Zoekmachine optimalisatie advies

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Het beste zoekmachine optimalisatie advies bij Intelligent Online

Bent u op zoek naar zoekmachine optimalisatie advies voor uw website? U wilt met uw bedrijf een zo groot mogelijke doelgroep bereiken. Zoekmachine optimalisatie speelt hierbij een cruciale rol. Een geschikte én converterende invulling geven aan uw website kan echter ingewikkeld zijn. Hoe zorgt u ervoor dat uw doelgroep via de zoekmachine ook daadwerkelijk op uw website terecht komt? SEO optimalisatie, waarbij de afkorting SEO staat voor Search Engine Optimalization, komt hierbij om de hoek kijken. Op welke plekken wilt u als ondernemer graag gevonden worden? Uiteraard het liefst op de eerste pagina van de zoekresultaten, maar in ieder geval bij de eerste drie mogelijkheden. Ga maar eens bij uzelf na; bekijkt u vaak de zoekresultaten op de tweede en derde pagina? Naar alle waarschijnlijkheid niet. Daarbij worden de eerste resultaten uit uw zoekopdracht, zonder dat dit ook echt bewezen is, veelal als het meest betrouwbaar gezien. Het is dus van essentieel belang om met uw website in de bovenste resultaten van de Google zoekresultaten te belanden. Intelligent Online geeft u professioneel zoekmachine optimalisatie advies. Lees verder hoe u de SEO kunt optimaliseren op uw website of vraag meteen een gratis groeiscan aan op onze website.

 

Wat houdt SEO precies in?

SEO, wat is dat eigenlijk? Alvorens we dieper ingaan op het zoekmachine optimalisatie advies, is het eerst van belang om de meestgestelde vraag te beantwoorden: “Wat is SEO?“. De definitie van SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, gaat over alle processen en verbeteringen die tot doel hebben om uw website op een hogere positie binnen de Google zoekresultaten te laten eindigen. U heeft een website of webshop en wilt dat zoveel mogelijk potentiële klanten uw website of webshop bezoeken. Zo kunnen zij producten op uw website bestellen of een offerte aanvragen voor uw diensten. Dankzij zoekmachine optimalisatie is de kans groter dat bezoekers tot zo´n actie overgaan. Om ervoor te zorgen dat u een goede ranking behaalt binnen Google, dient u de content op uw website goed in te richten, met zoekwoorden die nauw aansluiten bij uw website. Als potentiële klanten namelijk een bepaald zoekwoord intypen, vinden zij uw website. De SERP, oftewel Search Engine Results Page, toont immers uw website bij een bepaalde zoekactie. Door uw website te optimaliseren, verbetert u uw online marketing strategie.

 

Het organisch ranken bij de zoekmachine optimalisatie

Als u een hogere plek binnen de zoekmachines van Google wilt bereiken, probeert u organisch beter te ranken. Met organisch ranken wordt bedoeld dat u op een bepaalde plek terechtkomt in de zoekresultaten van Google zonder hiervoor te betalen. Dit in tegenstelling tot adverteren op Google waarvoor u wel een bepaald bedrag neerlegt. Wanneer u de organische posities voor uw website goed geregeld hebt, zodat u hoog in de zoekresultaten van Google eindigt, ontvangt u echter gratis bezoekers op uw website. Hierbij moet u er echter wel rekening mee houden dat Google optimalisatie voor uw website ook tijd en geld kost om te onderhouden. Onze SEO specialisten geven u dan ook graag zoekmachine optimalisatie advies om zoveel mogelijk uit de SEO te behalen.

 

De voordelen die zoekmachine optimalisatie met zich meebrengt

Met SEO optimalisatie kunt u uw bedrijf bij meer mensen onder de aandacht brengen. Naast een verbeterde vindbaarheid en zichtbaarheid van uw website, brengt zoekmachine optimalisatie diverse andere voordelen met zich mee:

  • Als u een hogere positie op de zoekmachines van Google behaalt, genereert u meer verkeer en dus potentiële klanten naar uw website.
  • SEO optimalisatie zorgt voor een hogere conversie op uw website, doordat u ook uw website optimaliseert bij de verbeterde zoekmachine marketing.
  • Met zoekmachine optimalisatie hoeft u niet een bepaalde behoefte bij bezoekers te creëren. De bezoekers van uw website beschikken al over een bepaalde behoefte, die ze hopen te vervullen op uw website.
  • SEO optimalisatie zorgt daarbij voor relevante bezoekers, die geïnteresseerd zijn in de producten die op de zoektermen betrekking hebben.
  • Door SEO optimalisatie voor een langere termijn uit te voeren, ontvangt u ook langdurige resultaten.

