Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren doe je niet alleen voor Google

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

In de wereld van zoekmachineoptimalisatie zijn er nog altijd veel misverstanden die circuleren. Bijvoorbeeld over het gebruik van zoekwoorden en zoektermen. Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren, doe je niet alleen voor Google. Veel mensen denken dat een zoekwoordenonderzoek uitvoeren dient voor je SEO. Dat is ook zo, uiteindelijk, maar dit zou niet je insteek moeten zijn. Ga je namelijk puur kijken naar welke zoekwoorden populair zijn, dan loop je een aantal risico’s. Wij stippen deze risico’s aan en vertellen je tevens waarom je wél een zoekwoordenonderzoek uitvoert.

De risico’s van het verkeerd uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek

Wanneer je de uitkomsten van je zoekwoordenonderzoek leidend laat zijn, dan kan het gebeuren dat je met je website niet het gewenste resultaat zult behalen. Je denkt dan waarschijnlijk: hoe dan? Je lijkt namelijk alles goed te doen: je voert gedegen zoekwoordenonderzoek uit, kiest zoekwoorden met een hoog zoekvolume (dat wil zeggen dat er veel zoekopdrachten op dit woord worden uitgevoerd) en implementeert deze in je teksten. Ga je dan automatisch goed scoren? Nee.
Verkeerde zoekwoordenonderzoek

Vraag jezelf af voor wie je jouw teksten schrijft

Wie schrijft jou teksten
Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren, doe je altijd met een bepaald doel. Bepaal dit doel. Hoe je dit doet? Door na te denken voor wie je jouw teksten schrijft. Is dit de zoekmachine? Nee: dit zijn je bezoekers, je doelgroep, je potentiële klanten. Wat uiteindelijk telt, is hoe jouw website scoort bij de bezoekers. Vinden zij hierop de informatie die zij zoeken? Voelen zij zich aangesproken door jouw teksten en nodigen jouw teksten uit tot het uitvoeren van een duidelijke call to action?
Je begrijpt het hopelijk: om de juiste zoekwoorden te vinden, moet je jouw zoekwoordenonderzoek uitvoeren nadat je jouw doelgroep in kaart hebt gebracht en nadat jij jezelf ervan hebt verzekerd dat je weet wat het verhaal is dat je wilt gaan vertellen.
Veel mensen maken de fout door te beginnen met het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek, puur op basis van het onderwerp. Dit lijkt misschien goede resultaten op te leveren, maar wanneer je hier wat beter over nadenkt, zul je tot de conclusie komen dat dit de verkeerde volgorde is. Onderwerpen zijn namelijk nogal algemeen en dus kun je zeer veel verschillende goede zoekwoorden vinden (in theorie). De vraag is echter: zijn al deze zoekwoorden wel relevant voor jouw website? Laten we kijken naar een voorbeeld.
Stel dat jij een website hebt die gaat over films. Als je “films” als uitgangspunt neemt voor het zoekwoordenonderzoek dat je uit wilt voeren, hoeveel waardevolle zoekwoorden gaat dit jou dan opleveren? Het is een zeer algemene term, dus de suggesties die je zult krijgen, zullen ook behoorlijk algemeen van aard zijn.
Heb jij iets aan algemene termen voor jouw website? Misschien wel, maar dat weet je niet zeker voordat je hebt bepaald waar jouw teksten precies over moeten gaan. Als je een zoekwoordenonderzoek gaat uitvoeren en de zeer brede term “films” als uitgangspunt krijgt, krijg je waarschijnlijk suggesties waar zeer veel zoekverkeer op is. Dan lijkt het slim om deze suggesties mee te nemen in je teksten, maar er zijn twee zeer belangrijke redenen om dit niet te doen.

