Zo maak je je website gebruiksvriendelijk en SEO/zoekmachine vriendelijk

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Maak je website gebruiksvriendelijk (en zoekmachinevriendelijk)

Wanneer mensen denken aan seo, denken ze vaak aan allerlei ingewikkelde technieken, maar de basis is: maak je website gebruiksvriendelijk. Techniek is ook voor een deel wat seo is. De basis is relatief eenvoudig, écht uitblinken vereist meer kennis en moeite. Maar vaak maken mensen seo te moeilijk, of focussen zij zich op vervolgstappen terwijl zijn voorbij gaan aan belangrijke basisbeginselen. Beginselen die mensen vaak niet eens associëren met seo. Zo is goed scoren met seo praktisch onmogelijk wanneer je website niet gebruiksvriendelijk is. Dus: maak eerst je website gebruiksvriendelijk. Daar wordt hij ook een stuk zoekmachinevriendelijker van.

Waarom een gebruiksvriendelijke website zo belangrijk is

Gebruiksvriendelijke website
Wie denkt dat je je website gebruiksvriendelijk moet maken omdat Google dit zegt, komt bedrogen uit. Er is een achterliggende reden. Data wijst eenvoudigweg uit dat mensen afhaken wanneer je website niet gebruiksvriendelijk is. Wat mensen belangrijk vinden, vindt de zoekmachine belangrijk. De zoekmachine wil je zo goed mogelijk helpen om te vinden wat je zoekt, zodat je in een behoefte voorzien kan worden. Wat de zoekmachine dan niet wil, is jou een website aanraden waarop je een slechte ervaring zult krijgen.

Hoe weet ik of mijn website gebruiksvriendelijk is?

We kunnen wel zeggen: maak je website gebruiksvriendelijk om het maximale uit je seo te kunnen halen, maar hoe weet je eigenlijk of je website gebruiksvriendelijk is? En wat betekent gebruiksvriendelijk eigenlijk? Waar zit dat hem in. Je kunt voor jezelf hier redelijk eenvoudig een antwoord op formuleren.
Wie kijkt naar website die al jaren niet meer zijn geüpdatet, zal zich waarschijnlijk ontzettend storen aan de warrige vormgeving, de onduidelijke menu’s, de kleine teksten en de vele bewegende en knipperende elementen. Daar heb je dus al een belangrijk deel van je antwoord: deze website is niet gebruiksvriendelijk.
Een gebruiksvriendelijke website, is een website die zorgt voor een fijne bezoekerservaring. Hij moet intuïtief en eenvoudig werken. Er zijn tal van factoren die hieraan bij dragen. De onderstaande lijst is ongetwijfeld niet volledig, maar bevat wel belangrijke elementen waar je rekening mee moet houden:

  • Je site moet op alle apparaten goed bekeken kunnen worden
  • Je site moet zich aanpassen aan de device waarop hij bekeken wordt
  • Je site moet snel laden
  • Zorg voor een duidelijke menustructuur
  • Tekst moet duidelijk leesbaar zijn
  • Je site moet geen verborgen elementen bevatten
  • Kleuren moeten goed contrasteren
  • Bezoekers moeten direct weten waar ze aan toe zijn
  • Je site moet relevante informatie bevatten
  • Buttons moeten eenvoudig klikbaar zijn
  • Elementen moeten niet te dicht op elkaar geplaatst zijn
  • Contact opnemen moet eenvoudig zijn

Zoals wij al schreven: dit is slechts een kleine greep uit de zaken die zorgen voor een gebruiksvriendelijke website. Kortgezegd komt het erop neer dat je alles in het werk moet stellen om van een websitebezoek een positieve ervaring te maken. Twijfel je over de toegevoegde waarde van iets, of weet je niet zeker of mensen hier goed op zullen reageren? Kies dan voor zekerheid en laat dit achterwege.

Meten is weten

Meten is weten
Maar hoe bepaalt Google nu of jouw website gebruiksvriendelijk is of niet? De zoekmachine is steeds intelligenter en kan veel van de bovengenoemde punten op je website lezen en herkennen. Wat voor de zoekmachine echter het zwaarst telt, is gebruikersinteractie. Indien er sprake is van positieve interactie op je site, zul je hiervoor beloond worden. Google houdt zorgvuldig alle metrics van je website bij, dus weet precies wat bezoekers doen en wanneer ze je site verlaten. Constateert de zoekmachine dat te veel bezoekers erg weinig tijd op je site spenderen, of weinig pagina’s bekijken, dan zijn dit geen goede indicatoren. Je seo wordt hierdoor gestraft.
Ben je desondanks van mening dat je site waardevolle content bevat? Dan kan het heel goed zijn dat het aan de gebruiksvriendelijkheid ligt. Mensen zijn ongeduldig en wanneer het op website aankomt weinig vergevingsgezind. Is er iets dat hen niet aanstaat, dan zijn ze snel weg. Let daarom ook goed op de belangrijke statistieken van je site. Kijk niet alleen naar de bezoekersaantallen, maar ook naar wat zij bekijken, hoe lang en of er interactie plaatsvindt (klikken mensen bijvoorbeeld door, of zoeken ze contact). Dit kan je helpen om je website gebruiksvriendelijk te maken en daarmee beter te scoren op het gebied van seo.

De magische term: above the fold

boven de vouw en onder de vouw
“Above the fold” is een magische term wanneer het gaat om gebruiksvriendelijkheid. Above the fold betekent alles wat in je scherm zichtbaar is wanneer je op een pagina belandt, zonder te hoeven scrollen. De reden waarom dit zo belangrij kis? Mensen willen direct kunnen zien waar zij aan toe zijn. Wederom: de “luiheid” van mensen gaat vrij ver. Een goede, gebruiksvriendelijke website is er een waarop cruciale informatie en de belangrijkste functionaliteiten above the fold aanwezig zijn. Je moet dus kunnen navigeren, contact opnemen en weten waar de site over gaat, zonder te hoeven scrollen.
Sites die dit niet goed voor elkaar hebben, kennen vaak een hoge bounce rate: bezoekers komen binnen en vertrekken vrijwel onmiddellijk weer. De beslissing om al dan niet op een website te blijven wordt vaak in een fractie van een seconde gemaakt. Natuurlijk is uitstraling daarbij ook van cruciaal belang. Mensen zijn visueel ingesteld. Een gebruiksvriendelijke website is dus ook een website die er aantrekkelijk uitziet.

A/B-testen is altijd aan te raden

Een uitstekende manier om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren, is door te A/B-testen. Je presenteert twee verschillende versies van je website (willekeurig gekozen) aan bezoekers. Vervolgens vergelijk je de data en kijk je op welke versie bezoekers het beste hebben gereageerd. Zie je een duidelijk verschil in interactie of time spend op de website, dan weet je dat een van de twee opties duidelijk als wenselijker werd ervaren door de bezoekers. Dat draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid en dat is vervolgens de optie die je het beste definitief kunt implementeren in je site.
A/B testen

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online