 

Hoe gaan zoekmachines exact te werk?

Na de uitleg over wat SEO betekent en welke voordelen de zoekmachine optimalisatie biedt, leggen we uit hoe zoekmachines exact te werk gaan. De zoekmachines van Google functioneren volgens vier stappen:

  • Stap 1: Google gaat crawlen door uw websiteLetterlijk betekent crawlen in het Nederlands kruipen. Dit klinkt wellicht vreemd in de oren, maar dat is in feite wat Google doet op uw website. De zoekmachine baant een weg door uw website en onderzoekt de content op uw pagina. U kunt hierbij denken aan landingspagina’s, aanwezige afbeeldingen en video’s of PDF-documenten die op uw website geplaatst zijn. Hoe meer content u op uw pagina geplaatst heeft, des te meer Google rondneust op uw website.

 

  • Stap 2: Het renderen van uw websiteNa het crawlen volgt het renderen van uw website. Bij het renderen vraagt Google de HTML-, JavaScript en CSS-bronnen van uw pagina op. Vervolgens zet Google deze gegevens om in een voor de bezoeker begrijpelijk beeld. Het proces van renderen vindt over het algemeen plaats via de W3C Standards. Door gebruik te maken van dezelfde standaard werken websites op een identieke manier bij verschillende browsers. Google kan met deze instrumenten dus uw website begrijpen en daarna indexeren.

 

  • Stap 3: Het indexeren van uw websiteZodra Google het proces van renderen heeft afgerond, volgt het proces van indexeren. In feite is dit niets anders dan het registreren van uw website. Zo worden de verschillende pagina’s op uw website beschreven. Het is van belang om te weten dat dit niet dagelijks gebeurt, waardoor het even kan duren voordat uw website geïndexeerd is. Zodra uw pagina is geïndexeerd, verschijnt deze in de Google zoekmachine resultaten.

 

  • Stap 4: De ranking van uw websiteDe laatste stap binnen het functioneren van de zoekmachines is de ranking van uw website. De zoekmachine geeft uw website een zekere positie wanneer een gebruiker op een bepaald zoekwoord zoekt. U kunt hierbij op de eerste pagina belanden, maar ook een positie op de vijfde pagina (of verder) behalen. Het liefst komt u in een zo hoog mogelijke positie. Hoe hoger u rankt met uw website, des te groter de kans is dat u pagina bekeken wordt door de potentiële koper. Met andere woorden, om de zoekmachine optimalisatie uit te voeren begint u bij de zoekmachine zelf.

 

Hoe werkt SEO optimalisatie?

Google en andere bedrijven die zoekmachines onderhouden geven over het algemeen weinig informatie weg over de elementen die een rol spelen bij het ranken of waarderen van websites. Centraal staat dat Google meent dat de website en de content op de pagina’s van waarde moet zijn voor de bezoeker. Bij elke update van Google focust men zich erop dat de websites die gebruiksvriendelijk zijn, hoger ranken in de zoekmachines. Grofweg schetsen wij als SEO bureau drie factoren die van belang zijn voor de SEO optimalisatie: techniek, content en linkbuilding.

 

De techniek bij zoekmachine optimalisatie

Onder de techniek bij zoekmachine optimalisatie draait het om alles wat u aan de achterkant van de website uitvoert om tot een goede gebruikerservaring te komen. Deze gebruiksvriendelijkheid voor bezoekers zorgt er ook voor dat Google uw website beter begrijpt, waardoor u een betere ranking ontvangt. Zo is het bij de technische SEO optimalisatie onder meer van belang dat u een heldere structuur binnen uw website aanbrengt, waardoor gebruikers (en Google) gemakkelijk door uw website navigeren. Ook het gebruik van structured data, het ontbreken van error-pagina’s, het weglaten van onnodige code en een hoge laadsnelheid zijn van belang bij technische zoekmachine optimalisatie. De volgende onderdelen spelen een rol bij de technische zoekmachine optimalisatie:

  • Core Web VitalsBij Core Web Vitals gaat het om een verzameling van drie metrics: Largest Contentful Paint, Cumulative Layout Shift en First Input Delay. Met deze elementen onderzoek je de gebruikerservaring op het terrein van visuele stabiliteit, snelheid waarmee de website laadt en het reactievermogen. Deze factoren worden niet alleen beïnvloed door de hosting van uw website, maar ook door de content die op uw pagina’s geplaatst is.

 

  • Structured dataAls het draait om structured data, geeft u aan uw content een gedeelte aan code mee. Google kan met dit stukje code beter de informatie op uw website begrijpen, bijvoorbeeld als het gaat om gegevens als uw telefoonnummer of het adres van uw winkel. Met structured data ziet Google zogenaamde ‘rich snippets’, zoals reviews, evenementen enzovoorts.