  1. Zijn je zoekwoorden wel relevant?

Om te beginnen met een nogal voor de hand liggende vraag (waar desondanks vaak aan voorbij wordt gegaan): zijn je zoekwoorden wel relevant? Als jouw filmwebsite gaat over vintage films uit de jaren 70 of arthouse films die alleen in filmhuizen draaien, heb je dan wel iets aan populaire zoektermen als “films in de bioscoop”, “de beste films” of “films op tv”? Je laat je wellicht verleiden door de indrukwekkende cijfers die je ziet: duizenden mensen zoeken per maand op deze termen, dus wil je hierop gevonden worden.
Zo werkt de realiteit echter niet. De zoekmachine vindt relevantie ontzettend belangrijk. Zet jij in op bepaalde zoektermen, maar blijkt dat deze eigenlijk helemaal niet zo relevant zijn voor de content die je biedt, dan gaat dit je niet helpen. Sterker nog: je loopt zelfs het risico op een “penalty”: strafpunten van de zoekmachine waardoor jouw ranking eigenlijk alleen maar lager wordt.
Wat is dan het alternatief? Kies voor zoekwoorden die perfect passen bij de inhoud. Ga je zoekwoordenonderzoek uitvoeren niet voor de zoekmachine of met het oog op populariteit, maar kijk naar wat belangrijk is voor jou en jouw bezoekers en kies daaruit de populairste termen. Voor de filmwebsite uit het voorbeeld zijn zoektermen als “oude films”, “vintage films” en “jaren 70 films” veel relevanter en dus belangrijker dan de eerdergenoemde algemene termen.
Een tegenargument dat mensen nu zouden kunnen geven, is: “Maar op deze termen is niet zo veel traffic”. Dat klopt. Alleen wat belangrijk is, is relevant verkeer. Als je op de juiste termen gevonden wordt, word je gevonden door de juiste bezoekers en dat is waar het om draait.
Google heeft namelijk nog een geheim: de click through rate (het aantal mensen dat daadwerkelijk doorklikt naar jouw site versus het totale aantal vertoningen) is belangrijk voor de indexering van je website. Ga je optimaliseren op populaire termen die uit je zoekwoordenonderzoek naar voren zijn gekomen, maar zijn deze termen niet echt relevant, dan kan jouw site misschien wel vaker verschijnen in de zoekresultaten, maar klikken mensen hier niet op omdat ze andere resultaten relevanter vinden. Het gevolg? Een lage click through rate, hetgeen Google opvat als een slechte prestatie. Hierdoor kan je indexering dalen.
Stel nu dat je wel het zoekwoordenonderzoek goed hebt uitgevoerd en hebt geoptimaliseerd op de juiste, voor jou relevante termen. Bij de populairste zoekopdrachten word je dan misschien niet optimaal gevonden; bij de juiste zoekopdrachten des te meer. Het gevolg is een hogere click through rate, dus betere prestaties, hetgeen beloond zal worden met een hogere ranking in de zoekmachine bij relevante zoekopdrachten.

  1. Vergeet nooit dat er concurrentie is

Voor populaire dingen wordt altijd hard gestreden. Zo is het ook met zoekwoorden. Ga je jouw zoekwoordenonderzoek uitvoeren en besluit je vervolgens vol in te zetten op de meest gebruikte zoekwoorden, dan zie je een zeer belangrijk aspect over het hoofd, namelijk de concurrentie.
Zeker als je een relatief kleine of nieuwe website hebt, zal het vrijwel onmogelijk zijn om op te boksen tegen de gevestigde orde. Vooropgesteld dat grote partijen hun seo op orde hebben, kun je hen eigenlijk nooit verslaan. De ranking in de zoekmachine wordt namelijk voor een groot gedeelte bepaald door autoriteit. Die autoriteit bestaat weer uit een stuk kwaliteit en een stuk historie. Een goede partij die al tien jaar lang op de juiste manier inzet op een populair zoekwoord, is daarmee zo’n beetje onverslaanbaar.
Om weer even terug te gaan naar het voorbeeld van de films. Stel dat je jouw zoekwoordenonderzoek gaat uitvoeren en toch besluit om op het populairste zoekwoord “films” te zoeken en stel dat dit zoekwoord ook nog eens relevant is voor de content op jouw website: het zal alsnog zeer moeilijk blijken om een plekje aan de top te vergaren. Waarom? Talloze grote partijen zoals bioscopen, Tv-zenders en streamingdiensten zoals Netflix en Amazon Prime, alsmede grote retailers als Amazon en Bol.com zullen al inzetten op zo’n populaire term. Zij hebben echter over de jaren de autoriteit opgebouwd om goed te scoren op zo’n term. Ben jij een kleine speler, dan maak je hier vrijwel geen kans en kun je beter kijken naar alternatieven.

Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren kan echter ook zeer leerzaam zijn

