt weliswaar meer informatie tot je beschikking, maar soms is dat simpelweg niet voldoende. Wanneer je een grote website hebt, die is onderverdeeld in veel verschillende categorieën, is het van belang dat je gebruik maakt van meerdere sitemap-indexen.
Door je website onder te verdelen in verschillende sitemap-indexen, wordt het je sneller duidelijk waar zich problemen voordoen omtrent de indexering door de zoekmachines.
Google beschikt over een eigen Sitemap Generator, waarmee je op eenvoudige wijze sitemaps kunt maken die volledig aan de eisen voldoen die de zoekmachine hieraan stelt.