 

  • Canonical tagEen canonical tag past u toe als u aan Google wilt doorgeven dat meerdere pagina’s tot elkaar behoren. Deze tag is onder meer handig als u één product aanbiedt met talrijke varianten. Door de canonical tag vertelt u aan Google dat er één hoofdpagina is, en dat de andere pagina’s met het product in een andere optie daar een onderdeel van uitmaken. Deze tag is met name interessant bij duplicate content en zorgt ervoor dat u minder hoeft te schrijven aan codes.

 

  • De structuur van de URLBeschikt uw website over een URL met allerlei letters en cijfers? In dat geval geeft ons SEO bedrijf het zoekmachine optimalisatie advies om de link te vereenvoudigen. De potentiële bezoekers van uw website begrijpen aan de hand van de url namelijk niet op welke pagina ze zullen belanden. Met een eenvoudige url, waar bij voorkeur het zoekwoord in vermeld wordt, geeft u de gebruiker duidelijkheid over uw website.

 

  • De mobiele versie van uw websiteEssentieel voor het optimaliseren van het technische deel van de SEO is dat u de website responsive, oftewel geschikt voor de mobiele telefoon, maakt. Verreweg de meeste mensen starten hun eerste zoekopdracht via een smartphone. Zo heeft u een bepaalde vraag, die u binnen een paar seconden met uw telefoon kunt opzoeken. Een mobiele website dient u anders in te delen dan een versie voor een laptop of desktop. Het gaat bijvoorbeeld om het leesbaar maken van teksten, de ruimte die aanwezig is bij menu’s om op te klikken of om afbeeldingen op de juiste manier te schalen.

 

  • De XML sitemapEen XML sitemap geeft een overzicht weer van alle pagina’s van uw website. Een zoekmachine van Google ziet op deze manier binnen één oogopslag hoe uw website in elkaar zit. Hierdoor kan Google de website sneller crawlen en indexeren.

 

  • CachingMet caching heeft onze SEO expert het over het tijdelijk bewaren van data. Hierdoor kan een bezoeker sneller uw pagina bezoeken. De kortere laadtijd van uw website vergroot de gebruiksvriendelijkheid, en daarmee ook de ranking binnen Google.

 

  • Het gebruiken van interne links voor technische SEO optimalisatieDoor bij uw website veel interne links toe te passen, maakt u de content van uw website aanzienlijk waardevoller. U kunt bijvoorbeeld binnen een landingspagina een link plaatsen naar een andere interne blog waarop u dieper ingaat op bepaalde materie. Of u geeft een handige interne url naar een contactpagina, waardoor potentiële klanten snel en eenvoudig contact met u op kunnen nemen. Het gebruiken van interne links vergroot het gebruikersgemak en de vindbaarheid van de website.

 

De content verbeteren voor SEO optimalisatie

Een tweede factor bij het verbeteren van de zoekmachine optimalisatie gaat over de content van de website. Met de content bedoelt ons SEO bedrijf alle elementen die op een of andere wijze informatie verstrekken aan de gebruiker. In eerste instantie denkt u hierbij aan teksten als contentvorm, aangezien de zoekmachines deze informatie eenvoudig kunnen lezen en begrijpen. Als het gaat om tekst, is dit breder dan enkel de alinea’s uit een blog of een longread. Het draait bijvoorbeeld ook om de tekst die in de zoekmachine zelf aan de gebruiker wordt laten zien, zoals de meta-titel en de meta-beschrijving. Ook de teksten bij audio- en video-fragmenten, afbeeldingen en buttons zijn van belang voor de zoekmachine optimalisatie. Cruciaal voor de SEO content is dat deze aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker. We zetten een aantal voorbeelden op een rij van zoekmachine optimalisatie SEO voor het verbeteren van de content.

  • Het zoekwoordenonderzoek bij zoekmachine marketing adviesAls belangrijkste zoekmachine optimalisatie advies qua content raden onze SEO experts u aan om allereerst een zoekwoordenonderzoek of keywordanalyse uit te laten voeren. Aan de hand van dit onderzoek weet u welke zoekwoorden veelvoorkomend zijn binnen uw branche. Zo weet u welke zoektermen u moet toepassen op uw website om de juiste klanten naar uw website te leiden. Heeft u bijvoorbeeld een jeanswinkel? Uit een zoekwoordenanalyse blijkt onder meer dat veel mensen binnen uw sector op Google zoeken naar ‘skinny jeans’. In dat geval is het van belang dat u deze zoekwoorden gebruikt binnen de content van uw website. De zoekmachine van Google herkent de zoekwoorden, en zal vervolgens uw website tonen aan de gebruiker die hier naar op zoek is. De Google zoekmachine geeft uw website een goede ranking, waardoor de potentiële klant op uw website belandt. Hoe u de zoekwoorden uit het zoekwoordenonderzoek precies toepast, beschrijven onze SEO experts in de volgende alinea over de structuur van uw content.

