Werkt je seo strategie niet? Zo pak je weer de touwtjes in handen

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Werkt je seo strategie niet? Dat is uiterst vervelend. Wie online actief is, zal hoogstwaarschijnlijk voor een groot gedeelte vertrouwen op, of zelfs afhankelijk zijn van, de voordelen van seo. Natuurlijk zijn er ook online andere manieren om bereik te genereren, maar deze kosten vaak (veel) geld. Seo is in de basis gratis en je kunt dit ook zien als het fundament van een goede online aanwezigheid.
Heb je geïnvesteerd in seo, maar zie je de resultaten hiervan niet terug, dan is dat flink balen. Misschien heeft jouw seo ooit wel gewerkt, maar is het in de loop der tijd steeds meer achteruit gegaan. Het kan een duidelijk teken zijn dat jouw seo strategie niet werkt. Werkt je seo strategie niet, dan wordt het tijd om het roer om te gooien en op zoek te gaan naar een strategie die wel zijn vruchten afwerpt. Maar welke strategie is dat?
Er is waarschijnlijk geen kant en klaar antwoord op de vraag waarom jouw seo strategie niet werkt. Dit kan met meerdere factoren te maken hebben. Daarom presenteren wij dit artikel in de vorm van een soort checklist. We lopen mogelijke oorzaken voor het falen van je strategie met je door en kijken vervolgens naar de oplossingen.

Werkt je seo strategie niet? Heb je überhaupt wel een strategie?

De eerste stap die je moet zetten, is voor jezelf beantwoorden of je al die tijd überhaupt wel een seo strategie hebt gehad? Heb je bijvoorbeeld eenmalig geïnvesteerd in seo en er daarna nooit meer naar omgekeken, dan kun je moeilijk spreken van een strategie. Misschien heb je wel een strategie gehad, en ben je hiermee veel te lang doorgegaan nadat de strategie achterhaald was geworden.
Probeer voor jezelf zo goed mogelijk in kaart te brengen wat je allemaal wel en niet doet (en hebt gedaan) op het gebied van seo.

Je bent niet actief met seo bezig

Het is een utopie om te denken dat seo slechts een eenmalige investering vergt. Elke “expert” of marketeer die je dat vertelt, mag je direct de deur wijzen. Het is natuurlijk absoluut waar dat een goede seo basis zorgt voor een solide fundament waar je de komende jaren op voort kunt bouwen, maar het is helaas niet zo dat je met een eenmalige investering in seo helemaal klaar bent.
Werkt je seo strategie niet, dan kan het zo zijn dat je simpelweg niet actief genoeg bezig bent. Seo evolueert continu omdat ook zoekmachines blijven evolueren. Wat een paar jaar geleden nog werkte, hoeft nu helemaal niet meer te werken, of kan zelfs averechts werken.
Doe je aan seo, dan is het verstandig (of eigenlijk zelfs cruciaal) om bij te blijven op het gebied van de nieuwste ontwikkelingen. Heb je deze kennis niet, of ontbreekt het je aan tijd, zorg er dan voor dat je jouw seo uitbesteed aan een ervaren, bewezen expert. Ja, dit kost geld, maar het kan je eenvoudig ook geld opleveren. Pak je jouw seo goed aan, dan is de investering in een expert snel terugverdiend.

Je blijft achterhaalde technieken gebruiken

Dit punt maakt duidelijk waarom het zo belangrijk is om te blijven investeren in seo, om constant te beschikken over up to date kennis.  Werkt je seo strategie niet, maar ben je hier wel keihard mee bezig, dan kan het zo zijn dat je de verkeerde dingen doet. Niet alleen zal dit ervoor zorgen dat je seo niet optimaal werkt; het kan zelfs averechts werken en afgestraft worden.
Je teksten volrammen met keywords, overal links plaatsen, optimaliseren op een enkele term: het zijn slechts enkele voorbeelden van seo technieken die vroeger wel werkten, maar nu al lang niet meer.

