Je wilt gevonden worden, dus heb je behoefte aan goede seo teksten. Een seo zoekwoordenanalyse kan je helpen te bepalen welke zoekwoorden je moet gebruiken om een optimale seo tekst te krijgen. Sterker nog: wil je echt scoren, dan is dit eigenlijk een verplicht onderdeel. Om goed gevonden te worden met je pagina’s, is het van belang dat je met scherp schiet, en niet met hagel.
Een goede seo zoekwoordenanalyse zorgt ervoor dat je content perfect aansluit op de behoeften van gebruikers. Je kunt nog zo goed optimaliseren en alles in de regel goed doen; als je optimaliseert op de verkeerde termen, zul je nooit goed gevonden worden bij voor jou relevante zoekopdrachten van gebruikers.
Weten wat je gebruiker wil
Je kunt past echt een goede seo tekst schrijven, wanneer je weet wat jouw gebruiker wil. Om hierachter te komen, hoef je gelukkig niet te vertrouwen op je intuïtie of puur je eigen kennis: je kunt dit gelukkig onderzoeken.
Je weet wellicht dat er (gratis) tools bestaan om de juiste zoekwoorden te vinden. Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden bijvoorbeeld, maar ook een gratis tool van een derde partij, zoals Keywordtool.io. Er zijn nog talloze andere gratis en betaalde tools. Geen van allen zijn zij heilig, maar zeker wanneer je een combinatie van deze tools gebruikt, zul je uitstekende resultaten krijgen.
Een goede eerste stap, is altijd een eigen inventarisatie. Hulptools kunnen je van alles vertellen, maar het is handig om in de juiste richting te beginnen. Wie zijn je concurrenten en wie van hen worden goed gevonden in de zoekmachine? Kijk eens waar hun pagina’s over gaan. Je kunt dan eenvoudig zien over welke onderwerpen zij schrijven en hier eenvoudig onderwerpen en mogelijke keywords uithalen voor jouw eigen seo zoekwoordenanalyse.
Heb je deze analyse gedaan, dan heb je een goed globaal beeld van welke relevante zoektermen je zou kunnen gebruiken om in te spelen op de behoeften van je doelgroep en zo te zorgen voor een optimale seo tekst voor elke pagina.
Correct interpreteren en gebruiken
Voer de door jou gevonden zoekwoorden en zoektermen (gebruik ook zeker relevante zinnen en vragen die gebruikers invoeren in zoekmachines) in in de tool(s) van jouw keuze en analyseer de resultaten. Je ziet al vrij snel welke termen interessant zijn of niet.
Wat zijn nu goede zoekwoorden om te gebruiken? Richt je primair op woorden met een hoog zoekvolume. Je kunt wel op een bepaalde term optimaliseren, maar als hier maandelijks gemiddeld maar een handjevol zoekopdrachten mee worden uitgevoerd, moet je je afvragen of dit de moeite waard is.
Onthoud de basisregels
Onthoud altijd de basisregels: je schrijft teksten voor gebruikers, niet voor de zoekmachine. Een goede seo tekst is dan ook een tekst die makkelijk leesbaar is, natuurlijk overkomt en voorziet in de behoeften van bezoekers. Ga dus niet proberen om allerlei onlogische keywords in je teksten te verwerken: houd het relevant en begrijpelijk. Houd ook rekening met het verwerken van synoniemen: de zoekmachine is intelligent genoeg om de context van jouw teksten te begrijpen.