 

  • De structuur van uw content met HTML-headingZodra u weet welke zoekwoorden en zoektermen interessant zijn voor uw website, is het belangrijk dat u deze termen op een goede manier verwerkt in de content. We hebben het in dit geval over de structuur van uw content, zoals de titels, tussenkoppen en alinea’s. Dit noemen we ook wel de HTML-headings. Bij het schrijven van een tekst maakt u gebruik van alinea’s, koppen en witregels. Dit vergroot de leesbaarheid voor de lezer, waardoor de gebruiker uw website goed kan volgen. Ook een zoekmachine zoekt naar websites die over begrijpelijke content beschikken. Maak daarom bij de content voor uw website gebruik van HTML-headings als H1, H2 en H3. U kunt dit zien als het schrijven van een boek. Met H1 geeft u de titel aan, met H2 een nieuw hoofdstuk en met H3 een tussenkop in dat hoofdstuk. HTML-headings geven uw pagina een logische indeling. Zeker als u over een grote lap tekst op uw pagina beschikt, heeft u headings nodig voor de leesbaarheid. Vergeet ook niet om af en toe witregels toe te voegen voor de duidelijkheid en scanbaarheid van uw website.

 

  • De featured snippet bij SEO optimalisatieWanneer u wel eens iets heeft opgezocht in een zoekmachine, komt u vaak een uitgelichte alinea tegen waarin het antwoord op uw zoekopdracht gegeven wordt. Dit heet ook wel een featured snippet. Zorg dat u binnen uw content vragen beantwoordt die mensen stellen binnen uw doelgroep. Waar zijn uw klanten naar op zoek, en wat willen zij over uw producten of diensten weten? Door uw content te optimaliseren op uw doelgroep, vinden zij het antwoord op uw pagina.

 

  • Schrijf enkel unieke content op uw websiteBij het schrijven van content voor uw landingspagina’s is het van belang dat u unieke teksten schrijft. Dupliceer nooit content van een andere blog of van uw eigen website. Bij een kopie beschouwt Google de inhoud van de tekst als duplicate content, wat de waarde van uw pagina verlaagt. Als u bovendien content steelt van een andere website, krijgt u te maken met het auteursrecht dat voor deze pagina geldt. U kunt hierdoor zelfs een schadeclaim ontvangen van de andere blog. Zorg daarom dat u zelf unieke content schrijft over uw bedrijf. Houd de zinnen bondig en kort. Maak bovendien gebruik van een actieve schrijfstijl, zodat u gebruikers aanspoort om verder te lezen. Signaalwoorden zijn hierbij ook belangrijk om te gebruiken, zoals ‘omdat’, ‘maar’, ‘dus’, ‘bijvoorbeeld’ en ’tot slot’.

 

  • Het schrijven van unieke alt-teksten bij afbeeldingenHet draait bij het schrijven van goede content niet alleen om de teksten, maar ook om de woorden die u bij een afbeelding toepast. De woorden bij een afbeelding worden alt-teksten genoemd. Met de alt-tekst beschrijft u wat er op de afbeelding te zien is. Mensen met een visuele beperking zijn afhankelijk van de tekst bij dergelijke afbeeldingen, aangezien ze deze tekst hardop laten voorlezen. Ook een zoekmachine, die niet kan zien, maakt gebruik van de alt-tekst bij een afbeelding. Zorg daarom dat u op een gedetailleerde wijze aangeeft wat er op de foto te zien is. Andere elementen die onder deze ‘rich content’ vallen, zijn infographics, video’s, links en sociale media buttons.

 

  • Creëer persoonlijke meta-dataBij de Google optimalisatie van de website spelen de meta-data een bepalende rol bij het klikgedrag van de gebruiker. De meta-tags, zoals de meta-title en meta-description, zijn de eerste teksten die een gebruiker leest als hij of zij op een bepaald term zoekt in de zoekmachine. In één oogopslag leest de gebruiker waar uw website over gaat en wat hij of zij hierop kan vinden. De meta-title is hierbij de titel van uw pagina, oftewel de klikbare url binnen de zoekresultaten. De meta-description geeft een samenvatting weer van uw website. Door deze meta-tags persoonlijk te maken, voelt de bezoeker direct een connectie met uw website. Dit zorgt voor een grotere hoeveelheid klikken naar uw website.