Je hebt zonder dat je het weet een penalty aan je broek

Google penalty
Google kan je vriend zijn, maar ook je ergste vijand. Het vervelende is dat je het wel ervaart wanneer Google je gunstig gezind is, maar dat je soms niet doorhebt wanneer de zoekmachine tegen je werkt. Google deelt namelijk penalty’s uit wanneer je niet aan de richtlijnen voldoet.
Deze penalty’s zijn straffen op het gebied van je vindbaarheid. Deze zijn al dan niet tijdelijk en zorgen ervoor dat je niet goed meer gevonden wordt. Vaak wanneer dit het geval is, heb je het niet eens door. Het enige wat je ziet, is dat je seo strategie niet werkt, maar je hebt geen idee waarom niet.
Een straf van Google kun je krijgen wanneer jij je niet houdt aan de richtlijnen die door Google zijn opgesteld met betrekking tot eerlijke seo. Maak jij je schuldig aan onbewust manipulatieve technieken? Dan maak jij je schuldig aan zogenaamde “black hat seo”. Dit kan keihard worden afgestraft.
De ene vorm van black hat seo zal meer bekendheid genieten dan de andere vorm. Iedereen weet waarschijnlijk wel dat het bewust manipuleren van de zoekmachine je op een straf kan komen te staan. Maar wanneer ben je bewust aan het manipuleren? Door mensen automatisch om te leiden met links, verstopte elementen in je pagina te verwerken die alleen de zoekmachine ziet, of bewust een andere pagina te serveren aan de zoekmachine dan aan de bezoeker, ben je bewust aan het misleiden en het behoeft geen uitleg dat dit voor problemen kan zorgen.
Black hat seo kan echter ook wat geraffineerde zijn: wanneer Google je bijvoorbeeld verdenkt van het spammen van links (bijvoorbeeld via link exchange programs), het achterlaten van fake reviews of het plaatsen van duplicate content. Met name dit laatste is een heikel punt. Zelf weet je natuurlijk maar al te goed wanneer je gekopieerde content op jouw site plaatst, maar veel bedrijven en websites maken gebruik van (gast)bijdragers en wat nu als zo’n bijdrager gestolen content op je site plaatst? Wees hier dus altijd alert op.

Hoe moet je seo dan aanpakken? Hoe zorg ik voor een strategie die werkt

Kennis is macht. Ook op het gebied van seo. Nogmaals: als je het gevoel hebt dat je over onvoldoende kennis beschikt op het gebied van seo, schakel dan hulp in. Het is echt geen schande om je seo uit handen te geven. Het is immers zo belangrijk, maar inmiddels ook zo geavanceerd, dat er niet van iedereen verwacht mag worden hier goed van op de hoogte te zijn. Als het aankomt op je seo, moet je nooit gokken, want voor je het weet, zit je weer met een seo strategie die niet werkt.

Begin bij de basis: voldoet jouw website aan alle vereisten?

Laten we back to basics gaan. Je kunt nog van zulke goede optimalisaties gebruikmaken; als jouw website niet de vereiste basis biedt, gaat jouw seo niet of onvoldoende werken. Voordat je verdere stappen onderneemt en gaat werken aan een seo strategie die wél werkt, is het raadzaam om enkele cruciale punten van je website onder de loep te nemen.
Allereerst: draait jouw website op de nieuwste techniek? Veel technieken zijn de afgelopen jaren achterhaald geworden. Wil jij een succesvolle seo website, dan moet je er in de eerste plaats voor zorgen dat deze up to date is.
Kan jouw website geïndexeerd worden door Google? Dit klinkt misschien een beetje sullig, maar je wilt niet weten hoe vaak dit fout gaat. Zeker mensen of bedrijven die zelf hun website bouwen, gaan hiermee in de fout. Het lullige is dat je dan kunt denken: mijn seo strategie werkt niet, maar in dit geval gaat het nog voor die strategie fout.
In de bouwfase geven websites vaak een “no index” verzoek af aan de bots van de zoekmachine. Dit betekent dat er wordt verzocht de website nog niet te crawlen en niet mee te nemen in de zoekresultaten omdat deze nog niet af, of nog niet representatief is. Vaak wordt er na livegang echter vergeten dat dit verzoek er ligt, met als gevolg dat de pagina’s niet geïndexeerd worden. En tja: je strategie kan nog zo goed zijn, als de zoekmachine je pagina’s simpelweg niet kent, ga je nooit bezoekers trekken. Ook het ontbreken van een sitemap kan ervoor zorgen dat je pagina’s niet goed worden geïndexeerd.
Het is je wellicht bekend dat een snelle laadtijd van je site cruciaal is voor het succes van je seo. Voldoe je tot nu toe aan alle vereisten, maar werkt je seo strategie alsnog niet? Kijk dan eerst naar de laadtijd van je pagina. Over hoe snel je site moet zijn, circuleren verschillende opvattingen. Google hanteert zelf een maximum van 5 seconden. Alles boven deze tijd levert je “strafpunten” op. Omdat Google zelf 5 seconden hanteert, gaan wij hier ook van uit.
Wat betreft laadtijd moet worden opgemerkt dat dit niet de tijd betreft voordat de bezoeker de website te zien krijgt. Deze tijd is vaak aanzienlijk sneller. Het gaat erom hoe snel alle elementen van de website volledig worden ingeladen. Hoe langer dit duurt, hoe moeilijker het zal zijn om een goede indexering te krijgen.
Dat brengt ons op het volgende punt: wat kun je doen om je website sneller te maken? Heb je allerlei plug-ins draaien? Maak je veel gebruik van grote afbeeldingen? Schakel alle overbodige elementen uit en maak je website zo licht mogelijk. Verklein en comprimeer afbeeldingen, maak gebruik van caching en minificatie om zo scripts en andere componenten sneller te kunnen laden.
In 2017 kreeg Google voor het eerst meer zoekopdrachten van smartphones dan van desktopcomputers en laptops te verwerken. Dit vormde het startschot voor Google om dingen anders aan te gaan pakken. Mobile first indexing was geboren. Met mobile first indexing wordt er prioriteit gegeven aan mobiele websites. Met andere woorden: bij het bepalen van jouw ranking wordt er eerst gekeken naar je mobiele site. Heb jij geen of geen goede mobiele website, dan kan dit bijzonder schadelijk zijn voor je seo. Eigenlijk ben je zo goed als kansloos zonder goede mobiele site. Werkt je seo strategie niet? Kijk dan eerst hoe je site het mobiel doet, ook qua snelheid (dit kun je testen met “Test my site with Google”).

Maar dan nu: hoe zorg ik voor een goede seo strategie?

SEO Strategie
Nu je allemaal hebt kunnen lezen wat je wellicht hebt fout gedaan, wordt het natuurlijk tijd om te zorgen voor een goede strategie die wel werkt. Wat kun je doen om vanaf nu een goede strategie te hanteren, nadat je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen en jezelf ervan hebt verzekerd dat je een technisch goede site hebt.
Onze eerste tip is: blijf zorgen voor nieuwe content. Google houdt van websites die op regelmatige basis nieuwe, relevante content produceren. Bovendien geeft meer content je een kans om te optimaliseren op meerdere onderwerpen en zo nog beter gevonden te worden.
Over optimaliseren gesproken: op dat gebied is er een hoop veranderd. Focus je niet langer alleen op short tail keywords (losse zoekwoorden of zeer korte zinnen), maar ga serieus aan de slag met long tail keywords. Waarom? Niet alleen kun je daarmee specifieker optimaliseren en dus een zeer gerichte doelgroep aanspreken; het is ook belangrijk met het oog op nieuwe ontwikkelingen.
Google Voice search
Voice search neemt rap aan populariteit toe. De manier waarop mensen met spraakopdrachten zoeken, verschilt wezenlijk van getypte opdrachten. Zo zijn spraakopdrachten vaak langer (er wordt gebruikgemaakt van volzinnen) en worden er vaak vragen gesteld. Verwerk populaire vragen en antwoorden in je teksten. Niet alleen vanuit dit oogpunt, maar ook met de wetenschap dat smart devices hun antwoorden meestal niet op een display tonen, maar uitspreken. Zorg er dus voor dat Google relevante vragen en antwoorden goed kan scrapen vanaf jouw site.
Je kunt zeker gaan investeren in nieuwe technieken en algoritmes zoals semantic search (een nieuw algoritme waardoor Google door middel van losse entiteiten steeds beter verbanden kan leggen tussen stukken informatie op je site en de context hierdoor duidelijker wordt) en structured data, dé manier om op georganiseerde wijze te beginnen met semantic search. Lees hier alles over op Schema.org.
Link building blijft belangrijk voor een succesvolle seo strategie. Richt je echter op kwalitatieve links: relevante links vanaf websites met een hoge autoriteit. Kwaliteit moet altijd boven kwantiteit gaan.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online