Genoeg waarschuwingen, mitsen, maren en negativiteit. Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren, kan namelijk ook bijzonder leerzaam zijn. Zeker wanneer je een startende of kleine partij bent en eigenlijk nog helemaal geen goed idee hebt van waar jouw doelgroep nu daadwerkelijk naar zoekt.
Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren is in dat geval de perfecte stap om te ontdekken waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en waarnaar gezocht wordt. Goed onderzoek kan dan het verschil maken tussen slagen en falen. Heb je nog geen goed beeld van het zoekverkeer op jouw branche of onderwerp, dan is alleen je intuïtie vaak niet genoeg om de juiste zoekwoorden te bepalen.
Je kunt een zoekwoordenonderzoek uitvoeren om erachter te komen wat de juiste termen zijn om te gebruiken in je teksten. Dit begint echter altijd met goed nadenken. Hoe beter je vanaf het begin in de juiste richting mikt, hoe beter de suggesties zullen zijn. Breng dus eerst in kaart wat de hoofdonderwerpen en sub onderwerpen van je website zijn. Bepaal de belangrijkste onderwerpen, dan ben je al een heel eind.
Het is altijd goed om te beginnen met een zoekwoordenonderzoek wanneer je de hoofdonderwerpen hebt bepaald. Onthoud: dit ga je dus niet doen om de zoekmachine te pleasen, maar om jouw doelgroep te bereiken. Je wilt een goede positie krijgen bij de juiste zoekopdrachten. Een goed onderzoek kan je vertellen wat de juiste zoekwoorden zijn. Probeer een match te vinden tussen wat jij in je hoofd hebt zitten qua teksten en de zoekwoordsuggesties die je ziet in je onderzoek. Is er een 1:1 match? Dan weet je vrijwel zeker dat je een perfect zoekwoord te pakken hebt.
Stel: je hebt een winkel in herenkleding en je bent gespecialiseerd in maatpakken. Als je teksten op je pagina schrijft over maatpakken en er blijkt uit jouw zoekwoordenonderzoek dat maatpakken een populaire term is, dan weet je twee dingen zeker: de term is voor jou relevant (beter gezegd: voor jouw bezoekers) én het is een term waar veel zoekverkeer op is. Beide aspecten zijn belangrijk.
Over de risico’s van het inzetten op een niet-relevante zoekterm hebben we het zojuist al gehad, maar ook al is de zoekterm wel relevant, dan is het nog geen absolute zekerheid dat je hiermee gaat scoren. Veel hangt namelijk ook af van het zoekvolume. Je kunt nog zo perfect optimaliseren op een relevant zoekwoord, als het maandelijks maar een handjevol mensen op zoekt, is het wellicht verspilde moeite en kun je beter optimaliseren op een term met meer zoekvolume.

Vind de juiste balans

Dit brengt ons bij het uiteindelijke punt: alles draait om het vinden van de juiste balans. Een zoekwoordenanalyse uitvoeren doe je niet voor de zoekmachine of voor je seo, maar voor je bezoeker, zodat je op die manier je seo kunt versterken.
In een ideaal scenario betekent dit dat de voor jou relevante zoekwoorden zeer populair zijn en dat hier ook nog eens relatief weinig concurrentie op te vinden is. Dit is echter in de meeste gevallen een utopie. Daarom zul je op zoek moeten gaan naar de juiste balans.
Begin met relevantie: kies altijd voor zoekwoorden die relevant zijn en die je op een natuurlijke manier terug kunt laten komen in je teksten. Ze moeten aansluiten op de onderwerpen die je behandelt. Kijk vervolgens of er voldoende zoekvolume is op deze woorden.
Lukt het je echt niet om de juiste zoekwoorden te vinden, dat wil zeggen: de juiste mix van relevantie en populariteit, dan kun je kijken of er op sub onderwerpen misschien beter valt te scoren. Je kunt er ook voor zorgen dat je op meerdere zoekwoorden gaat optimaliseren, zodat je toch nog een mooi bereik kunt genereren. Dit is echter wellicht lastiger bij het schrijven van je teksten.
Je kunt hier echter ook een alternatieve conclusie aan verbinden en dat is: het onderwerp en de teksten die je in gedachten had, zijn gewoon niet zo relevant. Aan de hand van jouw zoekwoordenonderzoek zou je dan kunnen besluiten om niet op zoek te gaan naar geschikte zoekwoorden (die er misschien niet zijn), maar om toch je teksten een beetje aan te passen om ervoor te zorgen dat je wel gevonden gaat worden.
Doe je dit, houd dan ook weer in gedachten dat je je teksten altijd schrijft voor je publiek. Ga niet krampachtig proberen om bepaalde zoekwoorden er per se in te verwerken, want dan gaat het niet lukken. Een belangrijke tip: gebruik niet alleen de gratis tool van Google zelf om je zoekwoordenanalyse uit te voeren, maar kijk ook naar (gratis) alternatieven, zoals Keywordtool.io. Denk ook niet alleen in zoekwoorden maar ook in zoektermen en korte zinnen en zelfs in complete vragen. Zeker wanneer jouw teksten een antwoord bieden op een concrete vraag, kan het handig zijn om deze vraag in je teksten te verwerken en als zoekvraag te gebruiken.
 

 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online