 

Linkbuilding voor SEO optimalisatie

De derde en laatste factor die een rol speelt bij zoekmachine optimalisatie is linkbuilding. Google maakt gebruik van autoriteiten om te onderzoeken hoe betrouwbaar uw website of webshop voor bezoekers is. Elementen die hierbij belangrijk zijn, zijn hoe lang de domeinnaam bestaat en de naamsbekendheid van het merk dat u aanbiedt. Google onderzoekt de autoriteit van uw website door middel van linkbuilding. Hierbij analyseert Google hoeveel websites met hyperlinks naar uw website verwijzen. Deze links vanaf een website met een ander domein noemt men ook wel externe links of backlinks. Voor Google zijn deze backlinks als het ware een stem van een ander om aan te geven dat uw website een betrouwbare waarde heeft. Daarom is het van belang dat u zoveel mogelijk relevante links van hoge kwaliteit in uw content verwerkt, terwijl u irrelevante links van lage kwaliteit weghaalt. Gebruikt u veel verkeerde backlinks op uw website, dan kan dit uw relevantie, autoriteit en betrouwbaarheid aantasten. Zorgt u er echter voor dat veel betrouwbare externe websites naar uw pagina linken, dan ziet Google u als een autoriteit. Hoe hoger de kwaliteit van de backlinks, des te meer autoriteit u ontvangt. Dit heeft positieve gevolgen voor de ranking van uw website in de zoekresultaten. Onze SEO experts houden in een backlinkprofiel bij welke externe links naar uw website verwijzen.

 

SEO optimalisatie op lokaal, regionaal en internationaal niveau

Met de juiste content, techniek en linkbuilding streeft u ernaar om uw SEO zo goed mogelijk te optimaliseren. Voor het zoekmachine optimalisatie advies hangt het er echter ook vanaf of uw website lokaal, regionaal of internationaal actief is. Per niveau heeft u namelijk verschillende opties als het aankomt op de SEO optimalisatie. Onze SEO specialisten bespreken de drie SEO soorten en hoe deze voor u relevant zijn.

 

Lokale SEO optimalisatie

Met lokale SEO maakt u uw website zichtbaar op lokaal niveau. Deze stap is belangrijk, aangezien meer dan 97 procent van de internet gebruikers op zoek is naar een bedrijf of dienstverlening bij hem of haar in de regio. Zo zijn mensen op zoek naar een sfeervol restaurant in de buurt, willen ze een schildersbedrijf inschakelen voor een karwei aan het huis of zoeken ze de adresgegevens van een fysieke winkel. Met lokale SEO optimalisatie bent u direct zichtbaar voor lokale potentiële cliënten, waardoor u meer verkeer naar uw website genereert. Op deze wijze bent u grote, nationale bedrijven binnen uw sector te slim af. Lokale SEO neemt bij Google een steeds grotere rol in. Zo rankt de zoekmachine vaker lokale ondernemingen hoog in de zoekresultaten. Probeert u zelf maar eens op “eten bestellen”, “online marketingbureau” of “loodgieter” te zoeken, en u zult merken dat veel resultaten binnen de zoekmachine zich vlakbij bevinden. Om ervoor te zorgen dat u lokaal uitstekend te vinden bent voor uw klanten, onderneemt u de volgende stappen:

  • Maak een Google Mijn Bedrijf profiel aanGoogle Mijn Bedrijf is dé methode om de lokale zichtbaarheid van uw onderneming te vergroten. U maakt een profiel aan waarbij u gegevens invult als uw bedrijfsnaam, de website van uw onderneming, foto´s en adresgegevens. Bij een volledig en correct ingevuld profiel plaatst Google uw bedrijf op een mooie plek aan de rechterzijde van de zoekresultaten pagina, in de Google Mijn Bedrijf sectie. Internetgebruikers komen overigens niet alleen uw bedrijf tegen als zij een zoekopdracht uitvoeren op uw bedrijfsnaam, maar ook als het gaat om zoekopdrachten die nauw met uw bedrijfswerkzaamheden samenhangen.

 

  • Uw bedrijfsgegevens voorzien van structured dataStructured data zorgt ervoor dat u een code meegeeft aan de content op uw website, waardoor deze voor Google eenvoudiger te begrijpen is. U kunt bijvoorbeeld uw bedrijfsgegevens in structured data onderbrengen. Voorbeelden hiervan zijn uw telefoonnummer en adresgegevens, de openingstijden van uw winkel, de plaatsnaam van uw fysieke winkel, het e-mailadres waarop klanten u kunnen bereiken of het aantal review sterren dat u van klanten heeft ontvangen.

