SEO titel tips kun je waarschijnlijk goed gebruiken. Een titel lijkt zo iets kleins, maar kan een grote impact hebben op je SEO. Zowel in technisch opzicht als voor je gebruikerservaring. Immers, voor zowel de zoekmachine als je bezoekers is de titel bijzonder belangrijk.
Waarom is je titel belangrijk voor bezoekers?
Mensen zijn van de eerste indrukken en gaan vaak vluchtig te werk. In een split second beslissen zij of zij ergens actie op ondernemen of niet. Vaak gebeurt dit bewust, maar soms ook onbewust. Bij content is je titel daarom van cruciaal belang. Een goede titel kan mensen naar binnen trekken, terwijl een slechte titel hen weg kan jagen. Dat is ontzettend zonde. Een slechte titel boven een goed stuk content is killing.
Waarom is je titel belangrijk voor de zoekmachine?
Het antwoord op de vraag waarom een titel belangrijk is voor de zoekmachine, is tweeledig. Enerzijds omdat de zoekmachine het gedrag van de bezoekers als belangrijke maatstaf neemt voor je SEO. Met andere woorden: een titel die goed is voor je bezoeker, is voor een groot gedeelte ook al goed voor de zoekmachine.
Daarnaast benadert de zoekmachine je titel ook nog vanuit een technisch aspect. De meeste SEO titel tips zijn erop gericht om optimaal op dit technische aspect in te spelen. Qua bezoekersbeleving geldt voornamelijk dat je moet zorgen voor een titel die de juiste verwachtingen schept, de lading goed dekt en inspeelt op het gevoel van je bezoeker. De reden waarom het technische aspect van je titel zo belangrijk is, is omdat de zoekmachine je titel als een van de eerste hulpmiddelen zal gebruiken om te bepalen waar je pagina over gaat.
De titel staan bovenaan in de SEO piramide
Je titel neemt een zeer belangrijke plaats in in de SEO piramide. Wanneer je naar een website kijkt zoals een zoekmachine dit doet, kom je de titel al zeer snel tegen. Omdat in de titel de toon wordt gezet voor de inhoud van de verdere pagina, kijkt de zoekmachine hier streng naar. De zoekmachine zal uit je titel af willen leiden waar je pagina over gaat. Wat de zoekmachine in de titel aantreft, verwacht hij vervolgens ook aan te treffen in de rest van de pagina. Met andere woorden: laat je titel een belangrijke samenvatting zijn van wat er op de pagina verteld gaat worden.
Gebruik altijd je belangrijkste keyword(s) in je titel
Omdat de titel zo belangrijk is voor je SEO, is een van onze belangrijkste SEO titel tips dan ook: gebruik altijd je belangrijkste keyword of keywords in je titel. Door deze in je titel te plaatsen, geef je extra gewicht hieraan. Je vertelt de zoekmachine hiermee wat belangrijk is en waar deze op moet letten in de rest van je tekst. Laat de keywords in je titel dan ook op de juiste manier terugkomen in de verdere tekst.
De paginatitel moet altijd een H1 kop zijn
De paginatitel is de belangrijkste titel van elke pagina. Elke pagina heeft een hoofdtitel; deze zie je bovenin je browser. Hier moet niet alleen, zoals in de vorige alinea uitgelegd, de belangrijkste keyword in staan; deze titel moet ook een H1 kop zijn. De zoekmachine kijkt naar de titelstructuur. Titels worden in de code van je site aangeduid met H1 tot en met H6 koppen. Hoe hoger het cijfer, hoe belangrijker de titel. Je paginatitel is altijd de belangrijkste titel en moet dan ook een H1 zijn. Per pagina mag er maar een H1 voorkomen.
Denk ook aan de overige titels (koppen)
Naast de H1 is het goed om ook andere titels op je pagina te gebruiken. H2 en H3 titels zijn uitermate geschikt om belangrijke content te definiëren. Een alinea die een belangrijk onderwerp behandelt, kan het beste ook dit onderwerp in een H2 kop erboven verwerkt hebben. Alinea’s die hier verder over uitwijden, of die informatie bevatten die niet direct met je belangrijkste onderwerpen te maken hebben, kunnen voorafgegaan worden door een H3 kop.
Vergeet het menselijke aspect niet
Ook bij SEO titel tips geldt: vergeet het menselijke aspect niet. Een technisch goede titel, is nog niet automatisch ook een optimale SEO titel. Je titels moeten mensen aanspreken en hen een realistisch beeld geven over de content die gaat volgen. Als een titel dan ook nog eens prikkelt, weet je zeker dat je een goede te pakken hebt.