Seo kan lastig zijn. Pak je zoekmachineoptimalisatie goed aan, dan kun je hiervoor beloond worden in de vorm van veel bezoekers, hetgeen weer door kan werken in je omzet en winst. Doe je het echter niet zo goed, dan kunnen je pogingen vruchteloos zijn. Doe je het helemaal fout, dan kun je zelfs door Google gestraft worden. Wil je weten wat je vooral niet moet doen? Zo voorkom je Google penalty’s en behoud je goede seo.
Met eerlijke optimalisatie voorkom je google Penalty’s
De penalty’s die Google uitdeelt, zijn de nachtmerrie van website-eigenaren en online marketeers. Heb je eenmaal een penalty aan je broek, dan kan het bijzonder lastig zijn om hier weer vanaf te komen. Zelfs als je alles na het krijgen van een penalty weer volgens het boekje doet, kan het heel erg lang duren voordat de penalty weer wordt ingetrokken, als dit überhaupt gebeurt. Er zijn voorbeelden van bedrijven en sites die een dusdanig zware penalty kregen, dat zij geen andere keuze hadden dan de handdoek in de ring te gooien.
Hoe voorkom je google Penalty’s? De eerste en belangrijke tip: houd het eerlijk. In vrijwel alle gevallen waarin Google straffen uitdeelt, heeft de site die de penalty ontvangt willens en wetens iets fout gedaan. Met fout doen bedoelen wij in dit geval: de site heeft geprobeerd om Google om de tuin te leiden. Door het manipuleren van seo hopen mensen een hogere positie in de zoekmachine te kunnen pakken. Het tegenovergestelde is vaak waar. Wanneer de zoekmachine ontdekt dat je aan het manipuleren bent in de hoop voordeel te halen, dan is de kans levensgroot dat je een penalty krijgt.
Hoe voorkom je Google penalty’s? Blijf weg van “black hat seo”
Die ongeoorloofde manipulaties die wij zojuist beschreven, vallen onder de noemer “black hat seo”. Dit is als het ware een zwarte lijst van trucjes die je achterwege moet laten als je van Google niet je vijand wilt maken.
Het vreemde aan deze trucjes is dat het inmiddels eigenlijk al wel bij iedereen bekend zou moeten zijn dat ze niet werken. En toch zijn er nog zeer veel mensen die hier kennelijk niet van op de hoogte zijn, of die gewoon de waarschuwingen negeren. En dus blijft Google kwistig straffen uitdelen, want de zoekmachine wil gewoon dat je volgens de regels speelt. Enerzijds om een gelijk speelveld te creëren, maar anderzijds om te waarborgen dat gebruikers van de zoekmachine de best mogelijke kwaliteit krijgen voorgeschoteld.
Black hat seo kent zeer veel verschillende onderdelen. Het is onmogelijk om op alle vormen in te gaan, maar we nemen de belangrijkste en meest gebruikte trucjes in dit artikel mee om je te helpen Google penalty’s te voorkomen.
Veel mensen laten zich toch verleiden tot black hat seo technieken omdat deze werken. Althans: voor eventjes, tot je betrapt wordt. Google heeft duidelijke richtlijnen wat betreft “white hat seo”: technieken die zijn toegestaan.
Verborgen omleidingen
Verborgen omleidingen zijn een voor je bezoeker nogal storende manier van seo manipulatie. En omdat het voor de bezoeker vervelend is, wil Google het niet hebben. Zo eenvoudig is het. Een verborgen omleiding is wanneer je via de zoekmachine naar een pagina wordt gestuurd, maar vervolgens meteen wordt doorgelinkt naar een andere pagina. Die eerste pagina is waarschijnlijk relevant voor seo, maar wordt alleen gebruikt om Google te misleiden, waarna de bezoeker automatisch uitkomt op een pagina die de regels aan zijn laars lapt.
Linkruil
Je hoeft niet direct te schrikken. Met linkruil voorkom je Google penalty’s als je dit gewoon goed aanpakt. Doe je het niet goed, dan kun je echter een forse straf krijgen. Wat is goed en wat is slecht? Goed is het plaatsen van relevante links. Wanneer je een partner website hebt bijvoorbeeld, waarmee je samenwerkt. Je kunt dan elkaars website en diensten omschrijven en naar elkaar linken. Niets mis mee. Wat niet goed is, zijn niet-relevante, niet-kwalitatieve links. Linken om het linken, zeg maar. En al helemaal wanneer dit automatisch gebeurt via exchange programma’s, is dit een no-go.
Cloaking
Cloaking is een term die de lading heerlijk dekt. Je trekt als het ware een mantel over je echte content en serveert de zoekmachine een andere pagina dan je bezoeker. Zo kun je voor de zoekmachine doen voorkomen alsof je volgens de regels speelt, maar neemt je daadwerkelijke pagina een loopje met de richtlijnen. Hoe voorkom je Google penalty’s voor je seo? Zeker niet met cloaking, dus.
Gekopieerde content
Haal jij jouw content van andere websites? Dat is geen slim idee. Ziet Google namelijk dat jouw content van een andere bron afkomstig is (en dat ziet het uiteindelijk wel), dan kun je echt een forse straf verwachten. Gebruik je een andere pagina als inspiratie, pas dan de content volledig aan en als je echt netjes bent, hanteer je een bronvermelding. Wil je toch content kopiëren omdat het gewoon zeer interessant en relevant is, gebruik dan een canonical link, waarmee je Google expliciet vertelt dat dit content van een ander is en dat deze niet mee hoeft te tellen voor jouw seo.
Informatie onzichtbaar maken
Lekker links en andere zaken verwerken op je pagina? Maak het onzichtbaar. Dan heeft niemand er last van, toch? Toch wel. Dit is geen eerlijke manier van autoriteit creëren, dus zaken als buiten het schermveld geplaatste links of elementen, tekst met een lettertype grootte van 0 of witte tekst op een witte achtergrond worden keihard afgestraft.
Spammende links en reviews
Links en reviews op andere websites en platforms zijn een perfecte manier om meer autoriteit te krijgen. Dan moeten ze echter wel bonafide zijn. Mensen inhuren om overal maximale beoordelingen te geven, zelf je eigen bedrijf overal reviewen of overal op het web links spammen naar jouw website: het klinkt misschien aantrekkelijk maar het wordt – je raadt het al – hard afgestraft. Wil je Google penalty’s voorkomen voor je website, houd het dan eerlijk.
Keywords, keywords, keywords
Door gebruik te maken van de juiste keywords kun je jouw seo optimaliseren. Echter: je schrijft je teksten voor mensen. Komt Google de door jou gekozen keywords in veel te hoge mate tegen, dan kan de zoekmachine dit zien als een poging om te manipuleren. Houd je teksten altijd natuurlijk en bezoeker georiënteerd.