 

  • Inschrijven in lokale bedrijfsgidsenEen lokale bedrijfsgids geeft een overzicht van alle ondernemingen in een bepaalde regio. Iedere stad beschikt over het algemeen over een bedrijfsgids. Met uw inschrijving in de lokale bedrijfsgids vindt u niet alleen informatie over uw onderneming, maar ook over concurrerende bedrijven in uw omgeving. Verder plaatsen lokale bedrijfsgidsen een extra externe link naar uw website, wat uitstekend is voor de linkbuilding.

 

  • Het schrijven van content voor lokale zoekactiesWanneer u content creëert voor uw website, kunt u sommige landingspagina´s speciaal richten op lokale zoektermen. Voorbeelden hiervan zijn “online SEO bedrijf Amsterdam” of “Loodgieter in Maastricht”. Ook kunt u bepaalde lokale zoekvragen beantwoorden op uw website. U kunt hierbij denken aan “Waar vind ik een SEO bureau in de omgeving Rotterdam?” of “Waar koop ik kinderboeken in Groningen?”. Om erachter te komen welke zoektermen op lokaal niveau interessant zijn voor uw bedrijf, voert u een zoekwoorden onderzoek uit.

 

  • Google Maps voor de SEO optimaliserenBij zoekmachine optimalisatie in het mkb blijft Google Maps een belangrijke methode om het adres van een onderneming te vinden. Op Google Maps plaatst u de contactinformatie van uw website, zodat potentiële klanten meteen zien waar uw bedrijf gevestigd is. Daarnaast vinden zij direct de afstand en route vanaf hun woning naar uw bedrijf. Google Maps vormt bovendien een extra bevestiging van de betrouwbaarheid van uw bedrijf voor Google. Dit levert u een hogere ranking op binnen de lokale SEO.

 

  • SEO optimalisatie met lokale backlinksBij lokale bedrijfsgidsen vermelden we al het toepassen van linkbuilding. Niet alleen deze gidsen helpen bij de zoekmachine optimalisatie. Ook op andere manieren kunt u met lokale backlinks de lokale SEO verbeteren. U kunt bijvoorbeeld content delen van lokale ondernemingen in uw buurt, zoals een online krant of een buurtvereniging.

 

Regionale SEO optimalisatie

Regionale SEO wordt vaak verward met lokale SEO, aangezien er veel raakvlakken zijn. Bij beide vormen van zoekmachine optimalisatie gaat het om het verbeteren van de SEO bij u in de buurt. Toch is er een belangrijk verschil tussen beide vormen van Google optimalisatie. Waar het bij lokale SEO met name gaat om het verbeteren van de zoekmachine optimalisatie in een zekere plaats, draait het bij regionale SEO om een volledige streek. Zo gaat het om zoekopdrachten als “SEO bedrijf in Noord-Holland”, in plaats van zoekresultaten op “SEO bedrijf in Amsterdam”. Regionale zoekmachine optimalisatie biedt meerdere voordelen. Zo is uw website niet alleen zichtbaar binnen één lokatie, maar in een volledige regio. Zo vinden in ons voorbeeld gebruikers ook het SEO bedrijf in plaatsen als Haarlem, Schagen en Alkmaar. U spreidt hierdoor uw zichtbaarheid, wat tot meer verkeer naar uw website en uiteindelijk meer klanten leidt.

 

Internationale SEO optimalisatie

Bent u van plan om met uw website niet alleen de Nederlandse markt, maar ook de buitenlandse markt te veroveren? Dan raden wij u aan om uw website of webshop in meerdere talen om te zetten. In de meeste gevallen kiezen ondernemingen voor het Engels, maar ook Spaans, Frans of Chinees komen voor. Hierbij kunt u echter geen letterlijke vertaling van uw Nederlandse website maken. De website moet voldoen aan internationale SEO waardoor u de juiste doelgroep aantrekt voor uw website. Onze SEO experts geven hierbij de volgende zoekmachine optimalisatie adviezen:

  • Let op de structuur van uw websiteAls u uw website omzet naar een buitenlandse taal, maakt u nieuwe links en domeinen aan die direct aan de klanten (en Google) laat zien wat er op de pagina te vinden is.

 

  • Zet een zorgvuldige SEO migratie opBij het maken van een SEO migratie naar een andere taal wilt u niet de opgebouwde autoriteit kwijtraken. Voer daarom een grondig onderzoek uit naar uw huidige positie binnen de zoekmachines en let erop dat de techniek van uw website naar behoren functioneert.

