Heb jij eigenlijk een seo rampenplan? Waarschijnlijk niet. Het is ook niet iets waar je waarschijnlijk over nadenkt. Toch kan het handig zijn om zo’n seo rampenplan te hebben. Iedereen kan namelijk de mist in gaan. Zelfs een klein foutje kan grote gevolgen hebben.
Je hoeft echt geen heel handboek te schrijven en rekening te houden met alle mogelijke scenario’s. Misschien kun je dit artikel zien als je seo rampenplan. Wij belichten enkele gevaren van seo en beschrijven situaties waar het dikwijls fout gaat. Natuurlijk bieden wij daarbij ook een oplossing.
Mijn verkeer is enorm gedaald
Het kan gebeuren en wanneer het gebeurt, is het natuurlijk enorm schrikken: je verkeer is van het ene op het andere moment enorm gedaald. Hier treedt natuurlijk direct een seo rampenplan in werking. Hoe kan dit? Het is natuurlijk zaak om kalm te blijven en de mogelijke oorzaken te achterhalen.
Het eenvoudigste scenario is dat een daling in traffic direct te relateren is aan een verandering aan je site of een wijziging die je hebt aangebracht. Is dat het geval? Herstel de situatie en maak de wijziging ongedaan. Kijk of daarmee traffic weer aantrekt.
Vaak hoeft de wijziging niet eens een daadwerkelijke wijziging aan je website te betreffen die heeft gezorgd voor een drop in bezoekersaantallen. Het komt bijvoorbeeld wel eens voor dat er ergens een klein foutje gemaakt wordt en een stukje code wordt beschadigd. Als dat bijvoorbeeld net de code is die Google Analytics gebruikt om je verkeer te meten, dan kan het zomaar zijn dat je onjuiste gegevens binnenkrijgt.
Maar dan een lastiger scenario: je hebt geen wijziging aangebracht. Er is naar jouw weten niets gebeurd of veranderd en toch zie je dat je ineens veel minder verkeer hebt. Wat kan de oorzaak zijn?
De eerste logische stap van je seo rampenplan is om niet in paniek te raken en niet direct aan allerlei touwtjes te gaan trekken. Misschien is er een logische verklaring die buiten jouw macht ligt. Misschien is je server bijvoorbeeld down geweest of heeft je site een andere storing gehad die verkeer tijdelijk onmogelijk heeft gemaakt. Dan is er geen reden tot paniek. Het is natuurlijk balen, maar de fout moet zichzelf herstellen.
Mijn site ziet er niet meer goed uit, of bepaalde onderdelen werken niet
Ziet je site er ineens anders uit, krijg je foutmeldingen of werken bepaalde componenten gewoon niet meer? Raadpleeg dan je seo rampenplan en zeer waarschijnlijk vind je hierin de oorzaak. Wij noemen de meest voorkomende problemen.
Je bent wellicht vergeten om je CMS te updaten? Als je een systeem als WordPress gebruikt, dan worden hier regelmatig nieuwe update van uitgegeven. Deze updates spelen in op nieuwe technieken. Werkt de boel niet meer naar behoren, kijk dan of er een update klaarstaat die het probleem wellicht verhelpt.
Andersom kan ook het geval zijn: je hebt recentelijk een update uitgevoerd en nu werkt je site niet meer zoals hij zou moeten, of bepaalde dingen zien er gek uit. Je vreest misschien dat dit een negatieve invloed op je seo gaat hebben. In veel gevallen is dit eenvoudig te fixen. Als je een update hebt gedaan en sommige delen van de site ineens niet meer werken, dan kan het zo zijn dat deze onderdelen nog niet compatible zijn met de nieuwste versie. Kijk wat er gebeurt als je het systeem terugzet naar een vorige versie.
Ik zak heel langzaam weg in de zoekresultaten
Had je ooit een goede positie in de zoekmachine en mark je dat je traffic daalt? Zie je in je analytics dat het organische verkeer uit de zoekmachines al geruime tijd aan het teruglopen is? Raadpleeg dan je seo rampenplan en onderneem actie. Er is waarschijnlijk een logische verklaring voor het probleem dat je ervaart.
Heb je wel regelmatig nieuwe content geplaatst? Wanneer je met regelmaat nieuwe, unieke content plaatst, heeft dit een gunstig effect op je algehele seo. Google houdt van websites die met regelmaat nieuwe content plaatsen.
Is al je oude content nog wel toegankelijk? Het komt vaak voor dat pagina’s en berichten verdwijnen, zeker wanneer ze wat ouder zijn. Ze worden per ongeluk verwijderd of de URL wordt gewijzigd en er wordt geen redirect doorgevoerd. Als dit toevallig een pagina of post was waar bijzonder veel traffic op binnenkomt vanaf de zoekmachine, dan zul je dit merken in je traffic. Omdat bezoekers een error krijgen, zal deze pagina worden geschrapt uit de zoekmachine en zal je seo ranking dalen.
Misschien worden je resultaten uit seo minder omdat je al een hele tijd niet meer hebt geïnvesteerd in nieuwe seo technieken. De zoekmachine evolueert en om te voorkomen dat een seo rampenplan in werking moet treden, doe je er verstandig aan om je seo up to date te houden. Wanneer je gebruikte technieken achterhaald raken, zul je weg gaan zakken in de resultaten. Dit zal al helemaal gebeuren wanneer je concurrentie wel blijft innoveren.
Zorg altijd voor expertise
Seo kan een lastig fenomeen zijn. Het kan iedereen overkomen dat het een tijdje wat minder gaat. Heb je echter het idee dat de achteruitgang van jouw seo structureel is, wacht dan niet af en stel een seo rampenplan in werking. Sommige seo-problemen zijn niet zo erg en laten zich eenvoudig herstellen. De negatieve impact zal dan nihil zijn.
Er zijn echter ook problemen die wel grote consequenties kunnen hebben. Wanneer je een penalty krijgt, bijvoorbeeld. Zo’n penalty kan ervoor zorgen dat je keihard keldert in de zoekresultaten. Het ongedaan maken van een penalty kan verschrikkelijk lastig zijn en het kan maanden, zo niet jaren duren om weer op je niveau van weleer te komen.
Voor een goed seo rampenplan is het fijn om een back-up te hebben; een expert waar je op terug kunt vallen. Ga gerust eens op zoek naar een seo expert. Zo iemand kan je helpen met het optimaliseren van je seo en zal ervoor zorgen dat bij een probleem er snel een adequate oplossing wordt gevonden en het risico tot een minimum zal worden beperkt.