Een website die seo vriendelijk is voor mobiel is niet langer een mooie bonus, maar een keiharde vereiste. Nog niet iedereen is hiervan op de hoogte en veel mensen beschouwen een mobiele website nog als een secundair iets. Maak van je mobiele website prioriteit. Zelfs mensen die dit zeggen te doen, doen dit nog lang niet altijd. Ga maar eens na: als jij wijzigingen op je website controleert, bekijk je dan je site op je desktop/laptop of op je mobiel? Precies: veel mensen nemen nog de desktopsite als uitgangspunt. Google doet dit al lang niet meer.
Mobile first strategie
Google is recentelijk geswitcht naar een mobile first strategie. Eigenlijk is deze transitie nog steeds gaande, dus het is zeker nog niet te laat om werk te maken van een website die seo vriendelijk is voor mobiel.
In 2017 zijn voor het eerst meer zoekopdrachten uitgevoerd vanaf een mobiele device dan vanaf een traditionele computer. Google heeft daarom de manier waarop websites worden beoordeeld veranderd en dat is natuurlijk volledig terecht. Als uit data blijkt dat het mobiele gebruik van de zoekmachine nu het grootste is, is het toch logisch dat de mobiele site het uitgangspunt vorm?
En dus kijkt de zoekmachine niet langer als eerste naar de desktop versie van de website om je indexering te bepalen, maar naar de mobiele variant. Daarom is het dus belangrijk dat jouw website seo vriendelijk is voor mobiel. Met een mobiele site die perfect is geoptimaliseerd, kun je een hoge positie in de zoekresultaten behalen.
Hoewel de basis voor seo ook bij mobiele sites min of meer gelijk is, zijn er wel andere punten waar aandacht aan moet worden besteed. Wij lopen graag met jou door deze punten heen om te kijken of jouw website aan de vereisten voldoet.
Is jouw website seo vriendelijk voor mobiel?
Om te kunnen beantwoorden of jouw website seo vriendelijk voor mobiel is, moeten we natuurlijk eerst kijken of je wel een mobiele website hebt. Heb je deze niet, dan betekent dit dat je vrijwel kansloos bent voor een goede indexering. De komende jaren zullen mobiele devices alleen maar belangrijker worden, dus is het zaak om hier zo snel en zo goed mogelijk op in te spelen.
Heb je nog geen mobiele website? Zorg hier dan zo snel mogelijk voor. Heb je zelf niet de kennis en/of de middelen in huis, laat dan een professional dit verzorgen. Het zal absoluut de investering waard zijn.
Hoe zit het met je url?
Het is niet raadzaam om jouw mobiele website en andere url mee te geven dan je desktop site. In veel gevallen is dit nog wel zo. Ook is dikwijls een mobiele versie van www.voorbeeld.nl bereikbaar via www.m.voorbeeld.nl. Vanuit seo-oogpunt is het raadzaam om één url te gebruiken.
Zorg voor een responsive site
Hoe zorg je er dan voor dat zowel jouw desktop site als jouw mobiele site bereikbaar is via dezelfde url? Dit doe je door jouw website responsive te maken. Responsive wil zeggen dat je site zich automatisch aanpast aan de device waarop deze bekeken wordt. Een gebruiker met een smartphone krijgt dus automatisch de mobielvriendelijke versie van je site te zien: een website die seo vriendelijk voor mobiel is, maar die de gebruiker ook de best mogelijke weergave en functionaliteit biedt voor op een mobiel device.
Hoe zit het met je laadtijd?
Je weet wellicht dat een snelle laadtijd van cruciaal belang is voor je seo. Hoe zit het met de laadtijd van jouw pagina? Ondanks dat zeer veel mensen beschikken over een snelle mobiele 4G verbinding, is dit zeker nog niet voor iedereen het geval. Vooral als je een internationaal georiënteerde website hebt, moet je er rekening mee houden dat veel gebruikers een veel minder snelle mobiele verbinding hebben dan die wij gewend zijn.
Daarom is laadtijd een nog belangrijkere factor voor een seo vriendelijke website voor mobiel. Maak je website zo licht mogelijk. Dat wil zeggen: comprimeer bestanden, wees spaarzaam met afbeeldingen en extra elementen en elimineer overbodige plug-ins. Hoe sneller je (mobiele) website laadt, hoe beter. Je kunt de snelheid zelf testen met de mobiele test van Think with Google.
Weergave en leesbaarheid
Op een smartphone dient je website er wezenlijk anders uit te zien dan op een computer. Hij wordt immers getoond op een kleiner scherm en mensen moeten kunnen navigeren met behulp van het touch screen. Hoe zorg je dan voor een seo vriendelijke site op mobiel?
Allereerst: wees spaarzaam met tekst. Dit is niet zo zeer direct een technische seo-factor, maar een menselijke. Aangezien Google ook het gedrag van mensen op je website meeneemt in de indexering van je site, wil je dat gebruikers een zo aangenaam mogelijke ervaring krijgen op hun mobiele device. Te lange teksten zijn daarom niet aan te raden. Wees to the point. Maak voldoende gebruik van koppen, schrijf korte alinea’s en zorg uiteraard voor een goed leesbaar lettertype.
Ook de navigatiestructuur voor een seo vriendelijke mobiele site is zeer belangrijk. Een uitgebreid menu zoals dat op de desktop, werkt waarschijnlijk niet op mobiel, omdat dit een veel te groot gedeelte van het scherm in gebruik zou nemen. Zorg dus voor een menu dat is geoptimaliseerd voor mobiel, zoals een “hamburger menu”, dat uitklapt op het moment dat bezoekers erop klikken.
Knoppen en andere klikbare elementen moeten altijd goed zichtbaar zijn en groot genoeg zijn. Ook moet er voldoende ruimte omheen beschikbaar zijn, zodat de kans de bezoekers per ongeluk op de verkeerde knop drukken, wordt geminimaliseerd. De zoekmachine bekijkt al deze elementen, dus houd daar rekening mee. Zaken die buiten het beeld vallen, zijn zeer schadelijk voor je mobiele seo. De zoekmachine wil gewoon niet dat mensen moeten scrollen om de hele pagina te kunnen zien, teksten daarbij uitgezonderd, uiteraard.
Neem mobiel als uitgangspunt
Controleer je website dus goed op de hierboven beschreven punten. En wat je ook doet: neem je mobiele website altijd als uitgangspunt. Zorg dat de weergave op mobiele apparaten goed en duidelijk is en dan zal de desktop site volgen.