 

  • Maak content die nauw aansluit bij uw doelgroepTeksten die in het Nederlands passen bij uw doelgroep, werken wellicht niet in een buitenlandse taal. Bovendien zoekt bijvoorbeeld een Italiaanse consument op andere zoektermen dan een Nederlandse internetgebruiker. Een grondig zoekwoorden onderzoek voor het land waarop u uw bedrijf wilt richten is dan ook een must.

 

  • Let op internationale zoekmachinesIn Nederland denkt u wellicht alleen aan Google optimalisatie, maar internationaal zijn er talloze andere bekende zoekmachines. Voorbeelden hiervan zijn Baidu, Bing, Yandex en Yahoo!. Deze zoekmachines beschikken over een verschillend algoritme waar u rekening mee moet houden om een goede ranking te ontvangen.

 

  • Zorg voor internationale backlinksEen internetgebruiker uit Frankrijk heeft geen enkele boodschap aan een Nederlandse backlink op een Franse website. Zorg daarom dat internationale backlinks verkrijgt, die over de juiste relevantie en autoriteit beschikken.

 

  • Lokale en regionale SEO in het buitenlandBij internationale SEO speelt ook de plaats of regio waar u zich bevindt een rol. Houdt bij de zoekmachine optimalisatie dan ook rekening met de plek waar uw onderneming gevestigd is.

 

De beste strategie voor de zoekmachine optimalisatie

Nu we de belangrijke aspecten van zoekmachine optimalisatie besproken hebben, is het van belang om te bepalen hoe u dit zoekmachine optimalisatie advies omzet in uw SEO optimalisatie strategie. Als u namelijk de SEO strategie grondig aanpakt, zult u na verloop van tijd profiteren van de perfecte resultaten. Onze SEO experts raden de volgende stappen in de SEO strategie aan bij zoekmachine marketing advies:

 

Bepaal de doelen die u wilt bereiken

Voordat u gaat werken aan de juiste SEO technieken voor uw website, stelt u vast welke doelen u wilt bereiken. Wilt u bijvoorbeeld meer verkeer naar uw website genereren, een grotere naamsbekendheid bereiken, meer omzet met bepaalde producten of diensten behalen of dat potentiële klanten zich inschrijving voor de nieuwsbrief van uw bedrijf? Aan de hand van de doelen die u wilt behalen, onderzoekt u of hiervoor SEO optimalisatie van de content nodig is, de techniek van de SEO website moet worden aangepast of aan de linkbuilding van de SEO moet worden gewerkt. Als de content op uw website bijvoorbeeld niet aansluit op de doelgroep die u wilt bereiken, kunt u SEO teksten laten schrijven die nauw aansluiten bij de zoekwoorden die uit het zoekwoordenonderzoek naar voren komen. U kunt de SEO zelf doen, maar wij raden aan om een professioneel SEO bedrijf als Intelligent Online in te schakelen zodat u kunt vertrouwen op de expertise en ervaring in zoekmachine marketing.

 

Maak uw doelen zo concreet mogelijk

Als u aangeeft dat u de online zichtbaarheid van uw bedrijf wilt vergroten, is dit een vrij algemene doelstelling. Hoe weet u of u uw doel bereikt heeft? Hoeveel moet de zichtbaarheid toenemen, voordat u tevreden bent met de resultaten? Maak daarom uw doelen zo concreet mogelijk. Wilt u bijvoorbeeld uw zichtbaarheid binnen een jaar met 40 procent vergroten, en merkt u dat na een half jaar de naamsbekendheid slechts met 20 procent is gestegen? Dan weet u dat u hier maatregelen voor moet nemen.

 

Meet de resultaten voor het behalen van uw doelen

Om de resultaten van de zoekmachine optimalisatie te meten, kunt u gebruik maken van diverse handige instrumenten. De bekendste tools om resultaten te onderzoeken zijn Google Analytics en Google Search Console.

  • Google AnalyticsGoogle Analytics vormt een van de handigste instrumenten om uw website of webshop op meerdere vlakken te onderzoeken. Zo kunt u met Google Analytics ten eerste uw doelgroep inzien. Welke internetgebruikers belanden op uw website? U vindt hier statistieken over het land waar zij gevestigd zijn, welke taal ze spreken, welke apparaat zij gebruiken om uw website te bezoeken en of het gaat om nieuwe of terugkerende internetgebruikers. In de tweede plaats kunt u zien of het gaat om direct verkeer, organisch verkeer of betaald verkeer op uw website. Hebben de bezoekers uw website gevonden via een zoekopdracht op een zoekmachine, of zijn ze via sociale media op uw website beland? In de derde plaats kunt u onderzoeken wat de bezoekers op uw website doen. Welke landingspagina´s vinden zij interessant, bij welke pagina´s verlaten zij uw website en hoe lang spenderen zij op de pagina´s? Tot slot ziet u of uw doelen bereikt worden op de website. Leidt een bezoek naar uw website tot een aankoop of een aanvraag van een offerte? Met deze informatie kunt u uw doelen onderzoeken en bijstellen.

 

  • Google Seach ConsoleGoogle Search Console beschikt over ietwat andere mogelijkheden dan Google Analytics. U kunt wel beide instrumenten met elkaar verbinden. Met Search Console van Google beheert u de positie van uw website in de Google zoekmachines. U krijgt inzicht in hoe Google functioneert en past deze informatie op uw website voor een betere indexatie. Zo ontvangt u informatie over alle prestaties van uw website binnen Google zoeken, wordt uw URL geïnspecteerd, meet het instrument de gebruiksvriendelijkheid voor mobiele bezoekers en laat het de websites zien die over een link naar uw website beschikken. Zowel Google Analytics als Google Search Console laten zien welke mogelijkheden er aanwezig zijn om de SEO te verbeteren.

 

Creëer kansen voor uw website

Genereert u niet het optimale verkeer naar uw website op een belangrijk zoekwoord? Of bent u binnen een bepaalde streek niet vindbaar voor bezoekers? Zorg dat uw doelen worden behaald door kansen te creëren om deze kwesties op te lossen. Zo kan het zijn dat u weinig potentiële klanten uit Zuid-Holland ontvangt, omdat u te weinig aan lokale SEO op uw website hebt gedaan. Ook kan het voorkomen dat u te weinig backlinks op uw website heeft, terwijl u juist als doel had om een hogere autoriteit binnen Google te behalen. Aan de hand van instrumenten als Google Analytics en Google Search Console onderzoekt u de resultaten en stelt u kansen vast om uw SEO doelen te optimaliseren.

 

Zoekmachine optimalisatie advies op maat

Door de juiste doelgroep op het wereldwijde web gevonden worden is niet zo gemakkelijk als het op het eerste gezicht lijkt. Over het algemeen vereist het een uitgebreide matrix aan uiteenlopende marketingtools én de juiste timing om deze in te zetten, voordat u na verloop van tijd daadwerkelijk bovenaan in de zoekmachine wordt gevonden. Binnen ons zoekmachine optimalisatie advies kunnen wij u precies vertellen wat de belangrijke facetten zijn van de online marketingmix. Welke instrumenten zorgen voor direct resultaat en wat is belangrijk op de langere termijn? Bij zoekmachine optimalisatie spreken we over organische (niet-betaalde) resultaten in de zoekmachine. Daarin zijn de juiste zoektermen, relevante content en een snelle website zonder twijfel het meest belangrijk. Hoe ziet de opbouw van uw website eruit?

 

Zoekmachine optimalisatie MKB

Binnen de SEO markt zijn er veel cowboys aanwezig, waardoor er bij veel MKB’ers wantrouwen is ontstaan richting SEO bedrijven. Online marketeer is namelijk geen beschermd beroep, wat de aanwezigheid van veel cowboys mogelijk maakt. Het is daarom verstandig uw campagnes vanaf moment 1 meetbaar te maken zodat u doelstellingen kunt vaststellen met het SEO bedrijf. Hiermee ziet u in één oogopslag de werkelijke vooruitgang. Verdiep u als MKB’er dus niet in SEO, maar in de resultaten. Als u alle facetten van de SEO goed laat uitvoeren, laat u binnen de kortste keren de concurrentie achter u. Zoekmachine optimalisatie wordt namelijk nog altijd binnen het MKB niet goed uitgevoerd.

 

Intelligent Online voor zoekmachine optimalisatie advies

Bent u op zoek naar een professioneel SEO bedrijf? Dan is Intelligent Online uw ideale partner. Wij ondersteunen uw bedrijf en website zowel voor, tijdens als na het opzetten van marketingcampagnes. We meten de resultaten, bespreken deze met u en passen naar wens de SEO aan om aan de veranderende vraag of het dynamische aanbod van uw onderneming te voldoen. Met ons zoekmachine optimalisatie advies scoort u beter binnen de zoekmachine. Hoe eerder u wordt gevonden, des te groter de kans op een ´klik´ die leidt tot een mogelijke conversie. Wat deze conversie voor uw bedrijf precies betekent, dat bepaalt u natuurlijk helemaal zelf. Zo kan zoekmachine optimalisatie advies ook bijdragen aan een verbeterde naamsbekendheid. Meer weten over onze SEO werkzaamheden? Vraag dan vrijblijvend een gratis groeiscan aan via de website.

 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online