Linkbuilding tips

4 eenvoudige linkbuilding tips voor meer bezoekers én meer omzet

Meer verkeer naar je website genereren, daardoor meer conversies binnenhalen en dus meer omzet draaien – welke ondernemer wil dat nu niet? Goed nieuws: er zijn tal van manieren om hoger in de Google zoekresultaten terecht te komen en daardoor meer bezoekers aan te trekken. Linkbuilding is er daar één van. Hoe meer relevante en autoritaire websites naar jouw website linken, hoe hoger je in de zoekresultaten van Google komt te staan. Hoe zorg je er echter voor dat andere websites naar je linken? Wij leggen het je uit. Hieronder vind je een overzicht van onze favoriete linkbuilding tips.

4 linkbuilding tips van onze specialisten

 

Linkbuilding tip 1: Kwaliteit over kwantiteit

Er wordt vaak gedacht dat een hoog aantal links naar je website automatisch tot een hogere positie binnen Google leidt. Niets is echter minder waar – hoewel het aantal links zeker een rol speelt, is de kwaliteit van die links stukken belangrijker. Een link wordt enkel als ‘kwalitatief’ gezien als deze voldoet aan twee voorwaarden. Allereerst moet de link afkomstig zijn van een relevante website. Dit betekent dat de website die naar je linkt op de een of andere manier verwant moet zijn aan jouw vakgebied. Een cosmeticafabrikant die linkt naar een webshop voor grasmaaiers is dus niet relevant. Ten tweede moet de link organisch tot stand zijn gekomen. Het kopen van links levert dus geen hogere SEO positie op – sterker nog, dit kan zelfs een negatief effect hebben op je ranking. Het is dus belangrijk om deze verleiding te weerstaan!

Linkbuilding tip 2: Produceer waardevolle content

Je moet er dus op de een of andere manier voor zogen dat relevante websites een linkje naar website plaatsen zonder dat jij hen hier voor betaalt. Dat is niet eenvoudig, maar één ding is zeker: een kwalitatieve website zal alleen een link naar jou plaatsen als jou website ook van hoge kwaliteit is. Een website heeft immers geen reden om haar bezoekers over jou te vertellen als jouw website geen waardevolle content biedt. Zorg er dus voor dat je hoogwaardige teksten of zelfs video’s op je website plaatst waar bezoekers écht wat aan hebben. Deze content kan bijvoorbeeld informatief zijn – zo zou je bijvoorbeeld je kennis over je vakgebied kunnen delen in een blog. Je kunt er echter ook voor kiezen om amuserende content te bieden. Dit alles is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan – het produceren van goede content is niet eenvoudig. Gelukkig hoef je het echter niet alleen te doen – het is altijd mogelijk om de hulp in te roepen van tekstschrijvers of videomakers.

Linkbuilding tip 3: Nee heb je, ja kun je krijgen

Je kunt natuurlijk wachten tot een website uit zichzelf naar je linkt, maar je kunt er ook simpelweg om vragen! Dit is misschien nog wel de belangrijkste SEO linkbuilding tip. Hoe goed je content namelijk ook is, als andere websites deze content niet kennen of misschien wel helemaal niet bekend zijn met je website, zullen ze niet naar je linken. Het is daarom een goed idee om af en toe de stoute schoenen aan te trekken en een website om een vermelding te vragen. Dit kun je allereerst doen bij websites waarmee je een goede relatie hebt, zoals leveranciers en/of klanten. Je kunt echter ook contact opnemen met ondernemingen die je (nog) niet (goed) kent. Kies in dat geval wel voor een onderneming die actief is binnen jouw vakgebied. Niet alleen is dit belangrijk voor je SEO ranking, ook is de kans in zo’n geval groter dat de website ja zegt.

Linkbuilding tip 4: Neem het linkprofiel van je concurrenten onder de loep

Weet je niet zeker welke websites je het beste kunt benaderen voor een link? Een goede methode om relevante websites te vinden is om te onderzoeken welke websites naar je concurrenten linken. Als zo’n website slechts naar één van je concurrenten linkt, zou erop kunnen wijzen dat zij een samenwerking hebben. In dat geval bestaat de kans dat de website niet naar jou wil linken – of misschien is dat zelfs contractueel verboden. Als een website naar verschillende concurrenten linkt, is de kans echter groot dat deze website ook bereid is om een linkje naar jouw website te plaatsen. Het is dus zeker de moeite waard om deze websites een bericht te sturen of te bellen! Om erachter te komen welke websites naar je concurrenten linken, kun je het best gebruikmaken van tools als Majestic of Backlink Watch.

Het uitbesteden van je linkbuilding

Zoals je aan deze tips linkbuilding kunt zien, komt er heel wat kijken bij het ontwikkelen van een kwalitatief linkbuilding profiel. Linkbuilding kost dan ook heel wat tijd en energie. Om die reden kiezen veel ondernemers ervoor om hun linkbuilding uit te besteden aan een gespecialiseerd linkbuilding bureau. Op deze manier kun je je linkbuilding volledig uit handen geven en je focussen op dat wat je het beste doet – het runnen van je onderneming. Lijkt dat je wel wat? De linkbuilding specialisten van Intelligent Online helpen je graag om je onderneming naar een hoger niveau te tillen. Heb je een vraag of ben je nieuwsgierig wat Intelligent Online voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies