Steeds meer websites hebben moeite om nog succes te hebben met short tail seo. De zoekmachine is een beetje als een digitale snelweg: hij zit vol. Wie nog succes wil hebben met short tail seo, zal flink zijn/haar best moeten doen. In het bijzonder wanneer het gaat om een nieuwe website, kan het lastig worden om nog met de traditioneel gebruikte, enkele keywords of korte combinaties succes te hebben. Naast de toegenomen concurrentie heeft dit ook te maken met de veranderingen in zoekmachines. Het doet de vraag rijzen: is short tail seo dood? Nee, zeker niet. Maar een succesvolle strategie, vergt wel wat aanpassingen.
Allereerst is het verstandig om kritisch te kijken naar de short tail keywords die je gebruikt. Heb je een ijzersterke autoriteit, dan hoef jij je weinig zorgen te maken. Ga je echter aan de slag met een nieuwe site, dan is het waarschijnlijk geen goed idee meer om in te zetten op populaire short tail keywords. Je hoeft deze niet helemaal los te laten, maar het is verstandig om te kijken naar alternatieven.
Soms kun je meer bereiken door te kiezen voor een keyword met minder volume en concurrentie en het populairste keywords links te laten liggen. Onder de streep is goed gevonden worden op een iets minder gebruikt keyword beter dan niet gevonden worden op een populair keyword.
Een uitstekende manier om met succes short tail seo te blijven hanteren, is door populaire keywords te koppelen aan een stuk lokaliteit. Bij een keyword als “tv kopen” ga je de strijd niet meer winnen, maar bij “tv kopen in Den Bosch” kan dit heel anders zijn. Denk na over hoe je jouw short tail seo strategie iets kunt uitbreiden door in te spelen op kleine variaties of gebruik te maken van de juiste toevoegingen.
Gooi long tail in de mix
De term zoekmachineoptimalisatie is niet toevallig gekozen. Het draait om optimaliseren. Dit betekent dat je een vinger aan de pols moet houden qua ontwikkelingen. Je kunt wel halsstarrig vast blijven houden aan short tail seo, maar gebruikers hanteren meer en meer long tail. Bovendien liggen daar nog kansen voor het grijpen. Gebruik dus ook long tail keywords en zoek naar een optimale mix.
Die juiste mix vinden, is niet moeilijk. Je hoeft niet meer heel krampachtig gebruik te maken van keywords, of een zeer specifieke density na te streven: het gaat in de eerste plaats om goede, relevante teksten die zorgen voor een optimale gebruikerservaring.